Gå till innehåll

Bw35 vs Bw55 automatlådor


Gäst Wallys

Rekommendera Poster

Hur mycket skiljer sig en Bw35 från en Bw55a?

 

Har en Bw35a monterad nu i valpen, som dels läcker olja som ett såll. Och dels krånglar på tredje växeln då den emellanåt inte vill lägga i den, alt, direkt gör kickdown om den är ilagd och man bara tänker tanken på röra gaspedalen.

 

Har också en Bw55, tät som en ankstjärt, och fullt fungerande mig veterligt ståendes på garagegolvet.

Men är det kastpassning på den vad gäller infästningar och sammankoppling med fördelningslådan?

 

Om inte, vart finner jag en adapter mellan f-lådan och Bw55-lådan?

 

Lådan fungerar utmärkt till min körning i övrigt, undantaget att den gärna pinkar in både nya och gamla revir. Och ibland kinkar sig på tredje växeln.

Tips om det mottages också gärna, då jag då slipper krångla med lådbyte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang automaten mer än 20 år sen jag plockade med dessa men minns att de var klent byggda, bråkar uppväxling och låter dock som simpelt fel bara modulatorn som inte får tillräckligt med vaccum.  annars är dessa äldre atomater inget komplicerade får du inte den till att gå så riv ner ventilhuset någon av dämpkulorna kan ha fastnat dessa går att plocka bort om man vill ha distinktare växling och mindre overlap.

 

ang adaptrar var ju priset löjligt högt när jag för en massa år sen tog fram m47 lådan som passar fd 51 funderade jag på att sälja nytilverkade adapterdrev för ca 600:- men ingen marknad fanns. se bilden så förstår ni hur enkelt man gör ett nytt drev. fd lådand orginal drev är det vänstra. Lådans vanliga joke  svarvas ner och splinesfräses utvändigt för att passa fd lådans ingående drevs invändiga splinnes sen lämnas allt till härdning inget av detta behöver kosta så mycket, att göra ett helt fixerat drev i fd lådan verkar ingen bra idee om man vill att allt ska hålla i evigheter. Den släta hylsan som finns med på bilden är bara en hylsa för tätning mellan lådorna så de inte blandar oljor.drev.jpg 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Är m47 manuell eller automat? Är det fd51 i valpen? Vi har diskuterat det förut i nån tråd men nu när det är uppe igen, vilken a-låda passar enklast mellan en B30 och en fd51 på en 11/13 bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även utan sista struten?

 

 

Ja..bw55 är längre även utan struten.Men är oxå en bättre låda än bw35.

 

En adapter för bw55 och valplåda kostade för ca en månad sedan 5100:-. ink packbox' date=' lager och gummiuphängning.

Men det finns säkert att få tag på billigare än så[img']http://www.terrangbil.net/_forum/smileys/PDT_Armataz_02_11.gif[/img]

 
willys2007-11-06 18:29:04
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är m47 manuell eller automat? Är det fd51 i valpen? Vi har diskuterat det förut i nån tråd men nu när det är uppe igen' date=' vilken a-låda passar enklast mellan en B30 och en fd51 på en 11/13 bil?[/quote']

 

202 har orginal 4 vxl m45  gjord för 240 och 164 dvs den kraftigare varianten av gamla amzon lådan och som svenskvalpen använde sen hade 202 även 303 fd 51låda stäld på högkant och vitsen här är att få en extra vxl  då blir m47 ett bra alternativ.

 

att plocka ihop en automat till en fd låda blir ännu enklare och vill man fuska lite så har väl amc bilarna grejer som borde passa på 70 talet hette förstärkta bw 35 bw 36 på jänkarnas språk och satt i alla ramblerbilarna och troligen i övriga am produktionen dvs jeep mfl.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få del ta i vart det gick att köpa adaptern för det förmånligare priset än det jag fick fram under förmiddagen i dag ?
 

 

Absolut... J&J offroad i Borlänge...har nog ett telefonnummer någonstans.

Eller kolla på hitta.se
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu när vi är igång och snackar automatik, finns det nån vanligt förekommande, ganska kort automatlåda med överväxel som kan användas till en diesel?

 

Jag tänker nämligen klämma in en Toyota landcruisermotor som är en diesel i 11-bilen men den måste få överväxel och finns det inte på nån automat så blir det en M47 som står i förrådet redan.

Bry er inte om adaptrar, det fixar sig på nåt sätt.PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då blir den till salu för får jag tag i en passande automat så behöver jag ju inte ha en lådjäkel till som bara står och tar plats och isåfall blir hela drivpaketet som sitter i nu till salu. PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Jag vet att alla dissar bw35 men går den att passa ihop med fd51? Är den mycket längre? Finns adapterplattor på annat håll än för 7-11 tusen?

petewedi2007-11-07 18:57:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fd 51 front och växellådsfäste som används på 202 är dels kraftigt och sen bra gjute att svetsa i om det behövs så jag kan inte se varför inte det bara är att bulta ihop, vill du inte göra det lilla splinsade drevet som förbinder utgångsaxlen och drevet i fd lådan så går ju det ju efter du bultat ihop allt lossa locket på andra sidan och bra svetsa drevet och då lämpligast i en hylsa du gjort av en joke som har hyffast bra passning i drevet.

 

Jag gjorde det omständiga sättet byggde om vxlådsfästet så det blev en sista gavel till m47 och tjänade på detta sett några cm alla ljusa partier är nybygt med svets och det fula skrovliga urfräsningen är bara lite oljereserv för lagringen.skanna0010.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara enkelt att laga BW35 lådor. Förra gången den vägrade lägga i 3an, så bankade jag på den med en sten. Och så fungerade den.

Nu när historien upprepade sig, hjälpte inget stenbankande. Men efter lite pillande på en trasig, och ur lådan halvt urkrupen kickdown vajer. Så fungerar den bra igen PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag köpte min adapter + förd-låda för 3600 och då har jag twin stick på den med PDT_Armataz_02_02.gif

 

en adapter gör man enklast själv och drevet får man hjälp med på den lokala mekaniska verkstaden, men i vinter ska jag renovera trialbilen och då kan jag ta mått på adaptern om intresse finnes?? 

 

Mvh Hasse
Hasse2007-12-19 19:43:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...