Gå till innehåll

Hemskt oljud


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Remspray är jävulens påfund!

 

Jag har skruvat med en bil där ägaren använt remspray, och det gör jag aldrig mer om. Tjära och fjädrar måste vara enklare att tvätta bort, än remsprayen.

Är remmen dålig så byt, kostar inte många kronor oftast. Och är en billig försäkran mot framtida problem när det är som mest nödvändigt att den fungerar. ( Murphy ni vet... )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå det verkar som fläktremmen och som sagt den är ju inte så dyr så det bästa är att byta den.....dvs om det är i framkant på motorn det tjuter. För det är där ljudet kommer ifrån eller???

 

Förresten kan en taskig vattenpump låta rätt illa också men det är svårt att gissa utan att ha hört ljudet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Det går att använda lite remspray.Men avlåssar man halva burken så blir resultatet där efter.Jag brukar ta och spruta lite på en trasa som jag sen stryker på remen när motorn ej är startad.Efter det är dä bara att starta volla tyst.

MVH palme
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Valpen konstruktör har verkligen tänkt till här under årets mörka och snörika årstid kommer lätt valpen smygande fram där man minst räknar med att möta ett fordon.  För att förhindra olyckor där någon blir överaskad och upptäcker den tystgående valpen för sent så har man lagt till denna säkerhetsdetalj kallat "Hemskt Oljud"  

 

Funktionen är genialiskt styrd efter årstiden med att bara kopplas in när större elektriskt effekt  utag behövs fläktar, kallstarter och lyse mm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 
eile2007-11-13 08:23:40
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_07.gif

 

SKÖNT att veta att jag är säkrare i trafiken nu! Men sen slår det över till "ROAD RAGE" eftersom föraren blir HELT jävla knäppt och börjar köra ÖVER folk som han ser odugliga för att köra på vägen..... PDT_Armataz_02_13.gif

 

 

 

Är det remspray som jag ska prova först? Eller Milda kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byt rem om den slirar, remspray kanske fungerar. Men ger bara en tidsfrist innan ett byte måste till ändå som jag ser det. En frisk rem i rätt storlek slirar/tjuter inte i första taget. Är remmen spänd tillräckligt, och har rätt storlek?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju bli brunt i brallan på fotgängare om du rappar till på gasen då du står vid ett övergångställe... PDT_Armataz_02_18.gif

 

Jag brukar försöka hålla hyfsat slappt på remmen så det inte skall belasta lagringen på generator och vattenpump... använda tandad-rem och lite remspray...om det nu tjuter till lite vid kallstart så må det vara hänt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja byt rem. Längd och bred står oftast på remmen men jag skulle tro att bredden är 9.5 eller 10, längen är ju lätt att kolla, det är ju frågan om 2 max 3 skruvar ofta 13 mm och du har den snart i handen och kan gå in och jämföra om du ej hittar längden skriven på remmen och sätt dit den nya på parkeringen utanför.

Gjort på några minuter, kan vara bra att ha något att hjälpa spänna remmen med en liten kofot eller ett rör som du kan hjälpa att föra ut generatorn med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är väldigt sugen på att leta upp gammal VAG spännare på skroten...varianten med tandad spänn-hållare och "kugg" mutter... bara vrida på den så spänns remmen med fingertoppskänsla och sedan kan man dra åt....

En helt fantastisk lösning på det hela PDT_Armataz_02_02.gif
s-os2007-11-13 10:22:02
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nog lät det som fläktremmen allt. Art nr 62-888 och 29:- på Biltema.

 

Förresten ville min inte vara sämre utan har börjat leva ^*'$*; den också? Den skriker hela tiden utom vid gaspådrag dvs precis tvärt emot Teddans. Remmen hängde på trekvart så den bytte jag trots att det inte riktigt lät som den och mycket riktigt försvann inte oljudet. Det verkar också som att det kommer mer från mitten/bakdelen på motorn. Jag är inne på läckage så den suger tjuvluft någonstans.

 

Finns det någon som har ett stalltips innan jag börjar riva på allvar?

 

mvh Åke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo nog lät det som fläktremmen allt. Art nr 62-888 och 29:- på Biltema.

 

Förresten ville min inte vara sämre utan har börjat leva ^*'$*; den också? Den skriker hela tiden utom vid gaspådrag dvs precis tvärt emot Teddans. Remmen hängde på trekvart så den bytte jag trots att det inte riktigt lät som den och mycket riktigt försvann inte oljudet. Det verkar också som att det kommer mer från mitten/bakdelen på motorn. Jag är inne på läckage så den suger tjuvluft någonstans.

 

Finns det någon som har ett stalltips innan jag börjar riva på allvar?

 

mvh Åke

 

generatorlager -inte så jävligt, stödlager vid svänghjul (om det skriker då koppligen nere),  urtrampningslager... usch då måste det rivas...

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generatorlagrena har jag också varit inne på. Det som talar emot är att det inte blev någon förändring vid rembytet. Spännaren satt lös så den gamla remmen var ganska slak. Jag tycker att det borde låta annorlunda nu om det är generator/vattenpump.

 

Läget på kopplingen inverkar inte något på oljudet så tack och lov tror jag inte att det är något fel där.

 

Det enda som inverkar är gaspådrag. Då tystnar oljudet men återkommer när motorn har varvat upp. Oljudet låter ungefär som en visselpipa.
Ake642007-11-13 20:39:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...