Gäst Yoggi Postad 6 Januari , 2008 Rapport Share Postad 6 Januari , 2008 Hej. Problemet gäller min PVPJTGB-9031. Har inte kört den så mycket men efter min senaste boråsträff började problemet inträffa oroväckande ofta. Så fort jag kör över ett gupp börjar framvagnen/ratten vobbla rejält. Jag måste nästan stanna bilen för att det ska sluta. När jag körde bilen för ett tag sedan uppkom problemet bara någon enstaka gång, såpass sällan att jag ignorerade det. Men nu har problemet ökat rejält och väldigt snabbt så just nu är bilen nästan okörbar. En del påstår att gamla däck kan vara orsaken, och att man måste köra ett tag innan dom blir "runda" igen, men eftersom problemet "uppkom" efter en hel dags körning i terrängen tror jag inte att det är problemet. Även om däcken är ifrån 1963. Jag skruvade bort reservhjulet fram och hissade upp bilen, började rycka lite i däck och leder men tyckte väl inte att någonting glappade sådär märkbart, eller hur hittar man glapp lättast? Vad ska jag göra åt problemet? Är det byte av P-ändar som är aktuellt? Eller ska jag sätta dit någon styrdämpare? Hörde av Rikkinen tror jag att en styrdämpare ifrån Ford transit???? kunde passa? Hur monterar man den i så fall smidigt (finns det foto på en sådan installation) och var det verkligen Ford Transit som var rätt modell? Och framförallt, var det Daniel Rikkinen som sa detta till mig? Sen tycker jag att det är konstigt att problemet uppkom så plötsligt efter en träff, men det kanske kan bero på att bilen i princip stått still i 10 år innan jag smörjde upp den med fett och olja och åkte på en träff?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Melin Postad 6 Januari , 2008 Rapport Share Postad 6 Januari , 2008 Det låter ju som om den självstyr när du kör ner i en håla... Kan det vara så att nån av framdämparna inte är riktigt 100? Har för mig att det kan bli så då, eftersom du inte har byggt om en massa där framme.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 6 Januari , 2008 Rapport Share Postad 6 Januari , 2008 En orginal styrdämpare som passar till Valpen (sitter orginalmonterad på radiovalpen 9033) och passar även PV-jeepen kan du köpa på Volvo Lastvagnar. Kostade för några år sedan ca 1100:- . Altyco sälger en universal styrdämpare som passar många bilar bl.a. Valpen till samma pris. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst pv-jeep Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Rikkinen här.... Jag kan inte minnas att jag pratat om nån Transit me tidigare skrivande person. men ring gärna så kan jag kanske hjälpa dig me nåt.. Mvh D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Då kanske det var Arne Karlsson som sa nått om en transit. Jag ringer dig någon dag när jag varit i garaget igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst robban.f Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Min 11:a wobblade som fan i runt 70 knyck efter en träff. Visade sig att jag kört bort en hel rad med balanseringsvikter på höger framhjul. På med lite nya vikter, så gick det fint igen. Kolla att du har dina balanseringsvikter kvar, det är mitt tips. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Melin Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Min 11:a wobblade som fan i runt 70 knyck efter en träff. Visade sig att jag kört bort en hel rad med balanseringsvikter på höger framhjul. På med lite nya vikter' date=' så gick det fint igen. Kolla att du har dina balanseringsvikter kvar, det är mitt tips.[/quote'] Balanseringsvikter?? Va f*n e de? Har inga på mina offroadare och dom vobblar inte överdrivet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst robban.f Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 På mina originalhjul med pildäck så fanns det balanseringsvikter... Bilen kom så från militären. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Hm är ganska säker på att det beror på schimsningen på fram vagnen Det sitter två lock ett under och ett över vid knutarna där skall man skimsa in så att det går lite trögt att vrida hjulet när det är upp hissat och styrleden är bort monterad, Vi var ganska många med just det problemet för ett år sedan men de flesta schimsade in och blev av med problemet omgående, skall finnas en tråd om det annars så har nog jag både foton och kommer bra i håg hur jag gick till väga. Många passade på att rengöra Rezepterknuten och lagret där samtidigt och satte i nya filt packningar lika de som fins utlagda som mallar här på forumet, och lägga i nytt fett i lager och knutar Mvh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=2051 här finns filtpackningen mm uppritat mätt och klart att tillverkina egna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst cato Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 styrdempare  valp....................... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Styrdämpare hjälper inte bara mot Vobbel... men fungerar väldigt bra på att dämpa slag... eller knäcka-tummen snurningar från ratten när man leker i terränglådan. http://www.mwf.nu säljer färdiga dämpare med fästen som också passar rätt på en 11:a. Andreas.E2008-01-07 15:03:03 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Tommy Westman Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Hej, har upplevt samma sak med 1113 bilen men där dök problemet upp i 70 längs en slät asfaltväg, höll nästan på att tappa ratten. Jag fick hejd på fordonet och gick ur för att se om jag fått punka eller nåt. Hittade inget fel på däck, inte heller i framvagnen. Fortsatte färden och bilen uppförde sig som vanligt. Har råkat ut för wobbel ett par gånger till men kommer inte på felet då det tydligen lagar sig själv??? Man är ju lite mer alert nu när man kör den. Däcken är helfräsca kronpil original. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst hfb608 Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 kan det vara så att det inte är någon toe in på framvagnen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Styrdämpare hjälper inte bara mot Vobbel... men fungerar väldigt bra på att dämpa slag... eller knäcka-tummen snurningar från ratten när man leker i terränglådan. Jag har fått lära mig att bara greppa ratten med fingrarna. Tummarna ligger längs med (utan på) ratten och sluts då inte runt den. "Standard operation procedure" i terrängen. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 I know that Men när du en gång får tvärstopp och ratten viner iväg, då kan du få dig en tryckare i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Kanske lika bra att köra med tummarna utanpå hela tiden.... /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Hjälper inte alltid,,, Fråg mäj,,, ja vet,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gastorn Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 Jag vet också. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst hfb608 Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 pröva att köra med andra däck. jag hade samma problem och bytte däck, felet försvann helt trots en styrdämpare jämförbar med en cyckelpump. kör nu med cooper 255:0r Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst cato Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 nya dekk...kan nu slappa ratten i 90 på motorvegen går rakt som ett tog inga vobbel eller skaking als Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 7 Januari , 2008 Rapport Share Postad 7 Januari , 2008 ha ha ha ha... du kör ju i 90 i terränglådan också Cato Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 8 Januari , 2008 Rapport Share Postad 8 Januari , 2008 http://volvovalp.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=74d246d2-9097-45df-aaac-a454e4f1dcc5 Här står lite om Wobbel problem på valpar och hur man åtgärdar det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Januari , 2008 Rapport Share Postad 8 Januari , 2008 Tack för alla svar. Angående att byta däck tror jag inte att det är just mitt problem. I så fall hade mitt vobbel varit lika mycket föra träffen i borås som efter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Yoggi Postad 8 Januari , 2008 Rapport Share Postad 8 Januari , 2008 kan det vara så att det inte är någon toe in på framvagnen. Den tanken har slagit mig också, men tror du att mitt toe-in kan ha ändrat sig på en träff? Kanske om jag körde emot nått i så fall. Får hem och kontrollera det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.