Gå till innehåll

Vobbel i framvagnen


Gäst Yoggi

Rekommendera Poster

Gäst Tommy Westman

Hej, diskuterade wobbelproblem med min bror igår, han upplevde liknande fenomen på väg till en stor bilträff i Borlänge i somras. Iofs kör han en väldigt liten tvåcylindrig fransman men symtomen var likadana. Wobblingen kom och gick allt oftare. Felet visade sig till slut med en havererad drivknut. Ingen ekonomisk ruin på den bilen men jag blir lite shaky om wobblet varslar samma problem på våra bilar. Det är ju inte helt gratis på dessa vad jag förstått...PDT_Armataz_02_31.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det är vad jag förstår lagret vid drivknuten Rezepterknuten man schimsar in på valparna inte själva hjul lagerena, för att få bort Wobblet, för min del satt det schims plattor som jag plockade bort för att till slut få hjulet att svänga någorlunda tungt vid hand vridning av hjulen, och är nu helt utan problem, det kvarstog efter jag bytt styrleder mm, men så fort det var chimsat var broblemet löst, ja eller bortagning av chims plattor i mitt fall PDT_Armataz_02_38.gif så att tapparna som håller lagren kom längre in.

// H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bromsa inte ner när det vobblar öka istället farten och vobblet försvinner, åkte några år en softroddad 32 med orginalframvagnen kvar dock rejält sänkt och vinklarna var ju som en traktor och på alla fordar upp till 50 talet så fanns fjäderbelastade styrstag vilket gjorde att vobbel lätt förekom, så kneppet var att bara ge plattan.

 

valpens saknar riktig stryrgemotri man får dubbet tooenfel när man styr åt ena hållet och sen toeout åt andra hållet. antingen ändrar man framvagnen annars lär man sig hur  man ställar vinklarna så nära nollan som möjligt. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Hm är ganska säker på att det beror på schimsningen på fram vagnen

Det sitter två lock ett under och ett över vid knutarna där skall man skimsa in så att det går lite trögt att vrida hjulet när det är upp hissat och styrleden är bort monterad' date='

 

Vi var ganska många med just det problemet för ett år sedan men de flesta schimsade in och blev av med problemet omgående, skall finnas en tråd om det annars så har nog jag både foton och kommer bra i håg hur jag gick till väga.

Många passade på att rengöra Rezepterknuten och lagret där samtidigt och satte i nya filt packningar lika de som fins utlagda som mallar här på forumet, och lägga i nytt fett i lager och knutar

Mvh Hasse
[/quote']

 

Naturligtvis hade du rätt, Tack!

Det var ju ett tag sedan jag startade denna tråden men idag tog jag bort locket, plockade bort ett shims och vips så var problemet borta. Stort tack!

Så nu jäklar kan jag åka PV-jeep igen.

Yoggi2008-04-19 18:25:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...