Gå till innehåll

Scania SBAT


Gäst XBill

Rekommendera Poster

Hej

Vad var skillnaden mellan tgb 40 och tgb 45. Vad jag förstår var båda SBAT.

Har någon fordonsuppgifter på tgb 30, 40 och 45.

det vore kul att kolla skillnaden mellan dom olika terängbilarna.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Mer än de uppenbara skillnaderna som fyra och sex hjul, samt att 30 saknar turbo känner inte jag till. 30 och 40 tillverkades på 70-talet, men 45 tillverkades i ett mindre antal kring 1990. ErikC3042008-02-23 23:06:06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vilket trevligt forum! Jobbar i afrika med tgb 30/40 för unhcr. Vi har många sba/sbat......

 

tgb 30 har annan motor än 40an, inte bara turbon, den har oxå andra fjädrar, givet vis bak men oxå fram, den har ett blad extra fram.

 

tgb 45 har vad jag vet i alla fall förstärkt vxllåda samt att elsystemet är uppgraderat.

 

Vi har oxå 4 st tgb 40 med bergflak.....

 

/Afrika
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

militärt så är maxlasten på en 40a utan kran eller personalhytt är 6 ton men efter kontkakt med scania så godkänndes maxlasten till 8 ton. maxlasten civilt på 30an är här nere 6 ton. 45an vet jag inte men den borde va som på 40an eftersom axlar och ram ska vara samma. vi har haft problem med ngn bil som har fått sprickor i ramen ovanför bakaxlarna annars är fjäderbrott och böjda framaxlar det mest vanliga. nu förstärker vi upp alla framaxlar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har jobbat 2 svängar i södra sudan och är nu här på plats. Vi har konvojat från kenya genom uganda och upp i sudan 2ggr nu med sba/t, förra gången hade vi 25 bilar med släp och nu 10. Unicef har nu oxå sba/t så lastbilarna finns nu i hela södra sudan vilket gör reparationerna svårare. sba/t finns oxå i liberia och tchad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej pv-jeep,

vilken däcksdimension var det som ni monterade?

Är dom orimligt dyra?

 

En skillnad i elsystemet är att gamla 30/40 har separat laddregulator, i 45:an sitter den på modernare vis i generatorn.  

 

Hälsningar,

Lars A.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var fälgar från ett företag som jag inte kan namnet på men det kan inte vara så svårt att ta reda på... Däcken var av typen Michelin 445/65R/22,5. Slanglösa vilket va på både gott och ont. Tänkte försöka lägga upp lite bilder på några SBATs lite senare... Mvh Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag såg några vita kapell-fyrtior på Örsholmen i Karlstad förra våren och med den modernare 22.5-tumsfälgen såg dessa oerhört stöddiga och kompetenta ut. Vitt har ju en tendens att göra saker större än om de är målade i en mörk färg, så de var verkligen kaxiga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg några vita kapell-fyrtior på Örsholmen i Karlstad förra våren och med den modernare 22.5-tumsfälgen såg dessa oerhört stöddiga och kompetenta ut. Vitt har ju en tendens att göra saker större än om de är målade i en mörk färg' date=' så de var verkligen kaxiga![/quote']

 

Ja Räddningsverket har"köpt" några 100 som byggs om på Örsholmen, bl a byter man till mer standariserade fälgar för at kunna handla däck lokalt

 

PICT5213.JPG

 

 

PICT5209.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kardanaxel.JPG

 Vet inte vad man ska säga men det har nog tat stopp när detta hände. Hjullastarens kardan till höger och SBAT till vänster. Fick laga hjullastarens kardan med ScaniadelarPDT_Armataz_02_06.gif

 

 

kardanaxel2.JPG

Ett kardanrör från en SBAT som blev donator till en BM1641 hjullastare.

 

 

M_nummer.JPG

Självklart ett M-nummer på den nylagade kardanen....PDT_Armataz_02_15.gif

 

 

TamburaD_074.liten.JPG

En bild på när vi skulle kränga av ett däck ...Man tar vad man har...PDT_Armataz_02_10.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja så här ser det ut på industriområdena i Karlstad PDT_Armataz_02_17.gif

PICT5207.JPG

 

 

PICT5210.JPG

 

Bara att ta med familjen på en helgutflykt o njuta..

(Nu var det ett tag sedan jag åkte förbi, så jag vet inte om de är så många kvar nu)

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst pv-jeep

Gött att ni fått ett bra sätt att transportera hjullastarna på.. När första konvojen gick till staden Tambura så kördes en av hjullastarna de nästan 70 milen på väg. Den dåvarande maskinisten var allt annat än glad för det hoppa och skaka såPDT_Armataz_02_23.gif.mvh D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Valle
Det var fälgar från ett företag som jag inte kan namnet på men det kan inte vara så svårt att ta reda på... Däcken var av typen Michelin 445/65R/22' date='5. Slanglösa vilket va på både gott och ont. Tänkte försöka lägga upp lite bilder på några SBATs lite senare... Mvh Daniel[/quote']

 

Värmlands motor har dessa fälgar, ca 10.000:- + moms per st. Grosshandlaren tar in en tysk fälg/däck-combo för 6.900:- + moms.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...