Gå till innehåll

Tips på vinschmontering


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Jag tycker ämnet vinsch är så centralt i vårt hobbyutövande, så jag startar härmed en tråd där vi samlar ihop de trådar där vi visar hur vi monterat dem på våra olika fordon. Tråden avser jag bara som en länksamling, så posta en egen tråd om hur du gjort, eller bara bilder på det. Kopiera sedan adressen i din egen post och gå in här och länka.

 

 
ErikC3042008-03-15 08:20:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag börjar med att länka till en tråd som det dök upp tips i. Tråden avhandlar egentligen problematiken kring 12V-vinsch på 24V-system, men då blir ju det belyst med då. PDT_Armataz_02_43.gif

 

 

Visa hur ni gjort nu! ErikL hade till exempel en utmärkt tråd i ämnet!

 

Andreas Edit: Fixat länken

Andreas.E2008-06-25 14:37:28
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
Gäst kurtz

Hej själv så löste jag detta med att flytta kylaren bak så att det gick att bygga in en Warn 15000 fram på bilen . Satte en likadan även där bak på bilen.

Har fastnat så att det inte gick att dra upp den ur hålet med 3 st andra bilar, utan fick  hämta våran större bil för att komma upp.PDT_Armataz_02_11.gif

 

Det gick inte alls länka in en bild somjag tänkt.

Erik

 
ErikC3042008-06-24 22:39:10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Gäst niklas

Det här kom lägligt! Har nyligen köpt en vinsch och igår var jag och inhandlade precis en sådan platta på biltema. Sitter som bäst och funderar på hur jag ska sätta fast det hela. Tack för inspirationen! PDT_Armataz_02_43.gif

Men varför gick det åt två plattor?

 

Måste man förresten dra minus till batteriet som det står i manualen? Borde det inte räcka med att dra den till kofångaren eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Måste man förresten dra minus till batteriet som det står i manualen? Borde det inte räcka med att dra den till kofångaren eller liknande?

 

 

Jag rekommenderar att du drar en kabel även för minusen. Det är mycket ström som ska fram och att låta den gå genom karossen kan orsaka både spänningsfall och andra roligheter. Jordflätan från batteriet lär inte vara dimensionerad för de strömmarna och dessutom vet du inte vilka vägar strömmen tar genom karossen. Har du riktig otur kommer det att gå en hel del ström via motorn med risk för gnistbildning i lager och annat som tar skada av sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Tack för ett bra svar. Tjock och ny fin jordfläta/kabel har jag med det där med gnistor i lager lät läskitgt! Attans att det alltid finns nån nackdel med de enkla sätten! PDT_Armataz_02_05.gif

 

Då är bara frågan var man hittar batterikabel av lämplig kaliber? Biltema har tex bara 70 cm som längst. Kan man köpa per meter någonstans tro? De som följde med var anpassade för en bil med batteriet långt fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Det ska visserligen mycket till för att strömmen ska ta den vägen eftersom det i praktiken behöver sitta en jordfläta mellan motor och kaross i varje ända av motorn för att du ska få problem med strömgenomgång men risken för spänningsfall är så stor att jag skulle dra en egen matning ändå. Har man nu investerat i en vinch vill man ju att den ska kunna dra så mycket som den är gjord för. PDT_Armataz_02_32.gif

 

Prova med någon elfirma. Förhoppingsvis hittar du någon som har en rulle hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

prova o kolla på någon firma som sälger svetsutrustnin  annars. kan ha sådan kabel. brukar vara tjock kabel med massor av koppartrådar i till typ större svetsarPDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hellrejjser

Vanliga bilstereoaffärer har feta strömkablar.. Typ Brl och Mds och allt vad dom heter.. 50mm2 borde duga fint..

Här finns en affär tex: http://www.blocket.se/vi/16460135.htm?ca=11_s

 

 

Men annars slipa rent i chassit, svetsa dit en M8 bult och jorda i den, så har du den grövsta "kabel" du nånsin ägt.. Chassit kan transportera mycket Strömmus Amperus som det inte heter på latinPDT_Armataz_02_10.gif

 

Se bara till att batteriet är bra jordat i andra ändan på chassit med så du undviker spänningsfall..

Blir nån anslutning/kabel varm sen när du kör winchen, så  är det ju spänningsfall, pga dålig kontakt, underdimensionerade anslutningar bla bla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas

Tack för alla bra länkar och svar. Då är det bara att börja konstruera i huvudet samt hitta nån som kan hjälpa mig med svetsningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Skakar liv i tråden igen. Är så att ett relä gick åt häll vete på winschen jag har bak(T-max EW-11000). Självklart när man skulle prova ett djupt lerhål. Har sett de nya reläboxarna som finns, ser mycket tätare och bättre ut än de gamla plastlådorna. Undrar om någon av er vet nån som har/säljer reläer alternativt hela boxen? Har vänt polerna så att jag nu winschar in på ut-knappen, men blir ju segt att behöva dra ut wiren för hand hela tiden. Vet om ett Albright SW192 relä som tydligen ska fungera, men inte vart man kan köpa det samt pris. Har en winsch till fram gå gång också, men vill ju även att den bak ska fungera.  Så om någon har något tips skulle de vara bra!

 

Här ska winschas!

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi
Hejsan...här kommer mitt vinsch-bygge

 

 

Edit: La ut en egen tråd' date=' så att inte denna växer förmycket.... 
[/quote']

 

Din länk fungerar inte, tror jag läste nånstans att Hasse tog på sig ansvaret för det...? Hur som helst, går det att restaurera den tråden så att den kan läsas? Börjar vara sugen på vinsch och tittar på olika montage. Och ditt fick ju beröm!

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, länken hade vart fin att kanske få lite ideér ifrån. Har förresten hittat reläboxen jag pratade om innan.

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SUM%2D930020&N=700+%2D124058+115&autoview=sku

 

Boxen är till Summits egna winschar, dock är de samma som T-max winscharna fast med andra dekaler. Boxen ifråga heter till och med "T-max Boomer Box" om man skall söka efter den på t ex Google. Har även skickat ett mail till Sbvab där winschen köptes, om de har/kan fixa delar. Väntar på svar därifrån innan jag beställer från Summit.

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kan ju svara för Andreas han skall lägga ut foton mm igen. då vi inte har samma backupp nu så lär det tyvärr skrivas och läggas ut på nytt. Så i mån av tid kommer det ut snart igen.

Men han har då för avsikt att göra det. då som du skriver det var ett bra bygge, med rejäla förstärkningar på kofångarens baksida som visat sej fungera bra även vid riktigt tunga vinchningar

 

Mycket riktigt gjorde jag ett stort misstag när jag skulle länka till den och skrev fel. så när jag Editerade länken försvan hela artikeln på något vis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ser dessa förstärkningar ut på baksidan? Har tänkt mig att svetsa ett 6mm vinkel järn mellan infästningarna på baksidan av kofångaren. Sedan svetsa /bulta fast bakkanten av plattan med winschen i denna samt kofångaren. Skall även göra 4 "trianglar" av 8mm plåt att sätta på vardera sida om dragöglan på kofångaren, som svetsas på undersidan av winsch-plattan samt kofångaren. Men sviktar kofångaren såpass mycket utan förstärkningen bakom kofångaren? Är ju trots allt "bara" ca 50 cm mellan infästningarna av denna. Eller börjar hela kofångaren och svikta?

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...