Gå till innehåll

Tips på vinschmontering


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Ja vad jag förstår så har andreas tagit två vinkeljärn och svetsat i hop till en U balk som sträcker sej från ena kofångarfästet till det andra som förstärkning av kofångaren , sedan har han svetsat fast Plattan /hållaren till vinschen i den.  Själva  Uet är vänt in mot kylaren för att få större hållbarhet på kofångaren och sprida ut ytan som blir belastad så mycket som möjligt samt så nära de fasta kofångarfästena som möjligt, då det egentligen blir dem som håller hela vinschen.

Fästet kan man ju bygga så ordentligt man vill. men det är ju i kofångaren som det monteras och de är nog inte byggda för att montera vinchar på egentligen, så att fördela kraften över så stor yta som möjligt och så nära fästpunkterna för själva kofångaren är nog att rekomendera

 

Så vill jag minnas att han byggde det

Det kommer nog foton när han uppmärksammar detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

 

Så vill jag minnas att han byggde det

Det kommer nog foton när han uppmärksammar detta

 

Inte illa Hasse PDT_Armataz_02_02.gif

 

Jag skall lägga ut en ny tråd om det där bygget, men blir inte för i morgonkväll.....

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lockie, lockie där fanns de lite relän att titta på/köpa. Men tror de har löst sig med mitt relä-problem. Det fanns att tillgå där jag köpte winschen, snabba svar från dem också vilket var mycket bra. Sätter den nya relä-boxen med trådlös fjärr bak, samt flyttar över den gamla till den nya winschen fram. För där räcker ju sladd-dosan till. Nu återstår bara att få fast härket i fronten.

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Idag blev det vinsch på ebay så nu går man i väntans tider. Under tiden tittar jag på så många montage jag kan så om det finns bilder att visa kan ni väl länka in fler i denna användbara tråd. Eftersom jag inte har egen verkstad kanske jag blir tvungen att anlita mekaniska verkstaden här i byn, igen, för att få till ett bra fäste och då är det bra att ha med en bild på hur man vill att det skall se ut. petewedi2008-10-28 22:37:16

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Andreas.E

Hejsan

Får inte lagt ut texten, för den ligger på en av maskinerna hemma. Men bilderna ligger på servern, så dom kommer här.

 

vinsj_01.jpg

 

vinsj_02.jpg

 

vinsj_03.jpg

 

vinsj_04.jpg

 

vinsj_05.jpg

 

vinsj_06.jpg

 

vinsj_07.jpg

 

vinsj_08.jpg

 

vinsj_09.jpg

 

 

 

Andreas.E2008-11-05 09:01:43

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Tack för bilderna, Andreas.

Hmm, mitta garage är ca 25 cm längre än 13-bilen så det är på håret med frontmontaget. Vill gärna kunna ha bilen inne.

Finns det några kloka ord från panelen ang alternativ placering av elvinsch á la Kina? Det finns väl bara två ställen till; under kylaren eller framför bensintanken.

Håller balken mellan ramen precis under kylaren och framförallt, håller vinschen att monteras där med vatten och ev grundkänning? Reläboxen måste gå att flytta upp och förlänga kablarna till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag blev klar med mitt winsch-montage för en liten stund sedan. Blev inte den lösningen jag hade tänkt mig utan en som går och ta av. Dock ingen mobil variant i den meningen då plattan sitter fast i 8 bult, de fyra övre som kofångarn sitter i samt 2 st på vardera sida om öglan. Ska slänga upp ett par bilder imörrn tänkte jag då de var för lite mörkt för bra kort idag.

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hellrejjser

Min kina winch satte jag på stora fyrkantsprofiler jag hade liggandes, som snedkapades jäms med rambalkarna fram.

Råkade få nåt lager vajer för mycket på ett ställe på winchtrumman, så den pressade sönder dom två stagen som håller ihop winchen.. Lagade det och kortade ner vajern med 5 meter, den var tillräcklig lång ändå och man kan ju förlänga med lösa bitar om det skulle behövas..

Så den var väldigt känslig för hur vajern ligger, och det är ju inte alltid vajern hamnar snyggt i fina rader på trumman..

 

Men som sagt, det lagades och samtidigt gjordes det om lite. Flyttade upp reläboxen och förlängde frikopplingshandtaget så man kommer åt det lättare nu

..

För att sätta winchen här, så krävdes lite ingrepp i karossen fram, men nu ligger den så högt den kan i alla fall..

 

 

Håller balken mellan ramen precis under kylaren

och framförallt' date=' håller vinschen att monteras där med vatten och ev

grundkänning? Reläboxen måste gå att flytta upp och förlänga kablarna

till?

[/quote']

 

Om du menar denna balken, så har den placeringen hållt för mig när jag försökt dra ett polskt långtradarsläp.. Det gick tungt och väldigt sakta... fick faktiskt nästan ge upp ett tag PDT_Armataz_02_07.gif

Sen hur kina grejer tål vatten vet jag inte... Hade isär min och tryckte i massa nytt fett, för det var lite snålt med sånt i den...

 

133351-paint200810281630.jpg

 

 

133352-200810281629.jpg

 

 

(Blir bilderna små när man klickar på dom, så tryck uppdatera i webläsaren så blir dom större... I alla fall är det så med min Mozilla webläsare..)

 

Hellrejjser2008-11-08 22:12:23

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såhär blev min montering av winschen, hade gått och flytta den mot grillen ett par centimeter till men de fick bli såhär. Efter att jag har bytt in-relät så ska jag sätta relä-boxen i kupén eller innaför grillen i alla fall, så den sitter lite mer skyddat.

 

DSC00153-1.JPG

 

 

DSC00152-1.JPG

DSC00150-1.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag ska korta min lina ca 5 meter, har gjort de på winschen bak och ska nu även göra de fram. Annars fungerar den prima, dock sitter reläboxen från t-maxen fram så för tillfället har jag bara in-matning. Ska även tilläggas att den fin-fina kontrollen med teleskops-antenn och allt inte känns nått vidare pålitlig. Så om nån har någon ide på hur man kan bygga om med typ fjädrande relä eller dylikt så mottages det gärna. Nu är det ju PÅ-knapp samt STOPP-knapp som gäller.

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag ska korta min lina ca 5 meter' date=' har gjort de på winschen bak och ska nu även göra de fram. Annars fungerar den prima, dock sitter reläboxen från t-maxen fram så för tillfället har jag bara in-matning. Ska även tilläggas att den fin-fina kontrollen med teleskops-antenn och allt inte känns nått vidare pålitlig. Så om nån har någon ide på hur man kan bygga om med typ fjädrande relä eller dylikt så mottages det gärna. Nu är det ju PÅ-knapp samt STOPP-knapp som gäller.

 

//jocke

[/quote']

 

300:- tar jag för denna!

fj%C3%A4rr%281%29.jpg

 

On/off knapp på sidan. Fjädrande separata in & out knapp på ovansidan.

Har använt den själv på min vinsch vilket fungerat utmärkt. Vinschen var en T-maxkopia.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hellrejjser

300:- var ju billigt för en sån sändare Jenik.. Är det 24 volt eller 12v ???

 

 

 

 

Finns ju fyrkanaliga sändare med momentan funktion såg jag med.. Kan ju vara bra att kunna starta extraljusen om man är ute med hjälp av kontrollen, plus köra vinchen med dom andra knapparna..

$14 + $10 i frakt..

 

http://cgi.ebay.com/4-CH-RF-Wireless-Remote-Control-Momentary-Toggle-Latch_W0QQitemZ200271236140QQcmdZViewItemQQptZBI_Robotics?hash=item200271236140&_trksid=p3286.c0.m14&_trkparms=72%3A1205|66%3A2|65%3A12|39%3A1|240%3A1318

 

Ååhhå, så mycket dumma ideer man får när man surfar runt. Men jag ska nog köpa nåt sånt..

 

Fast nää, 12 volt var det visst...

Och oj, förlåt, nu ska jag sluta fundera högt här.. PDT_Armataz_02_10.gif

 

Hellrejjser2008-11-10 21:28:33

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi
Såhär blev min montering av winschen' date=' hade gått och flytta den mot grillen ett par centimeter till men de fick bli såhär. Efter att jag har bytt in-relät så ska jag sätta relä-boxen i kupén eller innaför grillen i alla fall, så den sitter lite mer skyddat.[/quote']

 

Tog du bort uppfläkningen för dragöglan fram? 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Någon som har förslag på hur man skulle kunna montera vinschen (som kom med posten idag) inuti ramen ungefär som PTO-modellen? Helst med nån skruvad balk som går att flytta från 11 till 13 när den blir färdig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Såhär blev min montering av winschen' date=' hade gått och flytta den mot grillen ett par centimeter till men de fick bli såhär. Efter att jag har bytt in-relät så ska jag sätta relä-boxen i kupén eller innaför grillen i alla fall' date=' så den sitter lite mer skyddat.[/quote'']

 

Tog du bort uppfläkningen för dragöglan fram? 

 

Jag hade en tanke på att ta den bort på min konstruktion, men så valde jag hellre att låta monteringsplattan vila på denna. Den är ju trots allt väldigt solid.

 

Så min monteringsplatta går ner på baksidan av kofångaren och svetsad hela vägen på den sidan. Sedan är den svetsad ordentligt i dragöglan fram. För att sedan avslutas med mina trekantsprofiler som går ner på varje sida av monteringsplattan.

 

Så långt så sitter denna som berget, och kofångaren ser inte ut att röra på sig, och då har jag dragit

ganska många fordon och den sista var en 11:a som satt på hela underredet utan hjulen i backen..och upp för en backe.

 

Läg gärna ut bilder på din montering PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp uppfläkningen kapade jag bort, mest pga att de gick snabbare än att göra en vinkel så plattan kunde ligga ovanför den. Tänkte göra som Andreas först och låta plattan gå ner på baksidan men istället blev den som den är nu.

 

Har inte satt någon profil på baksidan av kofångaren än, men tror att det skall vara lugnt pga att plattan ser ut som den gör och går ändå ut till fästpunkterna på kofångaren och därmed fördelar kraften bättre. Men vi får se, har inte provat att dra något än. Dock, kommer det komma nån profil eller dylikt på baksidan om kofångaren börjar bångna för mycket.

 

//jocke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

vinsch1.JPG

Här är min löstagbara vinsch.

vinsch2.JPG

Fästet går in i kofångaren och sitter riktigt stabilt.

vinsch3.JPG

Jag har försökt att göra den så kompakt som möjligt.

vinsch4.JPG

Som synes lite el kvar.

 

Håll till godo palme.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja det var jäkligt fint gjort PDT_Armataz_02_43.gif

Kan säga så mycket så att om en 13 bil sitter styggt i ett lerhål

Och man sätter fast bilen som skall vinsch i ett kraftigt träd bak, kopplar i en 5 tonnare i 13 bilen och drar tills vinschen nästan storknar på enkel lina, Då står kofongaren i en båge , ut på mitten och ändarna gick in mot karossen på bilen som vinschen satt på.

Så av det att dömma, runt 5 tons segdrag från en vinsch, där någonstans börjar kofångarn ge med sej PDT_Armataz_02_12.gif

Finns det inget specat på vad tappen där framme skall tåla ?

Millitären brukar väl ha sten koll på vad grejorna tål PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Det problemet tror jag inte att jag har. 1111an har förstärkt kofongare i och med bågen.Betydligt rubustare än 13bilen.Militärens org vinsch sitter ju fram i draget och det funkar ju.Sen finns det en org förstärkning på vissa bilar från kofongaren till balken mellar fjäder fästena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Bollebygdarn
vinsch1.JPG

Här är min löstagbara vinsch.

vinsch2.JPG

Fästet går in i kofångaren och sitter riktigt stabilt.

vinsch3.JPG

Jag har försökt att göra den så kompakt som möjligt.

vinsch4.JPG

Som synes lite el kvar.

 

Håll till godo palme.
Snygg montering Palme!

/Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Aha, du har ju den där extra förstärkningen framför att lägga vinschen på. Är kofångaren i övrigt lika som min 13 bortsett den lilla utbyggnaden framåt som vinschen vilar på?  Men nu ser jag att den fortsätter utanför bilen och går uppåt i nåt stag till störtbågen. Är den delen ett bidrag till kofångarens hållfasthet eller är det bara till nytta för störtbågen?

Denna lösning med demonterbart, men som ändå kan sitta stabilt på terrängbanan under en hel dag, är nog lösningen för mig med begränsad längd i garaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...