Gå till innehåll

Bättre än en TGB13??


Gäst Micked

Rekommendera Poster

Gäst monkysa

Joo spänningen är ju "maxxad" PDT_Armataz_02_05.gif 

 

hoppas man får ledigt! PDT_Armataz_02_01.gif

 

Edit: Ett tips när du laddar upp bilder: avmarkera bilden och tryck på enter en eller två gånger! då kan du få all bilder i en rad! Gooa bilder förrestenPDT_Armataz_02_02.gif!
monkysa2008-03-28 22:56:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst t80t80

Borde vara mer bäryta på en 13 än en rover.. Hur som helst, Sänk lufttrycket på snö till Ca: 0,2-0,4 beroende på hur "hårt gummit" är i däcket, ska vara några cm mellan fälgkant och däck, har inte provat själv men det jag sett är att hjulet blir som en utplattad ballong, "geleklump" och man sjunker bara ner 10-20 cm beroende på vad det är för snö... I Ryssland ligger snön kvar länge på sina ställen..PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micked

Jo vi körde med hårda tryck, alltför hårda. Den andra 13-bilen har beadlocks så han kan köra med mycket låga tryck. Själv har jag inte......ännu.

 

Vet nån var man kunde få tag i 8-10tum bredda 16tums fäljar. Såna man kunde svarva bort mittdelen och i med TGB13s mitt och sen ännu beadlock på det hela.

Jag har ju 12,50 bredda däck som inte kommer i sin rätta om man har 7,5" bredda orginal fäljar. Att bredda dem är en bra början men om man kunde komma närmare 10" vore det ännu bättre.

 

Och jag lovar högtidligt lämna de svenska björkarna ifred......om inte de börjar första.....PDT_Armataz_02_11.gif

Micke

 

Med 24dagar PDT_Armataz_02_06.gifkvar till nästa rysslands-resa kan man nog låta även de finska björkarna också vara ifred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Seglarn

Ser mkt trevligt ut. Undrar bara hur tätt det är mellan tankmöjligheterna?? Sedan en fråga också, vad är det för värmeaggregat du har stående vid vä framdörr??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micked

Bensinmackar är det ganska tätt i det här området. Diesel finns, 95E finns 76, för de som kan använda det, finns det mycket, 98E Lite mindre av. Men vid gräns överkörning vid Vaalimaa finns det och sedan i t ex. Kexholm finns det 98E.

Personligen har jag alltid med oktanbooster för 98E är inte alltid 98E.

 

Värmeaggregatet är Svensk armens, eller flygets snarare tror jag, Modell värmeaggregat 11A. Inuti finns en 4,4kw Ebersprächer med en inbyggd 9L dieseltank som fungerar i 7-8h. Fungerar med 12 och 24v. På morgonen var det omkring 0c inne i bilen och inom en 20-30min var det +28c. Ute var det -15. Som sagt det finns vissa gånger som man som finne får tacka det svenska försvaret för deras prima grejer.PDT_Armataz_02_43.gif

Om du är intresserad så är den för tillfället till salu. En använd kostar visst på Aktive life 5100kr. Min kan du få för 4000..

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Der spännande ut! Anledningen till att mindre 4x4 fordon ofta har det lättare är nog vikteffekten. Ju tyngre fordon desdå mindre levande kraft kan man bibehålla. Dessutom brukar bärigheten vara sämre för tyngre bilar.

 

Er resa påminner om vår resa till fjällen för ett år sedan. 60cm snö och behövde inte ens snökedjor.

 

Hur har du lyckats använda varmluftsaggregatet för uppvärming av hytten? Det får man ju absolut inte göra enligt varningsskyltarna på den?

 

/Janne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micked

Hur har du lyckats använda varmluftsaggregatet för uppvärming av

hytten? Det får man ju absolut inte göra enligt varningsskyltarna på

den?

 

Varningsskylt??? Öh, Den har jag nog inte sett.....

Det var ju lätt att använda. Hade den ute och en strömplugg. Sedan en fanerskiva i sido fönstret och en 100mm luftröret genom det och thats it.

Micke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvo_viking

Står det specifikt i någon dokumentation att den får användas till uppvärmning av personutrymmen? Hur bra värme gav den? Har den reglering eller är det ett läge som gäller?

 

Skumt. Någonstans har jag läst det. Kanske en annan modell...Det var anledningen till att jag inte använder det till min bil. Förbaskat smidig värmare annars... Verkar som att jag har haft fel: VÄRMEKAP 5200 KCAL/H, LUFTKAP 200 M3/H, DIESEL, 12/24V, L 610 MM, B 280 MM, H 580 MM. POLARN INNOVATION AB, FÖR UPPVÄRMNING AV FORDON OCH SJTPINREDNING, GÅR EJ ATT ANVÄNDA UTAN SLANGKASETT F1998-000027

volvo_viking2008-04-13 21:10:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...