Gå till innehåll

stötdämpare


Gäst Herr_Jensen

Rekommendera Poster

Gäst Herr_Jensen

Hey alle

 

Min højre stötdämpar hænger fordi jeg tror den mangler en bøsning (jeg ved ikke hvad det hedder på Svensk. Det er et cylindrisk metalhylster. På engelsk hedder det en 'Bush', på tysk en 'Buchse').

 

Når jeg rycka til hjulet så rasler stötdämparen rundt.

 

Her er et billede.

suspensionfo3.th.jpg

Nogen som har en ide om hvor jeg kan få fat i en bøsning - eller tager jeg fel? Skal der noget andet til for at fixa det?

 

Mange tak

 

 - Jensen

 

Herr_Jensen2008-04-17 10:21:59

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

@H.Hansen

Ja du har nok ret. Hvor k0ber i stumper som dette?

 

Er Valpens stötdempare unikke eller en standard volvo del?

 

Tak

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber om ursäkt om jag förstår lite dåligt, men är det barasjälva gummidelarna som du vill ha?

I så fall tror jag att jag har sådana liggande hemma i garaget. Om det är till en TGB11?

 

Yoggi2008-04-17 19:34:45

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jo det stämmer att pajeros bakstöt dämpare passar utmärkt fram till valpen och är inte allt för (dyra )heller . HM DÄR HADE JAG FEL

skall se om jag hittar på reservdels numret

 

 

Oj då hade för mej att de gick på runt 350 kr st men de ligger runt 1100-1200 kr PDT_Armataz_02_04.gif

kan i alla fall upplysa om att det är även samma till isuzu pick upp 81-88, trooper 84-88. Opel frontera 92-95
H.Hansen2008-04-17 20:29:58
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Mange tak for jeres svar.

 

Vejer en Pajero ikke mycket mindre end en Valp? Kan Pajero shocks godt klare den extra belastning ?

 

Jeg var egentlig bare efter gummidelarna. Hoppas mine shocks er OK for endnu et par mil : ). H.Hansen har dog rett at mine shocks ser lidt trista ud...

 

@Yoggi

Hvis du hitta naagon gummidelar vil jeg meget gerne k0be dem af dig. Tror du godt de passa selvom de er til TGB11?

 

Tak

 

 - Jensen

 

 

Herr_Jensen2008-04-17 20:20:41

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Kunne taenke at TGB11 er lidt häftigt dimensionerad i forhold til Valpen : ).

 

Ville tro de er for store? Det ville dog vaere intressant at pr0va.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst svanis

Altyco Parts i Huddinge, tel +46 8 707 90 45 Har bussningarna, har nyss köpt själv. De består av 2 st koniska halvor som pressas isär av muttern när man drar åt. 

Han har även bulten(Fästet) för stötdämparen. Om du skulle behöva.

 
svanis2008-04-17 23:14:26
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Hittade de billigare nu på biltema

 

 

Mitsubishi

Pajero

82—91

Oljestötdämpare för Mitsubishi Pajero

70-091

 

 

Bilmärke

MITSUBISHI

Modell

Pajero

Årsmodell

82—91

Placering

Bak

Anmärkning

med bladfjäder bak, (1)

Art nr

70-091

Pris

179,00 kr

Antal

< maxLength=3 size=2 value=1 name=iQty>>

Det står bak här men passar fram på valpen

 

Lite biligare än de som jag såg tidigare

vad beträffande vikten så väger de en hel del, det sitter ju V 6 or i den och de är

både 5 dörrars och plats för 4st + förare och ändå finns det gott om lastutrymme

Mvh H.Hansen
H.Hansen2008-04-18 07:25:38
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag använde min valp till landsvägsåkning och behövde dämpare som funkade bra i högrefart dvs rejält styva och dubbelverkande, så jag valde   M 4441  dessa är gastryck från monrooe och passar direkt. Men det finns säkert fler som passar från andra märken

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Super!

 

Mange tak for jeres replies. De er meget billige synes jeg saa jeg k0ber nogle nye istedet for at genbruge de gamle.

 

Er Pajero shocks lige til at montera eller skal man vaere kreativ?

 

Tusind tak : )

 

 - Jensen

 

 

Herr_Jensen2008-04-19 21:43:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

De är BULT ON

bara att skruva loss de gamla och dit med de nya. 2 st skruvar per dämpare.

Snart gjort bara muttrarna inte är fast rostade, och bort med däcket så du kommer åt bättre PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Herr_Jensen

Hey alle

 

Kan Mitsubishi shocks (70-091) bruges bak eller passer de kun fram? Havde taenkt mig at skifte hele vejen rundt nu jeg er igang : ).

 

Tak

 

 - Jensen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang stötdämpare så är det skillnad på kvalite, jobbade för en massa år sen på micro, vi sålde mycket av gabriel (gabriel retur även kallat)  tänkte se om de verkligen var så dåliga som kunder påstod bultade dit 4 st på volvon jag då åkte med och redan nästa dag åkte de väck och ersattes med sachs dämpare.

Visst kanske det kan vara så att biltema håller hög kvalite på just dämpade men mycket annat är ju rent skrot och man får oftast vad vad man betalar för.

 

moroees gas med lätt lyftande funktion passar runt om men är svindyra iförhållande till biltema.  Annars finns det mängder med små lastbilar som bak har samma läng och infästning. är det bara gummina du behövde så ligger det väl på en tia st hos mekonomen mm

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en del på Biltemadämpare. De dämpar bra men håller inte länge. De senaste var gummibussningarna slut på efter ett halvår (ca 1000mil) och en av dem hade börjat rosta på "spindeln". Skyddsdamaskerna var gamla men hela så jag antar att det berodde på dålig förkromning.

 

Jag skulle inte sätta dem på en bil jag tänkte behålla länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...