Gå till innehåll

Spørsmål ang TGB 11 / C303


Gäst FrankWS

Rekommendera Poster

Gäst FrankWS

Hva må man regne med å måtte betale for en TGB 11 / C303 i god stand?

Er det elektriske anlegget 12 eller 24V?

 

Er det servostyring?

Har noen bygget om en TGTB 11 til diesel, og hvilken diesel er i såfall benyttet?

 

 

Kommer sikkert med flere spørsmål senere.

 

Frank
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Hva må man regne med å måtte betale for en TGB 11 / C303 i god stand?

 

 

 

En Alu-Zink går från 35.000,- och upp, beroende på skick. Om nästa

batch från försvaret landar i Sverige, så kan priserna sjunka något.

 

 

 

Er det elektriske anlegget 12 eller 24V?

 

 

 

På samtliga militära terrängbilar sitter det 24v. C303 (Vattenfallare) har gärna 12v

 

 

 

Er det servostyring?

 

 

 

På C303 (Ex Vattenfallare) kan du finna servo, men på de militära varianterna är

 

det muskler som gäller.

 

 

 

Har noen bygget om en TGTB 11 til diesel, og hvilken diesel er i såfall benyttet?

 

 

 

Jag har inte hört om någon. Men "Limpa och Omega24v" på forumet går med planer om detta.  Läs mer här: http://www.terrangbil.net/_forum/forum_posts.asp?TID=68

 

 

 

 

Så er det bare å spørre om de er noe mer du lurer på.

 

 

 

 

 

 

Andreas.E2006-11-08 21:24:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FrankWS
[En Alu-Zink går från 35.000' date=- och upp, beroende på skick.

 

[/quote]

 

Er ikke samtlige C303 Alu-Zink, eller...?

 

Dumt spørsmål kanskje, men jeg har ikke så mye kjennskap til disse bilene.

 

Frank
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Här är inga frågor dumma. Ett forum skall vara till för att få svar på sina frågor!smiley14.gif

 

De alu-zink-karosser som finns på vissa TGB11 och 13 (jag har sett indikationer på att även hytt-bilar har alu-zink) är ombyggt under bilens senare tid. Jag har sett nån annons på en Vattenfallsbil till salu med Alu-Zink, mekanisk winsch och servostyrning. Jag har för mig den var dyr och annonsen försvann ändå på ett par dar...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattenfall renoverade många av sina till Alu-zink a 200 papp (Sen finns ju fler elverk än Vattenfall, o där varierar det mera..)

 

Väldigt mång "AluZink" på blocket med avbärarlister av trä på framdörrar och fotsteget i karossen bakom förarstolen kvar... dvs ljug (kolla även att choke o ev handgas är flyttade från instrumentpanelen till motorkåpan).

 

Peugeot dieslar skall vara relativt "enkla" att stoppa ner istf B30'n (hmm, var ju länge sen så det gällde nog 404'or typ?)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Peugeot dieslar så menar du nog 504-505 dieslar som blev monterade i Valp å 202an. Skulle inte kunna tänka mej en XD88 (404 motor) i en 11-13 bil. Den e på 2 liter å ca 60 hk. De enda alternativet från Peugeot till en 11-13 bil är nog XD3S motorn. 2,5 turbo diesel intercoler på 110 hk

 

 

 

mvh/putte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vad beträffar AluZink är det inte med hundra säkerhet att avbärarlisterna på dörrarna saknas. En och annan dörr lär ha skadats och då har man med säkerhet inte brytt sig om att sätta dit en aluzinkdörr, utan tagit en fräsch dörr man fått tag i. Däremot fotsteget bakom förardörren bör ju saknas så klart, men det kan man ju kapa ur och svetsa igen så som jag tänker göra när jag byter stolar i min. Då kommer nämligen bulan invändigt vara ivägen för bältet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei, og takk for tilbakemeldinger.

 

Nytt spørsmål: Har C303 frihjulsnav, eller kan dette ettermonteres?

 

Hvis jeg ikke husker helt feil, så kan vel frihjulsnav ettermonteres på L3314 i hvertfall.

 

Frank
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Då skall vi se.... i mitt huvud är frihjulsnav något som liknar en diff, som antingen kan gå in automatisk eller manuelt.

 

 

 

På C303 så sitter det diffar på fram och bakaxeln som du styr med två

reglage inne i hytten, så på ett sätt kan man säga att den har det.

 

 

 

Så får vi se om jag har rätt i saken smiley23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Ett frihjulsnav är en koppling som manuellt frikopplar hjulet från dess drivaxel. Med frihjulsnav monterade fram slipper hjulen driva drivaxlar, främre kardan och utgående axeln i fördelningslådan när man kör med 2 wd. Mindre roterande massa och mindre friktion alltså, därmed mindre bränsleförbrukning. Frihjulsnaven (ett i varje framhjul) gör alltså att främre drivaxlarna, färmre diffklumpen, främre kardan och dess utgående axel ur f-lådan står stilla vid 2wd läget.

 

 

 

Mig veterligt har jag inte sett frihjulsnav till C303. Med tanke på hur hjullagringarna och portalväxlarna är konstruerade så är det högst osannolikt att kunna integrera ett frihjulsnav med hänsyn till utgående axelns stabilitet.

 

 

 

// KlasKlas_B2006-11-13 22:40:22

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...