Gå till innehåll

Broms packningar


Gäst lövviksbon

Rekommendera Poster

Gäst lövviksbon

Hej 

 

Är det någon som vet om en firma som gör och/eller säljer packningar i olika slag och variationer för bromssystem.

 

Jag och bror min ska försöka sparka igång en gammal BM väghyvel och jag misstänker att det inte är gott om delar. Brukar förövrigt vara billigare på specialinriktade små firmor.

 

Tacksamm för tipps. frid.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Tyvärr har jag inget direkt svar på frågan men jag vet att det finns förvånansvärt gott om delar till gamla BM och delarna var ofta samma mellan olika modeller och maskintyper.

 

Nyfiken som jag är undrar jag naturligtvis vad det är för modell?

 

Ake642008-05-16 05:29:55

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Det finns en entusiastsida som jag har för mig heter bmsidan.se eller bm-sidan.se. Kolla om du hittar några kontakter att gå vidare med där. Volvo har också ett museum i Eskilstuna som heter Munktellmuseet, vilka torde kunna ge tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

hej. är du ute eft tätningar och o ringar med mera! så har du momentum. de kan ta fram allt i packning o tätnings väg. experter på hydral system

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Det finns en entusiastsida som jag har för mig heter bmsidan.se eller bm-sidan.se. Kolla om du hittar några kontakter att gå vidare med där. Volvo har också ett museum i Eskilstuna som heter Munktellmuseet' date=' vilka torde kunna ge tips.

[/quote']

 

Stämmer www.bmsidan.se

 

Det är en bra sida men den är i stort sett enbart inriktad på traktorerna från BM-Volvo och Volvo BM tiden. Det finns ett litet forum där också men det är tyvärr inte särskilt välbesökt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lövviksbon

Det är en Gammal VHK 85 -67.

 

Och tack för tipsen. Har inte börjat kolla än vad som är fel på bromsarna men ägaren sa att dom inte funkar och man brukar alltid få bra napp på frågor här.

Motorn är stumm för tillfället så det är prio 1. Ingen ide att riva bromsar innan vi vet att motorn går. Har hällt i diesel och låtit den stå en vecka+. Blir väl test snart igen.

 

Och sen till det stora problemet. En av drivaxlarna till tandemdrivningen har troligtvis gått av och måste bytas/lagas. För att komma åt åbäket måste motorn lyftas ur eftersom den är placerad ovanför växellådorna. Sen måste vi använda hydralavdragare till det mesta enligt verkstadshandboken.

Och ingenting är litet och lätt vill jag lova.

 

Exempel: Oljemängd växellådor inkl. bakaxelkåpa ca 55 liter. Oljemängd per tandemhus ca 30 liter.

 

Jag och bror har det vi gör ett tag framöver.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst lövviksbon

Föresten.

 

Volvos D67 motor sitter väl i viking lastbilarna?

Hur är det med reservdelar till dom? för det är samma motor i väghyveln.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Gäst Ola W

Passar på att låna tråden eftersom frågan handlar om bromsar. Mina bromslysen lyser konstant så fort jag slår på tändningen. Har inte börjat grotta i problemet så jag undrar om någon annan råkat ut för fenomenet? Killen som bogserade märkte inget som att bromsarna skulle ligga på. /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Min gissning är att bromskontakten har fastnat. På min sitter en fjäder som drar i kontakten när jag trycker på bromsen och om kontakten inte går tillbaka slocknar inte bromsljusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

I andra änden av fjädern PDT_Armataz_02_03.gif

 

Förlåt, men jag kude inte låta bli. Det sitter ca 5cm lång fjäder fäst ganska högt upp på bromspedalen som går till en liten dragströmbrytare. Du ser den lätt när du tittar rakt in från dörröppningen mot pedalstället. Åtminstone ser det ut så på min 62:a och jag hoppas ingen har gjort om konstruktionen i efterhand på den för då har jag lurat dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

ÖÖ på min sitter det en tryck reglerad som sitter på ramen dit bromsrören går först innan de går ut till broms cylindrarna PDT_Armataz_02_12.gif dit går en + kabel och sedan en vidare bak till broms ljusen PDT_Armataz_02_38.gif

Är det något special eller ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Tack Hasse

 

Det verkar som att jag har lurats i alla fall. Jag var ute och kollade i morse och det sitter mycket riktigt en tryckkontakt på bromsledningen. Den kan säkert vara till bromsljuset.

 

Bromskontakt1.JPG

 

När jag nu tittade efter lite ordentligt är det tydligt att min kontakt är monterad i efterhand. Troligtvis har tryckkontakten lagt av och har blivit utbytt mot den här.

 

Bromskontakt2.JPG

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja funderade lite för det gick kablar till den kontakten på båda karrosserna jag har haft. den från 68a och den som sitter på nu som är av okänt årsmodell men senast 64a om man ser på orginalbaklamporna.

Det är nog lätt att de går sönder då de sitter lite utsatt och det gärna är lite vatten i bromsvätskan, då är ju din lösning perfekt PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

Jorå, nu minsann har bromsljusen slutat lysa redan då jag slår på huvudströmbrytaren. Men å andra sidan så lyser de inte alls då jag trycker ner bromspedalen... Jag hittade de två kontakterna (Åkes första bild) och lossade dessa. Det var rejält "ärgigt" men efter att ha dragit ur dem, rengjort lite och satt tillbaks dem så lyser inte bromsljusen överhuvudtaget. Ingen säkring är trasig. Har inte en susning på vad fel det kan vara. Däremot så ser det inte ut som på Åkes andra bild. Hemmabygge?

 

"La bromsljusen åt sidan" och tänkte att jag kan ju fylla på med bromsvätska till kopplingen i stället så det blir något gjort idag. Systemet är luftat och på fyllt numera men jag har inget motstånd i kopplingspedalen. Vill minnnas att det inte gick så lätt att trampa ner kopplingen. Pistongen på manövercylindern rör sig runt en halv centimeter då jag trampar ner pedalen i botten. Vätske nivån är som den ska i huvudcylindern. Kan det vara dåliga packningar eller en dålig manövercylinder? Jag har ej provat att lägga i växlar med motorn igång pga att bl a vattenpumpen inte är monterad.

 

Fan, börjar bli less på allt strul som avlöser varandra. Jag vet att forumet är till för att fråga men kunskapsnivån hos mig ang bilar är relativt låg och det känns som om jag bara frågar och frågar...

 

Ja, jag är låg just nu.PDT_Armataz_02_06.gif /Ola
Ola W2008-07-18 12:19:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ola W

@ gasten

Det är luftat med hjälp av Biltemas bromsluftningsflaska. Så det borde inte vara någon luft kvar. Efterfyllde med vätska i huvudcylindern efteråt. /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

ja då borde det ju fungera. vet att är tätningsringarna dårliga på slavsylindern så brukar det sipra ut olja i damasken vid stongen. är det inget läkage där så är det nog dax o renovera kopplings sylindern. borde väll kunna gå o hitta en renoveringssats någon stans för hyvsad pengPDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja lika med huvudcylindern , där läker det också ut om packningarna är dåliga. Gjorde det på min i alla fall, båda gångerna som pacningarna varit ned slitna.

Min hadde samma tendenser direkt efter renoveringen av huvudcylindern, men efter ca 10 mins körning och några nerkopplingar så blev den stummare och tog högre upp, då luftade jag inget utan bara fyllde behållaren så det rann ut genom nippeln  där röret till slavcilindern skruvas på.

Sedan har den funkat perfekt hela tiden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst gasten

när vi luftade brosarns opel frontera använde vi biltemas rost skydsspruta 15-457. 89,90 kr   fungerade kanon. satte fast en slang på sugröret o andra änden på luftningsnipeln på slav sylindern o sög. oljan bara försvan i beholaren. bra o göra detta ute för det blev en jä¤lamassa olje dimma från sprutan. men kopplingen blev bra.

 

15-457_l.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64

Däremot så ser det inte ut som på Åkes andra bild. Hemmabygge?

 

Japp det är ett hemmabygge. Det borde jag ha sett från början men bättre sent än aldrig och troligtvis har hemmabygget kommit till pga samma problem som du har nu. Du kan prova att koppla ihop de två sladdarna som du har lossat och se om bromsljusen tänds. Om de gör det vet du att du har problemet i din kontakt.

 

Jag vet

att forumet är till för att fråga men kunskapsnivån hos mig ang bilar

är relativt låg och det känns som om jag bara frågar och frågar...

 

Ge inte upp bara. Jag (och de flesta andra här också tror jag) är inte här bara för att tjöta utan för att jag även vill dela med mig av mina erfarenheter. Fråga på du och om svaret är på för hög nivå eller allmänt obegripligt så skriv det och du ska få ett nytt.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...