Gäst lövviksbon Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Hej Är det någon som vet om en firma som gör och/eller säljer packningar i olika slag och variationer för bromssystem. Jag och bror min ska försöka sparka igång en gammal BM väghyvel och jag misstänker att det inte är gott om delar. Brukar förövrigt vara billigare på specialinriktade små firmor. Tacksamm för tipps. frid. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Tyvärr har jag inget direkt svar på frågan men jag vet att det finns förvånansvärt gott om delar till gamla BM och delarna var ofta samma mellan olika modeller och maskintyper. Nyfiken som jag är undrar jag naturligtvis vad det är för modell? Ake642008-05-16 05:29:55 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst wackerberg Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Hej prova malmö bromsservice dom har mycke kul Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 Det finns en entusiastsida som jag har för mig heter bmsidan.se eller bm-sidan.se. Kolla om du hittar några kontakter att gå vidare med där. Volvo har också ett museum i Eskilstuna som heter Munktellmuseet, vilka torde kunna ge tips. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 16 Maj , 2008 Rapport Share Postad 16 Maj , 2008 hej. är du ute eft tätningar och o ringar med mera! så har du momentum. de kan ta fram allt i packning o tätnings väg. experter på hydral system Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 17 Maj , 2008 Rapport Share Postad 17 Maj , 2008 Det finns en entusiastsida som jag har för mig heter bmsidan.se eller bm-sidan.se. Kolla om du hittar några kontakter att gå vidare med där. Volvo har också ett museum i Eskilstuna som heter Munktellmuseet' date=' vilka torde kunna ge tips. [/quote'] Stämmer www.bmsidan.se Det är en bra sida men den är i stort sett enbart inriktad på traktorerna från BM-Volvo och Volvo BM tiden. Det finns ett litet forum där också men det är tyvärr inte särskilt välbesökt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 17 Maj , 2008 Rapport Share Postad 17 Maj , 2008 Släng ut en fråga på veterantraktorklubbens hemsida.Där finns ett bra och välbesökt forum. www.veterantraktor.se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lövviksbon Postad 19 Maj , 2008 Rapport Share Postad 19 Maj , 2008 Det är en Gammal VHK 85 -67. Och tack för tipsen. Har inte börjat kolla än vad som är fel på bromsarna men ägaren sa att dom inte funkar och man brukar alltid få bra napp på frågor här. Motorn är stumm för tillfället så det är prio 1. Ingen ide att riva bromsar innan vi vet att motorn går. Har hällt i diesel och låtit den stå en vecka+. Blir väl test snart igen. Och sen till det stora problemet. En av drivaxlarna till tandemdrivningen har troligtvis gått av och måste bytas/lagas. För att komma åt åbäket måste motorn lyftas ur eftersom den är placerad ovanför växellådorna. Sen måste vi använda hydralavdragare till det mesta enligt verkstadshandboken. Och ingenting är litet och lätt vill jag lova. Exempel: Oljemängd växellådor inkl. bakaxelkåpa ca 55 liter. Oljemängd per tandemhus ca 30 liter. Jag och bror har det vi gör ett tag framöver. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst lövviksbon Postad 19 Maj , 2008 Rapport Share Postad 19 Maj , 2008 Föresten. Volvos D67 motor sitter väl i viking lastbilarna? Hur är det med reservdelar till dom? för det är samma motor i väghyveln. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 10 Juni , 2008 Rapport Share Postad 10 Juni , 2008 Nu stod det inte så mycket om VHK85 men den här sidan är rätt bra om man är ute efter allmän info om gamla maskiner från Bolinder till Volvo. http://www.volvo.com/constructionequipment/global/en-gb/AboutUs/history/products/motor+graders/motor+grader+bolinder-munktell/Bolinder-Munktell+VHK+85.htm Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Passar på att låna tråden eftersom frågan handlar om bromsar. Mina bromslysen lyser konstant så fort jag slår på tändningen. Har inte börjat grotta i problemet så jag undrar om någon annan råkat ut för fenomenet? Killen som bogserade märkte inget som att bromsarna skulle ligga på. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Min gissning är att bromskontakten har fastnat. På min sitter en fjäder som drar i kontakten när jag trycker på bromsen och om kontakten inte går tillbaka slocknar inte bromsljusen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 Tack för svar. En liten fråga bara... Var sitter bromskontakten? /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 I andra änden av fjädern Förlåt, men jag kude inte låta bli. Det sitter ca 5cm lång fjäder fäst ganska högt upp på bromspedalen som går till en liten dragströmbrytare. Du ser den lätt när du tittar rakt in från dörröppningen mot pedalstället. Åtminstone ser det ut så på min 62:a och jag hoppas ingen har gjort om konstruktionen i efterhand på den för då har jag lurat dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 16 Juli , 2008 Rapport Share Postad 16 Juli , 2008 ÖÖ på min sitter det en tryck reglerad som sitter på ramen dit bromsrören går först innan de går ut till broms cylindrarna dit går en + kabel och sedan en vidare bak till broms ljusen Är det något special eller ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 Tack Hasse Det verkar som att jag har lurats i alla fall. Jag var ute och kollade i morse och det sitter mycket riktigt en tryckkontakt på bromsledningen. Den kan säkert vara till bromsljuset. När jag nu tittade efter lite ordentligt är det tydligt att min kontakt är monterad i efterhand. Troligtvis har tryckkontakten lagt av och har blivit utbytt mot den här. mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 17 Juli , 2008 Rapport Share Postad 17 Juli , 2008 Ja funderade lite för det gick kablar till den kontakten på båda karrosserna jag har haft. den från 68a och den som sitter på nu som är av okänt årsmodell men senast 64a om man ser på orginalbaklamporna. Det är nog lätt att de går sönder då de sitter lite utsatt och det gärna är lite vatten i bromsvätskan, då är ju din lösning perfekt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 18 Juli , 2008 Rapport Share Postad 18 Juli , 2008 Jorå, nu minsann har bromsljusen slutat lysa redan då jag slår på huvudströmbrytaren. Men å andra sidan så lyser de inte alls då jag trycker ner bromspedalen... Jag hittade de två kontakterna (Åkes första bild) och lossade dessa. Det var rejält "ärgigt" men efter att ha dragit ur dem, rengjort lite och satt tillbaks dem så lyser inte bromsljusen överhuvudtaget. Ingen säkring är trasig. Har inte en susning på vad fel det kan vara. Däremot så ser det inte ut som på Åkes andra bild. Hemmabygge? "La bromsljusen åt sidan" och tänkte att jag kan ju fylla på med bromsvätska till kopplingen i stället så det blir något gjort idag. Systemet är luftat och på fyllt numera men jag har inget motstånd i kopplingspedalen. Vill minnnas att det inte gick så lätt att trampa ner kopplingen. Pistongen på manövercylindern rör sig runt en halv centimeter då jag trampar ner pedalen i botten. Vätske nivån är som den ska i huvudcylindern. Kan det vara dåliga packningar eller en dålig manövercylinder? Jag har ej provat att lägga i växlar med motorn igång pga att bl a vattenpumpen inte är monterad. Fan, börjar bli less på allt strul som avlöser varandra. Jag vet att forumet är till för att fråga men kunskapsnivån hos mig ang bilar är relativt låg och det känns som om jag bara frågar och frågar... Ja, jag är låg just nu. /OlaOla W2008-07-18 12:19:43 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 18 Juli , 2008 Rapport Share Postad 18 Juli , 2008 har du prövat o lufta kopplingen. så du får ner lite ny olja till slavsylindrn? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 18 Juli , 2008 Rapport Share Postad 18 Juli , 2008 @ gasten Det är luftat med hjälp av Biltemas bromsluftningsflaska. Så det borde inte vara någon luft kvar. Efterfyllde med vätska i huvudcylindern efteråt. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 18 Juli , 2008 Rapport Share Postad 18 Juli , 2008 ja då borde det ju fungera. vet att är tätningsringarna dårliga på slavsylindern så brukar det sipra ut olja i damasken vid stongen. är det inget läkage där så är det nog dax o renovera kopplings sylindern. borde väll kunna gå o hitta en renoveringssats någon stans för hyvsad peng Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 18 Juli , 2008 Rapport Share Postad 18 Juli , 2008 Ja lika med huvudcylindern , där läker det också ut om packningarna är dåliga. Gjorde det på min i alla fall, båda gångerna som pacningarna varit ned slitna. Min hadde samma tendenser direkt efter renoveringen av huvudcylindern, men efter ca 10 mins körning och några nerkopplingar så blev den stummare och tog högre upp, då luftade jag inget utan bara fyllde behållaren så det rann ut genom nippeln där röret till slavcilindern skruvas på. Sedan har den funkat perfekt hela tiden Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst gasten Postad 18 Juli , 2008 Rapport Share Postad 18 Juli , 2008 när vi luftade brosarns opel frontera använde vi biltemas rost skydsspruta 15-457. 89,90 kr fungerade kanon. satte fast en slang på sugröret o andra änden på luftningsnipeln på slav sylindern o sög. oljan bara försvan i beholaren. bra o göra detta ute för det blev en jä¤lamassa olje dimma från sprutan. men kopplingen blev bra. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 18 Juli , 2008 Rapport Share Postad 18 Juli , 2008 Tack killar för tipsen. Jag ska leta efter utbytes packningar och se över om det behövs bytas hela grejor (ny slavcylinder etc). /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 18 Juli , 2008 Rapport Share Postad 18 Juli , 2008 Däremot så ser det inte ut som på Åkes andra bild. Hemmabygge? Japp det är ett hemmabygge. Det borde jag ha sett från början men bättre sent än aldrig och troligtvis har hemmabygget kommit till pga samma problem som du har nu. Du kan prova att koppla ihop de två sladdarna som du har lossat och se om bromsljusen tänds. Om de gör det vet du att du har problemet i din kontakt. Jag vetatt forumet är till för att fråga men kunskapsnivån hos mig ang bilar är relativt låg och det känns som om jag bara frågar och frågar... Ge inte upp bara. Jag (och de flesta andra här också tror jag) är inte här bara för att tjöta utan för att jag även vill dela med mig av mina erfarenheter. Fråga på du och om svaret är på för hög nivå eller allmänt obegripligt så skriv det och du ska få ett nytt. mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.