Gå till innehåll

Utprovning


Gäst ErikC304

Rekommendera Poster

Gäst ErikC304

Då jag ville köra bilen lite längre så att jag få reda på sånt som kan vara på gränsen att brista på den gamle härken, så tog jag igår kväll bilen till min far nu när jag ändå skulle dit. Jag kom lagom nån kilometer från målet efter att ha avverkat 20 mil, så började en underlig lukt sprida sig i hytten. Och jag funderade på vad jag förknippade den lukten med... kylvätska. Det är blött på golvet på passagerarsidan, så jag får checka området kring värmpaketet.

 

Men en annan sak uppträdde också, laddningslampan blinkar till och så lyser plötsligt strålkastarna bättre och motorn lämnar bättre ork. Så går det en liten stund och ljusstyrkan minskar gadvis, innan det blinkar till igen. När helljuset är på, så blinkar inte laddningslampan men en skillnad i övrigt kan märkas ändå. Eftersom det har skrivits en del på universalteknik om laddningsregulatorn, så har jag en misstanke i den riktningen.

 

Jag har märkt förut att orken varierar lite lite grann, men inte kört den så länge i möker att jag lagt märke till fenomenet med strålkastarna. Och eftersom jag inte förut sett ladningslampan blinka på det viset, undar jag om felet till och med uppstod i värre form igår. Eller om det är så att de kortare sträckor jag kört förut inte orkat ladda batterierna fulla, man att de igår blev det efter fem-sex mil då jag märkte fenomenet första gången.

 

Nån som har några ideer var jag bör kika efter fel? Är det jordanslutningar som börjar ha dålig kontakt?
omega24v2006-11-11 10:06:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elfel är bland det djävligaste...man söker och söker och så är det bara glapp någonstans där man minst anade det... Börja med att plocka fram Voltmätaren och lägg den över polerna på batteriet...mät spänning på batterierna kolla syra/vattennivå etc, starta kolla spänning, belasta(slå på lysen etc) och titta igen...öka gasen... har du strul med plus och minus ur batteriet så bör det vara knepigt att få startmotorn att dra runt... men som du misstänker så landar det nog snart på laddningsrelät...enkelt att byta/prova om du har tillgång/kan låna ett annat

 

Kolen i generatorn kan ju vara på väg att ta slut/kärva...
s-os2006-11-11 11:43:50
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att båda remmarna som driver generatorn är hela och rätt spända??  Fick ett liknade fel på min tgb 11 för ett tag sen och jag trodde det var generatorn som var dålig men det var ena remmen som försvunnit och den andra var dålig.....

 

Mvh Lasse Lunden
lunden2006-11-11 15:04:52
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

när jag fick hem min 13-bil så fick den nya batterier och allt var ok, den rullade inga sträckor men jag körde friskt i skogen hemma och använde all el utrustning då och då, en dag så orkade inte startmotorn veva runt motorn och laddlampan glödde svagt, ok tänkte jag fram med multimetern och kolla runt, jag mätte allt som var tänkbart, testade med nytt laddrelä och inget hjälptesmiley7.gif, jag ville inte köpa en generator då jag ändå snart skall byta motor och med den en annan modärnare och kraftigare generator, så fram med mätaren en gång till och efter mycket klurande så hittade jag feletsmiley38.gif! skyddsdidoden på b+ var trasig och jag fick tag i en ny diod som lödades fast, sen dess har laddningen fungerat för mig.

 

erik det relät jag testade med ligger här hemma om du vill låna detsmiley20.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

smiley13.gif Ne, det herente vart tid till de... Hyggligt om jag får låna laddrelät, jag ska se om jag kan få nåt kollat i helgen så jag vet lite mer vad det kan vara för fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst ErikC304

Förbannat.

Som skrivet ovan har laddlampan blinkat lite till och från och efter att jag gjort ventilspelsjustering idag, som jag gjorde först, eftersom jag ville ha gjort det i dagsljus, spökade det till sig ordentligt under provkörningen. Jag märkte inget av laddblinket först, men när motorn var varm växlade jag ner till trean och gav fullt för att känna efter om det fanns "mer drag" än före justeringen. Och plötsligt slår laddrelät ifrån och lampan lyser klarrött! Slår av på varvet och lampan slocknar igen, skönt... Sen gick det inte köra fortare än 60, för då slog det ifrån igen och lampan lös som ett förbannat trafikljus. Jaha. Hemma igen konstaterade jag just det att det var laddrelät, för jag höll handen på det och varvade lite försiktigt. "Klick" och så "klock" igen när jag sänkte varvet. "Det var väl faan" och så pjäxan i botten och efter det ylet lyser nu lampan konstant. Så då behöver jag ju inte bekymra mig för om jag ska ta mig fram och åter hel till Borås nästa helg, för den färden får helt enkelt ske i Omegan. smiley7.gif

 

Vad i all världen kan felet vara?

 

För att referera min ventilspelsjustering, så går nu motorn betydligt snällare och "poffar" mindre på tomgång. Jag vet inte om orken blivit så mycket bättre, det lilla jag hann provköra gav inget bra svar. Men betydligt jämnare gång i alla fall. Jag ska inte svära på att spelet är KORREKT, eftersom bladmåttet jag hade att tillgå inte var det färskaste, men det är i alla fall jämnt. Ett par spel var av modell "kasta in en pinne genom en port" och de flesta var enligt bladmåttet alldeles för tajt. Men då borde maskin tagit skada tycker jag??? Risken finns så klart att jag har för stort spel nu.

 

Jag ska byta luftfilter också, det har jag alldeles glömt bort att skaffa. Nån som har koll på vilken bilmodell man ska ta?

 

I den svarta burken som sitter direkt på förgasarna hittade jag helt överraskande ett antal slangar t-korskopplade. Nån som vet hur de ska sitta? Det var två slangar kopplade till den bakre förgasaren och bara en till den främre. Det fanns en slang som låg löst, men den var för kort smiley3.gif för att räcka fram. Ett uttag var ledigt på "dämparen" eller vad det kan vara som slangarna var kopplade till i bakkant på burken. Det jag kallar dämpare (eller kan det vara en ventil av nåt slag???) är en liten cylinder som sitter på utsidan av burken. Dämparen dras av en vajer kopplad från gasspjällen.

 

Nån som har några tips?

Fools_House_Family.gif

 

331.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luftfilter Volvo 164 B30A och liten bild ur manualen på slangarna och varmstartventilen...jag trodde själv filtret satt inne i den svarta lådan vilket det gör på bilar...fullt i slangar och filtret satt i aluminium/metall lådan bak på motorn

20061126_230356_slangar.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

"varmstartventil", det var attan! Jo, jag hade en misstanke att det var samma filter, men har hört nåt om att det flyttats från bil-burken av nåt skäl. Tack s-os!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Tack, Daniel! Frågan är bara om det går? På mitt relä står det "28 70", vilket jag tolkar som 28 volt och 70 ampere. På ditt bör det rimligen stå 28 35. Synd att bränna relät om det skulle vara fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

jo det har du rätt ismiley6.gif  jag var nere i garaget och kollade på den jag har men det står bara 28 volt på den, vet inte vad den satt på innan för jag köpte den via post på fjärrås bildemontering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

En arbetskamrat som haft traktorverkstad förr, menade att det kan vara ide att kolla hur det står till med kolen. "Med tanke på att det hade med varvtalet att göra, så kan ett kol ha lossnat", menade han. Hur stor chans är det att felet beror på det? Jag får nog ta ett rejs och riva ner generatorn i kväll, kan vara värt ett försök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jag tror på traktor killen antagligen ett kol som orsakat det hela jag har haft samma problem på flera volvos och det har alltid blivit bra efter kolbyte, lycka till mvh Hasse smiley20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst seekoman

Har du 70 amp generatorn med den stora regulatorn??

 

Jag hade liknande problem med min regulator sen la den av helt, då tog bort den regulatorn och satte dit en utan varvtals avkänning så nu kan den bara ge 35amp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Aha, ok. Jag vet ett ställe man kan köpa en sprakans ny regulator (finns i en tråd på universalteknik) men jag vet inte än om den passar mot en radioavstörd och inte heller om de kan skicka. Tack för tipset putte, jag ska höra av mig till dem så fort jag vet mer var felet är. Och seekoman, menar du att limpas regulator skulle fungera att köra min generator med???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst seekoman

Jo det ska gå jag har bytt till ett mer universalbetonat laddrelä men man ha lite koll på vilka kablar som ska vart. Brände ett laddrelä för att jag fick hjärnsläpp första gången men men.

 

Har du ett laddrelä med fyra klena kablat och två grova??smiley25.gif

 

Säg till om du vill att jag ska kolla vilka stift som ska vart.

Kan kolla det i helgen eller närsta måndag när jag är hos min bil igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Jag rev lös generatorn ikväll och ska ta isär den på jobbet i morgon. Hoppet har ökat något att jag ska kunna köra bilen till Borås på lördag, men det beror så klart på vad som är galet invändigt och om det går att få fatt i delar i brådrasket.

 

Laddregulatorn är som du skrev seekoman, fyra tunna trå och två grövre. Jag antar att de grova inte spelar nån roll hur de är kopplade, men jag märkte i alla fall två av dem så att jag vet vilka som satt ihop.

 

Anders! Har du kunskap i hur en generator fungerar? I så fall kommer jag över med grejorna ögonaböj! Jaja, ok då, i morgon... smiley36.gif

 

Fan om inte bilen går på lördag morgon smiley24.gif smiley21.gifsmiley28.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Vet o vet hur den fungerar..

Brukar ju inte pyssla med generatorer ofta direkt, men det man kollar på en generator är ju kolbryggan och lager. Man kollar om kolen är utslitna eller inte, samt om de glider som de ska. Kolla lödningar osv.

Lager kan man ju känna på för skojs skull, men är de slut så vetefasen om det går att byta smidigare än att byta hela generatorn.

Annars vet jag en kille i med företag i sunnhultsbrunn som är rätt överjävlig på sånt här. Finns inte en startmotor eller generator han inte kan fixa. Och har har en hel kolgruva! smiley36.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Riv på du!

 

Själv ska jag riva i fassans "nya" grävmaskin. Var visst nåt knas med det elektriska i den. Så det kan man ju titta på. Kanske man passar på att leka lite med den! smiley36.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Undrar Anders om du får ge mig numret till den där generatornissen i alla fall. Just nu känns alternativet " 12 volt " betydligt närmre än att jag ska få en fungerande generator av den jag skruvat bort från bilen...

 

Kolen var det i alla fall inga synliga fel på. Däremot var isoleringen kring en av kablarna till regulatorn spräckt längsmed flera centimeter och kardelerna var så oxiderade att de mer eller mindre smulades sönder. Även om själva ursprunget till felet känns ganska troligt att det skulle vara denna underbara kabel, så är det väl också troligast att det är ett annat haveri som blivit följden av den. Jaja, den som lever i morgon kväll får se. Elektrikerns lödkolv är inte på sin plats, så jag får jaga rätt på den i morgon och byta kabeln och hoppas på att det laddar som det ska sen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...