Gå till innehåll

THV byggtråd


Gäst Chrille

Rekommendera Poster

  • Svar 196
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hmm fejsbock är väl till för att man skall själv tala om hur man är (för att inga andra skal lfå missupfattningar o skapa en egen bild) o få nya kompisar som gillar ens fina sidor.

 

Här är det en familj som kommunicerar med varandra via en intresse community, skulle säkert va en guldgruva för vilken hjärnskrynklare som helst för att reda ut den oredan PDT_Armataz_02_41.gif

 

Bäzt o hålla borta sambon härifrån....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst FormerMazda

Hallå i tråden!

Grabbarna bärs har lekt med sin gasolpanna som vid detta laget egentligen skulle varit monterad och i deras drömmar väl invigd i kojan.

Men igår gjorde vi en ordentlig koll av pannans funktioner!

 

Liten uppladdning, notera gärna den fina flamskyddade eldbeständiga arbetsbänken:

(en låda pellets med en frigolitskiva på..)

1.JPG

 

Inkoppling av skönheten med en varvreglering från en skruvdragare till pumpen. Pumpen gick nämnligen lite för fort. Tror vi. Vi har klämt på en annan motor nämnligen. Vi får se vad det leder till sen.

Här syns också en safety-feature! En liten mojäng som med hjälp av bimetall och motstånd leker nu-har-du-försökt-tända-för-länge-utan-resultat-JAG-STÄNGER-AV!:

2.JPG

 

Joorå, i med vatten, på med gas. Tuben står på betryggande avstånd. En halvmeter eller så.

Sen bara kopplar man på 12v. Under glödtändningfasen tar pannan 2A @ 15V (30W), sen när pannan tänt och flamvakten stängt av tändningen så sjunker förbrukning till sunda 300mA (4,5W). Detta med pumpen.

Här syns bror leka stativ. Slangarna höll ju bara runt 60grader. Sluta gnäll.:

3.JPG

 

Så, allt är finfint nu! Då ska man låta den vara eller?

Nej:

4.JPG

Vi var ju bara tvungna att plocka ur brännaren för inspektion. Den brann. Så då satte vi ihop allt igen och passade på att ta sönder drifttermostaten. PDT_Armataz_02_13.gif

 

Men men, summa sumarum: Våga vägra bensin/dieselvärmare! De för ju bara ett jäkla liv och drar ström! Den här tar i stort sett ingen ström, är nästan knäpptyst och bara så ful! Så vi är hur nöjda som helst!

Nästa update blir monteringen av pannan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmare??

För förvaringen då??

 

Denna skapelse verkar ju vara bemannad med dels en mängd folk och dels med munläder så det lär väl bli vibrationer därinne som skulle få vilken micro som helst att verka slö???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Hm. Jag måste ha slagit i huvudet, för jag fattar nog absolut ingenting av vad du frågar efter JDW.. PDT_Armataz_02_12.gif

 

Hur som helst, vedpannan till mitt hus är en god kamrat såhär i höstmörkret. Den kan skänka en lugn och ro i själen, värme till frugan så hon är tyst hjälper en del också förståss.. fast hon är ju inte hemma ändå iofs..

Men ikväll hände det grejer! Jag tänkte det att, "fasen, inte ska en sketen termostat sätta käppar i glädjehjulet och kosta oss hutlösa 300spänn!"

Så jag pillade tålmodigt isär den och funderade över felen med den. Lyckades knäcka nån backelitplattagrejsimojs också. Men den gick att superlimma. Bände och pillade lite mer, sen monterades den ihop igen, och titt på sten-göte i gresahuset om inte termostaten fungerar igen! Lyckan är total! PDT_Armataz_02_44.gif

 

Nu ska visst jag ställe te me kalas på lördag, och brorsan ville hellre byta bromsskivor på en gammal saab nån kväll i veckan, så montering av pannan sker nog som bäst nästa vecka. Men vi har int' bråttom..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back
Jaha' date=' nu har hon hittat hit oxå... hrm, nåja, det blir väl folk av henne oxå vad det lider. Nu kanske det till och med går fortare då hon äntligen hittat en bra sida på nätet istället för fäjsbåck och annat dravel [img']smileys/PDT_Armataz_02_23.gif[/img]

 

/Storebror

HEHEHEHEHE!  med er som bröder så kan det bara gå rätt väg  PDT_Armataz_02_02.gif  hon skaffar snart en TGB o THV PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Gäst Chrille

 

UPDÄJT!!

 

 

 

Jojomensan, nu när termometern trillade långt under 0 så kom vi på att det nog

är mysigt att skuva lite på THV'n!PDT_Armataz_02_12.gif

 

Jag skulle ta en korv på statoil bara innan hemfärd eftersom kvällen säkert

skulle bli sen "i" garaget. Bror skulle inte ha nått minsann, nä han

var ju inte hungrig men bemödade sig ändå med att släpa sitt ludna r*vhål in på

macken för att göra mig sällskap. Mina korvplaner stöp direkt då det endast

skiljde nån 20a på en korv och en dubbelburgare. Bror dregglade dock värre än

en bulldog som käkar sura karameller så det gick ju som det gick...

DSC00977T.JPG

Upp med pannan på den lille hyllan vi gjorde tidigare. Bror tog tag i den eletriska biten, vi kom överens att det var lika bra så, igen... Jag fick rörmockarrollen och satte i sta med att trycka på slang på pannan som gick genom väggen på THV'n. Det gick ju sådär dock då kylan satte stopp för minsta utvidgning  av slangen. Jag tog då i med myndig och bestämd stämma -Drängafaan, jag behöver portabel värme å det illa kvickt!PDT_Armataz_02_17.gif Då lyste han upp som en sol och sa att det fixar jag! Då blev jag orolig direkt, normalt ber han mig dra åt helvete och muttra nått om att jag inte duger till att skrapa skiten under skorna med om jag beter mig på det sättet.

DSC00978T.JPG

Ut kommer dumfaan, stolt som en tupp, med en P11 tub och hans hemmagjorda tända-i-pannan-mojäng. Att jag aldrig lär mig hålla käften...PDT_Armataz_02_12.gif

DSC00979T.JPG

Det brann i slangarna, sladdarna och nästan i presseningen ett par gånger men slangarna blev varma och gick att pressa på pannan så fint.

DSC00980T.JPG

Arbetet rullade sedan på formidabelt, bror kopplade och jag drog slang som om vi inte gjort annat i vårat liv. Titta så jag kan böja mig! PDT_Armataz_02_38.gif

DSC00983T.JPG

Efter en stunds fixande inser jag att det behövs värme igen för att trä på slang på konvektorer, INNE i thv'n. Länge funderade jag på hur jag skulle kunna ställa frågan utan att det spårade ur. -Jo du Anders, eeeh, du har möjligtvis inte liiiite värme att låna ut till en liiiiten slang här? -Jojomensan joddlade han och sprang in i garaget och det dröjde inte länge förens han kom utstudsandes med sin "fine" brännare igen... Nu sopade ha desutom i "munstycket" i vägen så det flög av. Hmmmm sade bror lika glad, nu behöver vi ju en restriktor, det går ju inte köra med bara gasröret. Tack gode gud för det hann jag nästan tänka innan man riktigt kunde se hur lampan tändes i huvet och en träskruv drogs i röret med fingerkraft, på med gas, rikta mot mig och fram med tändstickor.... Jaha, this is it tänkte jag och hann ägna Ella en kort tanke innan han fick fyr på skiten. Tro't eller ej men jag överlevde jag den gången oxå!

DSC00984T.JPG

Här överlever jag och grillar slang medans bror är omåttligt stolt över sin enormt geniala ide med skruven i gasröret.

DSC00986T.JPG

Nu var vattensystemet hermetiskt tätt enligt våra teorier så det var dax att balta i kylvätska. Av nån anledning gick det inte att slanga skiten, man ger ju upp rätt fort dessutom eftersom glykol kan vara det äckligaste som finns, näst efter creme fraiche då.

DSC00988T.JPG

Nu var det spännande! (fast på ett bra sätt) Dax att flippa the main switch och se om skiten startar! Jag fick äran och kände mig en smula majestätisk när jag marcherade in i thv'n och med ett bestämt 'avdelning HALT' 'hööögerrr om' tryckte jag sedan på knappen varpå ett jävla liv på cirkulationspumpen tog vid och ett *kaploff*

DSC00989T.JPG

och sen brann det!! Nåväl, ingen överaskning direkt då våra tidigare studier som omfattade

10 poäng i 'gaslära' och 95 poäng i 'hur man överlever hantering av

livsfarliga produkter trots total avsaknad av självbevarelsedrift' visat att den brinner precis som den ska om man ger faan i att skruva isär den.

DSC00990T.JPG

Det dröjde kanske 10 min innan nämnvärd värme började komma så man får nog räkna med någon timma att få vettig värme en kall dag. Dels pga av att vår cirkulationspump är alldeles för snabb, ny finns dock, samt att den stora konvektorn stod dikt an mot golvet, den lilla som satt en vit ovanför var otroligt mycket mer effektiv. Jag började på att höja den store men misslyckades fatalt med detta, INGET gick som det skulle så jag var tvungen att sluta innan bror skulle kvävas av skratt. På bilden mäter vi framledningstemp, 45° om jag inte minns fel efter 40min bränning så det ska nog bli fint.

DSC00993T.JPG

Det som är kvar nu är, fixa huv över pannan, byta cirk. pump, höja stora elementet (det får bror göra...) och montera ett par 120mm Zahlman fläktar på elementen som skall kunna slås på vid behov av snabbt värmebehov.

/Chrille & bror

 

 

Eeeee, varför blir allt som hyperlänk? Admin, hjäääälp!

[/url]

 

Chrille2009-12-02 22:27:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Ptjaa, det summerar ju det hela rätt bra!

 

Som sagt, det ska bli intressant att sätta fläkt på konvektorerna och köra med rätt regulator till gasen, jag har en svag gissning på att den vi körde med nu ger mindre än den som sitter på THVn. Mer gas = mer eld = mer värme. Tro mig. Kan det där..
 PDT_Armataz_02_12.gif

 

I övrigt så borde bror bannemig börja skriva en bok eller nåt. Författartalangerna är ju inte av denna värld! PDT_Armataz_02_07.gif
FormerMazda2009-12-02 22:41:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

och köra med rätt regulator till gasen' date=' jag har en svag gissning på att den vi körde med nu ger mindre än den som sitter på THVn. Mer gas = mer eld = mer värme.

[/quote']

Sååå kanske det kav vara ja, kan vi inte testa utan regulator?PDT_Armataz_02_12.gifPDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Gäst Bajon1

I senaste inläggen nämndes orden gas,mer gas,mer eld,mer värme och testa utan regulator.

Jag tror att THV:n är uppeldad.......

Därför inga nya inlägg på ett tag PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Jag hade hoppats att få nyttja den i slutet på maj, det var ju träff nånstans då som jag inte minns vad den hette. Tyvärr verkar det som om bror min hellre åker och tittar på "folk" som går i skolan, vad det nu ska vara bra för PDT_Armataz_02_16.gif

Kortfattat kan man säga att vi har inte gjort ett piss sen uppdateringen ovan, men vi har tänkt en massa dumt så det är bara en tidsfråga innan det blir en ny updatePDT_Armataz_02_22.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Appappappapp!

 

"bror min hellre åker och"

 

Nu tar vi det lugnt med ordvalen och hur vi bygger meningar här! PDT_Armataz_02_13.gifPDT_Armataz_02_05.gif

 

Som sagt, vi har en del saker att fixa innan vi kan åka nånstans. Koppling på 13-bilen bland annat. Ska visst vara bra att ha.. Men inget är ju omöjligt, och ibland händer det ju att vi får en del gjort när vi sätter fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille
Appappappapp!

 

"bror min hellre åker och"

 

Nu tar vi det lugnt med ordvalen och hur vi bygger meningar här! PDT_Armataz_02_13.gifPDT_Armataz_02_05.gif

 

Som sagt' date=' vi har en del saker att fixa innan vi kan åka nånstans. Koppling på 13-bilen bland annat. Ska visst vara bra att ha.. Men inget är ju omöjligt, och ibland händer det ju att vi får en del gjort när vi sätter fart.

[/quote']

 

Att få skiten körbart löser vi alltid över ett par bärs som så många gånger förr.

Meen, hur vi ska förklara för din bättre hä... hon den där andre i ditt hushåll att du har viktigare saker för dig den helgen ser jag som ett större meck. Vi kanske får diskutera saken över ett par pilsner, det brukar ju hjälpa som sagt PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...