Gå till innehåll

Extraljus


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Tog för mig att börja en ny tråd om ämnet "Extraljus".

 

 

 

Vi kom lite off-topic här.

 

 

 

Sen postade Andreas lite bilder här också.

 

 

 

Jag har själv monterat 2 "arbetlampor" på min valp, en bak och en på sidan där jag har ett markis. Sen vid grillen har jag 3 stora Bosch Navigators, 2 bredda och en "pencil beam". Längst taket ovanför hytten har jag Bosch Compact 100s. Alla är på 55w med H3 lampor.

 

 

 

stenhamra2.jpg

 

 

 

Vi har börjat diskutera lampor och placering av lampor för mörkkörning i terrängen....

 

 

 

Som jag har sett hittills så har alla använt sig av "arbetslampor". Men är dem verkligen det bästa? Själv var jag också på G att montera "arbetsbelysning" runt om.

 

 

 

Lite kan jag om ljus med att jag jobbar med reklamfoto och ljussätter det mesta och använder mig av olika typer och qvalité av ljus efter situation.

 

 

 

Jag undrar om man inte ska använda sig av en mindre fjärljus som Hellas Comet FF 300.

 

 

 

Varför?

 

 

 

1. Dem tålar 100w, då dubblar man antal watt redan direkt. (Man är inte hemma med en elmätare kopplad till Vattenfall, så dyrare blir det inte efter inköp)

 

 

 

2. Glaset är klar och reflektorn gjord för att ge ett större och breddare ljus som dessutom når längre.

 

 

 

3.. Arbetslampor har diffused glas och det gör ljuset mjukare och det når inte lika långt.

 

 

 

Vad säger ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl närmast det bristande behovet av att se 150m åt sidan eller bakåt som väger över för arbetsbelysningen...

 

Är ju nån krona i skillnad åxå.

 

 

 

Visst. Men tanken är att få dubbelt så mycket ljus där man befinner sig med att man kan få dubbelt så många watt. Sen med att man inte har difussed ljus så får man ljus med högre kontrast som i sin tur gör det lättare att se.

 

 

 

Tex. Har man haft lysrör i köket hemma så märker man hur mycket trevligare det är när man har byt till halogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Måste säga att en difusor är att föredra om man skal vara när bilen och jobba. Hade själv vanliga bredstrålande extraljus förrut men de var helt värdelösa om man nu inte ville titta på skogen en bit bort ocj ha mörkt runt själva bilen. En ordentlig difusor med mycket kraftig spridning fungerar bäst om man skall vara runt bilen och jobba eller äta. Ett sökljus med pencilbeam är perfekt om man vill se lite längre bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniel var dina vanliga breda monterande extraljus monterade på takräcket och vinklade lite nedåt som en "arbetslampa"?

 

 

 

Min fundering är med att dem här Hella Comets är att montera dem på samma sätt som en arbetslampa. Dem är samma storlek också fast dubbelt så starkt och hårdare.

 

 

 

Är jag verkligen helt ute och cyklar?! PDT_Armataz_02_20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel Karlsson

Ja de på sidan är dimljus utan difusor=kasst för närljus. De bak är samma men med påmonterad difusor=fungerar bra. Utan difusor tror jag inte att du får någon större nytta av dem. Slå på extraljusen fram (uppe på takräcket) utan att tända dina vanliga lampor fram så ser du vad jag menar. Du får en skarp belysning av extraljusen långt bort och på en mycket begränsad yta. Du kan rikta ner dem men de blir mycket starkt ljus på liten yta som mer bländar än lyser upp. I alla fall fick jag det resultatet med bredstrålanda 55W. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Teddan ta en titt på en lite nyare skogsmaskin/grävmaskin de har börjat byta ut sina gamla vanliga arbets lampor mot en annan sort, kommer ej på namnet nu, skall höra med kompisen på swecon, de lyser upp riktigt ordentligt,utan att dra en fruktansvärt massor av watt, går tydligen inte att gämföra med lampor av den gamla modellen,

Väntar själv på en uppsättning som ligger och väntar på mej uppe i gästrikland , så jag kan inte riktigt utala mej hur de blir på valpen än, men enligt kompisen på Swecon är de helt överlägna allt annat när man är i behov av lampor som lyser upp runt om maskin ( i vårt fall terrrängbil) och inte skall ha ett sken som lyser långt utan mer som dagsljus runt fordonet.

Enterpenad ägarna byter ut sina gamla lampor för full till dem i dagsläget.

enda nackdelen är att man lär beställa anslutningskontakterna färdig tillverkade då de är helt tillslutna,

Mina kommer med 3 m kabel till varje lampa så jag kan få in kablarna till säkrings dosa utan att skarva kablarna på vägen, tydligen ganska dyra kontakter anslutningarna i lamporna, som för tillverkas

 

H.Hansen2008-08-09 09:28:04

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

halogen lampor men  de är helt vatten täta och har ny reflektor teknologi samt spesiell brytning på glasen,

pratade just med killen som monterar dem och de är överlägsna andra halogen lampor och kräver inte 100 watts lampor för att lysa upp bättre än de gamla med 100 wattare i.

Då han var på väg ut så han jag inte få ur han så mycket mer i dag, skall hämta mina lampor nästa helg vet mer då,

Wallys borde nog veta något om den han med då han jobbar där de bygger skogsmaskiner, eller någon mek /montör på swecon då de tydligen monterar massor av dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Det hasse kunde pratat om är xenon. Helt klartöverlägset halogen när det kommer till ljus per watt.

Priset är ju tyvärr lite högt för min smak, annars hade jag haft mer xenon i livet.

Biltema säljer en konverteringskit där xenonlampan passar i vanlig lampsockel. Vet dock inte hur mycket bättre det blir när man stoppar i en xenonlampa i en reflektor för halogen. Men nån får gärna prova och återkomma med resultat!

Biltemas kit:

FormerMazda2008-08-09 10:30:14
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Valt mina ljus med tanke på designen, fram självklart 60-tals lilla Boch knicksen men de jag hittade som backljus på loppmarknad helt nya i förpackning är jag stolt över 50-tals bakljus typiska på engelska bilar men dessa hade gult glas tror jag gav 25 kraktern.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört en nattorientering igår i Borås och där hade jag fyra "backlysen" som jag kallar det. Två riktade rakt fram och lite nedåt, men väldigt lite. Sen satt det en på vardera sida som rikatdes snett utåt från bilen och detta var helt perfekt. Och hade plånboken sagt ja så visst, då hade det satt tre Xenon lampor på taket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse, kan det vara LED ljus som lamporna bygger på? Har sett på nätet att nåt företag har tagit fram lampor med LED tekniken som ska komma nära HID ljus nivån...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har någon hört talas om Vision X Off-Road Lighting?

 

 

 

De har LED belysning som jag tror kan vara lösningen. Finns i olika längder och dubbla rader som FLOOD för att få mycket ljus lokalt.

 

 

 

Häftigt att dem ger mer ljus än HID och kostar mindre.

 

 

 

 

 

18000 lumens tack! på den 52 tummare. PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Onekligen mycket ljus ur de där. Men, tillåt mig ändå tvivla lite på egenskaperna. För räknar man på dom så ska varje led lämna 180lm vid 250ma. På A svarar jag njaa.. PDT_Armataz_02_01.gif

 

Men, siffror hit och dit. Lyser den så som bilden visar, så duger den ju.

 

Edit:

Räknade visst lite fel. Glömde räkna på strömmen vid diodens spänning. Blir 1000ma per diod. Då är 180lm mer troligt. Men bara för att fortsätta vara gnälltant, så nya cree-dioden lämnar ju dryga 220lm vid samma ström. Kostar dock 79kr/st. Men för en 500ing skulle man ju kunna bygga en armatur med 4st leds. Så nästan 1000lm då, vilket är mycker mer än deras med 4 leds i.

Vad kostar dom där armaturerna?
FormerMazda2008-08-11 13:39:53
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad dem kostar? Hmmm. Mellan tumme och tå..... En heldel men mindre än HID.

 

 

 

Ska ringa de ikväll och se om de inte behöver en agentur i Europa.... PDT_Armataz_02_02.gif Då blir kostnaden mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen är ju frågan vad man behöver också.

 

En förare av en skogsmaskin vill naturligtvis att det ska lysa som på dagen för han ska arbeta i ljuset men jag vill påstå att de allra flesta av oss behöver inte mer ljus än att vi ser att det inte står något i vägen runt om oss där vi ska fram. Då tror jag att en omgång Xenonlysen eller liknande är att skjuta över målet framförallt med tanke på kostnaden. Vanliga arbetsstrålkastare med halogenljus lyser alldeles utmärkt. Däremot kan det vara dumsnålt att satsa på de allra billigaste eftersom de ofta är smäckert gjorda och av billig plast som spricker för minsta beröring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig helt Åke. Men det är häftigt att dem kan användas som fjärrljus med "Euro" reflektorn.

 

 

 

Tänkte man skulle köra en "Flood" 12 tummare på var sin sida av bilen, de kallar "flood" ljuset för arbetslampor också. Då lyser man upp när området som dagsljus. Ljusen är i ett aluminium hus så stryk kan dem ta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Hittade ett pris på en amerikansk site, och grovt omräknar till sek så var inte priset helt fel med tanke på priset för lösa LED-chip i 3w-klassen.

 

Men, även jag håller med åke. Eller åtminstonde tänker jag som honom.

Dock skulle jag snabbt vara framme och klämma och känna om nån hade en sån på sin bil!

Jag har ju endå köpt en ficklampa med en 3w diod i för runda 200kr. Riktigt liten, men lyser nåt helt galet. Kul med LED!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...