Gå till innehåll

Ny kategori på Terrängbil.net - Bandvagn 202


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Hejsan

Idag har vi lanserat en ny kategori på Terrängbil.net, bandvagn 202 som tillverkades av Volvo BM. Bandvagn 202 faller igentligen inte in under namnet "terrängbil" men sedan den tillverkats av Volvo så är den hjärtligt välkommen in i familjen.

 

På framsidan av Terrängbil.net kan du läsa mer om fordonstypen (Det är per idag en del fakta som saknas, sitter du på denna, så var så vänlig och maila över informationen så att faktan kan bli komplett)

 

Bakgrund och konstruktion - Bandvagn 202

Fakta om Bandvagn 202

(Stort tack till Ltgb912/Bernt på forumet som skaffade fram dokument om fordonet)

 

Så hoppas vi på Terrängbil.net att det finns några ägare där ut som kan ge fart i denna delen av forumet.

 

Andreas.E2008-09-17 10:18:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terrängbil.net

Din optimala Volvo terrängbil portal på internet 

 

Vad har dessa fordon gemensamt? Svensktillverkade och har ingått i svenska försvarets fordonsflotta.

 

Terrängbil.net

Din svenska terrängbilsportal på internet 

 

Men Galten ska ju med om 30 år så stryk 'svenska'...

 

Terrängbil.net

Din terrängbilsportal på internet 

 

Får BV 206 vara med? Det här kan bli hur stort som helst med myrsloken och alla volvo 9xx som jag inte kan namnet på. Sen finns det ju balla efterfordon som BVKÄRRA, verkstadskärra X.....

 

 
petewedi2008-09-17 12:30:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För stunden har vi inga planer på slogan-ändring, trots att vi haft med TGB30/40 ända sedan början och fått med myrslok-ägare också. Alla som är det minsta intresserade av terrängbilar och deras användnings-syskon är välkomna att dela vår intresse-sfär här på Terrängbil.net och vår utveckling står inte still. PDT_Armataz_02_43.gif Vad som ligger i framtiden är inte färdigskrivet men ska vi göra om slogan efter bandvagnsinförandet ligger det närmare till hands att säga terrängfordonsportal i så fall.

 

Vad som också ska sägas är att vi försöker växa med försiktighet och hålla en nivå som vi reder ut att hålla liv i, en trevlig stämning omkring och samla som en vettig nisch. Så vi tar ett steg i taget.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi hade sådana i lumpen och terrängegenskaperna var i en klass för sigPDT_Armataz_02_44.gif. Djupsnö och branta stigningar var liksom inga problem med duktig förare, vilket jag hade! Frågan är ju om det finns tillräckligt med underlag för ett forum. Men man kan ju vända på steken och säga att intresset kanske blir större om det finns ett forum. Lycka till!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckar det är trevligt med nya kategorien. Kommer ihåg hur mycket trubbel vi hadde när vi skulle hinna en undervagn från en BV til fremstilling av en vass-skördare. Der fanns jo ingen data als i Danmark, och även i broderlandet mot Öst var det långt imellan. Finns en kille nånstans i Borlänge, Bo-Göran Knutes, som gör ganske mycket i 202'are. Han har givetvis mycket kännskap til dom.

Blev iövrigt ringt up av en granna, bara ½ mil herifrån, som har köpt en 202 i Norge. Han hadde set inlägget förleden.

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var trevligt med en ny kategori för bandvagn.

 

Går det inte också att införa en för bv206. 202:an och 206:an skiljer sig åt en hel del. Eller rättare sagt, det är två helt olika fordon med det enda gemensamma att de går på band.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
Det var trevligt med en ny kategori för bandvagn.

 

Går det inte också att införa en för bv206. 202:an och 206:an skiljer sig åt en hel del. Eller rättare sagt' date=' det är två helt olika fordon med det enda gemensamma att de går på band.

[/quote']

 

Det måste då behandlas när vi tar upp framtiden för Terrängbil.net. Just nu ligger det inte några planer för att ta in även 206:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På framsidan av Terrängbil.net kan du läsa mer om fordonstypen (Det är per idag en del fakta som saknas' date=' sitter du på denna, så var så vänlig och maila över informationen så att faktan kan bli komplett)

[/quote']

 

Hej!

 

- Här hittade jag en del matnyttig info. om BV202: Klicka Här

Får passa på att Tacka Bo-Göran Knutes som lagt upp infon. PDT_Armataz_02_43.gif

 

Bästa hälsningar /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

> Det måste då behandlas när vi tar upp framtiden för Terrängbil.net.

Just nu ligger det inte några planer för att ta in även 206:an.

 

Jag vet i och för sig inte när ni behandlar framtiden för forumet, men jag antar att det på sätt och vis görs hela tiden. Så då gör jag ett inlägg om det nu och lånar denna tråd ett ögonblick.PDT_Armataz_02_02.gif

 

Jag som ägare till 3 militärfordon (13-bil, 30-bil och bv206) har haft enorm nytta av detta forum, och jag hoppas att jag kunnat dela med mig något.  Jag har sett att Bv206 har förekommit då och då i detta forum så ett litet intresse finns.

 

En bandvagn är visserligen ingen terrängbil, men den har ändå en del gemensamt med dom.

Många reservdelar och tillbehör är lika som t.ex. lampor, lyktglas, radioutrustning, verktyg, bårar, sjukvårdsutrustning, vapenfästen m.m. m.m.

 

Vad jag egentligen vill säga är att om jag hittar en reservdel eller ett tillbehör (till ett bra pris) till bandvagnen så passar den ibland även till en terrängbil, och tvärt om.

Dessutom känns det bra att ha alla närbesläktade fordon samlat på ett forum.

Jag har heller inte hittat något annat forum för just Bv206.

 

Tack för lånet av tråden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

100.jpg

 

Själv håller jag med BV i hans tankar om 206:an. Att det sedan sitter en Ford eller Merca motor/drivlina i vagnen tycker jag har underordnad betydelse. Vagnen är byggd i Sverige, och tillhör försvaret vilket borde räcka som inträdesbiljett i detta fina forum.

 

Avslutar med en anekdot om hur "sjukt" försvaret är ibland, och nu hoppar vi tillbaka till trotjänaren 202:an!

 

När bv 206 ersatte den "gamle" var mobförråden fulla av mer eller mindre fina bv 202. Dessa såldes Inte, utan försvaret Betalade för att få dem Skrotade i Finland! PDT_Armataz_02_28.gif

 

Så kan det gå när inte haspen är på

 

/Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... som sagt, även om inte Terrängbil.net OFFICIELLT omfattar mer än vissa fordonstyper, så är alla intresserade välkomna. Här utestängs ingen så länge diskussionen hålls på en kamratlig nivå och i kamratligheten är inte styrt vilka fordon som FÅR diskuteras. Vi har haft trådar om bandfordon förut i olika forumdelar och i TGB30/40-delen figurerar bland annat Myrsloken. Men för dagen så håller vi hårt på att vi ska ha en viss profil UTÅT och den vill vi hålla smal tills det finns så pass mycket tyngd bakom den att den inte urholkas när vi breddar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med att man behöver tänka sig för innan man utökar forumet. Jag har börjat hålla till på maskinisten.net en del på sista tiden. Det är ett forum med en enorm konskapsbank men det är så stort att det är på gränsen till oöverskådligt. När man först ser det verkar det vara ett Åkerman-forum (och det var nog tanken från början) men idag finns det 29 kategorier och många av dem har underkategorier också. Att jag har medlemmsnummer 7813 säger också en del om storleken. Jag vill ändå passa på att rekommendera det för er som ännu inte hittat dit. Franförallt de av er som, liksom jag, håller på med andra stora leksaker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Här kommer en BV202 som jag hade med mig på mölleröd. Fantastiska fordon!

 

 

 

 

Hoppas det kommer in mer BV ägare.

 

img_50851.jpg

Admin edit: Fixat så bilden kommer upp direkt

 

 
Andreas.E2008-09-26 11:40:55
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme
PDT_Armataz_02_44.gifDen var fin.En fråga skall inte luftintaget vara öppet under körning.Har för mig att motorn går ganska varmt annars.Du får väll starta en tråd med tgbnets bandvagnar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Det är Bv 202 MKII Norska version med en B20. Vi monterade in en extra oljekylare men det gick bra med den som är orginal. Den svenska versionen har en B18 med dubbla förgasare.

 

Ska skicka in lite mer bilder. PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajjemän, fler bilder vill vi se! Påminner om filmen från Trandums vinterträff 2007, där det figurerar en bandvagn 202 som nära nog överkör Terrängbil.nets modige filmare: Andreas Eriksson!

 

En anmärkning som tåls i sammanhanget är att det faktiskt såldes två stycken BV202 på auktionen i Norrköping förra våren. Jag blev radikalt häpen när jag fick se dem på området, eftersom jag levat i villfarelsen att det inte finns några kvar alls i Försvarsmakten. Finns det fortfarande tvåhundratvåor kvar i tjänst? Eller var det de sista två?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Mig veteligen så var bv202 omtyckt för sin enkelhet.B18 och b20 med manuel låda.BV206 strulade en heldel.Boggi hjul som blev befriade från gummi beläggningen.Topplockspackning som blåstes bort.BV202 har vanliga hjul med luft i lite lättare att laga i fällt.Vad jag hörde så fanns det kvar 202or ett bra tag efter att 206orna kommit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm!

 

Jag har haft "Förmånen" att att gå en, 1 veckas bandvagnsutbildning på just 202:an.

 

Det var både teori och praktik, minns hur vår lärare häcklade ner på just 206:an som då gjort entré i försvaret med massor av barnsjukdomar...

 

- Nu snackar jag 80-tal, så det mesta är säkert löst!

 

Den dag jag får tag i en dia-skanner lovar jag att det blir bilder också, för det var en av de roligaste veckorna i mitt liv! PDT_Armataz_02_29.gif 

 

Trevlig lördag /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Mig veteligen så var bv202 omtyckt för sin enkelhet.B18 och b20 med manuel låda.BV206 strulade en heldel.Boggi hjul som blev befriade från gummi beläggningen.Topplockspackning som blåstes bort.BV202 har vanliga hjul med luft i lite lättare att laga i fällt.Vad jag hörde så fanns det kvar 202or ett bra tag efter att 206orna kommit.

 

Jag gjorde värnplikt i Arvidsjaur 91-92 och då hade samtliga skvadroner BV202. BV 206 förekom inte i fält. Lätta att underhålla och reparera' date=' drfitsäkra, stryktåliga med mycket bra terrängegenskaper med rätt förare. 206::an tittades det allmänt litet snett på. Min grupps 202 hade dubbla Weberförgasare[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img].

Blir mörkrädd n.är jag tänker på att 202 skrotades i Finland och att de fick pengar för det, det är ju Ebberöds bank.

 

Fridens
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...