Gå till innehåll

Ny kategori på Terrängbil.net - Bandvagn 202


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst monkysa

Måste få ställa en fråga:

Namnet Bandvagn 202, omfattar det alla olika modeller av bv202? Räknas den (de?) norska modellen hit också?

 

Såg att verkstadshandboken var på norska (*och svenska), dvs bv202 NF1/MkII så skulle man på något sätt kunna få 2 kategorier av "Bandvagn 202". En med (typ) Svenska och en med Norska? För det är ju endå en hel del som skiljer sej mellan den tidiga modellen och den senare.

 

*Edit
monkysa2008-10-27 19:45:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag knallade runt på skroten i Kemi och fyndade lite BV202 detaljer när det begav sig, hela BERG med nya band och sönderslitna 202.....

Dom lastades med gafflar ur mobförråden, maskinisten skakade isär midjorna så att det gick att ställa vagnshalvorna tvärs flaket och därmed få plats med flera vagnsdelar per lass.

Det var så att man mådde dåligt av att se det.......Skroten1.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik

Usch ja, och det blir inte bättre av att det lär ha varit ca 1500 st Bv 202 som gick detta öde till

mötes. Trodde knappt mina ögon när man började sälja utgången materiel istället för att destruera,

hade inte alltför stora förväntningar på att det beslutet skulle ändras men så blev det. Och det var tur...både för mig och mina fordon..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste få ställa en fråga:

Namnet Bandvagn 202' date=' omfattar det alla olika modeller av bv202? Räknas den (de?) norska modellen hit också?

 

Såg att verkstadshandboken var på norska (*och svenska), dvs bv202 NF1/MkII så skulle man på något sätt kunna få 2 kategorier av "Bandvagn 202". En med (typ) Svenska och en med Norska? För det är ju endå en hel del som skiljer sej mellan den tidiga modellen och den senare.

 

*Edit
[/quote']

 

För att krångla till det mera så finns en bv 203 också, den har massa radiosar i bakvagnen, centralvärme samt några befäl som inte gillar åka på Vita BlixtenPDT_Armataz_02_01.gifPDT_Armataz_02_01.gif.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Hmmm nu sitter jag på en väldigt fin bok om historien bak BV202, men kan inte lägga ut den då det är lite rättighetspoblem, men kan skriva ner vad den heter:

 

Bandvagn 202 - Ett nydanande fordon

60 sidor som beskriver starten på prosjektet, till antalet vagnar och vem som beställde vad. Otroligt fin bok med massa trevliga bilder.

 

Skriven av Bo Liljestrand

 

Finns att skaffa via Munktellmuseet i Eskilstuna. http://munktellmuseet.volvo.com

 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...