Gäst H.Hansen Postad 18 September , 2008 Rapport Share Postad 18 September , 2008 Hej någon som har flyttat framaxeln under bladfjäderpaketet ? Är lite intreserad av hur de som gjort det fått till det med styrningen. Hörde någon berätta om ett paralell stag som inköpts på Altyko där man enkelt bygde bort problemet. Skulle vara fint att få flyttat upp bladfjädrarna fram utan att höja själva karossen, så att man kom i från broblemet med att klammor och bladfjädrar tar i när man typ glider av en sten eller stubbe. detta skulle ju kunna vara ett lämpligt projekt för vintern, ja och då samtidigt klämma in en lamelldiff fram och sätta på frihjulsnav. Någon som har foton på hur de gått tillväga ? just med själva styrningen, resterande har jag ganska klart för mej hur jag skulle kunna lösa. Är inte ute efter att höjja själva karossen spesielt mycket, då jag vill ha så låg tyngdpunkt som är möjligt men ändå behålla terräng egenskaperna, så bak har jag ingen tanke på att höjja, snarare att få ner hytten igen efter axel vändningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 19 September , 2008 Rapport Share Postad 19 September , 2008 Hej Hasse, nedan ser du standardlösning på en axelvändning (SPOA, spring over axle) på en valp. Bilden är från Tuna i maj 2007, på en av bilarna norrifrån... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 19 September , 2008 Rapport Share Postad 19 September , 2008 Så det fungerar bra att bara höja upp P ände infästningen. Är de infästa i lager justeringen på ovansidan ? och i gamla P ände fästet Ser ju väldigt enkelt ut bara att flytta bär/styr klackarna på själva axel till ovansidan, men att sedan få till det nya P ände fästet, äe ju en annan sak. Det är ju koniskt så det gäller att få till samma koning på den nya som på orginalet, sen ser det ut som stötdämpar fästet även är flyttat till den nya konstruktionen. Men helt klart en bra lösning, får försöka höra mej omkring om det finns färdiga att köpa innan jag lägger massor av tid på att tillverka något. Bäst skulle nog vara om jag inhandlade en separat fram axel och bygde på så det bara var att bult on när man är klar, annar blir jag nog ståendes läng Hm hörde presis om en komplett fram axel med frihjuls nav till bra pris, lammell paketet har jag. Skall höra om det går att göra något så jag kan köpa den framaxeln så är det bara att börja exprimentera Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 27 September , 2008 Rapport Share Postad 27 September , 2008 Ja så har jag varit och hjälpt en kille här i trakten att (spoa) fram axeln på hans valp ram, som det skall på en skoda pick upp kaross på, turligt nog så var det redan förberett med dubbla bladfjäder fästen på axeln, så det var inga bekymmer. Så snurrar det i skallen och jag bestämde mej att höjja även min valp. En extra fram axel med frihjuls nav har bokats och skall hämtas. distanser till bakre bladfjäder infästningarna är under tillverkning, Då han ändå lär tillverka en uppsättning åt sej själv och har möjlighet att göra det på sitt jobb, så gör han dubbla uppsätningar så jag även får till min valp. Ca 15 cm höga då det är vad flytten av framaxeln under bladfjädrarna bygger. Vidare så skall en uppsätning av spiralfjädrar inskaffas som hjälp att hålla ram och hytt rätt vid sidolut, Lite funderingar kring detta, får för mej att det skulle hjälpa med dubbla stötdempare , Sedan finns tankar om att sätta i en lamell diff som jag har liggandes i den (nya) fram axeln, det borde funka fint med frihjuls naven på. Så var det de här med styrningen då, att kopiera så som de har gjort på bilden som Klas_B har lagt in här ovan verkar ju vara en bra lösning. Får väll vara med och hjälpa min kompis att höjja hans bil och lösa detta med styrningen tillsammans med han, då han har tillverknings möjligheter och kan få till hållbara funktionella adaptrar till styrnigen. tanken är väll att alla delar och detaljer är gjorda och klar så det i stort sätt bara är att lossa på kardaner och bromsledningar å bulta på allt när det är klart så slipper jag ha valpen ståends hela tiden jag fixar med det runt om. Bara hoppas allt går vägen så blir det roligt till våren att ut och prova sej fram vad den tål Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 27 September , 2008 Rapport Share Postad 27 September , 2008 Det finns med en filmsnutt på poff.orgs sida med en valp som är höjd på samma sätt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 27 September , 2008 Rapport Share Postad 27 September , 2008 Skall kolla den så jag ser lite hur den beter sej i terrängen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2008 Ja så har det tillkommit lite delar till projektet Nu ligger det en extra framaxel med frihjulsnav i metall på gården, fästen till att svetsa på så bladfjädrarna har något att ligga på och axeln inte vrider sej, mina distanser till bak bladfjäder infästningarna är kvar på verkstaden men de är gjorda, så fort jakten tar ett uppehåll här så kommer jag få dem. Ja så höll jag på att glömma, en lamelldiff skall även klämmas in i framaxeln, med frihjuls nav så borde det gå fint att köra både på väg och i skogen med den då, så skall lamell diffen bak eventuelt få sej några schimsbrickor så det drar riktigt ordentligt där med Fram axeln är i fint skick, men kommer ändå få sej en rejäl översyn, lager skall tas ur och rengöras och fettas in igen, filt packningarna vid rezepterknutarna bytas och nytt fett läggas in i dem, alla packboxar bytas, sen skall den putsas upp utvändigt och få lite ny färg på sej, Så är det de med styrningen som lär lösas, funderar ju skarpt på något liknade de som finns på Klas_B sin bild ovan, men hur jag skall få till rätt koning på P ände fästena vet jag ej än , resterande skall väll gå att lösa Som det ser ut och känns nu skall även kapellställning monteras från hytten och bak och kapell sättas över själva flakdelen, en original vattenburen värmare skruvas i och kopplas i hop med kylsystemet, de fällbara sätena skall tas tillvara på och skruvas i på flaket. Ingen genomgång från hytt till flak utan där får befintlig vägg vara kvar det kan ju vara skönt att ha hel hytt när man tar av kapellet. för riktig skogskörning. Så det blir en hybrid mellan kapellare och pick upp En hel och fin kofångare ligger redan på gården och väntar på att bli monterad. Så en uppsättning spiralfjädrar till alla bladfjäderpaketen och ett gäng stötdämpare står på inköps listan, Kanske det är dags att börja leta efter ett par burkar färg med och ge den en liten bättre touch när jag ändå är på gång Funderar även om det går att få dit den öppningsbara framrutan på min valp, det skulle vara lite kul faktiskt . Ja jo den skall uppdateras med spolarmunsycken en spolvätske burk samt pump så jag får spolning på rutan, det känns som det är dags nu, har trötnat på att spruta på spolarvätska med en sportdrycks flaska genom fönstret Ja en hel del jobb men vintern är lång, så förhoppningsvis ser min valp en aningen anurlunda ut till våren H.Hansen2008-10-03 08:47:18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 3 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2008 Det där med lamelldiff fram är RIKTIGT intressat!! Nu får du ge dig ut innan och hitta nån typ av referensbacke, sen komma med en ordentligt redogörelse på skillnaden med lamelldiff där fram! Det var alltid en våt dröm för oss att ha i gammelvalpen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 3 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2008 Jo jag har ju berg knallen i Olerum som jag fick vika mej för senast, den SKALL jag bara upp för . Sen har jag faktiskt hittat en rejäl sandslänt som gav mej lite småbekymmer, Jag kom ju upp men det var på håret, fick börja på L 2an för att få lite fart och sedan gå ner på L1an då tappar man ju en del av farten och hopp tendenserna börjar, den borde fungera bra som referensbacke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 3 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 3 Oktober , 2008 Testa med extremt lågt lufttryck i hjulen i sandslänten så ska du få se på f..n.... Gärna med mönsterlösa sulor så att underlaget inte bryts av däcksklackarna, mina utslitna Mudder 38" med ett par hekto i funkar kanon i sand... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst veronicafoto/hansen Postad 14 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2008 Så har jag varit och kollat lite på bilen som jag tänkt mej skall få vara mall och ide testare åt mej. Här har vi redan flyttat på fram axeln. Styrningen på denna kommer att skilja sej från min då det blir någon servo historia på den. Men som referens är den ju ok för min del. Främre distans, den är 15 cm hög och kommer att förflyttas till min bil så småningom, På denna bil blir det ett par fram fjäderpaket, som skall sitta direkt på ramen för mer utrymme åt däck, där svetsar han fast fram fästen från en annan ram så de blir samma höjd på dem. Så även dessa fästen + bladfjäderpaketen skall också över på min valp, då mina är både rostiga och förstärkta och ser inte riktigt kloka ut Så bakre distansen även den 15 cm , ja även denna skall då få sitta på min valp Ja så var det detta med kardanerna Med ett pilot projekt att följa så slipper jag göra och upptäcka problemen när jag skall till Så det första hindret är kardarnerna de varken räcker eller får en acceptabel vinkel. Problemet löses som jag kan se det nu med att sänka även motor och växel lådor med 15 cm för att bibehålla vinkeln och rätt längd på kardanerna. Vilket ju är lätt när det ser ut så här. Det blir lite värre för mej som har karossen på, men det skall väl lösa sej. Det blir troligast att jag svetsar fast gamla rambalks bitar rakt ner vid fästena och sedan bultar på växel- lådsbalken på dem. men inget är helt klart i detta än . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 14 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2008 Men,, Försvinner inte hela vitsen med höjningen då? Då blir det ju ingen mer markfrigång ändå under,, eller? //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2008 Nja inte riktigt höjningen ger ju 15 cm på framaxeln vid fjäderpaketen och stötdämparfästet. Samt att man får upp karossen så hjulen kommer närmare inpå sten mm, upplever i dag att ramsnoken eller kofångaren sätter gränserna för vad bilen klarar av . så det kanske är mycket jobb men skall jag kunna köra dit jag vill så lär det göras något . Å skall jag hänga på er med portaler vetetusan vad jag skall hitta på Får väl sätta band mellan hjulen så jag flyter i myrarna H.Hansen2008-10-14 22:53:38 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 14 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 14 Oktober , 2008 Förlängning av kardaner, är inte det ett bättre alternativ, eller blir det för häftiga vinklar? *missade jag nåt kanske?* EDIT: Vinkel var det visst. Men jag har hört nånstans att det finns dubbelknutar som ska ta värre vinklar. Pengar är frågan.ErikC3042008-10-14 23:19:18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Intressant prosjekt... och detta må hända vara en dum fråga. Men på en valp, är inte det största problemet frigången under diffklumpen ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Diffklumpen Jo där är bekymret det största problemet, vilket bara kan lösas med hjulstorleken, Ja pengar igen då, och så att blad fjäderpaketen fram med fästen bygger 10 cm neråt och 11 cm brett precis bredvid hjulen, på dessa blir man ofta hängandes när man glider ner från något, tex en stubbe som tänkts att hjulet skulle forsera. detta slipper man ju bak, och om man axel vänder fram. Frigången under växellådsbalken eller motor , där är det inte så ofta man sitter så där går det att sänka utan större missar i terräng egenskaperna, Kanske en fördel att sänka allt detta med tanke på tyngdpunkten, Kanske inte hela 15 cm som höjningen bygger men en hel del, just för vinkeln på kardanstängerna och längden på dem. Ja längden är ju ett mindre problem Detta har vi tänkt mäta genom att sänka lådorna tills det skulle fungera med original kardanernas vinkel , kanske förlänga dem skulle ju lösa några cm sänkning, men att sätta dit dubbel kors har kanske varit en bättre lösning för mej, skulle tro att det är lättare att få till det än att sänka allt med karossen på. test valpen som vi ser på fotona ovan är det en aning lättare på. Dubbla knutar både uppe och nere med en medbringare på varje som distans (förlängning) skulle möjligen vara en relativ lätt och billig lösning på det hela. Knut till medbringare som skruvas i en till medbringare sedan knut till kardanen också lika i andra ändan Skulle det gå tro H.Hansen2008-10-15 11:57:00 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Ja mitt i allt detta så har nu en kapellstälning + kapell alla bakre säten, dörrar bakucka med ovandelen mm Hamnat på gården, så att det blir en hytt + kapell valp står nu helt klart Får väll fixa med dett under vintern med. Så nu lär ett rejält garage med verkstad inskaffas, Av rena turen så finns det pefekta garaget/verkstade 300 m hemmifrån, med lastbils höjd och bred på portarna. Så om det blir som min och några tills sambos vill flyttar vi nog in några st där ganska snart, Det är tydligen fler bil änkor här i omerådet som känner att de får garage och källare översvämmade av delar och bilar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 ta en titt under en vanlig gammal 140 kardanaxel och mellanlagring har du större knutkors som 202 så ta årsmodel efter 1974 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 De dubbelknutkors jag pratade om förut, har jag bara hört berättas om av en kille som skruvade IH i ett garage jag höll till i en gång i tiden. IH:n skulle höjas och då skulle han ha såna. Kanske är värt att kolla runt lite på 4x4-forum för att få rätt på vad det är för nåt, för de är garanterat mer kända bland de som bygger och modifierar kraftigt än bland oss som håller på med standardgrejor - om än med lite piff. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Ja det är ju helt klart värt att kolla upp . Då det trots allt är en hel del jobb med att sänka drivlinan. Knut korsen är ju de stora volvo knutarna som sitter i allt från 140-740 serierna. med stora menas avsåndet cc mellan tapparna yttre ändar, det finns ju två varianter av volvokors som används. samma som på 11 och 13 bilarna med har jag då besämt för mej. Då skulle det ju gå att använda vilka volvokardaner som helst och ta de ändar som är mot växel lådorna eller bakaxlarna och använda 4 st sådana till att tillverka dubbel kors med, Men jag skall defenitift kolla upp Eriks tips först Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Hej Hasse, som du vet hade vi liknande problem med knutvinklarna på Projekt Lillvalp.... kollade lite på dubbelknutar då... sök på "double cv"... http://www.d-90.com/tech/cv1.html http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-shaft/index.html http://www.highangledriveline.com/products.html // KlasKlas_B2008-10-15 14:19:14 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Jo jag kommer i håg erat bekymmer, har faktiskt skickat en länk till han som håller på med pilot prodjektet som är på fotona, angående just det och drivlinesänkningen ni fick göra, Skall kolla igenom dina länkar omgående Tackar Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Ja på detta viset skulle det gå att tillverka en dubbel knut av två st medbringare som sitter mot bak axeln på vanliga volvos. Alltså skulle jag behöva 8 st sådana och svetsa samman till 4 dubbel kors Ja eller som här ett dubbelkors per kardan Och enligt artikeln skall det fungera på de flesta höjda fordon. So, enter ‘stage left’…..Double CV driveshaft. This little monster will enable us to run our vehicles (not just Land Rovers, any vehicle with raised suspension comes under this title) with lifted suspension. It works by using the ‘double cardon’ joint, which is in effect 2 CV’s mounted back to back, but with a spider between them to stop them ‘drooping’ down when hanging between the axle and transfer box (see diagram 1) Figure1 The same was done to the double CV joint off of its respective drive shaft. Then the new tube had to be cut shorter, by the length of the new double CV unit, plus the extra thickness of the adaptor (which in this case, was 32mm)Ja längden får man ju justera efter behov då om jag förstår det rätt H.Hansen2008-10-15 16:19:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Visst går det med att bulta ihop medbringare mot medbringare från volvo....men räkna med att det inte håller i längden då knutarna kommer att snurra på i olika grader........kulan som sitter i en dubbelknut är den som motverkar detta fenomen Mitt tips till höjningen är att ha kvar fjädrarna där dom är " i orginal fästen" både fram och bak, fram kan du utan problem vrida upp axeln så pinjongen ligger parallelt med marken, bak vinklar du upp axeln så att pinjong och kardan ligger i linje med varandra.....valpens orginal kardaner tål o klarar mer vinklar än vad 240 medbringare kan klara av......orginal kardanerna behöver förlängas ca 2" för en enkel spoa fram behöver du inget momentstag utan bara bak, det sätter du så att det sitter i c-c med främre fjäderinfästning och axeln.... med detta får du en bil som är "högre" och har inget som hänger ner under bilen Hasse2008-10-15 20:05:44 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 15 Oktober , 2008 Rapport Share Postad 15 Oktober , 2008 Ja men då har jag fortfarande kvar bladfjädrarna under axeln, det är ju bland annat det som är anledningen till att jag höjer den, förutom att jag får upp ramen och kan köra närmare inpå sten, berghällar och klara av brantare stigningar, och vid utför körningar, där tar ofta både kofångare och bladfjäderpaketen i när marken bryter av. Själva diffklumpen är ju lika fram och bak, och vrider man dem så knutkorsfästena går mer upp mot fördelnings lådan får man ju den tunnare plåt kåpan neråt, klart där skulle det gå att sätta förstärknings järn, vilket skulle behövas ändå, ser ju att många har det. och har både själv fått knacka ut den plåtkåpan och sett andra som varit tvungen att göra det. Sen vet jag faktiskt inte hur bra det är att vrida den med tanke på, lager fästena som sitter ovan och rakt under på rezepterknuten, samt p-ände fästena ute vid hjulen blir att peka neråt. de vill jag ju gärna ha så mycket uppåt jag kan. annars hade jag nog funderat på att både höja och vrida axlarna för att få bättre vinkel på drivknutarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.