Gå till innehåll

(HÖJNING) Flytt av fram axel


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Ja så lite utlovade foton

tn_S4022698.JPG

Här

har jag de bitarna som skall bli nya växellådsbalk fästen, som skall

svetsas fast på befintliga ramen.  De är 20 cm i underkant och 40 cm i

övre kant, jag skall sätta lock på de vinklade gavlarna så eventuella

hinder inte tar stopp mot de nya fästena utan får en möjlighet att

glida förbi dem

tn_S4022694.JPG

Lika

med de som motorfästen sitter på, lite slarvigt tillkapade men de skall

fixas till innan lock svetsas på och de svetsas fast i ramen rakt under

befintliga fästen

tn_S4022695.JPG

Sen

har jag 2 varianter på bladfäderinfästningarna. Antingen kapar jag bort

mina gamla och svetsar fast de röda till höger på bilden, då de är i

mycket bättre skick än de som sitter på min ram i dag och klossar vid

axeln för att få rätt höjd.

Eller så svetsar jag fast distansena

som är överst till vänster direkt på ramen och fäster

bladfjäderinfästningarna på dem, med bultar lika som det ligger en röd

in fästning på det ena här på fotot och sätter axeln direkt på

bladfjädern som det är original

Hur vida det blir bra att flytta in bladfjädrarna lika som framaxeln sitter, alltså under ramen är jag lite osäker på PDT_Armataz_02_38.gif .

tn_S4022696.JPG

Ja här ligger allt med de bättre begagnade blad fjäderpaketen

Nu skall ram bitarna snyggas till, lock sättas på dem och så kan jag börja sätta dit grejerna.

har jag lite tid på mej att fundera över vart de bakre bladfjädrarna

skall placeras och leta på något till styrningen, så den fungerar efter

höjning PDT_Armataz_02_12.gif

 

Något som jag tänkt på tidigare är att det borde finnas dräneringshål på undersida av ramen.

Såg nu när jag kapade bort dessa bitar att halva ramen var fylld med lera och annat elände.

Med

lagom stora hål på några ställen på undersida av ramen finns det chans

att spola ur lera och annat som kommer in i ramen. sedan blir de

lämpliga att rostskyddsbehandla ramen invändigt genom dem också.

Lämpliga gummi pluggar sätter man naturligtvis dit mellan urspolnigarna så att ler vatten inte letar sej in där i onödan

 

Ja nu är det dags att fixa lite med valpen

Fridens folk PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst veronicafoto/hansen

Så har jag varit och fotat lite på valpbygget igen.

tn_DSCN1140.JPG

Det visade sej att sätta ett par framfjäderpaket med tillhörande fästen bak på valpramen var en smidig lösning om man vill slippa att klossa eller bygga distanser.

tn_DSCN1144.JPG

Och om man flyttar ner lådorna de 6,5 cm som skiljer mellan de övre och nerdre infästningarna i ramen så klarar vinklarna på kardarnerna sej. men främre kardanen lär förlängas med 7,5 cm och den bakre med 2,5 cm, Detta slipper jag då min låda kommer ner en bit till,

tn_DSCN1146.JPG

Så prov på hängdes även motorn, och nya motorfästen skulle vara en väldigt enkel lösning att få den i samma höjd som vi sänkt lådorna till, utan att bygga om de i på ramen.

 

Men då det skall på en Scoda pickupp kaross på denna ram. visade det sej att det blir omöjligt med M 40 lådan och B 20 motorn som det sitter här, Då motorn skulle hamna mer än halva innanför torpedväggen på skoda karossen, och att kapa upp den så pass mycket gör att det inte finns plats för varken rattstång eller pedalställ.

Så lösningen får bli en annan motor och låda, vad det lutar mot pendlar mellan en volvo b23 med automat, som skulle göra att lådan vart så lång och motorn hamnar i motorutrymmet på skoda karossen. eller en mersa diesel och låda.

Tiden visar väll vilket det blir.

 

Ja dessa bekymmer kommer jag ej få. så nu när jag har de flesta måtten klara och nästan alla delarna jag behöver. Är det dags att börja hissa upp min valp och modda lite på den.

jag återkommer till den snart PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite om det inte varit enklare att bara lossat karossbulten och lagt mellan läggen där istället resultatet av höjningen och sänkning av drivlinan måste blivit detsamma och då hade även orginalvinch passat, men enklast är väl att välja mindre steninga stigar, sätter ut en bunt smajlisar så ni inte tar mig på allvarPDT_Armataz_02_29.gifPDT_Armataz_02_30.gifPDT_Armataz_02_25.gifPDT_Armataz_02_07.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

HAHAHA jo kanske det men nu vill jag åtminstone ta den stenigaste,  jävligaste, brantaste, blötaste och krångligaste vägen som är möjlig i emellanåt PDT_Armataz_02_23.gif, allra helst skall det inte ens finnas en väg synlig för ögat PDT_Armataz_02_05.gif Och ändå skall jag kunna köra dit och hem i samma bil lagligt PDT_Armataz_02_29.gif Allt detta med en snart 60 år gammal konstruktion och 40 årig gammal bil, utan att det kostar skortan PDT_Armataz_02_30.gif

Kanske lite miljöskadad av mina år som maskinförare, bärgare mm PDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst H.Hansen

Nu har adaptern till valpens fördelnings låda blivit klar.

Utgående

axel på M 40 lådan med dreven i fördelningslådan samt mellandelen

mellan växellådan och fördelningslådan har använts, Den utgående axeln

har svarvats och slipats om för att passa till ändamålet.

 

2 lager med låsringen lika som det satt på fördelningslådans sida har

använts en på varsin sida om mellandelen, för att täta på växellåds

sidan har en aluplatta fräst ur med plats för den delen av lagret som

är utanför låsringen samt en packbox, och sedan bultats på plats.

 

För att kunna använda flera olika växellådor sattes ett utbytbart nav

på axeln, nu sitter det ett nav till Volvo 740s lådor, men detta går

att byta till lämplig nav beroende vilken motor och låda man väljer.

Så några foton på skapelsen/Prototypen

 

 

tn_DSCN1416.JPG

bultat på plats, färgvalet är temporärt PDT_Armataz_02_30.gif

 

 

tn_DSCN1418.JPG

Här med en 4 växlad volvolåda med elektrisk overdrive, Denna är antagligen den låda som kommer att användas i bygget

 

 

tn_DSCN1420.JPG

Bara adaptern framifrån sett

tn_DSCN1421.JPG

 

 

Då den bara bygger ca 11 cm själv tar den inte mycket plats,

Kanske

inget för oss som kör med original kaross, men väldigt bra när det

skall på tex en skoda pick upp kaross och man behöver flytta fram motor

och förse med en annan låda, som fallet är här.

 

 

 

Totalkostnad för hela adaptern blev runt 1400 kr

De som tillverkat den har sparat programmet så de lätt kan göra flera

 

är det dags att bygga en extra växellådsbalk och nya motorfästen, och

börja kopla i hop drivlinan, motor till detta blir till besiktningen en

B21a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja på denna ram kommer det att sitta en skoda pickupp kaross, så en lång växellåda var ett måste för att motorn och lådan skall hamna rätt.

Annars så hade både motor och låda hamnat inne i kupén.

Inte till min valp alltså utan ett annat prodjekt som jag är involverad i .

Det blev min gamla låda som fick donera axeln till bygget.

lättare att få till det med kardaner mm när den står utan kaross,

Så kan vi kopiera delarna för höjningen till min valp när det fungerar på denna PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väljer du att behålla orginal karossen på din valp är den andra volvo 5vxlade en hel del kortare och motorn hamnar på rätt ställe ca 80 mm längre är hela vxl paketet. som syns på bilden är det bara den lilla tillsatsen mellan huvudlådan och fd lådan som ska dit i övrigt är huvudlådan samma du använt, man kan ta alu hus eller gjutjärn båda är identiska kommer man över en skuren så passar även delar från 202 låda. i min 5 vxlade valde jag 202 bronslagrade drevsats istället för de nålagrade som annars sitter orginal i 5vxlade lådorna.

låda_5vxl.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där håller jag inte med dexxas' date=' vi vinklar upp kardanerna

när vi höjer bilarna på jobb och vi får inga vibrationer......men jag

håller med dig om att "i regel" så är det att medbringrna på axel o

låda bör ligga i linje med varandra.

 

 

Mvh Hasse

[/quote']Kommer med nästan lite besserwisser attityd i mitt första

inlägg på forumet men det får ni ha överseende med... (hoppas jag för

jag menar inget illa)

 

 

Att ingående och utgående vinkel måste vara lika i ett system med

polhemsknutar (vanliga kardanknutar) är ett geometriskt faktum som inte

går att komma ifrån. Har man olika vinklar får axeln  en occilerande

rörelse, det är ett faktum. Min gissning är dock att det spelar liten roll på en tgb. Det handlar ju om relativt små vinklar och i och med att däcken med sin höga profil har stor

inbyggd fjädringsförmåga dämpar de troligen ut problemet.

 

 

 

Det enklaste sättet att komma runt problemet är antagligen att använda

CV-knutar istället. De borde även klara de stora snedställningar som kan bli aktuella vid en höjning. Dock är

livslängden ett tänkbart problem istället.

 

Mvh

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Hej Göran!

Det lät ju inte särskilt Besserwisser, snarare insatt. Jag har hela tiden funderat över var hastighets-svängningen tar vägen och inbillat mig att det är just däcken som tar upp det, så det verkar rimligt. Faktum är att däcken står för 25-50% av fjädringsarbetet på en personbil, så det är sannolikt betydligt mer på bilar av de typer vi håller på med här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med Erik inte alls Besserwisser aktigt PDT_Armataz_02_43.gif

 

Jag kan berätta att en blå wrangler YJ "vickie" som rullar här nere i skåne med long armkit mm denna hade jävulska vibrationer när man körde den och vid gaspådrag och medbringarna satt i vinkel som dom "skall" göra.....för det hade en förståsigpåare sagt till honom.

 

När han kom o berättade felet så gav jag honom skiftnyckeln och sa till honom att lämna tillbaka den när han fått upp medbringaren på bakaxeln så att pinjong och kardan låg i linje.....

 

när han kom tillbaka så log han och än idag har han inte rasat ett kors eller fått vibrationerna tillbaka ska ju läga till att det sitter ett SYE kit på den med dubbelknut bak, fram är det orginal med sådana knutar......

 

 

en annan sak som jag vet svaret på är varför satte jag min bakaxel på dragracern med 3graders negativ pinjongvinkel?????  "negativ = pekar ner"  PDT_Armataz_02_29.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...