Gå till innehåll

Kompressor 12 V Proffs ?


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

 Hej igen jag var och snokade på JULA i helgen och fick syn på denna

 

604000_b.jpg

Kompressor 12 V

Praktisk att ha i bilen, husvagnen eller båten!

(Artnr:604000)

order_green_small.gif

299:-

 

 

http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=604000

 

Enligt dem skulle den klara av att pumpa upp ett terräng däck från 1 BAR till 2,8 Bar på 4 min ???

I katalogen står det SITAT (fyller ett normalt bildäck på 2 min) SLUT SITAT

 

Vad tror ni om denna ? om det stämmer så skulle det ju vara en väldigt fin liten däck luft fyllare att ha med när man kör i skogen, det är ju inte så ofta man tar ner trycket till 1 BAR eller måste ha upp det till 2,8 BAR innan man rullar hem igen, fylla upp alla däcken från 0.5-0,7 till runt 2,0 på mindre än 12 min låter lite ortoligt i mina öron.

 

Hur som hels är jag sugen att prova en.

Någon som har en och vet hur de är i /verkligheten) ????

PDT_Armataz_02_12.gif MVH H.Hansen

PDT_Armataz_02_12.gif

H.Hansen2008-09-30 09:37:14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SÄKERHETSFÖRESKRIFTER

SIKKERHETSFORSKRIFTER

• Kompressorn har en automatisk termosäkring som stänger av pumpen om den blir överhettad. Termosäkringen återställer kompressorn automatiskt när kompressorn svalnat.

• Kompressoren har en automatisk termosikring som slår av pumpen hvis den blir overopphetet. Termosikringen tilbakestiller kompressoren automatisk når kompressoren har kjølt seg ned.

• Se till att kompressorn har svalnat innan den ställs undan för förvaring.

• Forviss deg om at kompressoren har kjølt seg ned før du setter den til oppbevaring.

• Kompressorn behöver inte olja, eller smörjas.

• Kompressoren trenger ikke olje eller smøres.

• Kompressorn kan endast drivas med 12 V likström.

• Kompressoren kan kun gå på 12 V likestrøm.

• Kontrollera innan användning att bilens 12 V-uttag klarar kompressorns spänningskrav. Uppgifter om 12 V-uttaget ska finnas i bilens instruktionsbok.

Pumpa däck

Pumpe dekk

• Kontroller før bruk at bilens 12 V-uttak tilfredsstiller kompressorens spenningskrav. Du finner opplysninger om 12 V-uttaket i bilens instruksjonsbok.

• För att kompressorn ska kunna arbeta med maximal prestanda bör bilen vara igång under användning. Se till att bilen står på en välventilerad plats då den är igång.

• For at kompressoren skal kunne arbeide med maksimal ytelse, bør bilen være i gang under bruk. Sørg for at bilen står på et godt ventilert sted når den er i gang.

• Använda inte kompressorn i närheten av brandfarliga material.

• Bruk ikke kompressoren i nærheten av brannfarlige materialer.

• Anslut kontakten till 12 V-uttaget.

• Kople kontakten til 12 V-uttaket.

• Använd inte kompressorn till andra användningsområden än de avsedda.

• Anslut slangmunstycket till däckventilen.

• Kople slangemunnstykket til dekkventilen.

• Bruk ikke kompressoren til andre formål enn de tiltenkte.

• Starta kompressorn.

• Start kompressoren.

• Iakttag försiktighet om kompressorn används i närheten av barn.

• Stäng av kompressorn och lossa munstycket från däckventilen när önskat däcktryck uppnåtts.

• Slå av kompressoren og ta munnstykket av dekkventilen når du har oppnådd ønsket trykk.

• Vær forsiktig hvis kompressoren skal brukes i nærheten av barn.

• Använd inte kompressorn nära ansiktet.

• Kompressorn får inte utsättas för väta.

• Bruk ikke kompressoren i nærheten av ansiktet.

Pumpa cykeldäck, luftmadrasser, gummibåtar, leksaker och bollar

Pumpe sykkeldekk, luftmadrasser, gummibåter, leker og baller

TEKNISKA DATA

• Kompressoren må ikke utsettes for væske.

• Anslut kontakten till 12 V-uttaget.

• Kople kontakten til 12 V-uttaket.

Spänning: 12 V DC

• Välj passande munstycke.

• Velg egnet munnstykke.

Luftmängd: 40 liter/min

TEKNISKE DATA

• Starta kompressorn.

• Start kompressoren.

Maxtryck: 10 bar

Spenning: 12 V DC

• Stäng av kompressorn och lossa munstycket när önskat däcktryck uppnåtts.

Tillbehör: 3 munstycken

• Slå av kompressoren og ta av munnstykket når du har oppnådd ønsket trykk.

Luftmengde: 40 liter/min

Strömåtgång: 13 A under belastning

Maks. trykk: 10 bar

Luftslang: 60 cm

Tilbehør: 3 munnstykker

Med reservation för tryckfel och konstruktionsändringar som vi ej kan råda över. Vid eventuella problem, kontakta vår serviceavdelning på tel. 0200-88 55 88.

12 V-sladd: 3 meter

Med forbehold om konstruksjonsendringer og trykkfeil som vi ikke har kontroll over. Ved eventuelle problemer kan du kontakte vår serviceavdeling mandag til fredag på telefon: 67 90 43 44.

Strømtilgang: 13 A under belastning

Luftslange: 60 cm

BESKRIVNING

12 V-ledning: 3 meter

1. Bärhandtag

Jula Postorder AB, Box 363, 532 24 SKARA

2. Manometer

BESKRIVELSE

www.jula.se

3. Strömbrytare AV/PÅ

Jula Norge AS, Solheimsveien 6-8,

1. Bærehåndtak

4. 12 V-kontakt

2. Manometer

1471 LØRENSKOG

5. Luftslang

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Just prestandan skulle nog jag ifrågasätta på den. Detta med tanke på den tid det tar att pumpa ett krondäckfrån 1bar till 2,5 med den lille kompressorn jag köpt från biltema:

Luftbehållare: 24 l

Motoreffekt: 1,5 hk

Genomlupen cylindervolym: 180 l/min

Fri avgiven luftmängd: 116 l/min

Max. arbetstryck: 8 bar

Danilel.L, Daniel.H kan intyga tiden det tar..

 

Men, det är ändå absolut helt rätt att ha med en kompressor i bilen! Och det där priset var helrätt!

Även om det sen tar en halvtimme o pumpa så är det ju ändå guld värt om det krisar!

 

Edit: förtydligade.
FormerMazda2008-09-30 10:06:31
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har en sådan och den pumpar inte så for. Det tar en jävla tid att fylla ett däck men den har inte gått sönder av att fylla däcken

så det funkar men tar lång tid

 

-mvh ----------mini
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som jag mistänkte då PDT_Armataz_02_38.gif

Men om man gämför med de i plast som kostar från 100-200 kr så verkar det ju i alla fall vara något som kan få ligga med i TGBn och kanske är hel när man behöver den

 

Annars så funkar fortfarande en av mina första 12 v pumpar, överkörd  släpad efter bil mm

tn_DSCN0779.JPG

Det är mycket som är överflödigt på de med plast skal PDT_Armataz_02_05.gif

 

 

 

H.Hansen2008-09-30 12:18:06

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag skulle köpa kompressorn, och vara noga med var jag stoppade kvittot.

 

Sen är det praktisk test som gäller, har man inte luft hemma, åk till macken och sänka trycket i ett däck. Sen får man försiktigt plocka fram kompressorn och testa att fylla igen, motsvarar inte kompressorn det den lovar!

 

 

Slutligen, så här på bilden tycker jag kompressorn "ser" prisvärd ut.

 

PDT_Armataz_02_43.gif /Lasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om man gämför med de som kostar 199 kr på samma hylla med plast skal så är det inte mycket att fundera på om man behöver en liten pump PDT_Armataz_02_30.gif

 

Sen att de klarar av vad de lovar ser ju även jag som icke troligt,

Ja nu har ju Mini redan talat om att den inte levererar den luft mängd som utlåvas på JULA,

Jo kvitton sparas alltid här, var och hämtade en ny högtrycks tvätt samtidigt i lördags då rotor (turbo) munstycket slutat fungera på min, där var det 2 års garanti så händer det något har man ju möjlighet att hämta en ny upp till 2 år efter inköp PDT_Armataz_02_39.gif . Det kan behövas när man går lös på valpen efter en myrsväng eller ett lerbad PDT_Armataz_02_39.gif då får den gå i timmar PDT_Armataz_02_40.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag sett i beskrivningen på liknande pumpar är att de inte får köras mer än typ en kvart i taget, annar blir de överhettade. Men det är som skrivits ovan att praktiskt test gäller.

 

Ett "normalt" däck, säg 195/65-15 innehåller *räknar* 39 liter luft opumpat, det vill säga 0 bars övertryck, det man ser på mack-bubblan. Höj trycket till 2 bars övertryck så har man pumpat in 78 liter luft från vanligt atmosfärstryck till, det vill säga 117 liter totalt.

 

Ett 280/85-16 innehåller 167 liter opumpat och ska man ha 2 bars tryck på bubblans manometer innebär det 334 liter till, totalt 501 liter.

 

Skrivet som en jämförelse, se det som en indikation på hur mycket längre tid det tar att pumpa det större däcket än det mindre, då det är betydligt vanligare att folk vet hur läng tid det tar att hantera ett personbilsdäck. Man kan ju fundera i banan att man har fått pys på bilen och upptäcker man måste pumpa. När man sätter till munstycket ser man att däcket har 1 bars tryck. Så höjer man till 2 bar. Det är en del spring med bubblan. Och man har som regel inte pys på mer än ett däck, men här ska man ha i tre gånger så mycket luft per däck och så har man pyst alla fyra eller sex... Självklart är det mycket bättre att ha den där kompressorn än ingen, men jag tror man blir ganska trött på den om man åker på träffar ofta.
ErikC3042008-09-30 16:01:35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jo jag kör ju oftast till närmsta mack och fyller nu, har ju en sådan plast 12 v kompressor nu och den brukar jag bara använda för att lägga i lite om jag tagit ur för mycket, visst när förra grann ungen jäklades och släpte ur luften så tog det ca 15 min för att få upp däcket till 2,0 Bar så skall man vänta en halv timme för att få köra 15 min till tar det ju ca 45 min per däck, och ca 3 timmar för att få luft i alla 4 vette tusan om jag har lust att vänta på PDT_Armataz_02_38.gif

Men då den i plast börjat sett sina bästa dagar så kan man väll köpa och ha en för nöd pumpningar, de ser då tåligare ut än de i plast

Och • Kompressorn har en automatisk termosäkring som stänger av pumpen om

den blir överhettad. Termosäkringen återställer kompressorn automatiskt

när kompressorn svalnat det låter ju ok så länge det fungerar

Luftmängd: 40 liter/min ja då tar det ju minst 15 min att fylla däcket  även med denna PDT_Armataz_02_38.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En riktig bra luftkälla är verkligen ett måste! Inte bara för att pumpa däck men varför inte verktyg och för att blåsa rent skorna eller bilen?

 

 

 

Klurade själv på en lösningen och är nästan klar med den. Det enda som är kvar att göra är att dra ström kablarna lite snyggt för tryckluftsmätaren.

 

 

 

Jag köpte Viair's 400H kompressor, 5 gallon (19 liter) tank och deras"Onboard Air Hookup Kit" från Expeditionstore.se. (Skulle hälsa att medlemmar här får 10% rabatt).

 

 

 

Kompressorn samt relä (relät slår på vid 110psi och stänger av vid 150 psi) har jag monterat under sättet i det vänstra bak utrymmet bakom vänstra bakhjulet. El, hård 6mm luftslang till tanken och till tryckmätaren monterade jag längst väggen fram till den fällbara sättet bredvid dörren. Under det sättet har jag monterat fast den 19 liters tanken med en snabbkoppling framåt. Tryck mätaren har jag monterat bakom förarstolen.

 

 

 

Resultatet? Ett riktigt snyggt 150psi tryckluftssystem i Fotovalpen! PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

Jag har inte hunnit att test så jätte mycket men det jag har gjort vara att sänka alla 4 däck till 1 bar. Sen med tanken på 150psi och kompressorn avstängt kunde jag fylla upp 3 av 4 däck igen till 2 bar utan problem. Provade igen fast denna gången fyllde jag upp igen till 150psi och hade så att kompressorn kunde slå på. Började med det första däcket och kompressorn slog på vid 110psi och den kunde utan problem fylla på tanken samtidigt som jag fyllde upp alla 4 däck igen till 2 bar, tryckluften i tanken gicka aldrig under 50psi....

 

 

 

Bilder kommer så fort jag får Fotovalpen tillbaka från garaget. (Trasig växellåda PDT_Armataz_02_14.gif )

 

Teddan2008-10-01 02:59:07

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jo visst men vad kostar inte det hela i slutändan för oss som inte kan dra av moms mm PDT_Armataz_02_38.gif

 Tror inte det landar under 1000 lappen när allt är inköpt, levererat och instalerat PDT_Armataz_02_35.gif.

Jag har kollat på något som kostar 300 nu, det är väll vad jag har råd att bara ha liggandes i valpen till de tillfällen det behövs

 

Visst det går att köpa en kompressor  med 50 L tank och ett elverk som kan driva det för totalt 3000 + lite slang och koplingar så har man riktigt med luft om man behöver , men det har då inte jag råd att köpa och bara ha i valpen , inte plats heller PDT_Armataz_02_12.gif

 

Inget ont om ditt system teddan PDT_Armataz_02_02.gif det kommer garenterat bli bra i din Fotovalp PDT_Armataz_02_39.gif

 

Det var bara det att jag funderade kring billigare lösningar och när Jula skrev ( 12 v kompressor för proffs ) så funderade jag lite kring den kompressorn PDT_Armataz_02_30.gif,

Har sett en liknade på Swedol som skulle vara till lastbilar för ungefär samma pengar, vilken jag blev rekomenderad av en kompis som jobbar på swecon och kunde köpa den med sin swedol rabatt åt mej om det var intressant PDT_Armataz_02_30.gif

 

 

H.Hansen2008-10-01 13:35:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser liknade ut som övriga säljer, jobbade en gång på stenåldern på micro när dessa kom in på marknaden som anställd hade vi inköpsrabbaten och in låg de på ca 30:- ut ca 200:-  har faktist en sådan liggande och tro det eller den funkar fortfarande.

kollade jula och luftmängden är nog lite fel  är de belastade med ner än atmosvärstryck så ger de  nog max 4 liter i minuten dvs inga 40.

 

har tidigare tipsat om peugots lilla kompressor finns under huven på 80 tals dieslarna och fungerar där som vacumpump

 

P9093947.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Elie du som har mycket olika och vad jag förstår mycket grejor du råkar inte ha en sådan liggandes som du kan avytra till ett överkomligt pris ??? PDT_Armataz_02_39.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade tidigare fler men nu endast en kvar och den får pryda sin plats på hyllan.  men peugote dieslar vimlar det av och du kan inte missa den sitter på 2 bult uppe på motorn på 400 0ch 500 serien, denna tidigare är permanet fyld med olja de senare gav mindre luftvolym men är mindre än en knytnäve och trycksmörjda från motorn, som luftpump är de tidigare att föredra men som vacumpump är de extra små tystare.

Se bilden jag har nu en extra liten trycksmörjd överst på motorn

 

skanna0005.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej själv tycker jag att det är en transformator som denna

http://www.vendtec.se/PartDetail.aspx?q=p:1857673;c:36142;b:1225;pl:1

och till den använder man en kompressor som denna.

 

Och om man som jag kör på slanglösa däck och använder en Chockluftare så är det inte

så svårt att laga ett däck i skogen.

 

Tror att Clabbe bygde en kompressor av en Ac kompressor och en tank från en kompressor.

Visst e det fint med olika ideer .
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja lite i de tankarna har jag funderat med skaffa en mindre pump, + en liten men lagom tank och låta kompressorn fylla tanken under tiden som man kör, så det finns luft för att få upp däcken till åtminsåne 1.0-1,2 bar . det duger ju att åka en bit på tills man får tag i en riktig kompressor och fylla dem resterande sen,

Men just nu så är jag bara ute efter en 12 v som klarar jobbet och inte brinner efter 15 min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja jag hittar inte kompressorn du hänvisar till

Och en transformator 12 v till 600w kostar 1195

en 12v till 1 kw 1295 hos tex jula,

Då får kompressorn inte dra spesielt mycket ström

kan man räkna på att 1 kw motsvarar en hk kompressor ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 kw är ungefär 1.36 hk' date=',

MEN den drar betydligt mer i startögonblicket.

//Danne
[/quote']

 

Det stämmer och fullt belastad drar en sån lite drygt 4A. Startströmmen på just en sån kompressor vet jag inget om men det är inte ovanligt att den ligger på 5-6 gånger märkström dvs 20-25A. Det är mao inte troligt att en 1000W inverter kan starta en motor på 1000W.

 

Jag såg dock att Jula har en 220V kompressor med en motor på 60W. Den skulle troligen funka men den är bara 50% större än 12V kompressorn så det är nog inte värt pengarna.

 

//Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det börjar bli mycket matte på denna sida .

men enligt ohm s lag .

Hur blir det om man räknar ?

När det står max effekt är det inte när den drar max dvs i start ögonblicket ?

Vad är annars max effekt.?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kurtz vad är det för kompressor du har ? som du skriver funkar det duger det åt mej, men jag hittar inte kompressorn på länken du hänvisade till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gick inte in på det för att hålla nere på alla begrepp men jag ska göra ett försök att utveckla frågan lite. (eller inveckla PDT_Armataz_02_40.gif)

 

Ohm's lag (U spänning = R resistans * I ström) är bra att kunna men den är inte så användbar i just de här sammanhangen. Den funkar bra om man ska räkna på en rent resistiv last dvs glödlampor, element eller liknande.

 

Det tråkiga är också att många av bereppen används på flera sätt men man kan säga så här.

 

När det gäller motorer är maxeffekten den effekten en motor drar vid maxbelastning, men i startögonblicket är en motor i praktiken kortsluten vilket innebär att det rusar mycket ström genom den ett kort ögonblick innan den börjar snurra. (Varför tror jag inte vi går in på nu)

 

När man sen pratar om generatorer (eller andra spänningskällor) så är maxeffekten den effekten som generatorn max kan leverera. Ofta används begreppet nominell effekt om den "maxeffekt" som generatorn kan ge kontinuerligt.

 

Ett tredje begrepp är kortslutningseffekt och det är det som är intressant när det gäller en generators förmåga att starta en motor. Hur stor den är beror mycket på spänningskällans konstruktion och den är betydligt större på en generator än på en statisk omformare (inverter). Dvs en motordriven generator på 1kW kan starta en betydligt större motor än en inverter på 1kW.

 

Man kan lite jämföra kortslutningseffekten med hur lätt man får motorstopp på en vanlig motor (vridmomentet helt enkelt). Jämför tex en 15hp råoljemotor (stor kortslutningseffekt) med en 15hp 125:a (liten kortslutningseffekt). Det skiljer en del trots samma maxeffekt.

 

mvh Åke

 

 

Ake642008-10-03 23:06:18

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...