Gå till innehåll

Projekt Baronen - en 11 i förändring


Gäst Jenik

Rekommendera Poster

Jag har ingen aning om hur det kommer att funka med de nya fälgarna och däcken, återstår att se i nästa vecka. Hade du bedlock på dina fälgar? Dubbla bultmönster för valp och tgb?

 

Jag kommer att behålla de gamla originalhjulen.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Av erfarenhet: Se till att du har dörrar och fönster på och stängda. Annars får du in allt (precis allt) smuts och vatten in i bilen.. körning på torr grusväg resulterar ofta i blästring... PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där gummit kan komma väl till pass. De nya hjulen blev grymt brutala, hoppas de inte blir för brutala.......

Sticker ut ca 20cm på varje sida. Fördelarna är dock fler än nackdelarna hoppas jag.

20081111080.jpg

20081111079.jpg 

Kollade i säkringsboxen, ser nästen helt nygjort och helt original ut. Otroligt och kul PDT_Armataz_02_02.gifPDT_Armataz_02_03.gif

20081111081.jpg

 

Imorgon kommer packningarna till vattenpumpen, ska monteras på torsdag och sedan ska det provköras!!!!! PDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_05.gif
Jenik2008-11-11 20:32:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har vi lagt sista handen på bilen innan körningen med Rocks MK på lördag. Okej, lite småfix imorgon kvarstår men det är i stort sett bara antenninkoppling till kom-radion.

 

Förutom att vattenpumpen har monterats, då packningarna anlände till Volvo i Kristianstad, så har vi med hjälp av Jonte på www.intercomp.se konstruerat, byggt och monterat en hasplåt/skyddsplåt till växellådan och fördelningeslådan.

4mm plåt uppfäst med 5st M10 hoppas vi ska räcka. Även en mindre frontplåt i mellanrummet fram monterades.

 

20081113083.jpg

 

Jag har under reservdelar till TGB lagt foto på art.nummer till vattenpumpens packningssats.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter förfrågan laddar jag upp lite bilder på monteringen av hasplåten/underkörningsskyddet för fördelningeslådan. Tyvärr fick jag inte med mig måtten, men de tog mig ca 10 min att mäta upp, så nu när bilder på monteringen också finns så är det nog inga problem att skapa en egen kopia.

4mm plåt, 5 M10 bultar som skruvas i gängade hål i ramen.

 

Vi började med att skära ut bitarna, svetsa de två plåtarna som ska vara i 90 graders vinkel. Sedan höll vi vinkelplåtarna och den stora snedgående plåten på plats och loppade ihop dem. Därefter svetsades allt inkl den sista biten. Hål borrades och sedan var det klart PDT_Armataz_02_02.gif

 

Infästningen på förarsidan

20081117086.jpg

Infästningen på passagerarsidan

20081117087.jpg

Framifrån

20081117088.jpg

Mer framifrån

20081117089.jpg

 
Jenik2008-11-17 21:40:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Om ni skulle vara vänliga att göra en uppföljing av hur detta vekligen fungerar i körning med olika terräng typer. skulle det vara väldigt intresant

Som tex i blöta myrmarker blir de ett hinder då som samlar på sej en massa skräp, eller hjälper det att hålla undan skräp som myrarna så gärna trycker in i allt som finns.

Att det skyddar mot sten mm är jag helt med på men kommer inte de raka ändarna ställa till det ? så att man fastnar med dem i saker som sticker upp.

Det är ju en jätte bra lösning om den fungerar som det är tänkt PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Jag funderar på hållbarheten? Kommer en 4mm plåt räcka för att bära upp en TGB när stenen börjar bli närgångna?

 

Ut och hårdprova! Återkom med resultat! PDT_Armataz_02_11.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska också ha ett skydd för fördelningslådan men även för handbromstrumman och varit osäker på hur jag ska fästa den i ramen men det blir nog som Jenik har gjort men jag ska borra upp lite större hål i ramen och svetsa fast "långa" muttrar och det blir i M 12 storlek.

Plåten ska vinklas uppåt i bak och framkant för att minska risken för att fastna.

Jag har redan en plåt och den är 10 mm tjock.

 

 

 

Mvh Rune M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Fredrik L
Jag ska också ha ett skydd för fördelningslådan men även för handbromstrumman och varit osäker på hur jag ska fästa den i ramen men det blir nog som Jenik har gjort men jag ska borra upp lite större hål i ramen och svetsa fast "långa" muttrar och det blir i M 12 storlek.

Plåten ska vinklas uppåt i bak och framkant för att minska risken för att fastna.

Jag har redan en plåt och den är 10 mm tjock.

 

 

 

Mvh Rune M

 

Du vet väl att du åker på att göra ett par kopior på den......
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast i Blåningsmåla fungerade den bra både i myr och bland stenar.

Det ska rätt mycket till innan det är plåten som gör att du fastnar, annat som sitter under bilen kommer att hindra din framfart innan plåten gör det. Det är iaf min erfarenhet, både på denna bilen och på min förra.

Dessutom sitter den en bra bit úpp, och rättså tight förutom vid 90 graders vinkeln.

 

Det här med materialval är alltid lite knepigt. Vi har tänkt skyddet som en skydd mot direkta slag och som en tryckavlastare om man skulle behöva kasa över/mot en sten. Det tror jag att det tål tillsammans med aktuell montering och fördelningslåda. Sedan är det en viktfråga också, å andra sidan hade en tyngre "köl" kanske varit att föredra PDT_Armataz_02_01.gif

 

Den kommer att testas hårt i framtiden om det blir som vi vill PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett ryck idag och åkte till Rinkaby Rör och inhandlade avloppsrör, böjar och muffar för 296:-. Åkte tillbaka till garaget för att börja demontera och montera och hann iaf en liten bit. Kanske inte så svårt att gissa att det ska bli en Homemade snorkel till 11an.

En lite fråga bara. Hur viktigt är det att ha förvärmning på insugsluften? Helst skulle jag vilja demontera den termostatreglerade ventilen och skippa förvärmningen men vet inte riktigt vilken effekt det får.

b6bcc261cce727177a358858f7be0ead.jpg

 

e4895b534b7af03449bc7c16c619393c.jpg

ca54672f77ec79467710594549515567.jpg
Jenik2008-11-24 22:13:22
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Min förvärmning har inte haft nå´n slang så länge jag haft bilen,,

Tror den möjligen kan behövas om det blir VÄLLDIGT kallt,

jag kör dock sällan på vintern,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvärmningen är oviktig & betydelselös

 

men du hur grova rör har du köpt? det ser lite vekt ut om du ska ända upp på taket bör du ha kring 4tums rör minst det är en stor motor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvärmningen är oviktig & betydelselös

 

men du hur grova rör har du köpt? det ser lite vekt ut om du ska ända upp på taket bör du ha kring 4tums rör minst det är en stor motor

 

Okej, bra!

 

Jag ska avslöja lite i förväg hur jag tänkt.

 

Original mäter rören ca 70mm, men för att komma från 70 till 75mm, som är den minsta dimensionen på rören jag köpt så behöver luften passera genom och kort (50mm) och trång passage (50mm) innan dimensionen blir 75mm i ca 1/5 meter.

 

Därefter ökar jag på diametern ytterligare, upp till 110mm och avslutar med en böj på taket så att luften trycks in vid lite hastigheter på körningen. Förhoppningsvis hittar jag även ett bra nät att sätta här. Konstruktionen blir också sådan att ev. vatten som trycks in vid regn osv inta kan sugas in i filtret och motorn.

 

Vilken betydelse kan den korta ock trånga passagen ha?

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda
 

Vilken betydelse kan den korta ock trånga passagen ha?

 

Att motorn inte får tillräckligt med luft? Går fett?

Fast fett mer i tekniskt beskrivning. Inte Phett som alla "coola" säger. PDT_Armataz_02_01.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Inte den blekaste. Det borde gå att räkna på?

Eller rent av bara testa. Men frågan är om man märker av att det fattas 5hk på en 11:a?

 

Sätt en laddtrycksmätare mellan luftfilter och innan där du tror att passagen blir för trång. Då ser du om det suger alldeles för mycket vaccum. (vad nu det är?) Ligger trycket på -+0 så är det ju bra.

 

Laddtrycksmätare

Motor -- Förgasare -- luftfilter --^-- snorkel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter att vara i klenaste laget

 

det handlar inte om hur grova rör bilen har orginal utan att det blir motstånd ju längere röret blir

 

sen försök hålla allt lågt på taket allt som stikker upp i onödan riskerar att försvinna i skogen jag tror inte du har någon praktisk glädje av att vinkla det framot

 

sen rengvatten det tål motorn när den går men inte filtret förstoss
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon var intresserad av måtten på bitarna till hasplåten så hittade jag lappen.

Alla beiar är rektangulära eller kvadratiska. "Snedskärningen" av den stora biten gjorde jag efter att grejerna var ihopasvetsade.

 

570x100 mm

570x510 mm

300x200 mm

200x200 mm

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ombyggd till ubåt? Njae, men kanske skulle fungera med lite fler modifikationer:

4928db136548a8928be026bda8682de6.jpg

 

Skithus på taket med egen ingång via takluckan? Nej absolut inte, det bara ser ut så!

84b80af1660f1fae522c60ab41259e16.jpg

 

Sista bilden avslöjar allt!

c5feef5ed11ad7f37fd328f51fab4802.jpg

 

Vad ni sett är vårt budget-snorkel-bygge. En del kvarstår men faktum är att kostnaden blir under 300:- eftersom en del rör och muffar blev över. Löste det dessutom utan att behöva gå ner i dimension, bara upp. Original alurör passade rakt i en 75mm HTP muff och röret uppåt är ett vanligt HT avloppsrör med 110mm diameter. Billigt? Ja.  Bra? Ja, förhoppningsvis. Enkelt? Väldigt. Nödvändigt: Kanske. Men skulle man alltid gå efter nödsändighet skulle inget bli gjort PDT_Armataz_02_03.gif
Jenik2008-11-26 20:08:30
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...