Gå till innehåll

Projekt Baronen - en 11 i förändring


Gäst Jenik

Rekommendera Poster

Om man gör lite varje dag så kommer man framåt......

Idag har vi bultat fast bågen i taket, den sitter som järnet.

 

Bovkade dessutom lite fästen och påbörjade en testmontering av skärmbreddare tillverkade utav gammalt transportband av den kraftigare modellen (med armering i).

Med rätt montering ska det nog kunna bli bra, en föraning kommer här.

11c527fa6b848591a72295adf01fc931.jpg

985653eb348ede975caa88db0052fb07.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack tack för alla kommentarer jag å brosan Jenik fått på Baronen bygget, kul att få lite respons på timmarna vi lagt i garaget. Snart är det dax att montera mer godsaker på "Baronen".

Fortsätt gärna att följa och kommentera projektet..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har lite mer grejer monterats på. Ni har ju fått en försmak av skärmbreddarna men här är de färdiga. Det var faktiskt en del pyssel med bockade plåtbitar, aluminiumbitar som mothåll, lite sågande i skärmkanterna, borra, skruva, såga gummibitar, mm.

Tycker dock att resultatet blev bra vilket kändes som att det var värt besväret för oss.

a6755a8c3653e7b785e5b1ff7605751f.jpg

f08d38f88c4cd8d30466fc3379c2f103.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och dessutom mkt billigare än tex Bushwackers, även om de nu inte finns till TGB11.

Vi hade ju det på vår förra bil, en Cherokee. Visserligen satt de där när vi köpte bilen

men med tanke på priset fick man ju vara lite rädd om dem.

 

Kostanden för dessa breddarna är:

Gummi från transportband: 200:- (Tack till Conny i JCS)

Plåt från www.intercomp.se: 100:-

Alu (hade vi själva): 50:-

Skruvar och bultar: 20:-

 

Totalt 370:- Billigare än så blir det inte.

 

Detsamma gäller egentligen budgeten på buren också. Den kan räknas hem såhär:

Begagnade rör: 350:-

Plåt och nät: 200:-

Bultar och gummitätning till taket: 200:-

Förbrukningsmateriel: 200:-

Arbetskostnad för div: 1400:-

 

Totalt: 2350:-

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Idag har vi funderat och mätt samt dragit kablage till extraljus fram och offroadljus runt om bilen. Tyvärr upptäcktes också ett tråkigt oljeläck vid hö bakhjul. Grrr.....

 

Funderingar på dubbla batterier (dvs 4st) och dubbla winchar (fram och bak) och dess infästningar och kopplingar fortsätter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt fet bil.. Lätt bland dom grymmaste 11or jag sett.. Jag ska snart sätta kapen i fälgarna ,till min gröna korvlåda så min fråga är hur breda är fälgarna samt vilken är däckdimintionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt fet bil.. Lätt bland dom grymmaste 11or jag sett.. Jag ska snart sätta kapen i fälgarna ' date='till min gröna korvlåda så min fråga är hur breda är fälgarna samt vilken är däckdimintionen?[/quote']

 

Tjena kul att höra kan bara hålla med digPDT_Armataz_02_11.gif

Här e det du sökte

Däcken är Super Swamper TSL 38,5" x 14,5" på 10" breda fälgar
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mkt fet bil.. Lätt bland dom grymmaste 11or jag sett.. Jag ska snart sätta kapen i fälgarna ' date='till min gröna korvlåda så min fråga är hur breda är fälgarna samt vilken är däckdimintionen?[/quote']

 

Tjena kul att höra kan bara hålla med digPDT_Armataz_02_11.gif

Här e det du sökte

Däcken är Super Swamper TSL 38' date='5" x 14,5" på 10" breda fälgar

 
[/quote']

Jag tänker nöja mig med 37" creepy crawler. Men breddningen är altså 2" sen flyttas ju däcket yttligare med beadlocksen. Har jag fattat rätt?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Hasses (här på tgb.net) gamla fälgar och de är egentligen galet breda. Jag tror att de är breddade till 10" utan bedlocks. Jag tror, eller är snarare ganska säker på, att 2 tums breddning utåt räcker länge för dina däck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ca8a7ae1dd954d45311b77960d08e8f0.jpg

 

Här kommer en liten förhandsvisning på hur extraljus- (två stora fram) och offroadljus-montaget kommer att se ut. 8st runt om bilen hoppas vi räcker, alla innanför bågen för mest möjliga offroadanpassning.

 

4b8e6e20d8d4a6adb501af63be823ee8.jpg

af4ce6857647a22387354b4c23c1e9cb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fundera på det där med din generator. Jag har hängt på en extra 12v 115a på min 11a, Dom laddar 2 st 175ah batterier som matar 2 winshar och 10 st arbetsbelysningar. Fördelar med detta är att du aldrig blir utan ström. Kan winsha med motorn avstängd om det skulle behövas pga högt vatten sen är det ju aldrig fel att kunna ha bäde 12v eller 24v komponenter i bilen. Nackdel, bökig montering av extra generator. Detta var min lösning av ditt problemPDT_Armataz_02_01.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi funderar också.... kommer nog att behålla endast 24v, iaf ett tag framöver.

Läste om en 24v generator från biltema, såg att du var inblandad i den diskussionen.

Ska kolla den och fundera vidare.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det som hände på b tema var kanske så att jag var så innställd på att det skulle vara en lika dan men så var det ju inte. Det går alla ggr att få dit men i och med att jag har lagt alla stora förbrukare på 12v ansåg jag det onödigt att bygga om även 24v sidan. Är det 24v winshar ni ska använda er av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det som hände på b tema var kanske så att jag var så innställd på att det skulle vara en lika dan men så var det ju inte. Det går alla ggr att få dit men i och med att jag har lagt alla stora förbrukare på 12v ansåg jag det onödigt att bygga om även 24v sidan. Är det 24v winshar ni ska använda er av?

 

Jepp, 2st. En fram och en bak. Och ljusen är också 24v.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...