Gå till innehåll

Projekt Baronen - en 11 i förändring


Gäst Jenik

Rekommendera Poster

Gäst Jenik
Jag är imponerad' date=' Jenik! Att man bommar på en och annan punkt man hoppats på vissa fördelar av är ju sånt man får ta. Ser fram mot att få ta del av rapporteringen från era aktiva körningar med bilen sen! [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img]

 

Tackar! Rapporter kommer, vi ska ju bla. köra Challenge den 18 april.

 

Trial and error är ju ett känt uttryck som vi använder oss av PDT_Armataz_02_01.gif

Ibland är det kul att bara ha testat, men visst, om det funkat hade det varit ännu roligare PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Christian

Det lyder rigtigt godt! Jeg håber det er ok at kopiere jeres styrdæmper-design. og godt at høre at I fik ret med generatoren (at motoren ikke bevæger sig ret meget omkring krumtappen).

 

Servoen er et hit!!!

 

Flot projekt og flot at I når så mange ting!PDT_Armataz_02_02.gif

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jenik
Det lyder rigtigt godt! Jeg håber det er ok at kopiere jeres styrdæmper-design. og godt at høre at I fik ret med generatoren (at motoren ikke bevæger sig ret meget omkring krumtappen).

 

Servoen er et hit!!!

 

Flot projekt og flot at I når så mange ting!PDT_Armataz_02_02.gif

 

 

 

Tackar!

 

Såklart helt okej..... det är helt okej att kopiera allt vi har gjort.

 

Ett tips när det gäller styrdämparen. Vinkla fästet (som sitter på den bultade plattan

på styrstaget) så att det är lite riktat mot fästet på axeln inna du svetsar det på plattan. Då kan du vrida ut plattfästet ytterligare från stötdämparen innan du fäster det med klammorna.

 

Ja nu hoppas vi att allt håller i längden också........
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja ni ligger då inte på latsidan

Trevligt att ni kommit ut och testat allt ni fixat med, och att det mesta fungerar, bra tanke att försöka använda båda vinscharna åt samma håll samtigt, Har ni provat att dra den under bilen i något slags rör eller annat skydd, med ett rätt monterat linhjul borde det gå, men det kanske bara blir något som är i vägen eller riskeras att klämmas i hop och låsa linan för er.

Ja ider har ni ju så det löser ni väl om det behövs.

Lycka till på Challenge den 18 april. PDT_Armataz_02_02.gif

Jag håller tummarna för er

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jenik
Ja ni ligger då inte på latsidan

Trevligt att ni kommit ut och testat allt ni fixat med' date=' och att det mesta fungerar, bra tanke att försöka använda båda vinscharna åt samma håll samtigt, Har ni provat att dra den under bilen i något slags rör eller annat skydd, med ett rätt monterat linhjul borde det gå, men det kanske bara blir något som är i vägen eller riskeras att klämmas i hop och låsa linan för er.

Ja ider har ni ju så det löser ni väl om det behövs.

Lycka till på Challenge den 18 april. [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

Jag håller tummarna för er

 

Tackar!

Jodå, ett rör under bilen hade varit det optimala tillsammans med linhjul för att slippa friktionen som uppstår. Jag har sett lösningar på det men vårt sätt var såklart en budgetvariant (120kr för rörböjarna) jämfört med det.

Det återstår att se om det kan tänkas behövas. Troligtvis får man den hjälp man behöver om man

sitter tvärfast eller har lagt sig på sidan.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jenik

Även om jag inte skrivit något här så har vi inte legat på latsidan. Bland annat har vi testkört lite mer (bilder kommer). Efter det har vi ändrat hjulhusen fram lite. Enkelt beskrivet har de blivit större i bak och framkant eftersom hjulen tog i en del. Dessutom har vi förlängt hänkena i bakkant av framfjädrarna för att få liite mer höjd. Längde dem bara 20mm, men behövs det finns utrymme för mer.

Så nu tar det inte i så mycket längre....bara lite....

 

Några plåtbitar som ska skydda styrsnäckan har också kapats till och ett litet skydd (som ska fungera som fören på en båt) har tillverkats till den nya generatorn. Bilder kommer som sagt på lite av varje!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst peterf

Jag är inte speciellt aktiv på detta forum. Men att följa ditt bygge är mycket intressant. Ett seriöst bygge med en hyffsad budget är toppen. Detta bygge inspirerar mig och säkerligen många andra. Fortsätt att dokumentera allt vad ni gör, följer det med stort intresse. Lycka till med challange tävlingarna.

peterf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jenik
Jag är inte speciellt aktiv på detta forum. Men att följa ditt bygge är mycket intressant. Ett seriöst bygge med en hyffsad budget är toppen. Detta bygge inspirerar mig och säkerligen många andra. Fortsätt att dokumentera allt vad ni gör' date=' följer det med stort intresse. Lycka till med challange tävlingarna.

peterf

[/quote']

 

Tack Peterf, kul att du skriver en kommentar. Ska ta några bilder inom de närmsta dagarna, har ju några från turen i terrängen.... de kommer snart!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jenik

Jag har ju lovat lite bilder på våra senaste och förhoppningsvis sista modds inför Challenge den 18 april i Ask/Boarp. Tyvärr är bilderna lite dåliga, hade inte min egen kamera.

 

Något förlängda shacklar

4000e7ca7d7f5fc0362430c943ca2457.jpg

 

Skydd för styrsnäckan son sitter utsatt, vilket vi märkte vid testkörningen förra helgen då vi dusade i en sten med det runda staget som löper under karossen. Tittar man noga kan man se att det är krökt.

29ba449a541699990ad1de2b73e458d8.jpg

 

En platt "båtför" framför generatorn. På sidan mot generatorn har vi limmat gummi för att undvika problem. Fiffigt tycker vi! Tanken är att skyddet ska skydda mot lite av varje men vi fattar själva att vatten kommer att komma i kontakt med generatorn trots skyddet PDT_Armataz_02_01.gif

552a1dea07f9ebe50b080b0adb707e40.jpg

 

En liten vinkling av fyrkantsfästet och en liten vinkling av själva infästningen av styrdämparfästet behövdes för att undvika spänningar i monteringen. Vid en kort testrunda körde vi utan dämparen och det var skillnad i slag i ratten faktiskt. Kul att den ger effekt!

35f879f9c813c46735ea8944d3417be6.jpg

 

En extra "mudflap" eller undertak behövdes på takscoopet så att vi inte skickar in lera eller vatten i snorkeln den vägen.

65ed2197fc71c49e292e20e6e8e81f92.jpg

 

Ytterligare breddning av hjulhus genom att böja in den lilla plåtkant som fanns kvar och sedan fästa gummibreddaren direkt i hjulhuset utan något extra fäste mot skärmkanten (eftersom den inte finns längre) PDT_Armataz_02_02.gif

3fd380cc4e82d45201d0bac9092c0be8.jpg

 

De allra flesta av ideérna är har antingen jag, Ralle eller Jonte kommit på, mycket lite är kopierat men en del är vidareutvecklat ur tips, trix och andra uppslag från detta forum och inbland andra sidor. Däremot har Jonte uteslutande stått för den slutgiltiga fastsättningen när det gäller svetsningen. Jag lovar att det hade sett annorlunda ut om jag skulle gjort det, och då menar jag inte till det bättre. PDT_Armataz_02_08.gif

 

 
Jenik2009-04-08 22:05:49
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jenik

Produktiv kväll detta PDT_Armataz_02_02.gif

 

För här kommer ytterligare ett bildinlägg med bilder från en kortare "skjutstur" då kusinbarn och födelsdagsbarn fick begå terrängpremiär PDT_Armataz_02_05.gif

 

DSC_0221.jpg

DSC_0223.jpg

DSC_0227.jpg

DSC_0233.jpg

DSC_0240.jpg

 
Jenik2009-04-08 22:16:05
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En utförlig rapport från vår Challengedebut finns här:

 

Där har vi också skrivit lite utvärderingar av våra modifieringar. Kommentarer till dem får ni gärna lämna i denna tråd.

 

Tyvärr, Bajon1, så hann vi inte med att fota så mycket pga av själva tävlingsmomentet, men en del kontrollbilder finns. Hittar du eller några andra bilder som andra tagit så länka gärna till dem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har skydds/hasplåtarna funkat ?

Ser ju ut som de behövdes på vissa ställen.

Har dom räddat något ?

Några nackdelar ?

Det där såg ju störtkul ut....

Har lite planer på att prova challenge själv så småning om när bilen är färdig moddad.

PK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har skydds/hasplåtarna funkat ?

Ser ju ut som de behövdes på vissa ställen.

Har dom räddat något ?

Några nackdelar ?

Det där såg ju störtkul ut....

Har lite planer på att prova challenge själv så småning om när bilen är färdig moddad.

PK

 

Javisst har dom det!!

Troligtvis både under' date=' men det man märker mest är ju de fram där det smäller i rejält ibland.

Dunkar man i en sten ordentligt så smäller det i bilen så man tor att den ska gå i 1000 bitar [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img]

 

Vi har satsat ganska friskt över stora stena, i stenrösen samt samma stengärde ett flertal gånger. Värst var den sten som slog i bägge axlarna och i hasplåten under. Då vart jag av och kollade, men allt såg helt ut.

Dessutom verkar plåten under bilen vara "självrensende". Efter flertalet dynghål som vi winchade oss igenom var den fri från dynga efter körningen. Bra!

 

Nackdelar... På ena sidan kan man ändra konstruktionen och få en sned plåt istället för en 90 graders vinkel. Då blir det ännu smidigare.

 

Ja för sjutton, det är bara ut och gasa, är riktigt kul eftersom man kör på lite och inte bara "fisåker" PDT_Armataz_02_05.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Tack! Det har varit väldigt intressant att läsa allt ni har skrivit, och titta på era bilder. Finurliga lösningar och som jag ser att ni funderat fram under många timmar i garaget. Jättegrattis att ni är nöjda med junfruturen i tävlingssammanhang, Det blev en väldigt trevlig bil av den.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite förbättringar (??) till nästa tävling, som just nu ser ut att bli den 27/6 i Hardeberga stenbrott och inte den 9 maj som planerat. Tävlingen i Blåningsmåla får tyvärr utgå till förmån för utlandsresa.

 

- Monterat bort värmefläkten bak och kopplat ihop slangarna, detta gav bättre plats till batteri och   luftinsugsslang.

- Flyttat ned luftinsugsslangen till "sockeln" under motorkåpan. När vi väl fick ta i ny och flexibel aluslang så funkade detta mycket bättre. Speciellt när motorkåpan ska öppnas PDT_Armataz_02_02.gif

- Hittat fel på bensinfilterglaskoppen och slagit sönder den av misstagPDT_Armataz_02_06.gif Ersattes med ett Biltemafilter, formad som en kopp, för 17:-

- Hårdvirat in winchlinan genom att wincha in bilen med lätt dragen handbroms. Nu är de ordentligt packad vilket behövs för att undvika problem.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Vad gäller vinschen så har i alla fall den vinsch jag själv köpt alldeles för mycket vajer. Vill ni undvika trassel, så bedöm hur mycket vajer ni egentligen tror er behöva och kapa av den. Gör istället förlängningsvajrar av det avkapade och en vettig anordning att koppla ihop dem med vid behov av längre doningar. Jag vet de som spräckt vinschens hus av att för mycket vajer lindats på ena sidan av trumman.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...