Gäst Jenik Postad 29 Mars , 2009 Rapport Share Postad 29 Mars , 2009 Jag är imponerad' date=' Jenik! Att man bommar på en och annan punkt man hoppats på vissa fördelar av är ju sånt man får ta. Ser fram mot att få ta del av rapporteringen från era aktiva körningar med bilen sen! [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img] Tackar! Rapporter kommer, vi ska ju bla. köra Challenge den 18 april. http://www.sork.org/Challenge/2009/1/Anmaelan/view/registered/ Trial and error är ju ett känt uttryck som vi använder oss av Ibland är det kul att bara ha testat, men visst, om det funkat hade det varit ännu roligare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Christian Postad 29 Mars , 2009 Rapport Share Postad 29 Mars , 2009 Det lyder rigtigt godt! Jeg håber det er ok at kopiere jeres styrdæmper-design. og godt at høre at I fik ret med generatoren (at motoren ikke bevæger sig ret meget omkring krumtappen). Servoen er et hit!!! Flot projekt og flot at I når så mange ting! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 29 Mars , 2009 Rapport Share Postad 29 Mars , 2009 Det lyder rigtigt godt! Jeg håber det er ok at kopiere jeres styrdæmper-design. og godt at høre at I fik ret med generatoren (at motoren ikke bevæger sig ret meget omkring krumtappen). Servoen er et hit!!! Flot projekt og flot at I når så mange ting! Tackar! Såklart helt okej..... det är helt okej att kopiera allt vi har gjort. Ett tips när det gäller styrdämparen. Vinkla fästet (som sitter på den bultade plattan på styrstaget) så att det är lite riktat mot fästet på axeln inna du svetsar det på plattan. Då kan du vrida ut plattfästet ytterligare från stötdämparen innan du fäster det med klammorna. Ja nu hoppas vi att allt håller i längden också........ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 29 Mars , 2009 Rapport Share Postad 29 Mars , 2009 Ja ni ligger då inte på latsidan Trevligt att ni kommit ut och testat allt ni fixat med, och att det mesta fungerar, bra tanke att försöka använda båda vinscharna åt samma håll samtigt, Har ni provat att dra den under bilen i något slags rör eller annat skydd, med ett rätt monterat linhjul borde det gå, men det kanske bara blir något som är i vägen eller riskeras att klämmas i hop och låsa linan för er. Ja ider har ni ju så det löser ni väl om det behövs. Lycka till på Challenge den 18 april. Jag håller tummarna för er Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 30 Mars , 2009 Rapport Share Postad 30 Mars , 2009 Ja ni ligger då inte på latsidanTrevligt att ni kommit ut och testat allt ni fixat med' date=' och att det mesta fungerar, bra tanke att försöka använda båda vinscharna åt samma håll samtigt, Har ni provat att dra den under bilen i något slags rör eller annat skydd, med ett rätt monterat linhjul borde det gå, men det kanske bara blir något som är i vägen eller riskeras att klämmas i hop och låsa linan för er. Ja ider har ni ju så det löser ni väl om det behövs. Lycka till på Challenge den 18 april. [img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img] Jag håller tummarna för er Tackar! Jodå, ett rör under bilen hade varit det optimala tillsammans med linhjul för att slippa friktionen som uppstår. Jag har sett lösningar på det men vårt sätt var såklart en budgetvariant (120kr för rörböjarna) jämfört med det. Det återstår att se om det kan tänkas behövas. Troligtvis får man den hjälp man behöver om man sitter tvärfast eller har lagt sig på sidan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 6 April , 2009 Rapport Share Postad 6 April , 2009 Även om jag inte skrivit något här så har vi inte legat på latsidan. Bland annat har vi testkört lite mer (bilder kommer). Efter det har vi ändrat hjulhusen fram lite. Enkelt beskrivet har de blivit större i bak och framkant eftersom hjulen tog i en del. Dessutom har vi förlängt hänkena i bakkant av framfjädrarna för att få liite mer höjd. Längde dem bara 20mm, men behövs det finns utrymme för mer. Så nu tar det inte i så mycket längre....bara lite.... Några plåtbitar som ska skydda styrsnäckan har också kapats till och ett litet skydd (som ska fungera som fören på en båt) har tillverkats till den nya generatorn. Bilder kommer som sagt på lite av varje! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst peterf Postad 7 April , 2009 Rapport Share Postad 7 April , 2009 Jag är inte speciellt aktiv på detta forum. Men att följa ditt bygge är mycket intressant. Ett seriöst bygge med en hyffsad budget är toppen. Detta bygge inspirerar mig och säkerligen många andra. Fortsätt att dokumentera allt vad ni gör, följer det med stort intresse. Lycka till med challange tävlingarna. peterf Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 7 April , 2009 Rapport Share Postad 7 April , 2009 Jag är inte speciellt aktiv på detta forum. Men att följa ditt bygge är mycket intressant. Ett seriöst bygge med en hyffsad budget är toppen. Detta bygge inspirerar mig och säkerligen många andra. Fortsätt att dokumentera allt vad ni gör' date=' följer det med stort intresse. Lycka till med challange tävlingarna.peterf [/quote'] Tack Peterf, kul att du skriver en kommentar. Ska ta några bilder inom de närmsta dagarna, har ju några från turen i terrängen.... de kommer snart! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 8 April , 2009 Rapport Share Postad 8 April , 2009 Jag har ju lovat lite bilder på våra senaste och förhoppningsvis sista modds inför Challenge den 18 april i Ask/Boarp. Tyvärr är bilderna lite dåliga, hade inte min egen kamera. Något förlängda shacklar Skydd för styrsnäckan son sitter utsatt, vilket vi märkte vid testkörningen förra helgen då vi dusade i en sten med det runda staget som löper under karossen. Tittar man noga kan man se att det är krökt. En platt "båtför" framför generatorn. På sidan mot generatorn har vi limmat gummi för att undvika problem. Fiffigt tycker vi! Tanken är att skyddet ska skydda mot lite av varje men vi fattar själva att vatten kommer att komma i kontakt med generatorn trots skyddet En liten vinkling av fyrkantsfästet och en liten vinkling av själva infästningen av styrdämparfästet behövdes för att undvika spänningar i monteringen. Vid en kort testrunda körde vi utan dämparen och det var skillnad i slag i ratten faktiskt. Kul att den ger effekt! En extra "mudflap" eller undertak behövdes på takscoopet så att vi inte skickar in lera eller vatten i snorkeln den vägen. Ytterligare breddning av hjulhus genom att böja in den lilla plåtkant som fanns kvar och sedan fästa gummibreddaren direkt i hjulhuset utan något extra fäste mot skärmkanten (eftersom den inte finns längre) De allra flesta av ideérna är har antingen jag, Ralle eller Jonte kommit på, mycket lite är kopierat men en del är vidareutvecklat ur tips, trix och andra uppslag från detta forum och inbland andra sidor. Däremot har Jonte uteslutande stått för den slutgiltiga fastsättningen när det gäller svetsningen. Jag lovar att det hade sett annorlunda ut om jag skulle gjort det, och då menar jag inte till det bättre. Jenik2009-04-08 22:05:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst RaLLe Postad 8 April , 2009 Rapport Share Postad 8 April , 2009 Skönt att allt fix e färdigt nu och att den bara står i garaget och vill bli körd utan att behöva meka med den först Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 8 April , 2009 Rapport Share Postad 8 April , 2009 Produktiv kväll detta För här kommer ytterligare ett bildinlägg med bilder från en kortare "skjutstur" då kusinbarn och födelsdagsbarn fick begå terrängpremiär Jenik2009-04-08 22:16:05 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 17 April , 2009 Rapport Share Postad 17 April , 2009 Imorgon är det dags! Då blir det challengetävling i Ask/Boarp. http://www.sork.org/Challenge/2009/1/Anmaelan/view/registered/ Först på anmälningslistan står en annan!!:a förare härifrån, nämligan WBFN. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 17 April , 2009 Rapport Share Postad 17 April , 2009 satan vilken granner bil det där är! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 17 April , 2009 Rapport Share Postad 17 April , 2009 Tackar! Det är bara att hoppas på att bil, förare och co-driver är kompetenta nog till en topplacering på challenge också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 17 April , 2009 Rapport Share Postad 17 April , 2009 Vi förväntar oss MASSOR av bilder från morgondagen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 19 April , 2009 Rapport Share Postad 19 April , 2009 En utförlig rapport från vår Challengedebut finns här: http://forum.terrangbil.net/forum_posts.asp?TID=4492&PID=51973#51973 Där har vi också skrivit lite utvärderingar av våra modifieringar. Kommentarer till dem får ni gärna lämna i denna tråd. Tyvärr, Bajon1, så hann vi inte med att fota så mycket pga av själva tävlingsmomentet, men en del kontrollbilder finns. Hittar du eller några andra bilder som andra tagit så länka gärna till dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst TgbEa Postad 19 April , 2009 Rapport Share Postad 19 April , 2009 Hur har skydds/hasplåtarna funkat ? Ser ju ut som de behövdes på vissa ställen. Har dom räddat något ? Några nackdelar ? Det där såg ju störtkul ut.... Har lite planer på att prova challenge själv så småning om när bilen är färdig moddad. PK Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 19 April , 2009 Rapport Share Postad 19 April , 2009 Hur har skydds/hasplåtarna funkat ?Ser ju ut som de behövdes på vissa ställen. Har dom räddat något ? Några nackdelar ? Det där såg ju störtkul ut.... Har lite planer på att prova challenge själv så småning om när bilen är färdig moddad. PK Javisst har dom det!! Troligtvis både under' date=' men det man märker mest är ju de fram där det smäller i rejält ibland. Dunkar man i en sten ordentligt så smäller det i bilen så man tor att den ska gå i 1000 bitar [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_01.gif[/img] Vi har satsat ganska friskt över stora stena, i stenrösen samt samma stengärde ett flertal gånger. Värst var den sten som slog i bägge axlarna och i hasplåten under. Då vart jag av och kollade, men allt såg helt ut. Dessutom verkar plåten under bilen vara "självrensende". Efter flertalet dynghål som vi winchade oss igenom var den fri från dynga efter körningen. Bra! Nackdelar... På ena sidan kan man ändra konstruktionen och få en sned plåt istället för en 90 graders vinkel. Då blir det ännu smidigare. Ja för sjutton, det är bara ut och gasa, är riktigt kul eftersom man kör på lite och inte bara "fisåker" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 19 April , 2009 Rapport Share Postad 19 April , 2009 Tack! Det har varit väldigt intressant att läsa allt ni har skrivit, och titta på era bilder. Finurliga lösningar och som jag ser att ni funderat fram under många timmar i garaget. Jättegrattis att ni är nöjda med junfruturen i tävlingssammanhang, Det blev en väldigt trevlig bil av den. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 20 April , 2009 Rapport Share Postad 20 April , 2009 Lite "damagecontrol" efter två tvättar (så att man såg något även undertill). Inte så farligt faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Deskago Postad 20 April , 2009 Rapport Share Postad 20 April , 2009 Det är bara lite minnesmärken. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jenik Postad 27 April , 2009 Rapport Share Postad 27 April , 2009 Lite förbättringar (??) till nästa tävling, som just nu ser ut att bli den 27/6 i Hardeberga stenbrott och inte den 9 maj som planerat. Tävlingen i Blåningsmåla får tyvärr utgå till förmån för utlandsresa. - Monterat bort värmefläkten bak och kopplat ihop slangarna, detta gav bättre plats till batteri och luftinsugsslang. - Flyttat ned luftinsugsslangen till "sockeln" under motorkåpan. När vi väl fick ta i ny och flexibel aluslang så funkade detta mycket bättre. Speciellt när motorkåpan ska öppnas - Hittat fel på bensinfilterglaskoppen och slagit sönder den av misstag Ersattes med ett Biltemafilter, formad som en kopp, för 17:- - Hårdvirat in winchlinan genom att wincha in bilen med lätt dragen handbroms. Nu är de ordentligt packad vilket behövs för att undvika problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 27/6 är det Challenge då? Har du hittat något mer "fel" eller var det bara soppan som spökade? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 Vad gäller vinschen så har i alla fall den vinsch jag själv köpt alldeles för mycket vajer. Vill ni undvika trassel, så bedöm hur mycket vajer ni egentligen tror er behöva och kapa av den. Gör istället förlängningsvajrar av det avkapade och en vettig anordning att koppla ihop dem med vid behov av längre doningar. Jag vet de som spräckt vinschens hus av att för mycket vajer lindats på ena sidan av trumman. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Mikael S Postad 28 April , 2009 Rapport Share Postad 28 April , 2009 Han har inte vajer.. han har rep.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.