Gå till innehåll

Rumstermostat för att styra varmluftsaggreagat.


Gäst Fredrik L

Rekommendera Poster

Lite så här har jag tänkt mig... Få ett kantig rör tillverkad med en mitt monterad anslutning från aggregatet som sen leder ner på bägge sida för att sen blåsa in på motorblocket.

valp-värme.jpg

Tankar?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

OJ! OJ! OJ!

Det blev SÅ bra! Tack till Larsa och Magnus för hjälpen.
Här kan ni se lite bilder på Magnus hantverk med ombyggandet av motorkåpan för att kunna ansluta luftslängen för att få motorvärme.

Jag hade 11A på mellan effekt idag när det var -1 ute. Efter en timma så visade vattentempgivaren att motorn var en behaglig 75 grader!!! Detta med att jag hade tagit av locket på T röret för att få lite värme in i kupén samtidigt.

VILKEN härlig dag! Nu är det till Värtahamnen med Valpen för att åka till Finland ikväll. 

CIAO!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
Gäst petewedi

Har också skaffat en 11A värmare som jag skall ha i tgb11 / bärbar värmare. Skulle man kunna utnyttja elementet i passagerarutrymmet för att värma kylarvattnet genom att blåsa luft på det samt att instalera nån enkel cirkulationspump?

 

 

 

Frågan är hur en radiator fungerar bakvägen, dvs ta upp värme? Ang cirkpump måste den släppa igenom vatten vid normal drift, alltså som kylslinga. Eller ska man haka på en till radiator typ 271 på slingan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det blir väldigt dålig värmeeffekt av att blåsa varmluft genom ett elementbatteri för att värma kylvattnet...

Enklaste lösningen är nog att leta på en av de värmeväxlare som fanns till gamla primus och webasto som tar reda på värmen i värmarens avgaser för att värma motorns kylvatten.

Placera växlaren lågt,även med nån meter slang mellan växlare och motor så borde det räcka med den självcirkulation  som uppstår.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man inte koppla in en liten 12 eller 24v vattenpump vit elementet i passagerareutrymmet? Sen som Peter tänker med att blåsa 11:as värme genom elementet och på det viset få vattnet att värmas och cirkuleras genommotorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

Det är viktigt att pumpen släpper igenom det naturliga flödet av kylvatten då motorn går. Så jag är tveksam till impellerpumpar. Biltema hade en hel del, återstår att förstå vilka som kan vara lämpliga. Sv vilken typ är bränslepumpar? Tillåter de självflöde? Länspumpar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

PÅ bv 206 har vi en cirk pump när vi kör med 271 värmaren, den sitter precis efter slanganslutningarna och påverkas inte av motorns naturliga kylvatten flöde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

husvagnsfirmor, eller reservdel till vatten värmare vebasto och e-sprakare.

ang värmeväxlare utblås så de ht värmare (volvo flygmotor) som 202 har så återfinns på utblåset en rostfri värmeväxlare för motorvärmning.  Dessa värmare betingar troligen noll kronor försökte ju sälja en sån som såg ut att vara i nyskick på båda forumen-inte ens ett bud så den fick följa med till skroten. 

 

vill man ha riktigt bra motorvärmare så är vattenvärmare en smidiglösning vissa har även fläktstart för hyttens vanliga defrosterfläkt när rätt motortemp uppnåtts.  

 

tips för billig värmare kan vara att ta en titt på wv transporter många har en väl dåld värmare orginalmonterad vid förastolsgolvet.

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst petewedi

husvagnsfirmor' date=' eller reservdel till vatten värmare vebasto och e-sprakare.

 

ang värmeväxlare utblås så de ht värmare (volvo flygmotor) som 202 har så återfinns på utblåset en rostfri värmeväxlare för motorvärmning.  Dessa värmare betingar troligen noll kronor försökte ju sälja en sån som såg ut att vara i nyskick på båda forumen-inte ens ett bud så den fick följa med till skroten. 

 

 

 

vill man ha riktigt bra motorvärmare så är vattenvärmare en smidiglösning vissa har även fläktstart för hyttens vanliga defrosterfläkt när rätt motortemp uppnåtts.  

 

 

 

tips för billig värmare kan vara att ta en titt på wv transporter många har en väl dåld värmare orginalmonterad vid förastolsgolvet.

 

 
[/quote']

 

 

 

Menar du valpen? Är det inte samma typ som sitter i c303? En radiator med fläkt på kylvattenslingan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang bypass mm i vattensystemet så har jag sett på vattenvärmare en backventil med en tyngd ungefär som en liten vippbrygga i som bara släpper vatten åt ett håll man sätter värmaren så den cirkulerar åt det motsatta hållet.

ingen aning hur valpen har det men c202 och 303 byggdes ju under samma år så de bör ha lika moderna grejer. i min fick jag med en liten e-sprakare luft när den handlades men osäker om det var en orginalvärmare. den 202 som såldes idelar där var det nog en orginalmonterad volvo värmare av mycket modern model.

 

flygmotorvärmaren ser så här ut monterad i liten låg alu låda framför v-bakre hjulhus.

 

P7297820.JPG

 

 

 

P7297818.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...