Gå till innehåll

Tillökning och upprustning


Gäst Ake64

Rekommendera Poster

Jaha, så har man då pillat lite igen då. Jag fick för mig att fixa till

toppen från reservmotorn och stoppa dit den i stället. Min tanke är att

plocka ihop något som funkar tills jag har hunnit få ihop en ordentligt

genomgången motor, förhoppningsvis framåt sommaren.

 

 

 

Sagt och gjort i alla fall. Ventilerna slipades in i lördags kväll och

i söndags gick jag igång med bytet. Kallt som f_n men bytet tyckte jag

gick bra ändå.

 

 

 

Dags för provkörning, och vad händer? Efter en km provkörning kokar

motorn. Ja ja, det var väl någon luftficka någonstans. I med mer vatten

och påt igen. Då börjar det komma upp olja ur kylaren. Kollar stickan.

TOMT PDT_Armataz_02_13.gif

 

 

 

Idag rev jag bort toppen igen för att se var oljan kunde komma ifrån.

Det stod ganska snabbt klart att packningen är boven. I ett svagt

ögonblick gjorde jag affär på en sotningsats när jag ändå var inne på

Biltema. Idén var nog ok men topplockspackningen borde jag kastat och

bara använt de andra. När jag mäter på den upptäcker jag att packningen

nu är 0,8mm tjock men om jag mäter över metallförstärkningen runt

cylindrarna är den 1,1mm. Det blir en diff på 0,3mm som oljan fritt har

kunnat flöda över till vattnet.

 

 

 

 

Biltemapackning.JPG

 

Fortsättning följer................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, och tyvärr mätte jag inte innan. Jag gissar att antingen är packningen gjord i för poröst mterial eller så är metallförstärkningarna gjorda i för hårt.

 

Mekonomens packning för motsvarande årsmodeller är 1,74mm (troligtvis före åtdragning) och den gamla använda packningen är 1,2mm.

 

Ake642009-01-05 21:01:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Nä men priserna ser ok ut om det är kvalitet på grejorna

Synd att de inte har så mycket till B 18 motorena,

 

konstigt det med packningen din Åke, kör själv med biltema packning nu sedan 17/10-08 och det fungerar bra Än.

Men klart att det skiljer sej på kvaliten på deras packningar, om ett flertal felar.

Det blir inga biltema packningar på min motor som står för renovering.

Kommer antagligen beställa från samma fima som grejorna till teddans motor kommer i från.

GETE där vet jag att det är kvalitet på sakerna, då många som renoverar motorer beställer delar från dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ska jag lägga på minnet. Det fanns ju gott om återförsäljare.

 

Angående packningen så kan ju inte alla vara kass för då hade de varit borttagna för länge sen men jag är rädd att kvaliten kan skifta en hel del. Jag köpte tex stötdämpare till AUDIn jag hade. När jag 6 månader och 1000 mil senare skulle besikta fick jag en befogad anmärkning på att gummina var slut. Sen när jag var och bytte dem sa de att det hade gjorts en konstruktionsändring vad beträffar gummit. Antagligen annat materialval.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det slut på gissningsleken då...

 

 

 

Så här ser treans kolv ut så nu vet jag vart kompen gick och inte undra på att han tog olja. PDT_Armataz_02_42.gif

 

 

B20_3ans_kolv.JPG

 

Förhoppningsvis är inte loppet värre än att det går att rädda utan borrning men det får framtiden utvisa. Det ser i alla fall bättre ut än man kan tro när man ser kolven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för en liten uppdatering...

 

Loppen är honade. Det tog en stund men det känns som att resultatet blev bra.

 

Däremot var samtliga kolvar totalslut. Glapp i kolvbult och ett kolvringsspel på 0,4mm så jag har en känsla av att det spelet kan vara en av orsakerna till de trasiga ringarna. Jag lyfte i alla fall ur kolvarna från motorn jag har ståendes och tack och lov var de riktigt fina så nu ska det bara beställas nya ringar så kan jag plocka ihop underredet.

 

Vad lagren beträffar så ser de som satt i bilen nya ut. Det samt att jag har fått kommentar på att motorn såg väldigt "ren" ut invändigt gör att jag tror att det inte är så länge sen den var isär, så de lagren får hänga med ett tag till har jag tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, så försvann då det fina vädret och kylan slog till lagom till jag fick hem delarna och skulle plocka ihop motorn. Jag skulle visserligen börja igår men förärades av ett studiebesök så det blev en trevlig pratstund i stället. Det var lite svårt att hålla sig inne när de åkt men en mindre förkylning med tillhörande feber gjorde att jag kröp till kojs i stället.

 

Idag körde jag i alla fall igång så nu är motorn så gott som hopplockad. Det är grenrör, lite slangar, olja och vatten som kvarstår innan varmkörning. Efter det ska den kallna i minst 4h och efterdras så riktiga provkörningen lär bli på lördag om allt vill sig.

 

Jag har för övrigt kommit på att motorn varit utsatt för "reovering" tidigare. Denne renoverare har använt skrapringen som ska sitta som nr två även som första ring men vänd upp och ner. För inte finns det väl såna förstaringar? Han har också hittat på en finurlig lösning när et kommit ner skräp i ett av bulthålen för topplocksbultarna. Kapa topplocksbulten 5mm. Seriöst och bra. PDT_Armataz_02_33.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Jo men de går ju att vända fel, det är nog kompringarna du menar som näms som skrapringar, å kromad vet jag inte om de alltid är, har då inte satt i någon kromad ring från de satser jag använt mej av de senaste gångerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske använde mig av fel ordval för visst är även andra ringen en kompressionsring, men alla ringarna skiljer sig från varandra.

 

Så här såg ringarna ut på originalkolven från reservmotorn och den har aldrig varit rörd sen tillverkning. Alla ringarna är blanka som om de vore kromade.

 

- Första ringen från toppen är så vitt jag kan se symmetrisk och ser ut att kunna vändas hur som helst.

- Andra ringen har en avfasning som gör att utsidan har en vass kant som ska vara vänd neråt. Enligt Jim, som har skrivit en bra artikelserie om B18-renovering i Classic motor, är den till för att skrapa ner olja från cylinderväggen. Därav mitt ordval. En sån här ring satt även överst på kolvarna jag tog bort men med avfasningen vänd uppåt.

- Tredje ringen är den man normalt brukar benämna oljering eller liknande. Det är en ring med två slitytor uppe och nere med hål mellan dem. Även kolven har hål i spåren för denna ringen.

 

Ringarna jag köpte är svarta och ser lite matta ut. Kompringarna altså.

 

- Den här översta ringen har en avfasning på insidan som ska vara vänd uppåt.

- Andra ringen ser likadan ut som originalringen.

- Tredje ringen är en sk expanderring. Den består av tre delar. Ett "ziczac"-format band i mitten med en tunn ring över och under.

 

mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja helt klart möjligt att det suttit kromade ringar i

Läste mej till att  det finns Kromade kolvringar för bättre tätning och lättare inkörning,

På en sida och har läst igenom detta på en annan sida, där flera matrial näms som kolrings matrial.

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=738530&sid=eb84aa92e01d9503f905dfc3be516ed3

 

Verkar som det är vanligt när motorn skall gå lite hårt som vid trimning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I går kväll kom jag till att slutföra hopmonteringen och så var det dags för varmkörning. Jag hade kopplat på motorvärmaren för att den skulle få en lite trivsammare återstart så den trippade igång så fint. Jag märkte dock att den ville gå upp i temp så lite fundersam var jag när jag stängde av.

 

Hur som helst så skulle motorn kallna i fyra timmar innan efterdragning av topp så jag passade på att tömma ur oljan, tog med mig termostaten och gick in. Jag kollade upp termostaten och den var ok (88 grader) så jag kunde inte riktigt förstå varför den blivit varm.

 

Idag fortsatte jag med efterdragning, i med ny olja och filter samt att jag monterade 903:ans sommartermostat som öppnade vid 80 grader vid kollen. Efter det har det blivit en hel del provåka. Den andra termostaten gjorde att tempen inte blev lika hög och den har också sjunkit ytterligare under dagen. Jag gissar att det var oljan som fanns kvar i kylsystemet som ställde till det i början. Sämre värmeöverföring eller nåt. Jag märkte också tydligt att jag måste montera kylarmaskeringen innan sommar för han ligger klart högre i temp när jag står stilla än när jag kör. Fläkten suger som misstänkt luft från annat håll än genom kylaren.

 

En del misständningar fanns också kvar som jag härledde till tändningsproblem. Eftersom jag inte hade så mycket kvar av tändsystemet som inte var bytt chansade jag på att byta fördelaren också och det hjälpte faktiskt. Det var på högre varv den började misstända rejält. Ungefär som när ett övervarvsskydd går i. Sitter det något sånt i fördelaren förresten?

 

Till sist så känner jag mig rätt nöjd faktiskt. Ett stort tack till Hasse Hansen, Danne och Clas som jag har haft som bollplank under resans gång. PDT_Armataz_02_43.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Härligt att det funkar Åke!PDT_Armataz_02_02.gif

Efter allt slit med än det ena och än det andra.PDT_Armataz_02_13.gif

Återstår väl bara det roliga då!

En massa trevlig skogskörning med en nyvass B-20.PDT_Armataz_02_12.gif

Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäpp, nu ska jag bara ha tag på en tändspole också. Den jag köpte på skroten gjorde att brytarna sa upp sig på 5min. Det ska han få höra för han lovde att det skulle funka trots att jag protesterade. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Kul att du fått fart på nyförvärvet PDT_Armataz_02_02.gif

 

Tänkte bara inflika att jag också märkt av detta med varma motorer efter byte på just valparna.

Avluftnings kranen på höger sida ovan oljefiltret verkar inte hjälpa till att få ur all luft som finns i motorn,

Så jag har tagit till vana att inte skruva fast tempgivaren ordentligt när jag bytt motor eller öppnat en motor, drar fast den ordentligt gör jag inte förrän jag startat motorn och har låtit den fått gå i ett par minuter. då skruvar jag ur tempgivaren helt väntar lite så jag ser att det inte finns någon luft kvar utan bra kommer kylvatten ur givar hålet, och sedan sätter jag tillbaka givaren och drar åt.

De gånger jag gjort så direkt har jag inte haft några problem med att tempen går upp på motorn.

Så av detta misstänker jag att det blir en luft ficka någonstans på vägen till givaren och vattnet cirkulerar inte som det skall, där av den höga temperaturen längst bak vid givaren, för trots att givaren visat långt över 100 grader så har de inte kokat i den mån att det går ut i kylaren och bygger tryck där. utan jag har kunnat öppna kylar locket och kollat vattnet där samt efterfyllt vatten.

Detta har ej varit symtomet när jag (luftat) genom tempgivarhålet.

Någon som har haft liknade erfarenhet. eller är det bara tillfälligheter och otur PDT_Armataz_02_12.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det du beskriven har hänt mig också men då har luftfickan gett sig när termostaten öppnat och jag kan efterfylla.

 

Den här gången tänkte jag på det och fyllde med termostaten ur tills det var så fullt det gick. Sen monterade jag termostaten och fyllde resten. Jag har inte behövt efterfylla en droppe så det var nog inte luft den här gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ H.Hansen

 

Det du beskriver stämmer in på min kärra. Den går upp i temperatur & närmar sig oroväckande 100 grader. Detta efter att jag kört upp i en uppförsbacke & efterfyllt med vatten. Flyttade bilen & lät den gå för att ladda batteriet. Då när jag tittade på tempmätaren så såg jag att den steg över 95 grader & fortsatte. Så jag stängde av motorn ganska omedelbart. /OlaPDT_Armataz_02_13.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir den varm även när du kör? I så fall tror jag mer på täppt kylare än på luft. Kör motorn genomvarm. Att termostaten har öppnat kan du känna på att övre kylarslangen blir varm. Stanna sen motorn och känn på kylaren. Är den kall, eller delar av den, är den troligtvis täppt.

 

Har den kokat någon gång? Jag menar, vet du att mätaren visar rätt? Min eftermonterade gör det nämligen inte utan visar 100 grader vid normal temp och kokar vid betydligt mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu står den stilla pga bromsjustering. Men -13 grader gör att jag inte längtar efter att ligga under bilen. Blir ju spännande att köra till SBP om jag inte hittar felet. /OlaPDT_Armataz_02_08.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...