Gäst Ola W Postad 18 Januari , 2009 Rapport Share Postad 18 Januari , 2009 Nix, den har inte kokat men heller inte körts så mycket sedan motorbytet. Efter jag har stannat motorn så fortsätter tempmätaren att stiga en stund. Jag är lite nojjig sedan den gamla B18 brakade ihop med oljetryck i botten och temp åt andra hållet så jag vill inte ta några risker att få byta motor igen. Så innan mätaren passerade 100-strecket så stängde jag av. Så det ska bli spännande att köra till SBP den dagen kommer. Förhoppningsvis så har jag haft min beskärda otur med B-motorer.... /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 18 Januari , 2009 Rapport Share Postad 18 Januari , 2009 Nix' date=' den har inte kokat men heller inte körts så mycket sedan motorbytet. Efter jag har stannat motorn så fortsätter tempmätaren att stiga en stund. Jag är lite nojjig sedan den gamla B18 brakade ihop med oljetryck i botten och temp åt andra hållet så jag vill inte ta några risker att få byta motor igen. Så innan mätaren passerade 100-strecket så stängde jag av.[/quote'] Du får nog vara lite mera kall Låt tempen stiga en bit över 100, det sjunker rejält bara termostaten öppnar/ det börjar cirkulera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst JDW Postad 18 Januari , 2009 Rapport Share Postad 18 Januari , 2009 Nix' date=' den har inte kokat men heller inte körts så mycket sedan motorbytet. Efter jag har stannat motorn så fortsätter tempmätaren att stiga en stund. Jag är lite nojjig sedan den gamla B18 brakade ihop med oljetryck i botten och temp åt andra hållet så jag vill inte ta några risker att få byta motor igen. Så innan mätaren passerade 100-strecket så stängde jag av. [/quote'] Vill du fega så skruva urn termostaten o lägg den i vattenkokaren o elda på, den borde öppna strax före kokpunkten. (Ja man kan ju lägga den i en kastrull åxå, fast då är man inte energieffektiv..) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 18 Januari , 2009 Rapport Share Postad 18 Januari , 2009 Jag kan trösta med att min kokade en hel del, pga täppt kylare, på väg hem från Gotland samt till SBP tor och den överlevde utan men. Du, det var h-e vad det rinner vatten om den här sa de på bilprovningen. Hmmm, sa jag så var det inte mer med det. Att du får en temperaturtopp efter att du stoppat är normalt. Fast jag håller med dig, visst blir man lite nojjig när något har hänt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 18 Januari , 2009 Rapport Share Postad 18 Januari , 2009 Du får nog vara lite mera kall Låt tempen stiga en bit över 100' date=' det sjunker rejält bara termostaten öppnar/ det börjar cirkulera.[/quote'] Det var ungefär det jag försökte säga också, så kör på du. Ake642009-01-18 20:41:35 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 19 Januari , 2009 Rapport Share Postad 19 Januari , 2009 Jisses killar.. Vet inte om jag pallar med den spänningen. Jag ska prova det som Åke skriver & skruva ur temp givaren och efterfylla. Bara så konstigt att från att ha hållt jämn arbetstemp och efter jag har efterfyllt kylaren och då stått i uppförsbacke så har den helt plötsligt börja konstra. Nåja, problem är till för att lösas. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 21 Januari , 2009 Rapport Share Postad 21 Januari , 2009 Hm Åke har du något vevstakslager orginal dim liggandes, som du kan ta mått på till B 20 Inhandlade Ramlager till min B 18 i måndags, men i min iver att få dem till bra pris missade jag att det var vevstakslager till B 20 jag köpte, och det var ju ramlagrena som jag tänkte på när jag köpte dem, de är samma till båda motorena. Ville inte riva ur motorn just nu bara för att kolla om de passar till B 18 med som ramlagerna gör. Men jag har för mej att det är lite mindre diameter på B 18 vevstakslagrena Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 21 Januari , 2009 Rapport Share Postad 21 Januari , 2009 Jag ska ta en sväng ut och mäta men det ska vara samma lager till både B18 och B20 enligt katalogen jag tog hem från VP Autoparts. Edit: Diameter 57mm och bredd 27mm. Det är inte så fruktansvärt noggrant mätt men du lär ju se om det är några större skillnader. Ake642009-01-21 19:29:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 21 Januari , 2009 Rapport Share Postad 21 Januari , 2009 Jag kan passa på att rapportera efter ca 25mil "provkörning" att den går riktigt bra. Bränslepumpen rasade också men det låg en ny Biltema på hyllan så det var snart fixat. Det var den som orsakade det jag först tolkade som misständningar men det stod snart klart att det var bränslebekymmer i stället. Trot eller ej men Biltemapumpen funkade faktiskt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 21 Januari , 2009 Rapport Share Postad 21 Januari , 2009 Ja ser ut att vara samma, Fint då är det bara ramlagrena kvar, och packningarna så kan jag börja riva en motor och renovera. Trodde jag skulle behöva andra vevstakslager än de jag köpt, men det verkar ju gå fint Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 31 Januari , 2009 Rapport Share Postad 31 Januari , 2009 Så har man då varit ute och lekt igen. I mitt letade efter en tändspole snavade jag över ett komplett brytarlöst tändsystem från Biltema hemma hos en jobbarkompis. Det hede legat i garaget några decennier men verkar funka till sist. Jag kopplade upp det i "bänk" för att prova det och först hade lite problem att få igång det men rätt vad det var gick det igång utan att jag egentligen vet varför. Det känns lite oroande men efter att det funkat oklanderligt några dagar stoppade jag i det i bilen idag och den snurrade igång så fint. Första provrundan på någon mil har också gått bra men för säkerhets skull ligger de gamla grejorna kvar så jag kan plocka dit dem om något händer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Len Postad 31 Januari , 2009 Rapport Share Postad 31 Januari , 2009 B20A har lägre kompression än B20B. Den senare har tunnare topplockspackning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Ja det blir lite epatraktor känsla med gangsterkeps. För övrigt ser den ju riktigt bra ut . Lycka till Åke. Du hade nog mer rätt än du trodde. Jag fick veta igår att det var tänkt att den skulle bli A-traktor en gång i tiden. Varför det inte blev så vet jag inte men killen höll på i två år så han fick väl körkort antar jag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Det finns nog många påbörjade A-traktor byggen. Skönt att denna slapp det ödet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Japp, och jag tror han gillar att användas också för han börjar gå riktigt bra. Jag kollade besiktningshistoriken och mellan -95 och -04 verkar den ha stått still, eller har i alla fall inte varit inne hos bilprovningen. Sedan besiktningen 041208 och till nu har den inte rullat mer än 160mil. Jag har kört hälften av dem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst OBELIX Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Hej Åke, Nu blir det lite O.T. Min garagekompis köpte en ettförti -68. den ställdes undan 95, och hade rullat 6K mil då. Samtliga besiktningspappar fanns i bilen. 1975 fick den en anmärkning om ett trasigt parkeringdljus- i övrigt rena papper under alla år fram tills den ställdes undan. Den har han satt ett drag på och fixat en förvaringsskada på fronten, och i övrigt bara putsat upp. Han gav 10K för den. Kolla skicket! MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 14 April , 2009 Rapport Share Postad 14 April , 2009 Nu när det äntligen börjar bli väder rev jag ner tanken för att komma underfund med varför det läcker så hemskt när jag tankar, Orsaken var som jag misstänkte att slangen var sprucken. Konstigt nog verkar den rätt ny. En tidigare ägare har haft ner tanken, målat den och bytt slangen. Tyvärr fick han väl inte tag på rätt gummikvalite. Så här ser den ut. Sen var tanken inte helt fri från skavanker heller. Den har rostporer runt påfyllningen. Inte rostig som de jag har sett tidigare utan det ser mer ut som porer i en dålig svets. Plåten är tjock och fin men små hål här och var. Vad är det lämpligaste att fuska ihop det med i väntan på att jag ska hitta en bra tank? mvh Åke Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 14 April , 2009 Rapport Share Postad 14 April , 2009 Jag fick byta på min 1111:a också. Slangen såg fin ut men det var en spricka precis som på din. Det är säkert Etanolen som ställer till det. Clas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 14 April , 2009 Rapport Share Postad 14 April , 2009 Det är säkert Etanolen som ställer till det. Ja' date=' kanske det. Etanol är ju rätt uttorkande så varför inte. Ont i huvet får man också. [img']smileys/PDT_Armataz_02_09.gif[/img] Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 April , 2009 Rapport Share Postad 14 April , 2009 Prova med kemisk metall för porena tills du får tillfälle att laga tanken permanet, vet att det funkar då jag fick ta till den lösningen på Mazdan efter att ha lossat på banden under och hittat läckan, trode inte något vidare på det men det stog på förpakningen att det skulle gå, och den var då torr tills jag fick tag i en hel tank. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 14 April , 2009 Rapport Share Postad 14 April , 2009 Det blev glasfiberspackel för det var vad jag hade hemma. Det blir i alla fall inte sämre än vad det var men stora problemet var slangen. Får se vad Mekonomen säger om den i morgon eller om jag får söka mig någon annanstans. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 14 April , 2009 Rapport Share Postad 14 April , 2009 Kanske långt för dej men på Swedol hade de slang i rätt dimention till valptankarna, köpte min där + 2 st stora klämmor som är till hydralik retur slangen till lastbils hydralik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 14 April , 2009 Rapport Share Postad 14 April , 2009 Tack för tipset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 14 April , 2009 Rapport Share Postad 14 April , 2009 Tips för otäta tankar "bensin då" Mitsubichi har en packning på tub som används till växellådor / motorer / axlar mm denna går att aplisera utan att det är skit rent o olja o bensin kan rinna när man smetar på det o det håller tätt.... artikelnumret har jag glömt men det är en "orginaldel" och värd pengarna Mvh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.