Gå till innehåll

Nipplarna där man luftar bromsar.


Gäst Ola W

Rekommendera Poster

Ni som läst mina tidigare inlägg kanske har märkt att tålamod är något som jag inte har överflöd av och därtill en mikroskopisk stubinjävel. Skulle efter instruktioner lufta bromsjävlarna på 903:an idag. Läser att man ska lossa nipplarna lite innan man börjar pumpa med pedalen (har laddat en flarra med bromsvätska osv innan). Men ingen av de jävulens avföda till nipplar vägrar röra sig 1 nanometer moturs trots rostlösning. De små fanskapen sitter ju så illa till trots att jag pallat upp kärran rejält. Fan, fan, fan... Tips..., snälla..?PDT_Armataz_02_16.gif /Ola

 

Ps. Ursäkta alla svordomar men jag slet som ett djur i flera jävla timmar i blötsnö. Ds.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya nipplar i beredskap och loppa dit en M8 mutter på den gamla med miggen har hjälpt mig några gånger..

Värmen som blir i nippeln efter svetsningen brukar hjälpa till att lossa eländet och en 8 mutter har ju ett större nyckelgrepp.

 

Har för mig att nippeldjä...rna har 1/4" storlek och hur svårt är det inte att dra sönder slikt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äger tyvärr ingen MIG. Är ledig imorgon så jag ska ta mig en dust med biljäveln imorrn´. Synd att jag måste avboka en tid hos SBP. PDT_Armataz_02_04.gif Får väl kika in på Feltema och leta fastanycklar som är 1/4". /OlaOla W2009-01-28 23:13:19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Blåslampan ger nog lite för mycket spridning på värmen är jag rädd,,

man får inte värma själva cylindern för mycket, då smälter packningarna och dammskydden,

(vill ha acetylen å syrgas paket i garaget ja,,)

Testa Dexxas tips,, det borde funka bäst om du inte har tillgång till ett gaspaket,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fasen att ett problem skall leda till ett flertal till.... Kruxet är att just nu så går det bara inte. Har inte slantar till att prova Dexxas tips. Varken kan eller vet hur man skulle bära sig åt. Har heller ingen i närheten som kan hjälpa till heller. Nej, det blir till att använda de grå och hitta en annan lösning.. Ifall nippel-asen skulle kasta in handduken kan såna hittas på Feltema? Skiten får stå med 5-56 över natten. /Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gasolbrännare med spetsmunstycke ger en koncentrerad låga,jaga lite granngubbar i femtiårsåldern,dom kan ha nått stående o samla damm.....(har en själv, men jag e 50+).....PDT_Armataz_02_09.gif

 

Kom precis på att många bitshållare borde passa...ta ett skjutmått o kolla om du inte har nånting sexkantigt som är 6,35mm invändigt....
Dexxas2009-01-28 23:38:36
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Jag brukar ta hammare och je den rackarn ett slag rakt på. Sen drar jag åt ytterst lite innan jag lossar nippeln. OBS ser nippeln för bedrövlig ut så är det tyvär bara värme som hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nipplarna är samma som Amazon. Glöm inte kopparpastan.  Du kan ta en slangbit ca 3cm och fylla med fett och trycka på  den nya nipplen så rostar dom inte fast. Jag använder bromsfett på mina kolvar när dom monteras, tag lite under dammskyddet så håller det bort rost och f**kt. Lycka till Johan PDT_Armataz_02_44.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nipplarna är samma som Amazon. Glöm inte kopparpastan.  Du kan ta en slangbit ca 3cm och fylla med fett och trycka på  den nya nipplen så rostar dom inte fast. Jag använder bromsfett på mina kolvar när dom monteras' date=' tag lite under dammskyddet så håller det bort rost och fukt. Lycka till Johan [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_44.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Chrille

Det här med kopparpasta, är det bara jag som tycker skiten sitter ännu värre efter nått år där man använt denna smörja, ungefär som att vanlig metall reagerar med koppar'n? Nu för tiden har jag slutat använda det helt, vanligt fett funkar bättre tycker jag.

 

Inget personligt JohanPDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Jag kör med tjärspray på typ allt. Funkar hur bra som helst.. även det finns hos hovleverantören feltema (36-4518). Kopparpasta kan reagera konstigt med andra metaller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ROADKILL

Något varv med gängtejp, är ett gamalt tricks. Använd den tunna modellen. Jag har en rulle med 0,1mm. Har inte vart några problem att lossa nipplar efter många många år, då plasttejp rostar dåligt.PDT_Armataz_02_02.gif

Lycka till! /Morgan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha skruvat med allehanda fordon under 25 års tid, har även jag kommit fram till att kopparpastan inte funkar tillfredställande. Jag har med enbart goda erfarenheter bytt till alupasta. funkar i alla lägen tycker jag. Men jag ska testa tjärsprejen- den låter intressant.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här med kopparpasta' date=' är det bara jag som tycker skiten sitter ännu värre efter nått år där man använt denna smörja, ungefär som att vanlig metall reagerar med koppar'n? Nu för tiden har jag slutat använda det helt, vanligt fett funkar bättre tycker jag.

 

Inget personligt Johan[img']smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

 

 

Nej du är inte ensam. Kopparpasta är bra när det är så varmt att vanligt fett smälter och rinner bort (även om jag också använder alupasta i de fallen). I alla andra fall ska man använda något annat, tex vanligt smörjfett som oftast är fullt tillräckligt. Dessutom, som du är inne på, kan man få galvaniska effekter som gör att stålet rostar fast i stället för att vara uppsmort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Sist jag grejade så kletade jag på grafit fett,, tror jag det hette,,

det skulle vara till rostfria skruv när de sitter på varma ställen så de inte "skär" när man drar till

och går att lossa efter ett tag,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...