Gäst OBELIX Postad 29 Januari , 2009 Rapport Share Postad 29 Januari , 2009 Men man ska vara observant på en sak- åtdragningsmomentet ändras radikalt när man använder vilken smörja som helst. det moment som är angivet är beräknat på torra detaljer med rena och oskadade gängor. har man på alu/koppar/eller fett kommer man få en mycket högre dragkraft i bulten än vad momentmyckeln är inställd på. En parentes bara. MVH//ROB Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 31 Januari , 2009 Rapport Share Postad 31 Januari , 2009 Sådär ja. Då var en nippel rundad och "fin" m h a en fastnyckel i passande storlek. Det hjälpte tyvärr inte med värme heller och de små ömma hammarslag som jag utdelade då och då. Någon rörtång i passande storlek hade jag inte. Lägger ner detta nu och hoppas att det räcker med att justera backarna inför SBP så att jag någon gång kan få ut biljäveln lagligt på vägarna igen. Bitter? Jag? Inte då. Hur kan ni tro det.. /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 31 Januari , 2009 Rapport Share Postad 31 Januari , 2009 "lugn o fin med verum hälso fil" eller vad dom nu sa i reklamen........har du tillgång till gas svets? eller gasolvärmare?? då värmer du nipplen tills den blir lagom röd..........sen ger den en jävla smäll me släggan som gör ont på tummen vid sneslag........ sen låter du den svalna...........sen är den lös det kan jag fan lova Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 31 Januari , 2009 Rapport Share Postad 31 Januari , 2009 *Skrattar* Jag köpte en gasolvärmare på Biltema som fått jobba lite. Men jag tycker att det är så rackarns svårt att få att lågan ska enbart värma nippeln. Någon sa att jag skulle akta dammskyddet (se inlägg ovan), var nu det sitter... Sedan sitter ju bromsslangen vid sidan om. Men man skulle ju iof kunna skärma av slangen så att den inte tar eld. Men problemet med den rundade skallen på nippeln kvarstår... Tack för filen frände! /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Beau Postad 1 Februari , 2009 Rapport Share Postad 1 Februari , 2009 Då återstår bara en metod till (om du inte skall byta hela bromscylindern) och det är att svetsa på en 8 mm mutter på luftnippeln enligt ett inlägg ovan. Sedan lossar du nippeln med en 13 mm ringnyckel. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 26 April , 2009 Rapport Share Postad 26 April , 2009 Ja inte går det fort... Idag skulle jag ta en dust med bilen. Passade på att vrida av toppen på en nippel då jag ändå var i farten. Planerna är då att borra ur samtliga för att ersätta med nya. Vet nån vilken diameter det är på nipplarna så att jag inte använder för stor borr och måste gänga om? Har någon gjort detta innan? Att jag undrar är bara för att jag tycker att det är nog så svårt att komma åt med framhjulen vinklade så mycket som möjligt och hur det då ska gå med bakhjulen? Hälsn Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 26 April , 2009 Rapport Share Postad 26 April , 2009 Harvade igenom din tråd, är cylindrarna i övrigt ok? om ej köp rubbet nytt. är de ok lufta istället i slanganslutningen på framhjulen och vid bromsröret på bak. kan du lossa trummorna går deet bra att lufta med att trycka packningen något åt sida med tex ett litet bladmått. såg att någon ville du skulle använda kopparpasta har du alu cylindrar bak som 202 orna är allt vad koppar förbjudet, satte själv av misstag kopparör efter ett år trillade rören bort cylindrarna helt uppfrätta pga av det galvanska element som bildas. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 26 April , 2009 Rapport Share Postad 26 April , 2009 Edit: Inlägget borttaget pga felaktig fordonstyp Bajon12009-04-26 14:06:04 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ake64 Postad 26 April , 2009 Rapport Share Postad 26 April , 2009 Det finns inga portaler på en 903:a. Lite synd iofs. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Ola W Postad 26 April , 2009 Rapport Share Postad 26 April , 2009 Tack för era svar. Eile, jag vet inte i vilket skick hjulcylindrarna är i. Har fått tipset du gav av flera (kompisar/forum). Jag är med på hur det skulle gå till på det avsedda sättet med nipplar och flaskan so träs på nipplarna. Men hur går det till rent praktiskt med din metod? Då menar jag hur/var efterfyller jag, vad bör jag göra/inte göra osv? Faktum kvarstår, jag vill byta samtliga nipplar. Vilken diameter på borren för att inte sabba gängorna? Jag tror att det inte gängats om någon gång. Har letat i pappren men det står ingen dimension. @ Bajon1 Tack för tipset. När jag vinner på lotto ska jag testa! /Ola Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.