Gå till innehåll

BurBygge


Gäst Teddan

Rekommendera Poster

Valpens Husse börja blir lite väl modig ute i terrängen och det är nog dax att stoppa honom och valpen i en bur!

Vad har ni för tips eller kontakter när det gäller att bygga en bur? Jag själv kan inte göra det så jobbet blir utlagt. Har ni bra bilder på burar som kanske visar bra och dåliga konstruktioner? 

Här har ni en halv bra skiss på hur jag har tänkt mig.
Exoburtgb.jpg

Fram till bak med några tvärgående. Jag har tänkt att ta röret lite högre upp just vid takräcket för att skydda den lite till sen ned och under takräcket. Bör dem som går under takräcket forma ett kryss för bättre styrka eller spelar det ingen roll? Sen en till tvärgående ovanför bakdörren.

En kontakt som jag blev tipsad om är en äldre herre som heter Guss i Gustavsberg. Han är tydligen en bur guru. Ringde honom och berättade om hur jag hade tänkte mig och han gissade att det skulle kosta mellan 8 och 10 tusen kronor. Är det ett bra pris?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Är det den Guss jag hört talas om så gör han burar till racing och då blir det nog bra grejor, Ted. Troligen genomtänkt och snyggt också, kan ju vara värt en del. Jag vet inte vad sånt kostar, men bara materialet lär kosta en slant så tio papp rusar nog iväg ganska fort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer Erik, samma Guss. En kompis till mig har en Guss bur till sin TVR och den är tydligen ett konstverk. Ska åka förbi honom nästa vecka så han kan titta närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

jag blev lite nyfiken på vad bilprovningen säger om yttre bur. själv tycker jag det kan se ganska så fräckt ut. Men jag har ju redan bur orginal så jag har inte tänkt så mycket på det. MVH Palme 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare den stora orginal 202 frontbågen på min men tröttnade på att plocka bort den vid besiktningarna så den slängdes, året efter ändrades besiktningsreglerna och båge som fungerar som fäste godkändes så ny liten frontbåge gjordes och blev fäste för belysning, så häng dit några extraljus och kalla bågen för fäste så går det nog bra. 

Tycker 10 lapp låter mycket för några rör är det rostfritt du valt?  väljer du vanliga plåtrör och inte har möjlighet till pulverlack så går det med body utblandat med lite färg att få en mycket elastisk och tålig yta,  plastgrill, båge mm på min är lackad med body spädd vanlig 2k färg.

 

om du ska mellan träden och härja behöver du väl sido skydd, hade din varit upprostad och ändå skulles svetsas kunde du lagt dit profilrör som karosskant runt om och på det sätt fått ett starkt sidoskydd
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guss är en av de bästa burbyggarna i landet så det kommer nog att bli ett snyggt jobb. Han bygger med sömlösa rör enligt FIA och Bilsportsförbundets regler så det är serösa grejor.

10000:- låter inte alls som ett orimligt pris om man jämför med vad andra professionella burbyggare brukar ta betalt... Som någon skrev kostar enbart materialet en hel del. En burbyggsats till en rallybil brukar kunna gå på mellan 3 och 5000 kr bara i material
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang pris och rörkvalite så är det väl inte en tävlingsbur Teddan ska ha utan mer något kosmetiskt och då räcker det väl med vanliga plåtrör. här ibyggden ligger ett flertal rörbocknings företag samt även ett av de större grosisterna på rör och material priserna är inte så våldsamma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svarar bara på vad Guss normalt använder och hur hans pris är jämfört med andra...

Fast det är ju en bra fråga, är det en skyddbur som ska byggas eller är det mer för "styling"?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis ska man bygga efter de tävlingskrav som finns, det finns ingen anledning att välja någonting annat.

45x2.5 är en vanlig dimension, sömlösa sådana kostar runt 120-200:-/metern. Pendlar lite upp och ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Varför behövs sömlösa rör dvs ämnesrör? Slog lite på sbf sida och visst där angavs sömlösa rör till godkänd till tävlingsbur men behöver teddans bur vara tävlingsgodkänd. Går det att tillverka en godkänd bur för en valp, letade inte så noga men finns det hos sbf några sådana krav och i vilken klass ska han åkas med valpen, tror nog en valp behöver kompleteras ytterligare om den ska vara helt tävlingsgodkänd.

 

De som kapas här är vanliga plåtrör för industrin, möbel, hydral mm.  sömmarna syns inte utvändigt men invändigt känns svetsarna   tex 45x2 väger 0,73kg per meter metallpriset är inte så högt så görs bågen i vanliga rör så blir väl

kostnade nästan 10 ggr mindre än vad som tidigare angivets i tråden

 

 
eile2009-02-04 14:52:19
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är rejäl skillnad i hållfasthet mellan vanliga billiga "plåtrör" och de som används till riktiga skyddsburar! Reglerna har inte kommit till av en slump.

Sen får man inse att det är skillnad på en WRC-rallybil och en Valp som hobbykörs i terrängen men ändå.

 

Om inte bilen ska användas för någon tävling ser jag personligen inte syftet i att bygga buren strikt efter ett reglemente. Fast det är det väl inte någon som tycket heller. Dock bör man plocka de delar av reglerna som faktiskt gör nytta i det enskilda fallet. Att välja en bra materialkvalité tycker jag absolut är ett av de valen.

Ser man på den design som ritats i bilden längst upp i tråden så kan man väl ha en del åsikter om hur stark en bur med det utseendet blir (därav min fråga om styling eller funktion).

 

EDIT:Hmm, fick till någon konstig storlek på texten... Tror det är fixat nu.
TVR2009-02-04 15:09:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Min tgb förblir burlös,,

men jag ska nog montera på avbärarlister som är både tjockare och bredare,

dock inte så välldigt stor skillnad i grovlek,

sedan blir det lister även ovanför dropplisterna på båda långsidorna,

Vore kanske säkrare mot plåtskador med en exo bur men jag vill försöka hålla den så lik original som möjligt utvändigt,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon! Vilken bra diskussion det här blev.

Först när det gäller SBP så är det bara interna burar som de bry sig om.

Sen är det så att jag inte kommer att tävla så att säga men det är inte för att se fint ut heller. Jag håller på att få en ny kaross framtagen åt mig där den är gjord av helt nya plåtdelar. Med tanken på det så vill jag se till att jag skyddar den nya karossen så mycket som möjligt. Jag kör mest i Rimbo och där är det så att man tar ofta i träd högst upp. Speciellt när man har lite mellanrum mellan träden och man ska samtidigt köra över olika föremål och då tar tippar bilen och slår i träden.

Takräcken är inte av den biliga typen och den ska också skyddas. Därför funderade jag på att ta röret lite högre upp längst sidorna för att sen  gå snett nedåt och under takräcket. Är det det TVR som du tvekar över?

Själv tror jag att en RIKTIG bur gjort på ett riktigt sätt är också bäst i det här fallet eftersom buren blir så hög på grund av att bilens kaross är hög. Bättre "Hållfasthet" som jag tror TVR menar här.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför struntar du inte i takräcke och gör bågen till takräcke.  Gör den nya karossen i rostfritt så blir den rejält mycket styvare mot skador.  När min byggdes så blev det en invändig båge eftersom karossen är ganska vek sidledes när mellanvägen tas bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Arne Karlsson

Har byggt burar i både rally/racing o trialbilar och vet vilket jobb det är. Om man gör i sömlösa eller vattenledningsrör så spelar priset för rören inte så stor roll, det är arbetskostnaden som är den stora posten och det kanske skiljer 1000-1500:- mellan rören. Av de burar jag fått bockade är Guss outstanding i passform, han bedriver ju detta som affärsverksamhet, därför blir arbetskostnaden den största biten. Skulle tro han gör åt 3-4 dagar för bockning, inpassning, svetsning och då blir det grymt fint. Värdet på bilen blir absolut högre med en godkänd bur, säkerligen större än mellanskillnaden i materialkostnad. Om man dessutom vill vara med någon gång o tävla, man kan ju ändra sig så är det klart.

MVH Arne Karlsson

 

Ps. Kan utföra vagnboksbesiktningar om ni funderar på detta.

Tekniker A-licens
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför struntar du inte i takräcke och gör bågen till takräcke.  Gör den nya karossen i rostfritt så blir den rejält mycket styvare mot skador.  När min byggdes så blev det en invändig båge eftersom karossen är ganska vek sidledes när mellanvägen tas bort.

1. Takräcket ska vara kvar för att vi importerar och säljer FrontRunner produkter ifrån Sydakfrika.
2. Den är mitt arbetsplatform när jag är ute och jobbar.
3. En Eezi-Awn T-Top  ska på för längre expeditioner och camping med familjen. http://expeditionstore.se/EeziAwn.html

Den nya karossen görs av originella plåtdelar ifrån Försvaret. Skulle nån ta fram helt nya i rostfritt skulle kostnaden och tyngden dra verkligen iväg! Men däremot så ska hela karossen alu-zink behandlas efter den är ihop svetsad.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har byggt burar i både rally/racing o trialbilar och vet vilket jobb det är. Om man gör i sömlösa eller vattenledningsrör så spelar priset för rören inte så stor roll' date=' det är arbetskostnaden som är den stora posten och det kanske skiljer 1000-1500:- mellan rören. Av de burar jag fått bockade är Guss outstanding i passform, han bedriver ju detta som affärsverksamhet, därför blir arbetskostnaden den största biten. Skulle tro han gör åt 3-4 dagar för bockning, inpassning, svetsning och då blir det grymt fint. Värdet på bilen blir absolut högre med en godkänd bur, säkerligen större än mellanskillnaden i materialkostnad. Om man dessutom vill vara med någon gång o tävla, man kan ju ändra sig så är det klart.

MVH Arne Karlsson

 

Ps. Kan utföra vagnboksbesiktningar om ni funderar på detta.

Tekniker A-licens
[/quote']

Helt rätt Arne. DEt är arbetskostnaden som är den stora delen OCH erfarenheten samt kunskapen som ligger bakom jobbet. Det får kosta mer eftersom det handlar också om kvalité och säkerhet.

Jag hade aldrig trott när jag köpte Valpen för 1,5 år sedan att jag hade tyckt om bilen, terrängkörning och tanken om att dra iväg på expeditioner. Vem vet. Kanske vill ta i lite mer om Stefan från S.M.A.C. ordnar flera tävlingar på träffarna!?

Arne är du intresserad att komma med en offert inkl vagnboksbesiktning? PDT_Armataz_02_02.gif Var bor du nånstans?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Teddan, Jag har tittat på ditt arbete du gjort med din yberfina Valp, det har jag berömt dej för tidigare. Och du verkar precis som jag kommit på att det finns inget roligare än att åka bredvid vägen. I mitt fall kommer jag att feg-köra lite på olika träffar- kanske jag tuffar till mej med tiden! men du verkar ju totalt sakna just den lilla spärren jag har och er dej ut och hoppar och studsar hej villt bland tallar och stenbumlingar. Lite avis är jag faktiskt. Så jag förstår din tanke med båge på den. Men om jag vore dej skulle jag skaffa en till Vovve, Aga-diffa den och bort med allt onödigt- och sen studsa runt med den i stället. Var rädd om din fantastiska fotovalp.

Allra ödmjukast//ROB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vikten på 1mm rostfritt och 1mm svartplåt skiljer nog inte så mycket.

smart tält du tänkt ha på taket men du vet väl att vanliga hisstopparna typ rejmo, wetsfallia  från wv bussarna passar på valpen. upphissat bildas en dubbelsäng. hisstop.jpg

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till dessa toppar finns även en frontbox vilken kan användas som extrautrymme eller om du vill ha mer höjd inne i hytten kapa bort taket. en fördel till med hisstopparna är att halva vanliga taket på ht tas bort och du får ståhöjd.  skrotfärdiga wv med hisstopp brukar dyka upp på blocket, gav härrom året bort en sådan som lite tack för hjälpen tror jag gav 1000-1500 för hela bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...