Gäst ErikC304 Postad 7 December , 2006 Rapport Share Postad 7 December , 2006 Generatorn bestämde sig plötsligen för att sluta ladda och av en vänlig själ har jag fått låna en 35-amperesgenerator med tillhörande laddregulator istället för 70-amparen som sitter där ursprungligen. Bilen är en 1313 STAB för radio och telefon och har därför radioavstörning, som jag inte vet om det rör generatorn. Generatorn är ditsatt och ihopkopplad mot relät. Bekymret är bara att med 70-amperegeneratorn var laddningslampa och tändningsnyckel kopplad till laddrelät med kabel nr 51. På 35-ampere finns inte 51. Efter jämförande av båda, så kom jag fram till att 51 bör kopplas ihop med 61. OK, testa. Eftersom jag inte har något testinstrument var det ju bara att vri på nyckeln och köra igång. Laddningslampan är släckt även med tändningen på, motorn avstängd... Och det verkar inte ladda när motorn snurrar heller, men det är bara vad det verkar med ledning av ljusstyrka osv. På 70 amp är det ett kontaktstycke med 4 stift och två separata flatstiftskontakter direkt till generatorn. 51 går från ett flatstift på baksidan laddregulatorn till tändningsnyckeln och sen vidare till laddlampan. 61+ går via en LITEN dosa monterad på baksidan generatorn tillsammans med grova laddkabeln vidare nånstans i bilen. På 35an, som är mycket mindre i storlek, liksom regulatorn också är mindre, är det bara 3 stift i kontakten och inga andra kablar. Nån som vet hur jag ska koppla ihop grejorna så de funkar?omega24v2006-12-07 22:24:35 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jockum Postad 7 December , 2006 Rapport Share Postad 7 December , 2006 Chansa.....nej men ärligt talat hoppas jag att du lyckas med elkopplandet, hatar själv elkoppling o dragning. Hoppas att man kan få se bilen på Annandagsträffen!!!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 7 December , 2006 Rapport Share Postad 7 December , 2006 kan du kolla om det finns spänning ifrån tändningslåset fram till laddlampan? 51 är på 35amp bilen ifrån tandningslås till laddlampa där den övergår till 61 stämmer övriga nr på härvan till relä och generator? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Njae, jag har inget att kolla med, men jag får prova med nån lampa om jag inte får tag i nåt instrument. Vad skumt! På 13-bilen gick 51 från laddrelät direkt till tändningslåset, där det grenade sig och gick vidare från samma stift till laddlampan. Jag får prova dra 61 kabeln till lampan istället. Ska det vara nåt motstånd eller nån konding eller så över laddlampan? I övrigt var det lika, förutom att grovleken på kablarna är annorlunda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Kabeldragning o kopplande är kul! Så jag ska lova dig det här erik, i eftermidda ska jag ut till kalasby för iploppning av siforuta inför träffen imorrn. Och då ska jag som första uppgift kolla elscheman över laddning i bilarna. Sen ska jag försöka hjälpa dig på distans. Hoppas nu du får ihopet innan träffen så vi kan ha nån o dra loss! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Då blir det webkamera med Omega i kväll då eller? Vi kanske ska fira stundande träff med en balja glögg i kväll framför datorn eller vad säger ni? Självklart efter att vi spräckt vår sidoruta och bränt elsystemet på Omegas "limo" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Nääe, det enda jag vill spräcka är blodådrorna i näsan när man sniffar på den lätt spetsade glöggen.. Men, nu håller vi oss till ämnet. Erik, jag skulle gärna vilja ha alla kabelnummer du har till din generator och laddregulator. Lättare o o följa schemat då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Svårt att hänga med när man inte har elscheman att följa med i annars kanske jag har kunnat vara till någon hjälp, men det bästa är ju att vara på plats med elchema och multimeter. Lycka till önskar jag kunde hjälpa mvh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Ojojoj! Här är det uppställning på rad för hjälp minsann! Tyvärr är det dålig kapacitet för kameraöverföring genom den här tunne trån, även om jag haft kamera att köra med. Men Jag ska kolla om det hjälper att koppla om kablarna vid tändningslås och laddningslampa, så hojtar jag sen! En multimeter hade vart fint. Har haft en 60-kronors ( ), men vart den befinner sig vet ingen idag... Och mina herrar: Jag känner glöggdoften ända hit... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Annars tar du dom där vita, oftast röda, sakerna som det alltid flyger in spån i och tittar på kablarna vad de har för nuffror. Men prova först du, och går det inte så hörs vi nog av. PM:ar vanliga telefonnummer till dig så slipper det bli så möe mobil. Och ang. glöggen, du är alltid välkommen! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Ah, har värmt mig med en glögg-skvätt jag med nu. Efter en dags slit med trilskande bil. Eller skit bakom spakarna kanske man skulle säga. Generatorn löste sig fint, det var bara att sätta om kablarna enligt beskrivning ovan. Laddade så fint sen så! Sen var det kylets tur. Byta termostat och vätska. Ur var ju inget problem. Värre var det i. Fick nog faen inte mer än expansionskärlet fullt. Hur jag slet... Till slut tog jag trädgårdsslangen och fyllde systemet baklänges genom slangarna till skåpsvärmen. Så. Nöjd och glad ger jag mig iväg på en provtur. KOKAR! Förbannade termostat, aldrig mer Biltema!!! Så nu när jag kom in och läste instruktionsboken lite mer noga än jag gjorde förra gången, så ser jag "fyll kylaren först, expansionskärlet sen". Inte "fyll expansionskärlet med korrekt mängd kylvätska" alltså... Så det är nog inte den stackars termostatens fel trots allt. Jaja, alltid lär man sig nåt nytt. Jag knallar ut i morrn bitti och kollar om jag kan fylla systemet mer, så ska det nog gå att kravla terräng med bilen i morrn. DET KLIAR I OFFROAD-NERVEN!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Ah, har värmt mig med en glögg-skvätt jag med nu. Efter en dags slit med trilskande bil. Eller skit bakom spakarna kanske man skulle säga. Generatorn löste sig fint, det var bara att sätta om kablarna enligt beskrivning ovan. Laddade så fint sen så! Tack alla ni! Sen var det kylets tur. Byta termostat och vätska. Ur var ju inget problem. Värre var det i. Fick nog faen inte mer än expansionskärlet fullt. Hur jag slet... Till slut tog jag trädgårdsslangen och fyllde systemet baklänges genom slangarna till skåpsvärmen. Så. Nöjd och glad ger jag mig iväg på en provtur. KOKAR! Förbannade termostat, aldrig mer Biltema!!! Så nu när jag kom in och läste instruktionsboken lite mer noga än jag gjorde förra gången, så ser jag "fyll kylaren först, expansionskärlet sen". Inte "fyll expansionskärlet med korrekt mängd kylvätska" alltså... Så det är nog inte den stackars termostatens fel trots allt. Jaja, alltid lär man sig nåt nytt. Jag knallar ut i morrn bitti och kollar om jag kan fylla systemet mer, så ska det nog gå att kravla terräng med bilen i morrn. DET KLIAR I OFFROAD-NERVEN!!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Har du kokat pärlan?? Det är ju nästan lika illa som att koka glöggen! Vi syns i morgon strax innan 9, vi behöver åka in till aneby och handla lite mat nämligen. Jag har ritat så gott jag kunnat i sambons kartbok så vi får väl se om vi hittar fram!?` Gonatt! PS Mitt hundrade inlägg!! Nu är man sänijår!Chrille2006-12-08 22:09:18 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Ah' date=' har värmt mig med en glögg-skvätt jag med nu. Efteren dags slit med trilskande bil. Eller skit bakom spakarna kanske man skulle säga. Generatorn löste sig fint, det var bara att sätta om kablarna enligt beskrivning ovan. Laddade så fint sen så! Tack alla ni! [img']http://www.terrangbil.net/%5Fforum/smileys/smiley20.gif[/img] Gött Erik Så nu fungerar pärlan ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 PS Mitt hundrade inlägg!! Nu är man sänijår! Grattis Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 9 December , 2006 Rapport Share Postad 9 December , 2006 gott att höra erik Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 9 December , 2006 Rapport Share Postad 9 December , 2006 Angående att fylla kylet. Påfyllningslocket till det sitter under en liten kåpa under bromsvätskebehållarna, om du inte vet det. Jag hade lite problem innan jag hittade det. Var lite småkrångligt att fylla, men det går. Min var oxå lite skum efter jag bytt vatten. Den gick upp o ner i temp ett par gånger innan vattnet hade nått ut överallt. Fyllde upp kylet helt och sen expansionskärlet, sen fick jag köra en bit o fylla på kärlet ett par gånger innan det var klart. Hoppas det hjälper lite. Mvh JohanJohan112006-12-09 02:52:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 9 December , 2006 Rapport Share Postad 9 December , 2006 Härligt att det löste sej med ladningen , kyare kan vara trökiga att fylla när man har tömt hela motorn på vätska, jag har mången gång svurit över att det inte blivit bra för det mesta brukar det vara värmen som spökar då den oftas sitter högst upp i systemet, och andra gånger har det varit luftfickor i motor som gör att vattnet inte cirkulerar som det skall men det brukar lösa sej om man kör motorn så pass varm att termostaten öppnar och sedan klämmer på dom grövre slangarna uppe och nere på kylarn och på så vis trycker in vattnet i sytemet då brukar jag ha kylar locket öppet så luften får någonstans att komma ut, men det fins många metoder det här är bara en så du får prova dej fram, ett annat sätt är att skruva bort termostat huset och fylla på från det hållet då kan eventuella luft fickor också försvinna. god luck mvh Hasse H.Hansen2006-12-09 09:30:40 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 9 December , 2006 Rapport Share Postad 9 December , 2006 Fylla kylaren... kontrollera så termostaten har ett litet luftningshål i sig om inte så borra dit ett (bra fabrikat brukar ha hål färdigt) detta underlättar luftningen betydligt. (speciellt på BMW:s sexor skall man se till att det finns ett hål så man slipper kokning). Fyll på kylaren, locket under plåten som Johan11 beskrev innan...fyll även på i expansionskärlet...till min märket till att börja med. Kör INTE låt stå på tomgång innan termostaten väl öppnar så stiger det rejält i expansionskärlet (mycket luft som skall ut)...kan till och med rinna över sedan får man vara snabb på att fylla på då termostaten öppnar och den suger tillbaka (ersätter luften med vatten)....skruva dit korken på expansionskärlet och sedan är det klart. PS. glöm ej att ha samtliga värmereglage öppna...s-os2006-12-11 08:58:21 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 10 December , 2006 Rapport Share Postad 10 December , 2006 Jag har uppenbarligen bekymmer med ett läckande värmepaket, vilket orsakat temperaturvariationerna jag hade och därför bytte termostaten. Ska ha dit ett "nytt" bara, sen blire te å fylla om´et igen... Man ska visst tömma kylvätska ur oljakylaren också. Kan tillägga att ingångsrören till värmepaketet och huset till själva termostaten var gäggiga. Läge att försöka skölja ur så mö av skiten som möjligt innan jag tippar i glykol... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 17 December , 2006 Rapport Share Postad 17 December , 2006 Så. Nu är värmepaketet bytt och det som nu sitter där håller det som ska vara inuti på sin plats, till skillnad mot det förra. Termostaten som jag lycklingen inhandlade på Feltema fick sitt livs flygtur ut i skogen när jag konstaterat att den gamla termostaten reglerade värmen betydligt bättre. Så i morgon skall här förhoppningsvis inhandlas en ny termostat och också förhoppningsvis få en som verkligen fungerar. Det börjar bli lite nervöst att ha bara vatten i kylet på bilen nu, så det måste dit nåt nytt så jag kan fylla glykol... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 17 December , 2006 Rapport Share Postad 17 December , 2006 Hum hum..... Jo så e de nog med många saker från det företaget. Det är som jag alltid säger. Bättre att köpa "riktiga" saker på en gång. Men jag förstår dom som tex köper ett avgassystem å sparar tusenlappar. Men andra saker? Nej jag tror inte på det i längden. Skruvar med bilar dagligen. Så jag vet i regel vad å vilka produkter som funkar. Vist har man vissa saker som man ratar. Å vissa som man kräver. Men som igenteligen är lika bra. Men sveriges störsda bildelskedja är långt ifrån bäst. mvh/putte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 18 December , 2006 Rapport Share Postad 18 December , 2006 Man får ALLTID vad man betalar för. Om man ser till snittet förstås. Det finns skäl till att grejor kostar mindre på ett ställe än på ett annat. Kanske inte ALLT är sämre, men genomsnittligt MÅSTE det vara så. Nånstans är det bantat. Fan att en så simpel sak som termostaten skulle vara beviset. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 18 December , 2006 Rapport Share Postad 18 December , 2006 Termostater är knepiga...enda sättet att kolla är nog att koka dem i en gryta med termometer så vet man vad man stoppar i bilen och slipper riva sig i håret efteråt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst FormerMazda Postad 18 December , 2006 Rapport Share Postad 18 December , 2006 När man kokar dom så vet man att dom öppnar. Men man vet inte om de orkar hålla stängt när de är kalla. Om en bil är seg upp i temp, men ändå håller normal temp när den väl är där så beror även det på termostaten. Men då som sagt på att den inte stänger som den ska. Jag ska byta på min 9-5:a vid tillfälle, har sett hur snabb en sån kan vara med fungerande termostat i. Avgassystem från feltema kan ni rådfåga chrille om. Han älskar dom! Speciellt dom som är för korta... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.