Gäst Jens S Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Hej ! Har en fundering om antalet fjädrar bak på en 1314? Idag finns 3 st och jag har intyg från volvo för om registrering till lättlastbil där det anges att en fjäder ska bort... Men är detta verkligen något som fungerar? Är det någon som sett boggie med endast två fjädrar? Funderar på att köpa ett paket med fler att ta med vid besiktningen och därigenom slippa undan ....... :-) Är detta tilltag olämpligt? /jens Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 8 December , 2006 Rapport Share Postad 8 December , 2006 Jag kör med två fjäderblad och är supernöjd med det. Lastar dock sällan fullt. Upplever bilen som mer följsam i terrängen. På väg gör det inge större skillnad, åtminstone med lätt last (mindre än 500 kg). Kränger kanske något lite mer i kurvorna vid riktigt hög fart. Men då väger ju min TGB-131A bara 2820 kg tom. Det övre bladet är ju progressivt, och hjälper bara till vid större last. Så för mig var det självklart att ta bort det övre bladet. Att demontera en fjäder är mest en symbolisk handling. Bilprovningen har krav på "teknisk förändring" för att kunna sänka maxlasten. Om jag minns rätt har TGB-1314 fyra blad som original? Hursomhelst visste dock "min" Bilprovning hur många blad det var original på min bil, dvs 3. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Jens S Postad 9 Februari , 2007 Rapport Share Postad 9 Februari , 2007 Hur demonterar ni bladet? Har ni tagit isär "fjäderpaketet" ? Sitter det inte med u-klämmor eller .. om man kapar hur har ni gjort då? Någon som har en bild liggande..? /jens Jens S2007-02-09 12:58:10 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 9 Februari , 2007 Rapport Share Postad 9 Februari , 2007 Demontera u-klämmorna kan strula lite. På mina båda 13-bilar satt u-klämmorna REJÄLT fastrostade i boggilagerhusen. Så pass rejält att bara gassvets hade hjälpt. Detta pga att en gosig rostfälla bildas i glappet mellan u-klämmor och hålens väggar (typ 100 mm gjutgods med genomgående hål). Därför valde jag det enkla alternativet att kapa bort det övre bladets båda fria ändar med vinkelslip. Högst 15 minuters jobb. I och med omreggningen och mitt B-kort så lär det aldrig bli aktuellt att återmontera... Bifogar nån bild sen i somras. Som synes sitter mittendelen av den övre av dom tre bladfjädrarna kvar under u-klämmorna. Vänster sida syns här ovan... Höger sida fixad på samma sätt, se ovan... Alltså två blad kvar på varje sida. Vill man ha kvar fjädern okapad och u-klämmorna inte vill släppa så kan man kapa klämmorna istället. Tänk då bara på att ha bilen uppallad... Sen kan man ersätta dom två klämmorna med 4 st M16 skruvar med ca 170 mm längd, samt en 10 mm tjock plåtbit med fyra hål i lämpligt mönster som då får göra klämmornas jobb på ovansidan av fjäderpaketet. Omega24v här på forumet valde det senare alternativet med lösa bultar om jag minns rätt... Lycka till! // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 9 Februari , 2007 Rapport Share Postad 9 Februari , 2007 Jag har också tagit bort översta bladet bak, för omreggning. Har även jag upplevt bilen som mycket följsammare i skogen. Det är bara att lossa fläderpaketen med "u-klämmorna" och ta bort muttern som håler ihop bladen, så vips ligger det översta löst. Hela operationen tog ca 45 minuter (kan bero på hur "u-klämmorna" lossnar). Har testat att köra bilen med ganska mycket last (1000 kg +6 passagerare) men tycker inte att den "saknar" det demonterade bladet. Remomenderar en "demontering" om du vill ha bilen följsammare i skogen. // Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 9 Februari , 2007 Rapport Share Postad 9 Februari , 2007 Håller med Lynghaug till fullo. Upplever att mina 13-bilar blev bättre i terrängen, och det påverkade inte bilen så att den blev lägre heller, då det översta bladet bara går i ingrepp vid maxlast. // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 Passade på att ta en närbild på boggilagret ifall det kan vara till nån hjälp... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 Hmm tänkte fråga i denna länk om någon vet hur jag ska justera så boggin följer varanadra om ni hajar vad jag menar... justerar man vinkeln på bladfjädrarna med dom två juster skruvar som sitter sjukt hårt och går av tokigt smidigt?? och som synes på bilden att dom där är avdragna ska ju sitta en lås mutter där me... mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 Nä, Daniel, detgårinte justera. Med skruvarna drar man bladen mot inre mothållet. Bladen håller inte axlarna isidled. Det enda som gör det är de tre längsgående bärarmarna per axel och fångwiren per sida. Det ser banne mig helt sjukt ut när man kollar i backspegeln ibland, man undrar om axlarna överhuvudtaget är fästa i bilen eller om de ska ramla av när man passerat hindret...omega24v2007-02-11 20:31:08 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 tyyypist (som phu skulle sagt) det lustiga är att alltid när man tittar är att bakre axeln alltid är mer till höger så vid vänster sväng blir bakre centrerad med främre... se om man kunde flytta om lite länk armar ist då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 för att hålla mig till tråden så skall nu fjädrar till baka så jag har tre på varje sida. jag märkte ingen förändring på min med 2 eller 3 men tre är iaf starkare än 2 och med mitt flak vill jag gärna kunna last mycket lite över lass i skogen när veden drars hem är ju inte så farligt det står ju i papperna man får att man skall göra en förändring och ta bort ett blad vilket jag gjort, om man ska kolla vad som sitter på just min modell som orginal. för då sitter det 4. men efter som min är ombyggd i det millitära så gjordes inte just den förändringen. och vem skulle bry sig!!!!!!???? ni gör som ni vill tror verkligen inte att så många bes gubbar vet att det är just tre blad på dom flesta org. och med lite gas värme så vart det smidigt att få bort kramporna över bladen! Lycka till! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 Skumt. Mina är i linje nåt sånär. Men parkera efter sväng så är axlarna klart förskjutna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 ja jag får ta en koll kanske tagit för mycket kaffe och gifflar eller kört över för stora träd utan snö kedjor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 eller kört över för stora träd utan snö kedjor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 11 Februari , 2007 Rapport Share Postad 11 Februari , 2007 jajaja men över kom jag och när ni skulle över så hadde ju jag redan "mjukat upp vägen" (måste skylla på något) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lerkungen Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 En god vän till mig skulle regga om sin 13 till B kort men besiktningsman propsade på att det var tvunget att ha trepunktsbälten på alla platser samt intyg på riktig infästning i kaross för dylikt byte. Bilen gick ej igenom regbes trots intyg från volvo samt demonterad fjäder. Hade besgubben rätt?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 7 Maj , 2007 Rapport Share Postad 7 Maj , 2007 Har alldrig hört att någon haft problem med det tidigare,,,, Men det betyder ju inte att bes gubben har fel,, bara att ingen brytt sig i detta förr. //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Det sitter väl bälten i alla 11-13-20 bilar orginal? Klart att man måste ha bälten. Det är ju krav på det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lerkungen Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Yep, det stämmer. Bälten finns ju som bekant orginal men de är bara trepunktsbälten fram. de bakre är endast midjebälten o det var dessa som var tvunget at bytas. Jag finner det mkt märkligt att de ska bytas då de är godkända från början liksom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 8 Maj , 2007 Rapport Share Postad 8 Maj , 2007 Var det en tretton helkaross, eller ett skåp? Jag försökte en rövare att göra min skåpsbil till personbil, men det vart stopp i porten. Som 2006 års modell (det här var förra våren) hade jag fått regga den. Hur bra det hade gått kan man ju gissa. Men där var också bältesinfästningar ett stort problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst piteper Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Som personbil kan det nog inte gå, men som lätt lastbil ska det väl funka och de andra 13-bilarna går att regga om? Vad säger ni som vet? Nog ska väl en 13 med sjukvårdshytt eller radiohytt också gå att regga om till lätt lastbil? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Jag är helt övertygad. Går det regga ner en 20 till lätt, så SKA det gå med en 13 skåp. Med lite tur får vi reda på det i eftermiddag... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst piteper Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 He he. Vi väntar med spänning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Frenzy Postad 16 Maj , 2007 Rapport Share Postad 16 Maj , 2007 Kan man få ett tips, Ska man regga med radiohytten eller utan hytten? Jag förstår att man behöver ett par skänkskärmar om bilen är ramren. Vad är lättast att komma igenom besiktningen med? Det finns fem bälten i hytten. Jag antar att efter omreggningen så får inte de platserna användas längre under färd. Är det någon som vet mer om detta? Jag läste Klas tips om hur det var med uppfällbara säten i helskåpsbilarna, men de jag har går ju inte att fälla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.