Gå till innehåll

dieselkonvertering bv206


Gäst clas1113

Rekommendera Poster

Gäst clas1113

Tänker starta en ny tråd i ämnet diesel. Den här gången med en bv 206:a.

Har sedan en tid varit ägare till en Hägglundare!

Orginalmotorn är en Ford 2,8l v6 bensin på 135hp.

Syftet med konverteringen är att jag tänker använda vagnen som utflyktsfordon med familjen.

Då faller v6:an på ett flertal punkter.

: Rusvarv på motorn då den växlar vid 4200rpm( hög ljudnivå).

: Bensinmotorn är eldfarlig (bättre med diesel)

: Hög bränsleförbrukning.

: Det finns ett sug efter kompletta original motorpaket med aut-låda. (Finasiering av projekt)

: Sen såklart utmaningen.

 

Även i detta projekt kommer jag att använda Isuzu. Den här gången 4JG2T-motorn.

Effekt 83kw vid 3800rpm, 3,1 liters turbofyra!

 

Som vxl-låda kommer jag att använda original lådan från en 2wd  bil som dockas med förd-lådan på

206:an med original kardanaxel.

 

Isuzu motorerna är kompakta ca 55 cm lång. Tanken är att använda det höga vridmomentet

hos dieselmotorn mot  den manuella lådan.

 

Fick höra att grannens bil var till salu efter att ha stått i två år!

En opel campo-94 totalt upprostad.

Startkablarna på och den gick igång på första varvet helt otroligtPDT_Armataz_02_02.gif.

Priset 2400kr får väl kallas klipp.

Bilder kommer.

Mvh Clas

 

clas11132009-03-18 22:38:57

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Som tidigare nämnts så ser jag fördelar i att använda en motor som redan tidigare

är monterad i ex grävmaskiner.PDT_Armataz_02_12.gif

Att från början använda en motor som går att 24volt anpassa och som saknar styrelektronik

Men ändå är modern känns helt rätt.PDT_Armataz_02_02.gif

Min Diesel 13-bil är i verkstan för ljudisolering för närvarande. Helt rensad på inredning.PDT_Armataz_02_06.gif

Den kommer att kläs med "Formflex" samt hålad massonite/ galontyg.

Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Klas_B

öhh... fattade jag rätt att du tänkte ha BV-206 manuellt växlad? En nackdel med manuell låda på ett bandfordon är att banden alltid går tungt, dvs ett bandfordon "rullar" inte. Därför tappar man mycket fart och smidighet i körningen med manuella växlingar. Och missar man en växel så står fordonet snabbt helt stilla. Särskilt nedväxlingar när det börjar går tungt gör att man står stilla direkt om man rör kopplingen.... Har manuell låda på en liten Iller-bandvagn, och den är helt hopplös med manuell låda, just vid nedväxlingar. Ska bygga om den till automat, och då är det ändå en liten bandvagn jämfört med en BV-206...

 

 

 

// Klas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öhh... fattade jag rätt att du tänkte ha BV-206 manuellt växlad? En nackdel med manuell låda på ett bandfordon är att banden alltid går tungt' date=' dvs ett bandfordon "rullar" inte. Därför tappar man mycket fart och smidighet i körningen med manuella växlingar. Och missar man en växel så står fordonet snabbt helt stilla. Särskilt nedväxlingar när det börjar går tungt gör att man står stilla direkt om man rör kopplingen.... Har manuell låda på en liten Iller-bandvagn, och den är helt hopplös med manuell låda, just vid nedväxlingar. Ska bygga om den till automat, och då är det ändå en liten bandvagn jämfört med en BV-206...

 

// Klas[/quote']

har man tolkat skidor efter en 202:a med kort snöre så vet man vad du menar... s-os2009-03-19 13:02:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Ja Jag tänker testa hur det funkar!

Som ni vet så klipper 206:an i växlarna mkt hårt pga att den inte skall slira sönder lamellerna.

Har även tänkt tanken att sätta en Zf 4hp22 låda efter isuzun( samma låda som Bmv och Volvo

använder i diesel 740 och 940.

Är lite rädd att den kommer att slita sönder lådan pga slirning.

Fördelen med bv206 är att det är betydligt enklare att testa olika alternativ i den.

Då det är mkt lätt att byta paketet.PDT_Armataz_02_02.gif

Mvh Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst borre

Hej clas!

 

Har du tittat över Mercedes 300 serien diesel. Det är samma automat som sitter i Bilen som i Bv:n.

 

Jobba fortfarnade på införskaffandet av 206:an

 

Allt bäst

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det vanlig äldre konstruktion av ventilhuset kan du plocka bort några av kulorna som ligger och bromasr flödet så slipper du dels förmycket overlap och sen även slirningen som är på vanliga personbilslådor. detta var ett vanligt knep när man åkte jänk.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Ang mb 300dieseln så tror jag att längden blir ett problem!

Sen är väl inte effekten så hög i den heller.

Isuzun håller 113hp och 255nm/1900rpm max kontinuerligt varvtal 4250 rpm.

Motorn saknar laddluftkylare till skillnad mot 13-bilen.

Är osäker om det finns möjlighet att modifiera 206:ans aut-låda mot dessa prestanda?

Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L
Ang mb 300dieseln så tror jag att längden blir ett problem!

Sen är väl inte effekten så hög i den heller.

Isuzun håller 113hp och 255nm/1900rpm max kontinuerligt varvtal 4250 rpm.

Motorn saknar laddluftkylare till skillnad mot 13-bilen.

Är osäker om det finns möjlighet att modifiera 206:ans aut-låda mot dessa prestanda?

Clas

 

OM 603TD har gott om effekt, personbils motorn håller till och med mer hästar och vrid än industri motorn som var monterad i bv 208

 

viss modifiering behövs för att få in en 300:a men det finns ju redan befintliga vagnar med den motorn så den får plats

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Dom problem som kan uppstå med manuell växellåda kan jag förstå.

När det gäller att ta sig fram i djup snö med fullt lastad vagn och tolkande trupp bakom.

Men där jag bor har vi inte dom snömängderna och lasten är lika med noll.

Det lilla jag har kört med vagnen får jag känslan av att den går otroligt lätt.

Om ni har följt mina inlägg så har ni sett att jag även har donat med 202-an en del.

Och jag tycker att det inte är några problem att  växla upp/ ner den heller.

Att man valde aut-låda på 206-an var nog att förenkla körutbildningen på vagnarna.

206Ans distinkta växling  beror nog på ovan nämnda orsaker.

Jag har inte delat motor/låda än för  att kolla om det är problem att fixa flex-skivan till Isuzu-motorn.

4jg2t-motorn är mer varvvillig än min 2,8 litersmotor i 13-bilen.

Vore ju toppen om man kunde docka Isuzumotorn direkt mot mb-automaten men med annan

växlings karaktär.

Själv har jag ingen erfarenhet av aut-lådor  men det vore skönt att slippa ett nytt pedalställPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_11.gif

Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Portalpalme

Jag gillar din tanke på att ha manuell låda. Skälv tycker jag 206an går lite för fort i terrängen om man gämför med 202an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Gäst torparn
PDT_Armataz_02_02.gifhej jag har 2 st bv 206 var av en nu med en 5 cylindrig mersa motor använde oxå automat lådan  jag fick korta kardanen framm till fläkten ock främmre motor fästena förlängas funkar kanon det sitter numera ett tipp flak bak o ett egen tillvärkat dozer blad framm kolla på minn hem sida  www.sgm.se ska försöka lägga ut lite kirurgbillder ja tror att de äldre mb dieslarna passar birekt ( 4 cyl) Mvh Torparn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Kul med fler diesel 206-orPDT_Armataz_02_02.gif

Jag har haft problem med orginal-motorn då den inte varvat ut kloktPDT_Armataz_02_06.gif

Felet låg i förgasaren. jag testa med att renovera orginal Solex.

Men felet kvarstod och efter att ha hört mig för så finns det tydligen bara ett

sätt att renovera en Solex.

1. lossa den från insugningsröret.

2. trycka på pedalen.

3. kasta den i soptunnan.PDT_Armataz_02_12.gif

 

Efter att ha monterat en dubbelportad Weber 38:a så var problemet löstPDT_Armataz_02_02.gif

Dieselkonverteringen för min del blir lite försenad pga för många projekt.

Men när vintermörkret kommer så PDT_Armataz_02_01.gif

Mvh ClasBANDVAGN.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Behåll automaten o stoppa i dieseln istället. jag provade att ligga på 55Km/h och släppa gasen och ha neutral i , det tar int emånga meter färrens det är stopp så dom rullar väldigt tungt, anledningen till att dom fick automat är just "fin"känslan man får i terrängen vid körning i svårare terräng, samt minskat slitage som det alltid är på manuella fordon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst clas1113

Problemet jag måste knäcka är att få till en bra adapterplatta.

Jag vill inte ändra grundkonstruktionen utan tillverka ett bolt on paket.

Isuzuns 3,1liters turbodiesel  har både effekten samt den rätta längden

för att passa. Problemet är att motorn inte är anpassad för flexplatta så att jag måste sätta en distans innan jag kan få plats att montera turbinen "TRÅNGT"

Clas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...