Gäst clas1113 Postad 18 Mars , 2009 Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Tänker starta en ny tråd i ämnet diesel. Den här gången med en bv 206:a. Har sedan en tid varit ägare till en Hägglundare! Orginalmotorn är en Ford 2,8l v6 bensin på 135hp. Syftet med konverteringen är att jag tänker använda vagnen som utflyktsfordon med familjen. Då faller v6:an på ett flertal punkter. : Rusvarv på motorn då den växlar vid 4200rpm( hög ljudnivå). : Bensinmotorn är eldfarlig (bättre med diesel) : Hög bränsleförbrukning. : Det finns ett sug efter kompletta original motorpaket med aut-låda. (Finasiering av projekt) : Sen såklart utmaningen. Även i detta projekt kommer jag att använda Isuzu. Den här gången 4JG2T-motorn. Effekt 83kw vid 3800rpm, 3,1 liters turbofyra! Som vxl-låda kommer jag att använda original lådan från en 2wd bil som dockas med förd-lådan på 206:an med original kardanaxel. Isuzu motorerna är kompakta ca 55 cm lång. Tanken är att använda det höga vridmomentet hos dieselmotorn mot den manuella lådan. Fick höra att grannens bil var till salu efter att ha stått i två år! En opel campo-94 totalt upprostad. Startkablarna på och den gick igång på första varvet helt otroligt. Priset 2400kr får väl kallas klipp. Bilder kommer. Mvh Clas clas11132009-03-18 22:38:57 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 18 Mars , 2009 Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Här liggs det inte på latsidan, den saken är klar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Gramse Postad 18 Mars , 2009 Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Låter som ett mycket intressant projekt, ser fram emot att ta del av innovativa och spännade lösningar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 18 Mars , 2009 Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Så,,, du har redan vatt till värmland,, å inge kaffebesök fick jag,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 18 Mars , 2009 Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Inte Värmland sen här gången Danne. Min Karlstads tripp ligger i planeringsstadiet ännu Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 18 Mars , 2009 Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Som tidigare nämnts så ser jag fördelar i att använda en motor som redan tidigare är monterad i ex grävmaskiner. Att från början använda en motor som går att 24volt anpassa och som saknar styrelektronik Men ändå är modern känns helt rätt. Min Diesel 13-bil är i verkstan för ljudisolering för närvarande. Helt rensad på inredning. Den kommer att kläs med "Formflex" samt hålad massonite/ galontyg. Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 18 Mars , 2009 Rapport Share Postad 18 Mars , 2009 Här liggs det inte på latsidan' date=' den saken är klar... [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_43.gif[/img] Efter besök på plats nyligen så kan jag inte annat än hålla med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 19 Mars , 2009 Rapport Share Postad 19 Mars , 2009 öhh... fattade jag rätt att du tänkte ha BV-206 manuellt växlad? En nackdel med manuell låda på ett bandfordon är att banden alltid går tungt, dvs ett bandfordon "rullar" inte. Därför tappar man mycket fart och smidighet i körningen med manuella växlingar. Och missar man en växel så står fordonet snabbt helt stilla. Särskilt nedväxlingar när det börjar går tungt gör att man står stilla direkt om man rör kopplingen.... Har manuell låda på en liten Iller-bandvagn, och den är helt hopplös med manuell låda, just vid nedväxlingar. Ska bygga om den till automat, och då är det ändå en liten bandvagn jämfört med en BV-206... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 19 Mars , 2009 Rapport Share Postad 19 Mars , 2009 öhh... fattade jag rätt att du tänkte ha BV-206 manuellt växlad? En nackdel med manuell låda på ett bandfordon är att banden alltid går tungt' date=' dvs ett bandfordon "rullar" inte. Därför tappar man mycket fart och smidighet i körningen med manuella växlingar. Och missar man en växel så står fordonet snabbt helt stilla. Särskilt nedväxlingar när det börjar går tungt gör att man står stilla direkt om man rör kopplingen.... Har manuell låda på en liten Iller-bandvagn, och den är helt hopplös med manuell låda, just vid nedväxlingar. Ska bygga om den till automat, och då är det ändå en liten bandvagn jämfört med en BV-206... // Klas[/quote'] har man tolkat skidor efter en 202:a med kort snöre så vet man vad du menar... s-os2009-03-19 13:02:44 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 19 Mars , 2009 Rapport Share Postad 19 Mars , 2009 Ja Jag tänker testa hur det funkar! Som ni vet så klipper 206:an i växlarna mkt hårt pga att den inte skall slira sönder lamellerna. Har även tänkt tanken att sätta en Zf 4hp22 låda efter isuzun( samma låda som Bmv och Volvo använder i diesel 740 och 940. Är lite rädd att den kommer att slita sönder lådan pga slirning. Fördelen med bv206 är att det är betydligt enklare att testa olika alternativ i den. Då det är mkt lätt att byta paketet. Mvh Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst borre Postad 19 Mars , 2009 Rapport Share Postad 19 Mars , 2009 Hej clas! Har du tittat över Mercedes 300 serien diesel. Det är samma automat som sitter i Bilen som i Bv:n. Jobba fortfarnade på införskaffandet av 206:an Allt bäst Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 19 Mars , 2009 Rapport Share Postad 19 Mars , 2009 är det vanlig äldre konstruktion av ventilhuset kan du plocka bort några av kulorna som ligger och bromasr flödet så slipper du dels förmycket overlap och sen även slirningen som är på vanliga personbilslådor. detta var ett vanligt knep när man åkte jänk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 20 Mars , 2009 Rapport Share Postad 20 Mars , 2009 Ang mb 300dieseln så tror jag att längden blir ett problem! Sen är väl inte effekten så hög i den heller. Isuzun håller 113hp och 255nm/1900rpm max kontinuerligt varvtal 4250 rpm. Motorn saknar laddluftkylare till skillnad mot 13-bilen. Är osäker om det finns möjlighet att modifiera 206:ans aut-låda mot dessa prestanda? Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 20 Mars , 2009 Rapport Share Postad 20 Mars , 2009 Ang mb 300dieseln så tror jag att längden blir ett problem!Sen är väl inte effekten så hög i den heller. Isuzun håller 113hp och 255nm/1900rpm max kontinuerligt varvtal 4250 rpm. Motorn saknar laddluftkylare till skillnad mot 13-bilen. Är osäker om det finns möjlighet att modifiera 206:ans aut-låda mot dessa prestanda? Clas OM 603TD har gott om effekt, personbils motorn håller till och med mer hästar och vrid än industri motorn som var monterad i bv 208 http://da.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM_603 viss modifiering behövs för att få in en 300:a men det finns ju redan befintliga vagnar med den motorn så den får plats Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 23 Mars , 2009 Rapport Share Postad 23 Mars , 2009 Här kommer bilder på bv:n och Isuzun. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 24 Mars , 2009 Rapport Share Postad 24 Mars , 2009 Näää,, ja MÅSTE nog ta en tur bortåt Clas i sommar,,, Finns nog en del att titta på där,, //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 27 Mars , 2009 Rapport Share Postad 27 Mars , 2009 http://www.milmac.se/index.php?page=conversions-rebuilds&hl=swe Milmac dieselkonverterar Här lite bilder på arbetet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 27 Mars , 2009 Rapport Share Postad 27 Mars , 2009 Dom problem som kan uppstå med manuell växellåda kan jag förstå. När det gäller att ta sig fram i djup snö med fullt lastad vagn och tolkande trupp bakom. Men där jag bor har vi inte dom snömängderna och lasten är lika med noll. Det lilla jag har kört med vagnen får jag känslan av att den går otroligt lätt. Om ni har följt mina inlägg så har ni sett att jag även har donat med 202-an en del. Och jag tycker att det inte är några problem att växla upp/ ner den heller. Att man valde aut-låda på 206-an var nog att förenkla körutbildningen på vagnarna. 206Ans distinkta växling beror nog på ovan nämnda orsaker. Jag har inte delat motor/låda än för att kolla om det är problem att fixa flex-skivan till Isuzu-motorn. 4jg2t-motorn är mer varvvillig än min 2,8 litersmotor i 13-bilen. Vore ju toppen om man kunde docka Isuzumotorn direkt mot mb-automaten men med annan växlings karaktär. Själv har jag ingen erfarenhet av aut-lådor men det vore skönt att slippa ett nytt pedalställ Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Portalpalme Postad 27 Mars , 2009 Rapport Share Postad 27 Mars , 2009 Jag gillar din tanke på att ha manuell låda. Skälv tycker jag 206an går lite för fort i terrängen om man gämför med 202an. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 1 April , 2009 Rapport Share Postad 1 April , 2009 Verkar vara merca-diesel original i dessa, någon i Haparanda säljer några... kanske går att få info/fler bilder.... http://www.blocket.se/vi/20466822.htm?ca=1_8_s&last=1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst torparn Postad 30 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2009 hej jag har 2 st bv 206 var av en nu med en 5 cylindrig mersa motor använde oxå automat lådan jag fick korta kardanen framm till fläkten ock främmre motor fästena förlängas funkar kanon det sitter numera ett tipp flak bak o ett egen tillvärkat dozer blad framm kolla på minn hem sida www.sgm.se ska försöka lägga ut lite kirurgbillder ja tror att de äldre mb dieslarna passar birekt ( 4 cyl) Mvh Torparn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 30 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2009 Kul med fler diesel 206-or Jag har haft problem med orginal-motorn då den inte varvat ut klokt Felet låg i förgasaren. jag testa med att renovera orginal Solex. Men felet kvarstod och efter att ha hört mig för så finns det tydligen bara ett sätt att renovera en Solex. 1. lossa den från insugningsröret. 2. trycka på pedalen. 3. kasta den i soptunnan. Efter att ha monterat en dubbelportad Weber 38:a så var problemet löst Dieselkonverteringen för min del blir lite försenad pga för många projekt. Men när vintermörkret kommer så Mvh Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 30 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2009 Behåll automaten o stoppa i dieseln istället. jag provade att ligga på 55Km/h och släppa gasen och ha neutral i , det tar int emånga meter färrens det är stopp så dom rullar väldigt tungt, anledningen till att dom fick automat är just "fin"känslan man får i terrängen vid körning i svårare terräng, samt minskat slitage som det alltid är på manuella fordon... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 30 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2009 Problemet jag måste knäcka är att få till en bra adapterplatta. Jag vill inte ändra grundkonstruktionen utan tillverka ett bolt on paket. Isuzuns 3,1liters turbodiesel har både effekten samt den rätta längden för att passa. Problemet är att motorn inte är anpassad för flexplatta så att jag måste sätta en distans innan jag kan få plats att montera turbinen "TRÅNGT" Clas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Hassefan is back Postad 30 Augusti , 2009 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2009 flytta "paketet" bakåt en bit Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.