Gå till innehåll

Skivbromsar


Gäst Pinhead

Rekommendera Poster

Pratade med Mekanikern på Miloverstan i Visby i fredags. Det var han som fick ordning på Valpen innan min resa till Norge. Det slog mig att han hade byggt om till skivbroms för några år sedan. 

Han har Volvo 245 ok fram och Mazda 929 ok bak. Dem från Mazdan var från en som var bakhjulsdriven. För bromscylinder körde han med valpens original.

Tankar och åsikter om det? 

Bättre eller sämre än Hasses idé med VW 80 tal?

Hasse: Hur många krets blir det med den Mercedes huvudcylinder?

Teddan2009-08-15 19:32:11

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 4 years later...

Liv i den här tråden igen?!
 

Varit inne på Teddan's hemsida och sett att du är klar med dina skivbromsar - Lust att uppdatera vad din lösning blev?

http://www.soost.com/valpen/Fotovalpen_2.0/Home.html

 

Har själv införskaffat Samurai/ SJ413/ Jimny skivor och vet från andra inlägg att man behöver borra upp hålen i skivorna men tänkte istället svarva den nedre delen av "gängtapparna" så att det bara är att skicka på skivorna vid eventuellt byte.

33e7fc1.jpg

Nu till en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

Då gängtapparna sitter som BERGET kommer jag värma loss de och är lite rädd att det påverkar hållfastheten... alltså; går det att köpa nya någonstans och i sådana fall var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Man kan göra så här, men det rekommenderas inte. Montera tillbaka hjulet på bilen, lossa hjulbultarna ett eller två varv. Sedan kör du några kilometer och var uppmärksam på när det börjar skaka som f@n! Då har pinnbultarna lossnat! Dra åt och kör hem.  Detta hände mig en gång när jag glömt att dra åt hjulmuttrarna ordentligt.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...