Gå till innehåll

VonFries

Korpral
  • Innehålls Antal

    32
  • Gick med

  • Besökte senast

Om VonFries

VonFries's Achievements

Member

Member (1/1)

4

Anseende bland gemenskapen

  1. Tror kanske jag använder mig av en något mer traditionell metod! Men tack ändå!
  2. Har varit i kontakt med Altyco och de har till Jeep men måten verkar inte riktigt stämma. Någon som vet?
  3. DÅ jag förmodar att det är nästan helt omöjligt att få nämnda filtingar täta så blir det fett igen: men vad för fett rekommenderas? Vid framtida körning "under" vatten. Cirka hur länge håller sig vattnet undan med fett gissas? Skall man riva allt efter varje terrängkörning?
  4. Liv i den här tråden igen?! Varit inne på Teddan's hemsida och sett att du är klar med dina skivbromsar - Lust att uppdatera vad din lösning blev? http://www.soost.com/valpen/Fotovalpen_2.0/Home.html Har själv införskaffat Samurai/ SJ413/ Jimny skivor och vet från andra inlägg att man behöver borra upp hålen i skivorna men tänkte istället svarva den nedre delen av "gängtapparna" så att det bara är att skicka på skivorna vid eventuellt byte. Nu till en fråga som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Då gängtapparna sitter som BERGET kommer jag värma loss de och är lite rädd att det påverkar hållfastheten... alltså; går det att köpa nya någonstans och i sådana fall var?
  5. Skall inte fortsätta den här tråden då den ursprungligen handlar om annat men om någon söker efter kingpin lager så kan det kanske vara bra att jag avslutningsvis bara meddelar att ringen lossnade om man bara drog loss knuthuset hårt nog. Vågade inte dra innan du gav mig mod med att bekräfta att det fanns en plåtring. Och mycket riktigt - mina kingpin lager var helt slut. Satt faktiskt Timken lager även där - Made in England - 11590/11520. Tack.
  6. Plåtring - insida - GOT IT! Skall dra och kolla med en gång!
  7. Tag sedan det var liv i den här tråden men för att inte behöva starta en ny tänkte jag höra om någon vänlig själ kan förklara för mig hur man får av den delen som på alla bilder heter 43 så att man kommer åt att byta kingpin lagrena. För att förtydliga - det är alltså den delen som lagertapparna sitter fastskruvade i. Den är helt lös men jag får inte av den. Har lossat de små bultarna som håller två halvmåne formade plåtar på baksidan. Kan säkert klura ut det men det är så in i helvetes mycket fett där (förresten - skall det inte vara olja där???) Jag hade samma wobbel när jag körde hem min Valp och trodde först att det kanske berodde på helt galen styrradie p.g.a. att jag körde med MUD-däcken men med tanke på styrradien på mina vänners galna JÄTTEjeepar i Island så tror jag inte det och eftersom ni alla hävdade att man skall kunna köra utan styrdämpare så fick jag gräva vidare - visade sig att såväl hjullager som kingpin lager är helt körda! Ett under att jag klarade av att köra 70 mil utan att hjullagren skar sig. Så har beställt en uppsättning av Timken lagrena från Herr Hansen och de här kingpin lagrena. Hoppas det blir bra sedan!!
  8. Tack för tipset Arvid/Jeepbyggare. Är precis det jag skall göra - slänga på skivor. Jag fick svarvat till en 55mm hylsa men det visade sig att det var 56mm - så då till frågan - VAR hittar man en 56mm hylsa?!?! Hur gör ni??
  9. Vad är det för storlek på muttern som håller hjullagren? 36?
  10. Underbart snällt! Det fanns en oerhört hjälpsam verkstad i Strängnäs (gör gärna reklam om det är ok) som lät mig använda deras tvätthall och verktyg mot att jag köpte lunch till hela firman. Dessvärre i min iver att få det gjort så punkterade jag kylaren men en kund hade begagnade PV kylare hemma! Fungerade super - fick binda upp kylarslangen så att den inte tog i fläkten bara och fästena stämde inte riktigt men vilket flyt! Hade ingen möjlighet att ladda min mobil så har inte kunnat kolla här men jag klarade mig hem. Men byte var nog rätt beslut. Den pumpen hade inte klarat många mil till! Tack för allt! Vilka dagar!
  11. Den tycks läcka betydligt mindre under körning. Så fort jag stänger av motorn läcker det rejält?¿
  12. Ok. Det blir bara märkligare... Jag fyllde upp med vatten en stund efter att det första läckaget ägt rum. Lyckades ta mig till en natt öppen restaurang och få vatten. Då rann allt bara rätt igenom! Efter en stund när motorn svalnat så fyllde jag igen. Tänkte att jag skall försöka kyla motorn när jag haltar till verkstad. Då det är minusgrader var jag precis ute och startade för att inte vattnet skall frysa och förväntade att allt skulle tryckas ut igen men märkte till min förvåning; INGET läckage och öppnar jag locket till kylaren kan jag se hur vattnet cirkulerar! Stängde av motorn igen och försökte röra på fläktbladet. Lika mycket glapp eller spel känns det som men inget pysande. Visserligen är motorn betydligt kallare. Är domen fortfarande samma? Stanna och byt eller chansa till nästa stad med verkstad?
  13. Jag har läst igenom en del trådar och är 99% säker på att min vattenpump är nere för räkning. De små turer jag har haft har jag märkt att det stänkt upp lite vatten på mig när jag kört med 'huven' uppe. Men jag har inte kunnat lokalisera ursprunget. Den har tagit väldigt lite vatten så jag har bara behövt toppa upp lite då och då. Efter den senaste upptoppningen började remen skrika och det var tydligt att den slirade på grund av vatten. När jag till slut stannade bröt helvete ut och det började pissa ut kring vattenpumpen. Läste i en tråd om en skvallerventil?! Jag försökte ta reda på om det var lagret i pumpen genom att trycka fläktbladet framåt och då hörde jag hur det bubblade vilket väl indikerar att lagret gått? Men om lagret skurit borde väl pumpen och fläktbladet inte snurra alls? Visst sitter pumpen inne bakom fläktbladet? Och drivs av remmen från vevaxeln? Blir långt och många frågor men är strandsatt i Strängnäs på väg hem med min Valp. Finns både Volvo och Mekonomen verkstad här så på något vis borde det väl gå att komma vidare redan idag. De öppnat båda kl 7. Klarar man att byta själv på gatan om man bara har rätt verktyg? Om de inte kan ta den på dagen menar jag. Har bara min telefon till hjälp så kan inte kolla på mekonomens bildelsbas men en tidigare tråd nämnde Biltemas vattenpump 61-200. Är det en sådan jag behöver till min C202 -81??? Skall försöka komma in här och läsa svar men är som sagt strandsatt och vet inte hur min batterisituation kommer se ut senare.
  14. Ok, tack. Var precis ute och provkörde efter ny olja och ljuden kvarstår. Torde inte eventuella missljud från kardanen framstå oavsett växel? Det kan ju vara att ljuden kommer från någon annanstans (att mina öron lurar mig) men just att det bara framstår i 3:an och 4:an indikerar väl problem med lådan? Mitt problem är att jag är inte säker på att fördelninglådan kan koppla ur 4-hjuldriften p.g.a. tidigare ägare har varit och drivit där men kan jag köra med naven urkopplade och ändå ha 4x4 inkopplad på lådan? Ja, jag återkommer med om jag tar mig hem säkert! Vid gaspådrag är det dock inget ljud. Inviger jag mig själv i falsk säkerhet bara för att jag inte hör missljuden? Jag menar skall jag köra på 4:an tills det brister? Mvh Christian
×
×
  • Skapa nytt...