Gå till innehåll

Stulen TGB 1314!


Gäst danen

Rekommendera Poster

Maybe it would be a good idea for all of us to also write down the serial-number of our portal axles, and post/announce them publicly in case of theft....

 

Of course, they could remove the ID-tag on the axle, but it also lists the gear-ratio, so that wouldn't be smart, nor would any person/seller like to be known as someone who sells axles without ID-tag all the time....that would make him a very suspected source in no-time, and a prime target for any police investiation (with the most simple counter-question: "*Where* did you get these axles from then?....where is the remaining vehicle?"

 

 

 

Interesting problem for any thief: once the axles are removed, the remaining vehicle can hardly be transported anymore, so it will sit on his property as evidence of theft....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maybe it would be a good idea for all of us to also write down the serial-number of our portal axles' date=' and post/announce them publicly in case of theft....

 

Of course, they could remove the ID-tag on the axle, but it also lists the gear-ratio, so that wouldn't be smart, nor would any person/seller like to be known as someone who sells axles without ID-tag all the time....that would make him a very suspected source in no-time, and a prime target for any police investiation (with the most simple counter-question: "*Where* did you get these axles from then?....where is the remaining vehicle?"

 

 

 

Interesting problem for any thief: once the axles are removed, the remaining vehicle can hardly be transported anymore, so it will sit on his property as evidence of theft....

 

 

 

[/quote']

 

 

 

And of course: put a notification message on your windows, possibly also on the dashboard, so that any thief *knows* you have written down the serial number of those axles.

 

(plus some kind of text stating that you have thousands of friends, worldwide, not just in Sweden, who will be on the lookout for those suspect axles, and turn anyone in to the police)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maybe it would be a good idea for all of us to also write down the serial-number of our portal axles' date=' and post/announce them publicly in case of theft....

 

Of course, they could remove the ID-tag on the axle, but it also lists the gear-ratio, so that wouldn't be smart, nor would any person/seller like to be known as someone who sells axles without ID-tag all the time....that would make him a very suspected source in no-time, and a prime target for any police investiation (with the most simple counter-question: "*Where* did you get these axles from then?....where is the remaining vehicle?"

 

 

 

Interesting problem for any thief: once the axles are removed, the remaining vehicle can hardly be transported anymore, so it will sit on his property as evidence of theft....

 

 

 

[/quote']

 

 

 

And of course: put a notification message on your windows, possibly also on the dashboard, so that any thief *knows* you have written down the serial number of those axles.

 

(plus some kind of text stating that you have thousands of friends, worldwide, not just in Sweden, who will be on the lookout for those suspect axles, and turn anyone in to the police)

 

 

There are numbers on the axles? Did not know that.. i wish i would have written them down then :(

It would be really interesting to know what has happened to my car...

But now it has been gone for three weeks, so i guess i am starting to give up all hope of finding it again..

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er jo synd at gode ideer kommer etter at mann har vært utsatt for noe sånt.

 

Jeg vil tro det er to muligheter....en som har lik bil og som trenger deler....

  eller en som er ute etter portalaksler...

Uansett sitter det en fornøyd langfingret type noen sted, og det som er f... er jo at vi kan møte på denne typen på treff.

For det er helt sikkert ikke Fru Hansen som skal handle som har denne bilen eller delene.

 

Om alle noterer nr på akslinger og dette arkiveres noe sted, samt at det gjøres kjent at akslingene kan spores tilbake til en bestemt bil, så kan det hende det hjelper...

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Maybe it would be a good idea for all of us to also write down the serial-number of our portal axles' date=' and post/announce them publicly in case of theft....

 

Of course, they could remove the ID-tag on the axle, but it also lists the gear-ratio, so that wouldn't be smart, nor would any person/seller like to be known as someone who sells axles without ID-tag all the time....that would make him a very suspected source in no-time, and a prime target for any police investiation (with the most simple counter-question: "*Where* did you get these axles from then?....where is the remaining vehicle?"

 

 

 

Interesting problem for any thief: once the axles are removed, the remaining vehicle can hardly be transported anymore, so it will sit on his property as evidence of theft....

 

 

 

[/quote']

 

 

 

And of course: put a notification message on your windows, possibly also on the dashboard, so that any thief *knows* you have written down the serial number of those axles.

 

(plus some kind of text stating that you have thousands of friends, worldwide, not just in Sweden, who will be on the lookout for those suspect axles, and turn anyone in to the police)

 

There are numbers on the axles? Did not know that.. i wish i would have written them down then :(It would be really interesting to know what has happened to my car...But now it has been gone for three weeks, so i guess i am starting to give up all hope of finding it again../Daniel

 

 

 

In an ideal, perfect, world, Volvo would have had a database, linking framenumber to a various range of serial-numers; axles, engine, gearboxes....even the cabin has it's own number, IIRC (the tag high up, behind the driver).

 

But alas, Volvo doesn't even have the most basic technical data/documents/approvals anymore....

 

(however, perhaps the military did have some kind of database, if only to track & trace possible technical problems?)

 

 

 

Anyway, I would *not* give up hope to retrieve the vehicle yet....organized criminal gangs even have a policy to let the vehicle 'chill-out', before transporting the 'hot' vehicle further down their pipe-line.

 

They calculate that the risk of getting caught by police or informants (friends/web) is less if some time has passed.

 

In NL/Benelux context the vehicle is often stored just before the next border, to avoid the temporarily intensified search by police/border-patrol/customs....too hot to handle....but only temporarily.

 

(actually, this storage location isn't even private property/territory, because that would be evidence of crime against anyone owning that territory/garage....so often the vehicle is stored on some abandoned truck parking lot, where hardly anyone ever checks any vehicle, far away from the main/frequently visited locations)

 

 

 

 

 

Btw, I had to check an old image of such an axle ID-tag, since I forgot the exact format; it contains 3 sections:

 

 

 

1) gear ratio (#teeth pinion x #teet ring-gear) (9x33)

 

2) part number (1522994)

 

3) 'Fabr. No.', which is the serial number.

 

 

 

Only slight disadvantage is that 3) is only valid/unique within a given gear-ratio/part-number, so it can't be used as an absolute relevance/determination, like a true serial number would....the sample I had for a TGB20 shows '970'.

 

(which seems low, but does make sense, since the 7.6 axles were only mounted on the TGB20....just not sure whether the partnumber indicates the complete axle or just the diff (suggesting a total number of TGB20's of either 970:2 or 970:3....:))

 

 

 

Volvo_Axle_Identification-Tag_Sample_TGB20_Gear-ratio+Partnumber+Serial-Number_2004-12-02@Mats-Bergvall_TGB-20_10_85p.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Btw2: for those of you looking for more active theft-prevention systems, consider the Mul-T-Lock gear-box lock (with the additional advantage in our Volvo's that it can lock the T-case at the same time (otherwise you would actually need 2 locks, to lock both gearbox and T-case, with separate sticks, like in any other 4x4)

 

Not an easy product to find, has been discouraged by many European insurance companies, while it is one of the most foolproof concepts in the industry, almost mandatory in South-Africa & South-Africa, standard in cargo-trucks from VOS/Holland, the *only* anti-theft option from Toyota Gibraltar (huge exporter of Land Cruisers for UN & ohter non-profit organisations worldwide) and best reference: made in Israel.

 

 

 

Since even Google had difficult spitting out the better links, I created a file some years ago:

 

 

 

http://www.markerink.org/WJM/HTML/multlock.txt

 

 

 

(some URL's might no longer be valid anymore, sorry (but perhaps Google is better nowadays))

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W-J-M2009-09-11 21:15:40

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

till liten salu skylt räcker nog gott för att hålla tjuvarna borta " Till salu i befintligt skick, något defekt axlar.

när stöldvågen gick på båtmotorer  och min stod på land obevakat på en allmäning satte jag bara upp en salu skylt säljes billigt pga, defekt motor.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst hansrover

Det är galjbacken som gäller på en sådan j-vel som tar.

 

Att köra med stöldskydd typ etsa i fönsterrutor och slå in regnr med stora siffer och nummer stansar i portalerna kanske avskräcker bastarderna som snor, om än det blir svårare att sälja det.

 

Sedan kommer en annan sak, det gäller samvetet, att köpa stöldgods.

 

Det är ju någon där ute som tycker sej vilja ha grejorna.

 

Ve den PDT_Armataz_02_13.gif.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
Det är galjbacken som gäller på en sådan j-vel som tar.

Att köra med stöldskydd typ etsa i fönsterrutor och slå in regnr med stora siffer och nummer stansar i portalerna kanske avskräcker bastarderna som snor' date=' om än det blir svårare att sälja det..

[/quote']

Ingen dum ide` egentligen. Men då gäller det ju att man stansar in nr på ett bestämt ställe på varje del,

så man vet var man som tex köpare ska leta för att kunna spåra ursprunget. Tyvärr är det ju ganska lätt

att tex slipa bort ett nr o dölja det med antingen färg eller rost.

Men jag tycker ändå att ide'n är värd att titta mer på.

Kanske något vi kan ta tag i på forumet?

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst samlarsaker

Montera magnetventil på bränsleledningen med dold stömbrytare,

Eller varför inte ett larm,

 

När jag hade min gamla valp med kapelltak så tog jag ur rotorn i fördelaren när jag parkerade bilen i stan.

 

Hoppas du får tilbaka TGB:n, I annat fall hoppas du får pengar av försäkringen så du kan köpa en ny....

 

Jag ska ut och skriva ner alla nr på min 30:a och fundera ut något stöldskydd.

Fördelen med 30:an är att man måste köra upp lufttrycket innan man kör iväg, Nackdelen är som  vanligt lås av sämre kvalité... 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en rattkrycka som extralås på valpen, men jag har funderat lite på någon form av stöldskydd också. Enda tillfällena den står utan tillsyn är väl när jag dunkar i mej en klase hamburgare på nån offroadträff i närheten. Annars står den ju alltid inlåst i Smedjan som har rejäla bommar och dubbla lås. Och Smedjan ligger så pass avsides och min närmsta granne bor bara hundra meter bort- och han är en bilintresserad man som har sin verksamhet hemma vid sitt hus, och ser och hör allt. Värsta vakthunden med andra ord!

 

Det är som skrivet tidigare tråkigt att folk inte kan skilja på mitt och ditt. Men- som också redan är skrivet- Vi all ahar ju ett ansvar att vara vaksamma när vi blir erbjudna delar och ibland hela bilar som inte har några papper. Om en enda av oss köper en papperslös bil utan känd historik så ger den biltjuvar motivation att fortsätta sin smutsiga verksamhet. Jag jobbar vid hamnen i Norrköping och ser varje dag fartyg från öststaterna gå ut ur hamnen, och ofta står det ett flertal bilar på däck! Tror inte att alla dom bilarna har införskaffats på ärlig väg.

 

I det tysta håller jag med flera av er vad man skulle göra med en biltjuv om man fick tag på den. Men det är lika olagligt att i skrift utrycka det på ett offentligt forum som att stjäla en bil. Bättre att hålla inne sina tankar för att sätta dom i verket när tillfälle ges- tyst snabbt och effektivt- utan spår eller ledtrådar- vare sej före eller efter.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hört på ASG's öppna kanal för en massa år sen..

 

"du i XXX-bilen-vakna, nån håller på att skruva av dina extralysen"

 

detta överhördes o en annan ASG förare kikade ut o såg att detta pågick på grannbilen, han hoppade ut o ställde sig på händerna på tjyven.

 

Efter en kort stund var det många chaffisar ute o på den parkeringen o efter den natten skedde inte så mycket stölder där längre....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
till liten salu skylt räcker nog gott för att hålla tjuvarna borta " Till salu i befintligt skick' date=' något defekt axlar.

när stöldvågen gick på båtmotorer  och min stod på land obevakat på en allmäning satte jag bara upp en salu skylt säljes billigt pga, defekt motor.
[/quote']

 

Du det är faktiskt ingen dålig ide du har där, hade själv min båt i en hamn där det var si å så med bevakningen, tidigare,

Där vet jag att någon som hade båten på land gjorde samma sak som du, en del gick så långt att de hällde en burk färg rakt över sina helt nya motorer då de fått ersätta sina gamla när de blev stulna.

Detta med färgen var ju väldigt effektivt för ingen var ju intersserade av att köpa en sådan motor även om den var ny.

nu funkar ju det inte på våra bilar men en liten skylt i framrutan när bilen står en längre tid är nog 17 ett bra stöldskydd, om man skriver att något är defekt.

 

Min valp försökte de stjäla när den stog totalt fullpackad med verktyg samt Teddans nyrenoverade motor i,

Den blev kvar på grund av att jag hade lossat på bränslepumpen för slangbyte.

Visst jag hade en del krongel med att få alla kablar de rivit loss under instrumentpanelen tillbaka på rätt ställe.

Men bilen var kvar och det ända de stal var en kofot, kanske fick de bättre lycka när de hade den,och någon annan stakare vart utsatt. Jag var då jäkligt glad att de inte tagit mer än kofoten och att jag kunde forsätta min färd till stockholm efter slang bytet och kablarna var satt tillbaka på rätta ställen igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Hvordan er det danen' date=' hørt noe ,sett noe ? Blir det noe ny bil  ???[/quote']

 

Det går inget vidare.

Jag har inte hört eller sett någonting alls. Det är som om bilen har gått upp i rök...

 

Så jag letar faktiskt efter en ny bil nu..

Jag börjar sakna något stort & grönt att leka med! PDT_Armataz_02_11.gif

 

/Daniel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när min gick på utlandet hade jag en magnetventil från en fiat satt på bränsleledningen. skulle de lyckas tjuvkoppla vilket är löjligt lätt på 202'or så skulle den ändå bara rulla några meter innan flotörhuset var tömt. soppa mätre på 202 brukar ju oxå kärva så de ligger på botten innan man efter star slår till på panelen detta lurar så klart tjuven som tror att han lyckats tjuvkoppla en soppa tom bil.

 

annar kan man ju hitta på andra fiffiga lösningar tex som automatisk halvljus koppling men man hänger dit det till tutan och varningsljuset med en dold brytare. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket försäkringsbolag?

 

vad har de för uppfattning av värdet?

 

Volvia lastbilsförsäkringar var det.

De hade väl egentligen ingen större koll på värdet, eftersom de sa att just detta ärende var väldigt ovanligt.

De undrade mest varför man ägde en sån bil & vad man gjorde med den. :)

 

Men enligt teknikern som skötte ärendet så sökte han bland annat på blocket för att lista ut något värde.

Men i slutändan blev jag nog ganska nöjd med pengarna ändå.

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när min gick på utlandet hade jag en magnetventil från en fiat satt på bränsleledningen. skulle de lyckas tjuvkoppla vilket är löjligt lätt på 202'or så skulle den ändå bara rulla några meter innan flotörhuset var tömt. soppa mätre på 202 brukar ju oxå kärva så de ligger på botten innan man efter star slår till på panelen detta lurar så klart tjuven som tror att han lyckats tjuvkoppla en soppa tom bil.

 

annar kan man ju hitta på andra fiffiga lösningar tex som automatisk halvljus koppling men man hänger dit det till tutan och varningsljuset med en dold brytare. 

 

Det där med tuta+varningsblinkers lät ju faktiskt som en ganska intressant idé faktiskt!

Det borde man fixa på sin nästa bil..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...