Gäst Johan11 Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Tjena Är det nån som vet om det går att ha en 12volts varvräknare i en TGB med 24 volts system. Jag är med på att belysningen måste kopplas via en spänningsomvandlare, men hur är det med resten. Skiljer det nåt mellan 12 o 24 volt på resten? Mvh Johan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 frågan är hur det blir med tändspolens pulser till varvräknaren, kolla om du hittar en på 24v ifrån VDO den kanske inte är allt för dyr Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Går finemang att stoppa i en 12Volt om man använder en konverterare 24V till 12V på matningen till instrumentet...lampan kan du byta till 24V och ansluta till övriga instrument belysning så får du reostat/dimmer på köpet. har själv monterat i en 12V VDO via spänningsomvandlare... s-os2007-01-02 19:03:25 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Sugga Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Har gjort precis lika snyggt som sos fast med en från biltema och med den förmildrande omständigheten att jag har en 12-voltare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Går finemang att stoppa i en 12Volt om man använder en konverterare 24V till 12V på matningen till instrumentet...lampan kan du byta till 24V och ansluta till övriga instrument belysning så får du reostat/dimmer på köpet. har själv monterat i en 12V VDO via spänningsomvandlare... Ser ju riktigt snyggt ut s-os.... får helt klar lust på att göra något liknande. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Jag sökte 24Voltare men de är alla svindyra... provade även en Volvo Penta B30 varvräknare (snygg) men den har 80mm:s diameter så den ligger kvar på hyllan... ErikL hade ett snyggt montage av en Watski/Faria som passar fint max 6000 rpm så det är än bättre än VDO:s 7000 men den gick på en 1200Kr s-os2007-01-02 21:18:43 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 2 Januari , 2007 Rapport Share Postad 2 Januari , 2007 Hade tänkt o sätta den precis så som sos. Tackar för infon. Bara att inhandla varvräknare och omvandlare nu då. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Sitter en 12voltare från Biltema i min sen en tidigare ägare men den funkar ju givetvis inte eftersom jag har en 24voltsbil. Nu när jag har satt i en omvandlare så kanske man skulle se om det är nått liv i den. niklas2007-01-03 13:00:17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Klart värt ett försök...och är den kaputt så är den ju inte dyr att byta ut -du har ju all kabeldragning färdig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst B1N4RY Postad 3 Januari , 2007 Rapport Share Postad 3 Januari , 2007 Jag har monterat i en 12v från Biltema i min 24v bil. Fixar 12V med en 7812-variant (spänningsstabb ca 1A) och det funkade kanon i några dagar men sedan slutade det funka. Jag misstänker att 7812:an är kass (för lite kylning) men jag har inte orkat verifiera detta. Nu har jag byggt ett komplett 12v system i min bil så inom kort skall jag lägga över matningen på 12v batteriet istället. Återkommer med besked om det hjälper eller inte.. //B1N4RY Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 7 Januari , 2007 Rapport Share Postad 7 Januari , 2007 Hej hej Tänke mig att varvräknare måste jag ha! och blev glad när ni skrev att det gick att koppla via omvandlare!!! men icke jag har nu en fin omvandlare som jag även använder till bilsterion. men mätaren visar 1200 på tomgång och 4500 på full varv. och jag kan garantera att det inte stämmer!!!!! vad kan felet vara? är det pulserna från tändspolen? eller är det omvandlaren? eller kan det tänkas att jag ännu en gång ska bli sur på biltema orginal? Mvh Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 7 Januari , 2007 Rapport Share Postad 7 Januari , 2007 Måste man inte ställa in den på hur många cylindrar man har? Men det kanske du redan har gjort förståss... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 8 Januari , 2007 Rapport Share Postad 8 Januari , 2007 Jo det stämmer att man måste göra, och det har jag också gjort. därför jag är så förvånad men jag ska testa köra den från ett annat 12v batteri utan att gå genom omvandlarn. hjälper inte det ska jag lämna tillbaka den och byta till annat märke eller testa med en ny.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 GLÖM INTE ATT!!! Signalen som man hämtar från tändspolen är och baserad på 24 volt, vilket kommer att störa vissa varvräknare som man ansluter som ni beskrivit. Vet ej om detta påverkar alla varvräknare men garanterat vissa. Kan vara något att beakta om det inte funkar bra. Skulle kunna funka med att bara seriekoppla en kondensator på signalkabeln, finns säker någon på forumet som kan räkna ut viket värde den ska ha. Lycka till. Lynghaug2007-01-09 09:16:26 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Spänningen på tändspolen är ju nedplockad via förkopplingsmotstånd... och varvräknare skall ju fungera med eller utan motstånd... jag tror inte de är speciellt känsliga på just denna kabel som skall ha en brytande funktion? eller skall den få spänningspulser?... varvräknaren kanske till och med har en skyddsdiod på denna utgång eller ingång eller vad man nu skall kalla denna "sensorport"... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Man får rätt kraftiga transienter på "minussidan" (speciellt om man har en dålig konding) och dom kommer ju att bli dubbelt så stora med 24 volt kontra 12 volt så har man en mindre avanserad varvräknare så kan den vara känslig för detta, men man gör ju som man vill. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Det sitter ju ofta en avstörningskondensator på tändspolen också... givetvis är det bra om man kan få info om vilka varvräknare som fungerar så man slipper experimentera alt. köpa in något dyrt som sedan inte fungerar...en biltema varvräknare som redan satt i tycker jag gott man kan prova om den fungerar... fungerar det dåligt i TGBn men fungerar bra i en vanlig 12V bil så då vet man att den inte är så lämplig... och då kan fler undvika Biltemas... jag tycker man kan se varningar för biltema komponenter då och då i forumet... kanske varvräknarna också förpassas dit... om den inte klarar dessa transienter så borde visaren vara väldigt orolig och kanske till och med pendla hyfsat våldsamt??? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Om man kollar på sidan 7 här: http://koesters.dk/volvomanuals/VolvoOperatorsManual1.pdf så kan man se hur fort bilen skall gå på de olika växlarna vid 4000 varv. Bra om man vill kolla om varvräknaren är med i matchen. Vid 4000 varv högväxel 1:an 25 km/h 2:an 50 km/h 3:an 70 km/h 4:an 100 km/h Bara ut å testa! Stämmer det inte så är det antingen varvräknaren eller hastighetsmätaren som strular Då får man testa med GPS för säkerhetsskull. (Hittade för övrigt inte denna del av manualen här på terrängbil.net) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Eller så stoppar man en vass sten i högerdojan...när man trampar nog hårt och smärtgränsen nås...tro fan man övervarvar då...man får nog prova ett antal stenar så man finner sin kalibrering...kanske sparar mer soppa än en varvräknare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Tackar för alla hel goa tipps! men är det inte så här att minus är minus så väl 12 som 24? för signalen tas ju på mins sidan ska detta ha betydelse? sen att mätarnålen flaxar det kan ni skriva upp skulle motorns gång föllja mätaren skulle jag vara åksjuk efter 2km stenarna skulle funka till viss del men smärt gränsen ökas ju kraftigt när man väl vill fram vilket skulle resultera till "gubba" körning på väg annars kan man ju köra med känsla det funkar jätte bra! men just viljan att se varvet finns likväl kvar! mvh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 9 Januari , 2007 Rapport Share Postad 9 Januari , 2007 Tillägg beträffande varvtalet: På en 13 är 4000 varv 92 km/h. Elvan har 6:1 och tretton har 7.1:1 i axelväxlarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 10 Januari , 2007 Rapport Share Postad 10 Januari , 2007 (Hittade för övrigt inte denna del av manualen här på terrängbil.net) Ser man på... det får vi ändra på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 10 Januari , 2007 Rapport Share Postad 10 Januari , 2007 "Minussidan" på tändspolen växlar mella 0V och +24V, när "brytaren" är öppen så är det +24V och stängd 0V. Därför så påverkar även det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 10 Januari , 2007 Rapport Share Postad 10 Januari , 2007 aj aj aj tok dumt hur gör jag då? borde ju gå att sätta något motstånd? hur gör alla andra?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 10 Januari , 2007 Rapport Share Postad 10 Januari , 2007 Borde konna gå att lösa med att ta signalen mellan två serikoplade motstånd på ex 1Kohm vardera. Anslut dom två seriekopplade 1Kohm's motstånden mella "minus" på tändspolen och jord, tag sedan signalen till varvräknaren i knutpunkten mellan dom två motstånden. Kan vara så att man får använda sig av två 500 ohm's motstånd om det inte skulle funka, det viktiga är att dom båda motstånden är av samma ohm-tal. Kan vara värt att prova. // Mathias Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.