Gå till innehåll

Varvräknare


Gäst Johan11

Rekommendera Poster

Gäst Johan11

Tjena

 

Är det nån som vet om det går att ha en 12volts varvräknare i en TGB med 24 volts system. Jag är med på att belysningen måste kopplas via en spänningsomvandlare, men hur är det med resten. Skiljer det nåt mellan 12 o 24 volt på resten?

 

Mvh Johan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går finemang att stoppa i en 12Volt om man använder en konverterare 24V till 12V på matningen till instrumentet...lampan kan du byta till 24V och ansluta till övriga instrument belysning så får du reostat/dimmer på köpet. har själv monterat i en 12V VDO via spänningsomvandlare...

20070102_185833_c303rpm.JPG s-os2007-01-02 19:03:25
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Går finemang att stoppa i en 12Volt om man använder en konverterare 24V till 12V på matningen till instrumentet...lampan kan du byta till 24V och ansluta till övriga instrument belysning så får du reostat/dimmer på köpet. har själv monterat i en 12V VDO via spänningsomvandlare...

 

 

Ser ju riktigt snyggt ut s-os.... får helt klar lust på att göra något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte 24Voltare men de är alla svindyra... provade även en Volvo Penta B30 varvräknare (snygg) men den har 80mm:s diameter så den ligger kvar på hyllan...

ErikL hade ett snyggt montage av en Watski/Faria som passar fint max 6000 rpm så det är än bättre än VDO:s 7000 men den gick på en 1200Kr s-os2007-01-02 21:18:43
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter en 12voltare från Biltema i min sen en tidigare ägare men den funkar ju givetvis inte eftersom jag har en 24voltsbil.

Nu när jag har satt i en omvandlare så kanske man skulle se om det är nått liv i den.

niklas2007-01-03 13:00:17

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat i en 12v från Biltema i min 24v bil. Fixar 12V med en 7812-variant (spänningsstabb ca 1A) och det funkade kanon i några dagar men sedan slutade det funka. Jag misstänker att 7812:an är kass (för lite kylning) men jag har inte orkat verifiera detta. Nu har jag byggt ett komplett 12v system i min bil så inom kort skall jag lägga över matningen på 12v batteriet istället. Återkommer med besked om det hjälper eller inte..

 

//B1N4RY

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Hej hej

Tänke mig att varvräknare måste jag ha! och blev glad när ni skrev att det gick att koppla via omvandlare!!! men icke jag har nu en fin omvandlare som jag även använder till bilsterion. men mätaren visar 1200 på tomgång och 4500 på full varv. och jag kan garantera att det inte stämmer!!!!! 

vad kan felet vara? är det pulserna från tändspolen? eller är det omvandlaren? eller kan det tänkas att jag ännu en gång ska bli sur på biltema orginal?

 

Mvh Daniel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Jo det stämmer att man måste göra, och det har jag också gjort.

därför jag är så förvånad men jag ska testa köra den från ett annat 12v batteri utan att gå genom omvandlarn. hjälper inte det ska jag lämna tillbaka den och byta till annat märke eller testa med en ny..
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lynghaug

GLÖM INTE ATT!!!  Signalen som man hämtar från tändspolen är och baserad på 24 volt, vilket kommer att störa vissa varvräknare som man ansluter som ni beskrivit. Vet ej om detta påverkar alla varvräknare men garanterat vissa. Kan vara något att beakta om det inte funkar bra. Skulle kunna funka med att bara seriekoppla en kondensator på signalkabeln, finns säker någon på forumet som kan räkna ut viket värde den ska ha. Lycka till. Lynghaug2007-01-09 09:16:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spänningen på tändspolen är ju nedplockad via förkopplingsmotstånd... och varvräknare skall ju fungera med eller utan motstånd... jag tror inte de är speciellt känsliga på just denna kabel som skall ha en brytande funktion? eller skall den få spänningspulser?... varvräknaren kanske till och med har en skyddsdiod på denna utgång eller ingång eller vad man nu skall kalla denna "sensorport"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lynghaug

Man får rätt kraftiga transienter på "minussidan" (speciellt om man har en dålig konding) och dom kommer ju att bli dubbelt så stora med 24 volt kontra 12 volt så har man en mindre avanserad varvräknare så kan den vara känslig för detta, men man gör ju som man vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det sitter ju ofta en avstörningskondensator på tändspolen också... givetvis är det bra om man kan få info om vilka varvräknare som fungerar så man slipper experimentera alt. köpa in något dyrt som sedan inte fungerar...en biltema varvräknare som redan satt i tycker jag gott man kan prova om den fungerar... fungerar det dåligt i TGBn men fungerar bra i en vanlig 12V bil så då vet man att den inte är så lämplig... och då kan fler undvika Biltemas... jag tycker man kan se varningar för biltema komponenter då och då i forumet... kanske varvräknarna också förpassas dit... om den inte klarar dessa transienter så borde visaren vara väldigt orolig och kanske till och med pendla hyfsat våldsamt???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar på sidan 7  här: http://koesters.dk/volvomanuals/VolvoOperatorsManual1.pdf  så kan man se hur fort bilen skall gå på de olika växlarna vid 4000 varv. Bra om man vill kolla om varvräknaren är med i matchen.

 

Vid 4000 varv högväxel

1:an 25 km/h

2:an 50 km/h

3:an 70 km/h

4:an 100 km/h

 

Bara ut å testa! Stämmer det inte så är det antingen varvräknaren eller hastighetsmätaren som strular smiley17.gif

Då får man testa med GPS för säkerhetsskull. smiley2.gif

 

(Hittade för övrigt inte denna del av manualen här på terrängbil.net)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så stoppar man en vass sten i högerdojan...när man trampar nog hårt och smärtgränsen nås...tro fan man övervarvar då...man får nog prova ett antal stenar så man finner sin kalibrering...kanske sparar mer soppa än en varvräknare

 

smiley29.gifsmiley26.gifsmiley18.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.H.

Tackar för alla hel goa tipps!

men är det inte så här att minus är minus så väl 12 som 24? för signalen tas ju på mins sidan ska detta ha betydelse?

sen att mätarnålen flaxar det kan ni skriva upp smiley5.gif skulle motorns gång föllja mätaren skulle jag vara åksjuk efter 2km smiley36.gif 

stenarna skulle funka till viss del men smärt gränsen ökas ju kraftigt när man väl vill fram vilket skulle resultera till "gubba" körning på väg smiley17.gif  annars kan man ju köra med känsla det funkar jätte bra! men just viljan att se varvet finns likväl kvar!

mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lynghaug

Borde konna gå att lösa med att ta signalen mellan två serikoplade motstånd på ex 1Kohm vardera. Anslut dom två seriekopplade 1Kohm's motstånden mella "minus" på tändspolen och jord, tag sedan signalen till varvräknaren i knutpunkten mellan dom två motstånden. Kan vara så att man får använda sig av två 500 ohm's motstånd om det inte skulle funka, det viktiga är att dom båda motstånden är av samma ohm-tal. Kan vara värt att prova.   // Mathias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...