Gå till innehåll

Varvräknare


Gäst Johan11

Rekommendera Poster

  • 5 weeks later...
Gäst Daniel.H.

Måste tacka så mycket för tipset!!!! jag testade idag med att slänga dit två motstånd på 820 ohm styck, och det fungerar toppen!

inte för att jag hajar exakt hur det kan göra det men bra blev detPDT_Armataz_02_22.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
Gäst niklas

Har precis satt i en ny Biltema-mätare där den förra satt. Funkar kanon nu med omvandlaren. Har dock inte kollat hur rimliga värdena är. Har för tillfället ingen blinkers och kan därför inte ge mig ut och testa men jag antar att även jag kommer få lite felaktiga värden. Nålen är dock stabil.

Kommer väl få köra den här lösningen med motstånd som beskrivs ovanför. En fråga bara. Vad är grejen med att det skall vara 2 motstånd i serie? Går det inte lika bra med ett på 1,5 Kohm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst niklas

Verkar fungera utan att sätta dit motstånd för mig. Mätaren ger i alla fall rimliga värden. Enligt tabellen i min tidigare post skall ju motorn varva 4000v/min i 100 km/h. Min visar runt 3900v/min i 100km/h. Tillräckligt noggrant för mig i alla fall. Hur den stämmer på övriga varvtal kan jag dock inte säga men det verkar rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan Niklas... två lika stora motstånd i serie = 24V delas upp i 12V över varje (spänningsdelning) och då får du växlande jord/0 resp 12V till varvräknaren... hyfsat stora motstånd så inte det skall bli hög ström igenom = man kortsluter brytar funktionen i värsta fall... nu är det ju inte 24V precis då förkopplingsmotståndet redan har reducerat spänningen på tändspolen vid normal drift...endast 24V vid start då startmotorn arbetar och förkopplingsmotståndet bortkopplat.

 

Sedan kan man ju fundera vad det egentligen är för spänning som landar i varvräknaren då brytarna öppna... det blir ju spänningsdelning där också... förkopplingsmotstånd - tändspole - varvräknare... personligen tror jag det är skit samma och varvräknaren "triggar" nog enbart på jord = då brytaren stänger... PDT_Armataz_02_10.gif
s-os2007-07-24 23:25:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas
Vad har du satt i för varvräknare i din? Märke o modell

 

 

 

mvh Johan

 

 

 

Det glömde jag skriva. Det är en mätare från Biltema och jag har satt den i mitten på panelen rakt ovanför hastighetsmätaren. Eller rättare sagt förra ägaren hade satt den där men kopplat allt på 24v så den var ju död. Nu har jag satt i en ny i samma hål och kopplat till 12v.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst niklas
hejsan Niklas... två lika stora motstånd i serie = 24V delas upp i 12V över varje (spänningsdelning) och då får du växlande jord/0 resp 12V till varvräknaren... hyfsat stora motstånd så inte det skall bli hög ström igenom = man kortsluter brytar funktionen i värsta fall... nu är det ju inte 24V precis då förkopplingsmotståndet redan har reducerat spänningen på tändspolen vid normal drift...endast 24V vid start då startmotorn arbetar och förkopplingsmotståndet bortkopplat.

 

Sedan kan man ju fundera vad det egentligen är för spänning som landar i varvräknaren då brytarna öppna... det blir ju spänningsdelning där också... förkopplingsmotstånd - tändspole - varvräknare... personligen tror jag det är skit samma och varvräknaren "triggar" nog enbart på jord = då brytaren stänger... PDT_Armataz_02_10.gif

 

Då förstår jag hur du menar. Som det ser ut nu tror jag att jag klarar mig utan motstånd. Värdena verkar stämma hyffsat ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst tessier

Går säkert att koppla in 24volten ifrån fördelaren direkt till mätaren utan motstånd om den matas med en separat 12volt, alltså tre kablar ifrån mätaren, Jord, 12Volt och signal från fördelaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...