Gäst Daniel.H. Postad 10 Januari , 2007 Rapport Share Postad 10 Januari , 2007 okey låter intressant ska försöka fixa motstånd bara.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 10 Januari , 2007 Rapport Share Postad 10 Januari , 2007 hmm nu håller man i två motstånd på 680ohm ska testa med dom! tack för tips! mvh //Daniel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.H. Postad 9 Februari , 2007 Rapport Share Postad 9 Februari , 2007 Måste tacka så mycket för tipset!!!! jag testade idag med att slänga dit två motstånd på 820 ohm styck, och det fungerar toppen! inte för att jag hajar exakt hur det kan göra det men bra blev det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Lynghaug Postad 10 Februari , 2007 Rapport Share Postad 10 Februari , 2007 Kul att det funkar. Alltid roligast med "billiga" lösningar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 10 Februari , 2007 Rapport Share Postad 10 Februari , 2007 Kanon! -huvudsaken det funkar... varför kan ju akademikerna klura på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 18 Maj , 2007 Rapport Share Postad 18 Maj , 2007 Har precis satt i en ny Biltema-mätare där den förra satt. Funkar kanon nu med omvandlaren. Har dock inte kollat hur rimliga värdena är. Har för tillfället ingen blinkers och kan därför inte ge mig ut och testa men jag antar att även jag kommer få lite felaktiga värden. Nålen är dock stabil. Kommer väl få köra den här lösningen med motstånd som beskrivs ovanför. En fråga bara. Vad är grejen med att det skall vara 2 motstånd i serie? Går det inte lika bra med ett på 1,5 Kohm? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 24 Juli , 2007 Rapport Share Postad 24 Juli , 2007 Verkar fungera utan att sätta dit motstånd för mig. Mätaren ger i alla fall rimliga värden. Enligt tabellen i min tidigare post skall ju motorn varva 4000v/min i 100 km/h. Min visar runt 3900v/min i 100km/h. Tillräckligt noggrant för mig i alla fall. Hur den stämmer på övriga varvtal kan jag dock inte säga men det verkar rimligt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Johan11 Postad 24 Juli , 2007 Rapport Share Postad 24 Juli , 2007 Vad har du satt i för varvräknare i din? Märke o modell mvh Johan Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst s-os Postad 24 Juli , 2007 Rapport Share Postad 24 Juli , 2007 hejsan Niklas... två lika stora motstånd i serie = 24V delas upp i 12V över varje (spänningsdelning) och då får du växlande jord/0 resp 12V till varvräknaren... hyfsat stora motstånd så inte det skall bli hög ström igenom = man kortsluter brytar funktionen i värsta fall... nu är det ju inte 24V precis då förkopplingsmotståndet redan har reducerat spänningen på tändspolen vid normal drift...endast 24V vid start då startmotorn arbetar och förkopplingsmotståndet bortkopplat. Sedan kan man ju fundera vad det egentligen är för spänning som landar i varvräknaren då brytarna öppna... det blir ju spänningsdelning där också... förkopplingsmotstånd - tändspole - varvräknare... personligen tror jag det är skit samma och varvräknaren "triggar" nog enbart på jord = då brytaren stänger... s-os2007-07-24 23:25:03 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 25 Juli , 2007 Rapport Share Postad 25 Juli , 2007 Vad har du satt i för varvräknare i din? Märke o modell mvh Johan Det glömde jag skriva. Det är en mätare från Biltema och jag har satt den i mitten på panelen rakt ovanför hastighetsmätaren. Eller rättare sagt förra ägaren hade satt den där men kopplat allt på 24v så den var ju död. Nu har jag satt i en ny i samma hål och kopplat till 12v. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst niklas Postad 25 Juli , 2007 Rapport Share Postad 25 Juli , 2007 hejsan Niklas... två lika stora motstånd i serie = 24V delas upp i 12V över varje (spänningsdelning) och då får du växlande jord/0 resp 12V till varvräknaren... hyfsat stora motstånd så inte det skall bli hög ström igenom = man kortsluter brytar funktionen i värsta fall... nu är det ju inte 24V precis då förkopplingsmotståndet redan har reducerat spänningen på tändspolen vid normal drift...endast 24V vid start då startmotorn arbetar och förkopplingsmotståndet bortkopplat. Sedan kan man ju fundera vad det egentligen är för spänning som landar i varvräknaren då brytarna öppna... det blir ju spänningsdelning där också... förkopplingsmotstånd - tändspole - varvräknare... personligen tror jag det är skit samma och varvräknaren "triggar" nog enbart på jord = då brytaren stänger... Då förstår jag hur du menar. Som det ser ut nu tror jag att jag klarar mig utan motstånd. Värdena verkar stämma hyffsat ändå. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst tessier Postad 25 Juli , 2007 Rapport Share Postad 25 Juli , 2007 Går säkert att koppla in 24volten ifrån fördelaren direkt till mätaren utan motstånd om den matas med en separat 12volt, alltså tre kablar ifrån mätaren, Jord, 12Volt och signal från fördelaren. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.