Gå till innehåll

Täta/byta oljekylare


Gäst Gastorn

Rekommendera Poster

Gäst Gastorn

Hur ska man göra med en läckande oljekylare? Behöver hjälp. Går det att plocka bort den helt? O sätta olje filtret direkt mot blocket eller behöver man nån sorts adapter för att de ska gå?

 

// Gastorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem med min TGB och i mitt fall var det tätningsringen mellan oljekylaren och motorblocket som läckte.

 

Det ser ut som det är oljekylaren som läcker men oftast är det tätningsringen som är dålig.

 

Du kan börja med att lossa oljefiltret och innanför filtret är det en mutter som håller oljekylaren, testa om det går att dra fast den muttern.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mvh Rune MJeep2009-10-24 18:30:26

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa

Såhär sitter delarna ihop.

oljekylare.jpg

(jag böt bild för att se bättre, nu är proportionerna kvar från den gamla bilden)

 

Det bästa vore nog att sätta dit en ny kylare. Den har förådsbeteckning F7050-462780-4.

Glid in på Bilia och kolla om det går och få tag på. Den heter 462780 hos VOLVO.
Protiwa2009-10-24 18:58:09
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa
Jag har haft liknande problem med min TGB och i mitt fall var det tätningsringen mellan oljekylaren och motorblocket som läckte.

Det ser ut som det är oljekylaren som läcker men oftast är det tätningsringen som är dålig.

Du kan börja med att lossa oljefiltret och innanför filtret är det en mutter som håller oljekylaren' date=' testa om det går att dra fast den muttern.

 

 

 

 

Mvh Rune M[/quote']

Tätningsringen har nummer 946681 på VOLVO om du skulle behöva en ny. Nr 32 på min bild. Nr 34, bakom muttern är en bricka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast och bäst är en filteradapter för konventering till oljekylare a 200:-  bästa och starkaste kylelementen tar man från kyldiskar eller industrikylare som sen kapas till lagom mått. elementypen på bilden kör jag med 12 mm kopparör 4ggr.

olje_kyl.JPG
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Defender1

Jag har ochså en läcka vid oljekylaren, förhoppningsvis gummipackningen,

Är det bara att släppa muttern bakom oljefiltret för att få loss oljekylaren eller är det något mer som måste släppas.....?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lossa mutern. fördelen med lös kyl är ju att oljan inte kyls av 90 gradigt vatten samt att ett läck med glykolvatten innebär motorn klabbar ihop i både lager samt ringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gastorn

Var får man tag i en sån adapter? Behöver man tömma kylstemet när den ska bytas? Är de nåt annat man ska tänka på? Behöver få ordning på de till nästa helg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr fanns de att köpa till turbokitet till 140 serien samt på c202.   adaptern har skruvas fast med en mutterhyllsa som har vanlig volvo gänga invändigt samt även utvändigt så vanligt filter passar, adaptern funkar så att istället för att oljan bara vänder i filtret leds den vidare ut i anslutningarna till valfri kyl.  kylet kan tex vara rören i stötfångaren eller varför inte ett extra element i ht'n.   Jag har kylning för oljan samt turbon och mitt kyl blir inte brännhet hade jag istället använt den typen av marinkyl som visades tidigare på bilderna hade min olja istället värmts upp till nästan vattenkokpunkt.

 

min adapter finns i värnamo, men kan tänka mig altyco mfl som skrotar de modernare valparna har dessa liggande.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan oljekylet lossas ska kylvätskan tömmas ut. Det finns ett kylvätskeinlopp till vänster på oljekylet och den är bara "intryckt" i

 

motorblocket.

 

Kylvätskeutloppet på höger sida är ett rör som är "intryckt" i oljekylet

 

Röret är fäst mot motorblocket med två små klammor bakom grenröret och dessa klammor måste lossas ( trångt och småpilligt ).

 

Nu är det bara att lossa muttern och lirka ut oljekylet.

 

 

 

Tänk på att skaffa tätningsringar även till kylvätskan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mvh Rune M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en adapter ska användas med eller utan extern oljekyl så måste kylvattnet in och ut på motorblocket tätas på något vis.

 

 

 

Fundera på hur det ska lösas först innan ni köper en adapter.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mvh Rune M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är det bypassröret de har använt dvs det som går in bakkant under grenröret är det väl bara att ta ett bypassrör från någon vanlig b18-b20 är det extra utagen som brukades för extra värmare mm så är det bara att plugga dessa som de är pluggade orginal.

 

Löst oljekyl hjälper till att hålla ner hela motortempen gör stor skillnad om man åker turbo.

i båt har vattenoljevärmren fördelar men i bil tycker jag det är tveksamt att använda dem, gör så här ta en tur med hushållsbilen känn sen på oljetråget jämnför med värmen från överdelen på kylaren eller toppen, vilket är varmast? Men visst i sträng kyla vintertid kan fördelar finnas att snabbare värma upp oljan. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har själv varit med om detta.. fast åt andra hållet, oljan gick in i kylsystemet när motorn gick och åt andra hållet när motorn var avstängd... var helt säker på att det berodde på en dålig topplockspackning eller nån spricka i toppen... böt topplockspackning 2 ggr och körde sprickinidkering på både block och topp utan resultal... symtomen var vit rök i avgaserna samt vatten i oljan.. upptäckte sen oxså olja i kylvätskan... höll på att bli tokig innan jag testade med en annan oljekylare och problemet upphörde. Tänkte förs att ta den oljekylaren och ta vatten rören från en vanlig B20, men skruven som håller både oljekylaren och oljefiltret är ju för lång om man tar den kylare, en kort från en B20 införskaffades men jag lyckades inte att få loss den bå B30 motorn så det var bara att bita i det sura äpplet och skaffa en ny oljekylare... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Oljekyl är inte bara fråga om att kyla oljan, utan att få den att hålla rätt temperatur. Kör man med grejor som utvecklar mer värme än original ganska konstant så kanske det är bättre att bygga om med separat-kyl, men original är det förmodligen bättre rent tekniskt att ha oljan vattenkyld. Oljan värms upp fortare och håller rätt temperatur, istället för att ta tid på sig att bli uppvärmd och sen kylas betydligt hårdare i separatkylet. Men även i mitt fall hade jag hellre sparat en större del av de 7000:- genom att bygga om till separat-kyl om det inte gått att få fatt i nåt begagnat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr var det enkelgradiga oljor numera är sae talet stort.  

Oljan i blocket blir ju inte mycket varmare än blocket men har du tex turbo som extra värmekälla kan oljan lätt bli mer upphättad än övriga blocket och då behövs oljekyl.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Daniel.L

På två av dom tre civila 11:or jag ägt saknades oljekylet helt, dock var den sista med oljekylare, sen om det är original från fabrik eller bortplockat senare det vet jag inte.

Kan tillägga att jag inte hade några värme problem eller annat med dom som saknade oljekylet. Daniel.L2009-10-25 14:13:41
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Gastorn

Idag fick jag reda på vad en ny oljekylare kostar  o den e inte billig, den kostar 7891:- exkl. moms. Men nya tätningsringar är beställda men får inte dom troligtvis förrän på onsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog de lösa adapterna hade samma oring som på oljefiltren, innan du beställer kan du ju kolla om man gjort på samma sätt med vattenoljekylaren. annars är ju inte oringar någon större kostnad hos väsorterade verktygsfirmor eller hydralfirmor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...