Gå till innehåll

Svenskregistrera norskvagn?


Gäst jeep_tom

Rekommendera Poster

Gäst jeep_tom

Kollat på att köpa mig en BV202a nu som jag. Vagnen finns i Sverige, men är sedan tidigare en Norsk import.

 

Tyvärr finns det inga papper eller reg bevis på denna vagnen som nuvarande ägare har. Allt han vet är att den kommer från norde tidigare innan han köpte den..

 

Så jag undrar, finns det någon möjlighet att få denna vagn registrerad då? eller är det att köra utan papper som gäller?

 

tack på förhand
jeep_tom2009-11-24 16:21:03
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jeg vil tro du bor i Sverige ?? Staten/bilprovningen der som i Norge hverken kan eller vil regge ett kjøretøy uten papirer. Men...har den vært registrert i Norge så bør det kunne være mulig å finne ut hva det er, og hvor den kommer fra, men det betinger at det er noen type rammenr på den. Er det ikke det på den har du ett problemPDT_Armataz_02_27.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg vil tro du bor i Sverige ?? Staten/bilprovningen der som i Norge hverken kan eller vil regge ett kjøretøy uten papirer. Men...har den vært registrert i Norge så bør det kunne være mulig å finne ut hva det er' date=' og hvor den kommer fra, men det betinger at det er noen type rammenr på den. Er det ikke det på den har du ett problem[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_27.gif[/img]

 

Som det ser ut så verkar det inte finnas några spår efter varken norsk civil eller militär reg.

 

Men nånstans i Norska försvaret borde det väl finnas listor på inköpt materiel o på nåt sätt spårbart utifrån ramnr eller tillverkningsnummer eller nåt???
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja er det noe nr på den så burde det gå ann å finne ut av det, uten nr så må den nok kjøres uregg.

Og finnes det nr på den så vet ikke jeg om forsvaret "gidder" å hjelpe til med noe som helst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är detta en av alla bandvagnar som skars ner till "ihopmonterbara" delar och exporterades till Sverige som skrot? Träffade på en sådan i Olerum på tredagarsträffen, köpt billigt, nedskuren och ihopmonterad totalt papperslös. Jag pratade aldrig med killen om den biten, men det skulle ju varit kul att veta. Finns bilder på den på min pix-box under Olerumsfliken.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst jeep_tom

Denna vagn är en som är nedskuren och sedan ihopsvetsad efter att det förts in till Sverige. Vet att en kille som heter Bo-Göran knutes sålt en eller flera sådana vagnar som varit isärkapade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är sååå trött på att alltid ha rättPDT_Armataz_02_03.gif

 

Jag vet att den här BV 202 kom från trakten av Göteborg, Det var ett helt gäng som kom med stora lastbilar fulla av diverse kul fordon. Hoppas han ser detta och ni kommer i kontakt med varandra så kanske ni kan hjälpas åt för att på något sätt kunna köra dom lagligt.

 

SKREV OBELIXEN

 

EDIT: kom ju på att jag faktiskt hade fel angående totalvikten på galten i terängfordons-spaningstråden, och känns än idag att jag fick medge att Hasse hade rättPDT_Armataz_02_13.gif.

 

 Â¤!@%# skåning!
OBELIX2009-11-24 23:47:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Den ända maskin som rått på det surdiket rakt över PDT_Armataz_02_44.gif

Hoppas ni får hjälp av varandra och Att du kommer på flerkörningar i olerum Psycho; Jag sitter gärna med en liten sväng om det blir något tillfälle PDT_Armataz_02_30.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Psycho,

 

Välkommen hit, kul att du uppmärksammade min lilla "efterlysning" och hörde av dej här. Tack för senast får jag säga. Tredagars i Olerum är som en hjulafton- fast bättre!

 

Hasse, inte bara rakt över, på tvären, längs med, diagonalt och till och med på liggandes på sidan till slut! Det var mycket underhållande att titta på!

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ända maskin som rått på det surdiket rakt över PDT_Armataz_02_44.gif

Hoppas ni får hjälp av varandra och Att du kommer på flerkörningar i olerum Psycho; Jag sitter gärna med en liten sväng om det blir något tillfälle PDT_Armataz_02_30.gif

 

 

 

haha tackar tackar!!! Det ska vi nog lösa du! klart jag ska försöka komma på så många träffar jag kan!!

 

länkar till en liten film från olerum! det berömda surhålet

http://www.garaget.org/video/y99ynkx2ryu6

http://www.garaget.org/video/y99ynkx2ryu6

 

EDITERAD Av H.Hansen (fixade länken)

 

 

 

 

H.Hansen2009-11-26 21:07:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst silverado

Hej  Heter Håkan och hittade nyss detta forum.  och jag blev ju nyfiken på hur man kan regga en bv.  jag har en norsk som ej varit isärskuren.  forskade mycket förut i hur man skulle göra men alla sa att det bara var att glömma. skulle ju vara kul om det gick att regga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej  Heter Håkan och hittade nyss detta forum.  och jag blev ju nyfiken på hur man kan regga en bv.  jag har en norsk som ej varit isärskuren.  forskade mycket förut i hur man skulle göra men alla sa att det bara var att glömma. skulle ju vara kul om det gick att regga.

 

Hei Håkan og velkommen hit.

Skal du regge en BV må du ha papirer på hva det er og ett rammenummer' date=' har du ikke det er det ikke mulig,desverre. Slik er det i Norge og helt sikkert slik i Sverige også..[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_30.gif[/img]
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

tackar.  nummer finns ju. den har gått som räddningsfordon i norge  på nått fjäll.  men tyvärr inga papper  det står Bagn på sidan av vagnen vet du var det är??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar.  nummer finns ju. den har gått som räddningsfordon i norge  på nått fjäll.  men tyvärr inga papper  det står Bagn på sidan av vagnen vet du var det är??

 

Bagn...sikker på at det ikke står Bjogn ? Har den et rammenr er det jo håp. Den store frågan er jo hvordan den er tatt inn i Sverige...er den tatt inn "lovlig" med tanke på Tullen etc.

Vet at om jeg henter en bil/bandvagn/kjøretøy etc i Sverige og skal ha dette regget i Norge må jeg stoppe i Tullen og betale moms etc og fylle ut importpapirer, og så må jeg til Biltilsynet (SBP) og regge kjøretøyet.

Er ikke sikker men virker på meg som at det er vannskeligere å regge en BV i Sverige enn i Norge med tanke på å få skilter på de...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst silverado

ska kolla mer exakt vad det står.  har ingen aning om hur den kom till sverige fick iaf inga tull papper när jag köpte den.  kan ni regga en bv så att  man får åka på vägen i Norge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska kolla mer exakt vad det står.  har ingen aning om hur den kom till sverige fick iaf inga tull papper när jag köpte den.  kan ni regga en bv så att  man får åka på vägen i Norge?

 

Ja...det er jeg ganske sikker på ja. Sitter det skilter på den kan den kjøres etter veien.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok  då kanske man kunde regga den i norge då men jag kanske inte får äga ett norskt fordon..

 

Jeg får ikke eie ett svensk registrert kjøretøy....så da får sikkert ikke du eie et norskt.
speedy2010-01-04 21:19:48
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta tills dom som faktiskt ÄGER bandvagnar säger sin mening i frågan- dom måste väl veta bäst! Måla inte f*n på väggen. Det finns en tråd här om hur någon faktiskt har lyckats att vägregga sin BV, leta reda på den och läs vaf som skrivits, Skicka ett PM till Psycho och fråga han. Han hävdar ju längre upp i tråden att det går.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta tills dom som faktiskt ÄGER bandvagnar säger sin mening i frågan- dom måste väl veta bäst! Måla inte f*n på väggen. Det finns en tråd här om hur någon faktiskt har lyckats att vägregga sin BV' date=' leta reda på den och läs vaf som skrivits, Skicka ett PM till Psycho och fråga han. Han hävdar ju längre upp i tråden att det går.

 

SKREV OBELIX
[/quote']

 

Enig der OBELIX, men uten papirer på kjøretøyet, får du ikke reggat noen ..så e det bara PDT_Armataz_02_02.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det står "Bagn" er det vel sannsynlig at det dreier seg om Bagn i Valdres (en av Norges større daler), på vei langs E16 sør for Fagernes. Etnedal Kommune. Det er noen andre steder også som heter Bagn, men de er mindre... Det er fjell og turisme i området rundt Bagn, så de har sikkert en redningstjeneste. Kart "Bagn"

 

Stein

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...