Gå till innehåll

Svenskregistrera norskvagn?


Gäst jeep_tom

Rekommendera Poster

Gäst silverado

har skickat ett pm till psyko,  så det är väll bara att vänta på svar.   kunde man hitta rätt Bagn så kanske det finns papper på den där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

min 202a är isärkapad norskvagn likaså har du fått reda på hur man reggar den än har bråkat på transport styrelsen ett bra tag o de verkar vara kört så vida man inte reggar den som arbetsredskap eller väghållningsfordon men då måste det finnas ett ramnummer som är bortkapat har inte hittat nått annat nummer på den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja er det noe nr på den så burde det gå ann å finne ut av det' date=' uten nr så må den nok kjøres uregg.

Og finnes det nr på den så vet ikke jeg om forsvaret "gidder" å hjelpe til med noe som helst.
[/quote']

Personling har jeg gode erfaringer med forsvarets kjøretøy register. Men det kan ta litt tid. Di var hjelpsomme når jeg skulle ha skilter på min ex-mil Polynorm henger. Den hadde aldri vært sivilt registrert, men regisreringskort var utstedt da den var auksjonert bort. Registreringskortet lå hos biltilsynet i Narvik med navnet på kjøper. Så om den er solgt og ikke registrert kan det kansje ligge et registreringskort noen steder.....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

Det finns formodligen massor av registrade bv202 i sverige, tyvärr vet jag inte om någon av  dessa kommit från norge. Svenska vagnar är det inga problem att registrera tydligen, då man ringer svenska försvarets fordonsregister, och kollar upp sitt chassienummer, som då finns i deras dator.

För att registrera ett fordon måste man göra en ursprungskontroll, helst med tidigare registreringsnummer, eller med intyg från tillverkaren.

Och det sistnämnda blir väl svårt då bolinder-munktell inte finns, motsvarigheten idag heter VME. Och dom har ingen aning om vad 202.an är för ett fordon.

Dom bollar över frågan till munktellmuseet, som vet mest om detta fordon och då får man prata med en av hjärnorna bakom detta fantastiska verk, Bo Liljestrand.

Och eftersom inte han langre arbetar för dåvarande bolinder munktell, kan han inte heller skriva något intyg på  fordonet.

Så då har man två alternativ kvar (ett ej nämnt än), och det ena är då tidigare registreringsbevis, nummer!

men kommer vagnen från norge, så ska man först och främst få tag i deras motsvarighet till försvarets fordonsregister, och begära ut handlingarna från dom.

Men förmodligen är detta knepigt, då vagnarna sålts som skrot, och då kanske dom dödade papprena på alla de vagnarna, jag vet inte.

Sen får det inte vara äldre än 1 år, de papprena man ska lyckas få tag på från norge.

Utöver detta ska det finnas tullhandlingar, då norge inte är med i eu!

och vagnarna är inte tullade då de kom till sverige.

Jag har pratat med en man i borås, som va en av dom som köpte in vagnarna som skrot, och tog hem dom.

Har man inte ännu lyckats, har man ett alternativ kvar, det är att man kontaktar motorhistoriska-riksförbundet, för är ett fordon äldre än 30 år, och man kan bevisa att det varit i sverige i minst 20 år, så kan man genom dom få intyg på vad det är man har, men då måste fordonet vara i originalskick, dvs, inte sönderkapade, inte andra motorer, ingenting får vara omgjort.

 

Sen kan man inte påstå att transportstyrelsen är särskillt hjälpsamma i denna frågan om hur man ska göra,  dom skickar bollen bill bilprovningen, som i sin tur bollar över frågan till maskinprovningen, som sen hänvisar till sfro, som säger transportstyrelsen... och vips efter mycket vilja och en del tålamod, har man pratat med alla olika mindre begåvade människor flera gånger.

 

Det finns emellanåt en annons på blocket.se som säljer bv202 delar, skyddsvakt ab! Han säger sig ha registrerat många (typ 30-40 stycken) bv202, för ca 20 år sedan, och han kan för några hundra, skicka de handlingar han använde sig av, för att lyckas. Detta är ju inte säkert att man kan göra idag, och heller inte med norsk vagn.

 

Problemet verkar alltså inte vara vad man ska registrera dom som, utan att göra ursprungskontrollen!

 

Jag har forskat väldigt mycket i frågan då jag ville registrera en vagn, och har hittat några registreringsnummer som jag har frågat tex transportstyrelsen om hur man ska göra för att få ett identiskt fordon registrerat till samma sak, men det är som sagt ursprungskontrollen som jävlas.

 

Jag har 3 registreringsnummer uppskrivna på lastbilsregistrerade 202:or, och kanszke 8 som är registrerade som terrängvagnar...

 

Jag kan skriva upp något nummer om det är till hjälp för att någon ska lyckas, men jag tror alla vagnarna är svenska vagnar !

 

Hoppas någon lyckas, Min dröm hade varit att lagligt få ta ett varv på cruisingen i sommar, och att få åka lite vart man vill, utan att polisen har rätt att bota mig..

 

// Dieselharry
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det löser sig för er att vägregga vagnarna,har själv inget intresse av att vägåka med mina vagnar.....

Min definitiva åsikt är att dom ska rulla på snö för att slippa jävlas med krängningar och punkor....

Fast iofs.....Vintercruising....Alltid retar det nån..PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja nu har jag pratat med militärens fordonsregister dom hadde papper på vagnen tydligen sålde dom ett stort parti vagnar till norge när 206an kom fick reda på att det är en 202 nf1a årsmodell 1980 så nu skall dom kolla om dom kan släppa papprena hon viste inte hur hon skulle gjöra då den hadde gått på export nån som vet hur man kontaktar norska armens fordonsregister. och jo jag måste regga den för att den den skall ut på jobb o då krävs försäkring o nummerplåt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst dieselharry

Hade hon uppgifter på din vagn att den gått till norge ?

Det hade dom inte på mitt fordon och det gick också till norge.

Du måste förmodligen ha tullpapper på den när den togs från norge till sverige för att du ska lyckas (jag är inte 100% säker, men till mig säger dom så)

Då har sveriges försvar alltså sålt vagnen till norge begagnad då, min gick ny till norge och finns därför inte med i deras register :( ..

 

Intressant om någon kan få fram ett nummer till norska arméns fordonsregister.

Om du vill, ring Bo på munktellmuseet i eskilstuna och fråga honom (han minns vart i oslo dom va i kontakt med när det gällde dessa vagnar) Så går det forska mer i det när du fått namnet på vad det hette på den tiden iaf.

Skicka ett mail till mig om du inte vill leta efter hans nummer själv, så kan jag skicka det till dig.

 

// Johansson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ltgb912

När vi föra jul köpte våra BV206 i norge, understregade f.d. ägaren, at vi måste komma ihåg att ha med det såkallade "Vognkort" som motsvarar den militäre reg.attest. Vognkortet lå ved den lokale bilinspektionen, men hur det var hamnat där, visste han inte. Det skickas förmodentligen direkt från försvarets auktion till bilinspektionen närmast köpar . Tullpapper är et måste, annars finns vagnen inte i landet!

MVH

Bent
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...