Gå till innehåll

Diesel i fotogen värmare ?


Gäst H.Hansen

Rekommendera Poster

Gäst H.Hansen

Efter att ha bott här i över 1,5 år har jag äntligen fått röjt ur garaget så jag kommer in med en bil, Ja inte valpen då den är för hög PDT_Armataz_02_04.gif

Nu funderar jag lite över uppvärmingen där, jag har tidigare värmt upp det med el element samt fotogenvärmaren jag har, när jag sprutmålade element mm under badrums renoveringen.

Det som var nackdelen med fotogen värmaren var att den tar ju en tank på 5-6 L under ett dygn, och en 5L dunk fotogen på tex jula ligger nära 200 kr,

Det säger sej själv att skall jag ha värme där nu när jag skall skruva på mitt andra projekt Cherokeen blir det lite dyrt att köra på med fotogen för 200 kr dygnet, då är el elementen eller en skaplig värmefläkt billigare i drift'

Nu funderar jag om någon har provat köra diesel i fotogenvärmaren ?

Brinner det i huvetaget ? sotar det något extra mycket så värmaren sotar igen?

 

Jag skall bara ha extra värme när jag skruvar så att gå ut och tända värmaren en stund innan är ju ok, om det funkar med diesel, annars vete tusan om det inte blir billigare att köra med en värmefläkt på timer + att jag har ett litet oljefyllt element på 400 W som står på och häller lite värme hela tiden

Det är ju inte så stort men det funkar åt mej, och bättre än att ligga ute och skruva

Photo0003.jpg

 

 

Andreas.E2010-01-03 11:43:19

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Hasse,

 

Du som har tillgång till ved numera kan väl svetsa ihop en "laxen" kopia och elda i? Det är väl bara att gå ut och fjutta på nån timme innan? Vi kan ju gå till Ö&B och mäta lite på dom som finns där, Jag känner en som kan fixa plåt jäkligt billigtPDT_Armataz_02_03.gif

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

En vedkamin.

Men Hasse, jag köpte 2kW fläktförsett 220V-element för en knapp tvåhundring i somras. Jag hade det i campern som visserlunda är betydligt mindre utrymme, men när det gick på femtedelsfart så blev det rena bastun så det borde väl gå med ett eller ett par stycken i ditt garage??? Räknar man med en krona kilowatt-timmen och full bössa på ett sånt element så kostar det ändå inte mer än en femtilapp om dygnet. Då lär du säkert kunna mecka i kalsongerna. ErikC3042009-12-01 15:58:07
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst FormerMazda

Så det är den vedkaminen! Haha! Där ser man! Jävlars i havet vad den värmer!

 

I övrigt, håller med Erik. Kanske kostar lite mer. Men inte mycket, men du har en enklare och säkrare värmekälla sen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade nog satsat på laxen.....

Kan gå i god för att den värmer utav bara den.

Vi hade en Laxen i patrulltält 8 när vi va uppe på Femörefortet.

Satan i gatan va varmt där blev PDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

En kompis till mig har golvvärme å sådant i sitt garage,, men kör den så han har ca 5-10 grader i garaget,,

Ska han va där å greja kör han igång en gasolkanon,, ser inte så billig ut men satan så effektiv,

han har ett 6 bils garage med ca 5m i takhöjd,, blir 20 grader på ca 10 minuter och den stannar på termostat själv,

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för typ av "fotogenvärmare". Är det en fotogenkamin med veke eller är det en kamin typ Husqvarna Warm Wind? Den senare går att köra på diesel men du får byta ut och/eller justera en grej. Vanlig fotogenkamin vet jag inte. Pröva och berätta!! Blir det kul effekt får du ta bilder!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm, fin bild på den där firren, när jag ser den så här i lugn och ro på datorn och inte runt-springandes-på-Ö&B så upptäcker jag en sak- Jag kan gå till balk-kapen på joppet och kolla om dom har nåt fyrkantsrör i lämplig dimension, så kan dom kapa till ett lämpligt ämne till själva lådan, sen är det bara att skära ut gavlar och luckan- sen svetsa satan som finnen sa!

 

Rapport i frågan kommer....

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Det är en Corona fotogenvärmare med en rund (strumpa) till veke.

Photo0011.jpg

Och naturligt vis kunde jag inte motstå att prova med diesel PDT_Armataz_02_03.gif

Har kört den i 5 timmar nu och det sotar inget, ingen värre lukt än med lysfotogen Samt jämn och fin låga

Kopia_1_av_Photo0013.jpg

Som synes brinner det fint av vad man kan se igenom inspektions luckan.

Vi har -3 grader här nu och + 18 i garaget närmast porten (det är där det är kallast)

skulle nog funka att skruva i T-shirt PDT_Armataz_02_02.gif

Lite skillnad på 40 kr L och 11.30 L som de tar för dieseln här nu.

Kul att det fungerade så bra, Annars hade det nog blivit en liten 2 kw värmefläkt och kört på med när man är där. Nu köra jag i gång fotogen/dieselvärmaren en timme innan jag skall smyga ut och skruva, hinner lagom med att fixa lite kaffe och skumma igenom forumet så är det nog varmt och gott nog åt en som länge haft blå hallen som skruvar tillhåll PDT_Armataz_02_39.gif

 

Får tacka för all respons PDT_Armataz_02_44.gif

MVH Hasse H

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI

Fräckt Hasse PDT_Armataz_02_44.gif Klart man måste prova det gjorde du jävligt rätt i.

 

Nu blir det till att testa med den röde kommunist ugnen vi har i patrulltältet.

Ska bli ett sant nöje

 

Mvh framtida Diesel ildaren

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Karl XI
Hmmmm.....

Undrar om det går att köra med diesel i en M2842-062010 (vattenfiltervärmare)?

 

Alldeles säkert

Funkar ju på samma sätt. Fast på vattenfilter värmaren fins inget glödnät

 

Mvh Arnberg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att du fick fart på fotogenkaminen Hasse. Om du är i Norge någon gång så passa på och köp fotogen där, det brukar jag göra. Runt 9 kr litern brukar det kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja vad gött det är att äntligen få ett eget garage på gården, å med fungerande uppvärming, Kollade nu på morgonen efter det har varit ner mot - 8-10 grader i natt, och värmen var fullt acceptabel ute i garaget

 Och 5 steg & en trappa ner är källar ingången, där har jag även lyckats röjt ur ett rum som är hobbyrummet, där man kan sitta och pilla på allt från små saker till att riva valpaxlar och renovera motorer, lyssna på musik dra en bira eller bara ligga på skinnsoffan och slappa, mitt mot det har jag ockuperat ett förråd, så nu är det ordning och reda här, alla valp/TGB delar på ett och samma ställe

Maskiner mm samlat i stället för helt utspritt.

Nu skulle det ha varit lite högre och bredare där inne men man får vara nöjd ändå, fattas bara att bygga ett tak över källartrappan och en sammanbunden genomgång till garaget, Men det får nog vänta lite, hade fullt upp med att okupera källaren, innan de gav upp och lät mej husera fritt där PDT_Armataz_02_39.gif

Skall nog ta och sätta upp haki ställningen brevid garaget och sätta på en nock på den klä med plast tak och presennings sidor så har jag 3m brett 6 alternativt 9 m långt och som lägst 3 m i tak med betong plattor som golv, där han jag inhysa valpen och andra framtida projekt, Det är nog lättare att driva igenom det än att få bygga i hop garaget med hus och källar trapp PDT_Armataz_02_12.gif

OPS hoppas hon inte läser detta PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

H Hansen hur går det med värmaren funker det bra

Kan säga att diesel i stormlycktor funkar fin fint

 

diesel_027.JPG

En bild på utomhus belysningen på ballen

 

Mvh Arnberg
Karl XI2009-12-16 20:44:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...