Gå till innehåll

Kanon efter valp


Gäst Erik86

Rekommendera Poster

Har lite funderingar på att bygga en kanon på hjul PDT_Armataz_02_11.gif att hönga bakom valpen. Givetvis en replika som inte går att använda utan mest för skojs skull. Tror inte farbror blå kommer gilla det heller men men. Så undrar om nån vet någon modell från 60 talet och gärna nå bilder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

Är det samma kanon som satt på PV jeepen? Tycker pivot bygeln ser lika dan ut.  

Borde gå att få till ett rör som kan skjuta fyrberkeripjäser på ett spektakulärt och lagom livsfarligt sätt  :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde gå att få till ett rör som kan skjuta fyrberkeripjäser på ett spektakulärt och lagom livsfarligt sätt  :)

Googla eller youtube-sök på "potato gun" eller "potato launcher" så vet du vad du vill ha PDT_Armataz_02_11.gif, konsten blir att bygga den så den ser ut som en pv-pjäs.

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja man kanske skulle bygga den som en potatis kanon så man kan göra nå nytta med den typ rikta mot grannarna om dom blir för högljudda nån kväll PDT_Armataz_02_11.gif fast vore nästa lite skojigare med en större pjäs än en pvpj1110 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är även potatis- och andra kanoner som kan avfyra överhuvudtaget någon form av projektiler licenspliktiga!!!!

Läste nyligen om en som hade skjutit ut övet havet med en potatiskanon. Det vart utredning och rättegång. Visst är lagarna kul?

Å andra sidan så är mynningsladdade vapen avsedda för svartkrut, tillverkade före 1896 (tror jag årtalet var) licensfria. (man får inte automatiskt skjuta med dem, eller springa på stan, men man får inneha).

 

Hälsar skjutglade Kalkyl

FD. sheriff på High Chaparrall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för att ett vapen ska vara licenspliktigt ska det väl ha en genomslagskraft över 10 joule 4m från mynningen, har jag för mig. det borde motsvara ett luftvapen. därmed borde en potatishaubitz överskrida det med råge.

är det föresten någon som vet hur man får licens för en sådan.
hfb6082009-12-06 12:58:16
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att man ska behöva licens så ska det väl vara ett vapen. Har du ett rör med tryckluft för att blåsa bort skit med så kan det knappast behöva licens. Om det sen kan skjuta en tennisboll, ja det må väl så vara, det kan en dammsugare som går baklänges väl med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

[Admin edit]

Vi börjar närma oss gränsen för sensur mina herrar PDT_Armataz_02_02.gif. Diskutera gärna vidare möjligheten att bygga en attrapp, men om det är rätt eller fel med diverse licenser lämnar vi nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PDT_Armataz_02_02.gif Hej Erik 86!

 

Det är en sån här du skall ha!

 Pvpj 1110 9cm som drogs efter Pv-jeepen första åren innan den flyttades "ombord2 på PV-jeep 9031.

P3250165pvpj1110.jpg

 

Sen så såg det ut så här:

 

Pv-jeep_2.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag struntar i en som kan avfyra något får nog bli en attrapp ist farbror blå blir nog tillräckligt glad ändå om man blir stoppad. Det får nog bli en pvpj1110 att hänga bakom ska man bara få lite tid att bygga en också

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Dom där "svordom" laveterna hade vi till tgb1111 med....fast bara som kanonförvaring när vi gjorde annat med fordonen,  fast vi fick äran att dra skitet genom skogen till en fiktiv eldställning vilket gick åt skogen  PDT_Armataz_02_23.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag struntar i en som kan avfyra något får nog bli en attrapp ist farbror blå blir nog tillräckligt glad ändå om man blir stoppad. Det får nog bli en pvpj1110 att hänga bakom ska man bara få lite tid att bygga en också

 

När du ändå bygger en så kan du bygga en till mig också, jag vill ha en till min 9031:a. Jag betalar naturligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska börja med att bygga en till mig själv så får vi se hur den blir och hur jobbigt det var så kan vi disskutera sen om det blir att bygga fler. Kommer självklart lägga upp bygg bilder när bygget väl kommit igång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt! Jag kan iofs bygga en själv också, problemet för min del är att man måste komma åt en orginal att ta måtte från.För att hitta ritningar tror jag är ganska uteslutet.

Så om någon vet någonstans i närheten av göteborg vart det finns en kanon som man kan fota på nära håll och ta mått ifrån så säg gärna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Hassefan is back

Långt PVC rör, lite rörböjar till pivon, trä och metall delar.....sen äre klart..

 

Den närmaste jag kommer på här nere finns i hässleholm på pansarmuseumet

 

Alla reservdelar, ammunition, mm mm mm skickades till Baltikum när Pvpj1110 avecklades ur Fm organisationen
Hassefan is back2009-12-09 12:52:13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...