Gå till innehåll

Ny behörighet


Gäst SBAT

Rekommendera Poster

Ibland undrar jag om inte även en del av uppkörningspersonerna går på "magkänsla" och om magkänslan inte är bra MEN det inte finns något konkret att "ta på" så blir det krystade saker man slår ned på... och då blir det konstiga motiveringar till "kuggning". Det är klart att man skulle kunna tycka att de skall följa sitt protokoll och bocka av likt robotar... eller skall de göra en mer eller mindre personlig bedömning... svår fråga... -som det är nu kan man ju även bli kuggad för att man är kaxig eller klär sig annorlunda.

s-os2010-03-05 09:46:27
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är svårt. Jag tycker de ska kunna gå på sin magkänsla och (naturligtvis sitt protokoll) kugga när de upplever att man är osäker, eller inte beter sig riktigt korrekt. Det kräver dock att att inspektörerna är välutbildade och gärna har erfarenhet av att ha kört mycket lastbil. På så sätt tror jag de personer som blir godkända blir väldigt bra förare. Tycker det blir lite fel när nyexaminerade inspektörer följer protokollet till punkt och pricka och kuggar en förare för en liten skitgrej i sammanhanget. De jag har kört för har dock klargjort att de ser till helheten, vilket borde innebära att de lägger en viss personlig värdering i hur de upplever körningen.

 

Jaja, det blir nog väl.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är svårt. Jag tycker de ska kunna gå på sin magkänsla och (naturligtvis sitt protokoll) kugga när de upplever att man är osäker' date=' eller inte beter sig riktigt korrekt. Det kräver dock att att inspektörerna är välutbildade och gärna har erfarenhet av att ha kört mycket lastbil. På så sätt tror jag de personer som blir godkända blir väldigt bra förare. Tycker det blir lite fel när nyexaminerade inspektörer följer protokollet till punkt och pricka och kuggar en förare för en liten skitgrej i sammanhanget. De jag har kört för har dock klargjort att de ser till helheten, vilket borde innebära att de lägger en viss personlig värdering i hur de upplever körningen.

Jaja, det blir nog väl.. ;) [/quote']

Magkänsla och erfarenhet i kombination med en objektiv och saklig inspektör är kanon fint... men men vi lever inte i den bästa av världar... jag körde upp för MC för länge sedan... på den tiden då hinderbanan var rena cirkusartisteriet (början 80-talet) jag körde upp på en liten ort och inspektören reste 25-30 mil enkel väg och jag kan ju lugnt påstå att de ville lägga ned på den orten och via statistik visa att det är en olämplig/för liten ort ( = mycket underkända) ... vi var hyfsat många som skulle köra upp, hinderbanan klarades av och vi gick till bromsprovet... nu blev det svårt, provocering, hjullåsning, vältningar etc... min tur var sist och jag hade kollat de andra och anpassade bromsningen och stannade innan markeringen -varvid inspektören började provocera mig också så att jag skulle köra igen och göra bort mig som de andra... nu blev jag arg och läste lusen av honom... teorin säger -12meter på asfalt vi kör på grus = 4ggr längre bromsträcka... jag stannar innan 12 det är F*N bara att du godkänner... jag läxade upp honom och körskolläraren var med så han blev tvungen att godkänna mig och körskole läraren följde även med i inspektörens bil ut i trafiken - jag var den ende som klarade MC uppkörningen den dagen och en av de få som klarade det året och MC uppkörning upphörde mycket riktigt ganska snart efter det... en tid senare var det dags för uppkörning bil ... samma ort, jag hör inspektörens röst innifrån lokalen... men se här har vi ju en gammal bekant och så nämner han mitt namn... vi far ut och kör, tyvärr plockar jag inte med körskoleläraren även denna gång... kuggas för sidospegel... jag säger -men jag kollade ju speciellt varenda gång (det var en mycket vanlig kugg-orsak) varvid han tittar på mig och undrar om jag ifrågasätter... h*lv*t* bäst att hålla käft... han ville provocera mig till en disskussion så han kunde avfärda mig som icke lämplig... vänta ett år till MEN innan jag kliver ur bilen så säger han "bara för att man kan teori så betyder det inte att man kan köra" - där kom den!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha råkat ut för en ytterst olämplig inspektör. Uppgiften går ut på att utvärdera dig som förare och inte jobba efter statistik.

 

Men med satsning på mer utbildning och att jobba efter en erfarenhetsplan tror jag nog man skulle kunna skapa en vettigare uppkörning än den som finns idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar

Själv tror jag ju att dom flesta inspektörer är väldigt duktiga o kompetenta i sina bedömningar.

Sen finns det ju givetvis rötägg bland dom oxå.

O kan ju tänkas att en nyutexaminerad inspektör är lite hårdare i sin bedömning just vad gäller

enstaka negativa händelser o glömmer dom positiva händelserna.

Därmed blir ju helhetsintrycket fel.

 

//MARTIN

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig! Man blir ju lätt negativ och alldeles för dömande när man själv misslyckas. Har man då en yttre locus of control kommer man att skylla på andra, så inspektörerna får nog mycket obefogad kritik kan jag tänka mig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst marcus!

Nån som vill förklara hur släpets bromsar funkar? Det finns en matarledning och en manöverledning, och sen?

 

Kan ju vara bra till nästa gång.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju nästan som dragbilen. Du har reläventiler, lufttankar och snabblossningsventiler. Matarledningen är ju alltid under tryck och fyller tankarna, manöverledningen trycksatt när du bromsar vilket påverkar reläventilen som släpper fram luft till bromsklockorna. Antar att du kan funktionen på dem? Bara att du frågar annars.

 

I väldigt grova drag är det så släpvagnsbromsen fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Dexxas

Ett tillägg, är det inte så att om matarledningen bryts så katastrofbromsar släpet??

En del äldre släp kan även ha mekanisk parkeringsbroms, med vev eller motsv....

Sen så finns det ofta en rangerventil på ett släp så att bromsarna kan friläggas om släpet behöver flyttas med hjälp av en truck, traktor eller dyl.....

Har pluggat in CE behörighet men nu är det längesen.....PDT_Armataz_02_04.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant så sant. rangerventilen fungerar bara så länge du har luft kvar i tankarna, sen måste du fylla med luft eller skruva ihop fjädern i bromscylindrarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar

Lite komplicerat här nu.

Bromsarna på en nyare släp slår till handbromsen när man kopplar loss slangen mellan bilen o släpen, precis som på en äldre. Dock släpper handbromsen igen om släpen blir trycklös.

På nyare släpar sitte det förutom knappen till rangerventilen (svart knapp) även en röd knapp, som är till för att slå till handbromsen manuellt. slår man till handbromsen manuellt så spelar det ingen roll om det blir trycklöst, handbromsen är till ändå.

Inte alla som känner till den här funktionen, därför står det tyvärr många släpar obromsade ute i vårt avlånga land.

 

Detta bromssystem har jag för mig är en EU standard, o ni vet ju att EU standarder är inte alltid så bra

(framförallt verkar norrmännen ha fattat att Eu standarder inte är bra).PDT_Armataz_02_02.gif

 

//MARTIN
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst marcus!
Är ju nästan som dragbilen. Du har reläventiler' date=' lufttankar och snabblossningsventiler. Matarledningen är ju alltid under tryck och fyller tankarna, manöverledningen trycksatt när du bromsar vilket påverkar reläventilen som släpper fram luft till bromsklockorna. Antar att du kan funktionen på dem? Bara att du frågar annars.

I väldigt grova drag är det så släpvagnsbromsen fungerar. [/quote']

 

Tack!

 

Japp det är väl det jag kan, och funktionen på bromsklockan.

 

tack för alla andra svar med!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite komplicerat här nu.

 

Bromsarna på en nyare släp slår till handbromsen när man kopplar loss slangen mellan bilen o släpen' date=' precis som på en äldre. Dock släpper handbromsen igen om släpen blir trycklös.

 

På nyare släpar sitte det förutom knappen till rangerventilen (svart knapp) även en röd knapp, som är till för att slå till handbromsen manuellt. slår man till handbromsen manuellt så spelar det ingen roll om det blir trycklöst, handbromsen är till ändå.

 

Inte alla som känner till den här funktionen, därför står det tyvärr många släpar obromsade ute i vårt avlånga land.

 

 

 

Detta bromssystem har jag för mig är en EU standard, o ni vet ju att EU standarder är inte alltid så bra

 

(framförallt verkar norrmännen ha fattat att Eu standarder inte är bra).[img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_02.gif[/img]

 

 

 

//MARTIN

 

 

 

Här delar jag inte din uppfattning. När du kopplar dän Duomaticen slår katastrofbromsen till, inte handbromsen. Dvs, släpet bromsar fullt med färdbromsarna. Den här luften kommer sakta att läcka ut, och vid en tidpunkt precis innan handbromsfjädern tar över bromsandet kan släpet komma i rullning om det lutar. ventilen du pratar om, kallas väl brysselventil (om jag inte missminner mig).

 

PDT_Armataz_02_02.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst fremar

Precis, Brysselventil kallas den.

Men det är ändå så att släpen kan komma ganska långt innan fjäderbromsen slår i.

Bla har vi haft både släpar o trailrar stående på gotlandsbåtarna där däckspersonalen inte

slagit till handbromsen manuellt. Och när sen luften har läckt ut så har dom knappast stått still längre.

En lös släp eller trailer på en båt gör ganska stor skada vill jag lova.

 

//MARTIN 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst är det så. Lärde mig att alltid dränera tankarna OCH klossa när man ska ställa ett släp. Räcker väl med en av metoderna dock egentligen.

 

ja det kan verkligen tänka mig, det handlar ju om lite rörelseenergi när ett släp börjar röra på sig.

 

Ha en trevlig kväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 3 months later...
Gäst H.Hansen

Grattis PDT_Armataz_02_44.gif. Tog mitt 1990 men inte förän nu när 13 bilen inhandlades blev jag ägare till en egen tung lastbil PDT_Armataz_02_30.gif Hade en 1989 att övningsköra med men den rasade så det blev skrot av den, En gammal Hanomag.

Har bara nött på andras innan PDT_Armataz_02_32.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...