Gå till innehåll

Batterier


Gäst Vildmannen

Rekommendera Poster

Vart drabbad av akut trött o orkeslöshet på vägen hem från jobbet i torsdags kväll, på fredag morgon så startade det fint men så fort man drar på så kvävs den, på tomgång går det hur bra som helst.

 

har införskaffat en elektrisk pump på B-tema som är ansluten i slangarna nu i kväll men hittade inte kabelskotången innnan det svartnade för ögonen o fingrarna vart utan känsel, men hade tänkt ta + från tändspolen, funkar det tror ni?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, funkar gör det nog fast jag hade provat att byta den mekaniska pumpen först för att se om det hjälpte. Det var det som var problemet när jag fick samma symptom på min 902:a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst volvopower

Man ska undvika att snatta ström från tändspolens + utag, det kan nämligen göra att matningen till spolen blir ojämn med tänd problem som följd.....

lycka till...!!!!

Göran
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo' date=' funkar gör det nog fast jag hade provat att byta den mekaniska pumpen först för att se om det hjälpte. Det var det som var problemet när jag fick samma symptom på min 902:a. [/quote']

 

tillgång o efterfrågan...

 

Nåvä nu sitter den där men vill inte tugga igång, nu vart det en del omstarter när jag körde tillbaks i fredagsmorse oB-tema batteriet ger ju inte nåt jättekick som sagt så jag lade på laddarn så vi får se i gryningen.

 

Tid hos SBP kl 16.50 i morrn åxå, bra om man får start lixom....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tillgång o efterfrågan...

 

Jag kanske var lite snabb där. Jag antog att det är samma pump på B18/B20 som på B30, och i så fall finns den också på Biltema, men det är det kanske inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tillgång o efterfrågan...

 

Jag kanske var lite snabb där. Jag antog att det är samma pump på B18/B20 som på B30' date=' och i så fall finns den också på Biltema' date=' men det är det kanske inte.

[/quote'']

 

Vet du vad den heter, fick inget napp på hemsidan?

Söka på bränsepump ger bara några elektriska.

 

 

Nåväl, laddade batt i natt o nytt tuggande i morse, pump gick men ingen tändning

tog bort sladden från tändspolen

startade direkt! o tömde förgasarna

 

nytt försök med annan + o bonnkoppling, tog nog säkringen då.. SBP ombokad, får göra nya försök.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst christer_tgb

Det stämmer, jag har bytt denna på min 11:a och det fungerade perfekt.

 

 

 

Glöm inte att den tjocka packningen som sitter mellan befintlig pump och motorblock måste flyttas till den nya, annars så kommer armen att brytas av inne i motorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer' date=' jag har bytt denna på min 11:a och det fungerade perfekt.

 

Glöm inte att den tjocka packningen som sitter mellan befintlig pump och motorblock måste flyttas till den nya, annars så kommer armen att brytas av inne i motorn.[/quote']

 

.......och tänk på att packningen/distansen är gjord av bakelit eller något liknande så den är lätt att knäcka.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska undvika att snatta ström från tändspolens + utag' date=' det kan nämligen göra att matningen till spolen blir ojämn med tänd problem som följd.....

lycka till...!!!!

Göran
[/quote']

Nä just det funka inte alls...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att den tjocka packningen som sitter mellan befintlig pump och motorblock måste flyttas till den nya' date=' annars så kommer armen att brytas av inne i motorn.[/quote']

 

.......och tänk på att packningen/distansen är gjord av bakelit eller något liknande så den är lätt att knäcka.

PDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gif

 

NATURLIGTVIS gjorde jag det! "O va mycket gänger det var o skruva tbx' date=' möe mer än ut [img']http://forum.terrangbil.net/smileys/PDT_Armataz_02_10.gif[/img]PDT_Armataz_02_10.gifPDT_Armataz_02_10.gif

 

Så man är ju helt klart vaken...

 

Var nog av plastmateriak o ganska fräch ändock.

 

 

 

Nåväl, starta o den spann igång direkt (fast den var bytt filter o tom pump) gick som en klocka, ett tag, sen började den hacka, tvärsvag. Gick som ett jehu igen för att sedan få en sackperiod (som ofta inträffade efter en stunds färd på plan mark..).

 

På tomgång hur fint som helst

 

 

Tog o blåste i slangen från pumpen o bakåt så det bubbblade rejält utifall det är nåt där.  hade lite dåligt batt efter att ha vart trögstartat ett tag, så jag satte på laddarn nu så får den stå tills i morrn, får se om man törs att åka mot stan på fredag, har SBP tid på fredag em igen....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Gäst petewedi
Här bor bränslepumpen på biltema. 199:- är ju rätt överommligt. Dom rekomenderar samma modell till B18 och B30 så det är nog samma. 

 

 

Vad är det för artikelnummer på pumpen? Jag får inte länken att fungera.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Toolman

De verkar ha gjort om hemsidan sen jag la upp länken. Dessvärre kan jag inte hitta en neda mekaniskbränslepump på den nya hemsidan. det verkar nästan som att de tagit bort dem.  Älsta modellen som det finns delar till under bil-MC/Motor/Bränslesystem/Volvo är 200 serien och de hade kanske bara elektriska pumpar eller?

 

Tarvligt att tabort saker ut soprtimentet utan att informera alla terrängbilsnördar innan PDT_Armataz_02_12.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Biltemas katalog nr 123 sidan 118, heter pumpen 52-3259, men den finns inte med på internet.

Den passar till B18 (1965-68), B20, B30 och kostar 199:-

 

Jag har nu skrivit till Biltema och frågat. Det skadar nog inte om fler skriver dit, så de ser att det finns en efterfrågan.

 

Eller det kanske skadar om nån miljömupp på Biltema läser våra brev och ser jordens undergång för sitt inre när hon/han får vetskap om att det finns de som vårdar och kör sina icke vindkraftsdriva veteranbilar. Med hänsyn till att hon/han inte skall skadas på hemvägen från jobbet när hon/han upprört viftar med armarna i sin SAAB V4 vilket får den otvättade beigea polotröjan att trassla in sig i rattväxeln, avstå från att skriva.

 

Avgör själva om ni vill skriva.PDT_Armataz_02_30.gif

 

bv2010-04-26 11:00:10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick nu svar från Biltema angående bensinpumpen.

"Den ska finnas i alla våra butiker och även på vårt huvudlager."

 

De svarade efter 50 minuter på mitt e-brev. Det får väl anses som ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var inne och köpte på mig en reservpump när jag ändå passerade Halmstad på väg hem idag. Då passade jag på att fråga och fick samma svar som ni andra att den fanns överallt och ingen notering i datorn att den skulle försvinna. Dock tyckte killen där också att det var konstigt att den inte fanns med på hemsidan så han sa att det skulle inte förvåna honom om den är på väg ut men det fanns altså ingen uppgift på att det skulle vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Gäst Humlegaard

Har snabbläst lite i tråden och hittat en massa tips. Dock inte så många angående batterier. Finns här någon med kontakter i batteribranchen. Själv har jag relativt dåliga erfarenheter av biltemabatterier. Mina batterier står oftast hela vintern utan motion. Jag laddar upp den några gånger över vintern. Sist satte jag i nya biltemabatterier, de är nu helt stendöda (2 år gamla) för att kunna flytta satte jag in t gamla batterier och laddade upp. De fungerade bättre än de nya biltema.

 

Så hur kommer jag över ett par hyggliga batterier till mina fordon utan att göra av med en förmögenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Humlegaard,

 

Du ska åka till Biltema i Linköping och köpa på dej en klase batterier som dom har utförsäljning på just nu. Det är 143 Ah traktorbatterier som kostar 699:- nu. Dom har kostat 1899:- Med ett sånt i bilen har du ström till att driva vinchar och annat kul i bilen.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Limpan4all

Köp för guds skull två st CTEK laddare XS 4003 Multi på Mekonomen och ha bilen på underhållsladdning hela vintern, eller ta ur batterierna och ha dom på laddning inne. Att inte ladda batterierna under vintern är olönsamt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...