Gå till innehåll

Batterier


Gäst Vildmannen

Rekommendera Poster

Gäst Ake64

Nej knappast. De lär vara ungefär dubbelt så sora som original.

 

Lite mysko annars att dina tidigare batteriar knäcktes så fort. Du har laddat dem några gånger under vintern skriver du, och det är bra, men vet du om något har stått och dragit ur dem mellan laddningarna så de har stått tomma en längre tid? Det är annars bland det värsta som kan hända ett blybatteri så att hålla dem laddade är a och o.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Humlegaard

Nej, eftersom de inte varit inkopplade. Hela och rena på utsidan. Men när jag öppnar och tittar i så ligger blyplattorna huller om buller. På alla 4 batterierna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy
Nej' date=' eftersom de inte varit inkopplade. Hela och rena på utsidan. Men när jag öppnar och tittar i så ligger blyplattorna huller om buller. På alla 4 batterierna. [/quote']

 

Skal ikke påstå at det er det som har skjedd hos deg, men jeg har sett nedi batterier som har fryst om vinteren, og da har blyplatene ligget som om det har vært krig nedi batteriene. Batteriene kan faktisk fryse om det er lavt syreinnhold....
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som jag skrivit tidigare, Ca 100Ah Btema (kör ju 12 volt), funkade bra dryga året tills de helt plötsligt ger betydligt sämre startspg (tomgångsspg helt OK).

 

Problem vid vinterstart då det går sakta. kör normalt nån gång i veckan men i vintras måste jag koppla in batt laddare om denstog en hel vecka.

 

Nån som vet om batterlilagrets är bra??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst snubber

Till Ratgb1113 som har både orginal radiobestyckning, som lite mer udda radiosystem, har jag valt 2st Bosch S4029 till fordonets start/radiobatteri. Kapacitet är 95Ah.

 

Till 230VAC där jag driver dator med plattskärm (plus lite till) har jag en APC smart-UPS som drivs av två Bosch L4 på 75Ah.

 

Visserligen är dessa batterier aningen dyrare än Biltemas, men å andra sidan verkar de funka ganska länge.  PDT_Armataz_02_14.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Tor-Arne

Litt på siden kanskje, men med min relativt korte men spennende erfaring

innen terrengkjøring vil jeg på det varmeste anbefale Optima gelé batterier.

Disse tåler mye, har høy startstrøm og ikke minst, de lekker ikke hvis du skulle være

så uheldig å velte PDT_Armataz_02_05.gif.

 

På siste Trandumtreff var det en velt og et par nesten velt (se bildene fra treffet). Det

kan bli svært grisete/ødleggende med vanlige bilbatterier. Jeg byttet

til Optima batterier i vinter og tror det er et av de bedre valg jeg har tatt.

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag var på Biltema igår (Linköping) Och såg då att dom två pallarna med 143 Ah batterier inte stod kvarPDT_Armataz_02_06.gif

 

MEN- nu var mitt ärende av den mer akuta sorten så jag forskade inte mer i den saken. Dom kan ju flyttat på dom också. För säkerhets skull så ring innan och hör om erbjudandet står kvar. tel 013/130035 till butiken.

 

SKREV OBELIX 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...