Gå till innehåll

Hållbara däck på tgb 30


Gäst bv

Rekommendera Poster

Nu har jag i praktiken testat de krängningsfria däcken på tgb 30.

 

Bakdäcken har länge varit dåliga med torrsprickor och vänster bak hade luftläckage.

Torrsprickorna har klarat sig genom besiktningen några gånger, men de har sagt

att så fort corden börjar synas så blir det körförbud direkt.PDT_Armataz_02_06.gif

 

Nu till själva händelsen.

På insidan av däcket hade det blivit en bubbla, stor som en golfboll. Den hade jag

kört med i ca en månad. Jag hade denna dag kört hemifrån och kommit ca 3 mil och skulle tanka.

När jag kollade på däcket så hade "golfbollen" vuxit till en "rugbyboll" PDT_Armataz_02_28.gif , ca 2dm x 1dm.

 

Jag förstod att detta inte håller så länge till. Jag släppte ut nästan all luft så att "rugbybollen" krympte.

Sedan åkte jag hemåt igen. Först höll jag ca 20 km/h men drog sedan på i 70 km/h. Däcken skall ju vara krängningsfria.

 

Efter 2 mil på asfalt kollade jag däcket och det var inga problem. Visserligen nästan platt, men körbart.

Sista milen går på grusväg och där tog jag det lite lugnare. Jag stannade då och då och kollade däcket och

nu syntes det att det börja gå sönder. Slitbanan började lossna lite här och där men hängde kvar.

 

Sista 2 km hem fick jag krypköra. Slitbanan flapprade med runt och lossnade till sist helt.

Jag kollade noga så inte bromsarmar och annat tog skada, med det såg bra ut.

 

Jag tog senare av det trasiga hjulet och satte på reservhjulet. Det tog en stund och tungt är det.

Men jag vet nu att jag hade kunnat gjort det på plats, verktyg och domkraft har jag i bilen.

 

 

Jag har nu synat däck och fälg och kan konstatera att fälgen är oskadad, däcket sitter tajt mot fälgen

och själva däcket är bara skrot.

 

Kör man punktering på en vanlig bil så hinner man knappt ens köra in till vägkanten innan däck och fälg är skrot.

 

Jag får tacka de som utvecklat detta fantastiska hjul till tgb 30. Jag kunde köra tre mil med ett trasigt däck varav två mil på asfalt i 70 km/h utan problem. Jag tog mig hem med både bil och last utan större problem. Tack. PDT_Armataz_02_44.gif

tgb30d1.jpg

 

tgb30d2.jpg

 

tgb30d3.jpg

 

bv2010-01-14 18:26:30

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fremar:

Nej det är inte roligt att köpa nya däck.

Volvo ville ha ca 8000-9000 för ett nytt modernt däck enligt tidigare koll.

 

Men jag har nyligen lyckats komma över 4 nya originalhjul (däck på fälg) i mycket bra skick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8000-9000 låter ändå inte så farligt, tycker jag.

visst, det är väldigt mycket pengar.

Men med tanke på att ett drivdäck med vintermönster till en vanlig lastbil

kan gå loss på mellan 7000-8000

 

Men har man ett hobbyfordon så kan man inte lägga hur mycket pengar som helst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej priset är nog "normalt". Men fyra däck á 9000:- är ungefär vad jag gav för hela bilen.

 

Men man kanske skulle köpa sig en ny tgb 30 istället för att byta däck. PDT_Armataz_02_11.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är orginal däck. priset var så när jag köppte (aug 2007) kan ju ha ändrats, pratade med dem i sommras och då fans det däck kvar, de sa även att i bland har de kompletta hjul med fälg. de skrotar däck åt försvaret i mellanåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...