Gäst bv Postad 14 Januari , 2010 Rapport Share Postad 14 Januari , 2010 Nu har jag i praktiken testat de krängningsfria däcken på tgb 30. Bakdäcken har länge varit dåliga med torrsprickor och vänster bak hade luftläckage. Torrsprickorna har klarat sig genom besiktningen några gånger, men de har sagt att så fort corden börjar synas så blir det körförbud direkt. Nu till själva händelsen. På insidan av däcket hade det blivit en bubbla, stor som en golfboll. Den hade jag kört med i ca en månad. Jag hade denna dag kört hemifrån och kommit ca 3 mil och skulle tanka. När jag kollade på däcket så hade "golfbollen" vuxit till en "rugbyboll" , ca 2dm x 1dm. Jag förstod att detta inte håller så länge till. Jag släppte ut nästan all luft så att "rugbybollen" krympte. Sedan åkte jag hemåt igen. Först höll jag ca 20 km/h men drog sedan på i 70 km/h. Däcken skall ju vara krängningsfria. Efter 2 mil på asfalt kollade jag däcket och det var inga problem. Visserligen nästan platt, men körbart. Sista milen går på grusväg och där tog jag det lite lugnare. Jag stannade då och då och kollade däcket och nu syntes det att det börja gå sönder. Slitbanan började lossna lite här och där men hängde kvar. Sista 2 km hem fick jag krypköra. Slitbanan flapprade med runt och lossnade till sist helt. Jag kollade noga så inte bromsarmar och annat tog skada, med det såg bra ut. Jag tog senare av det trasiga hjulet och satte på reservhjulet. Det tog en stund och tungt är det. Men jag vet nu att jag hade kunnat gjort det på plats, verktyg och domkraft har jag i bilen. Jag har nu synat däck och fälg och kan konstatera att fälgen är oskadad, däcket sitter tajt mot fälgen och själva däcket är bara skrot. Kör man punktering på en vanlig bil så hinner man knappt ens köra in till vägkanten innan däck och fälg är skrot. Jag får tacka de som utvecklat detta fantastiska hjul till tgb 30. Jag kunde köra tre mil med ett trasigt däck varav två mil på asfalt i 70 km/h utan problem. Jag tog mig hem med både bil och last utan större problem. Tack. bv2010-01-14 18:26:30 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik Postad 14 Januari , 2010 Rapport Share Postad 14 Januari , 2010 Det är alltid roligt med prylar som håller vad de lovar ... och lite till. För mig är en stor del av charmen med dessa gamla fordon just detta. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 14 Januari , 2010 Rapport Share Postad 14 Januari , 2010 Precis så ska det se ut när man kör punktering på en lastbil. Starkt jobbat... Att det sen inte är så roligt att köpa ett nytt däck är en annan sak. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 14 Januari , 2010 Rapport Share Postad 14 Januari , 2010 Hehe, så ska det se ut. Bra skit Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 14 Januari , 2010 Rapport Share Postad 14 Januari , 2010 fremar: Nej det är inte roligt att köpa nya däck. Volvo ville ha ca 8000-9000 för ett nytt modernt däck enligt tidigare koll. Men jag har nyligen lyckats komma över 4 nya originalhjul (däck på fälg) i mycket bra skick. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 14 Januari , 2010 Rapport Share Postad 14 Januari , 2010 8000-9000 låter ändå inte så farligt, tycker jag. visst, det är väldigt mycket pengar. Men med tanke på att ett drivdäck med vintermönster till en vanlig lastbil kan gå loss på mellan 7000-8000 Men har man ett hobbyfordon så kan man inte lägga hur mycket pengar som helst. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 14 Januari , 2010 Rapport Share Postad 14 Januari , 2010 Nej priset är nog "normalt". Men fyra däck á 9000:- är ungefär vad jag gav för hela bilen. Men man kanske skulle köpa sig en ny tgb 30 istället för att byta däck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst fremar Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 Ny bil i all ära, men man brukar oftast trivas bäst med sina gamla trotjänare. Men tanken med en ny komplett bil ger ju en tanke om vad reservdelar kostar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst SBAT Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 Ett hyfsat däck ligger väl på ca 4-5k hos de här mil.försäl. nissarna. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klabbe Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 Euromaster i enköping brukar ha beg.däck för 500kr/st+moms Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst bv Postad 15 Januari , 2010 Rapport Share Postad 15 Januari , 2010 Klabbe: Är det originaldäck till tgb 30 som kostar 500:- + moms /st? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klabbe Postad 16 Januari , 2010 Rapport Share Postad 16 Januari , 2010 ja det är orginal däck. priset var så när jag köppte (aug 2007) kan ju ha ändrats, pratade med dem i sommras och då fans det däck kvar, de sa även att i bland har de kompletta hjul med fälg. de skrotar däck åt försvaret i mellanåt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst per jansson Postad 31 Januari , 2010 Rapport Share Postad 31 Januari , 2010 en liten fråga hur stort är centrum hålet i fälgen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.