Gäst Schäfer Postad 4 Januari , 2011 Rapport Share Postad 4 Januari , 2011 Den tekniska anledningen till att ha drivningen fram på fjädrade ekipage är att bandets spända sida då blir ovansidan' date=' och drivkraften från den spända bandparten förs in i vändhjulet bak. Detta betyder att inte drivkraften stör fjädringsrörelserna hos bärhjulen i samma omfattning. Finns ett annat problem med slackparten av band och kedjetransmissioner, man får ofta otäcka pisksnärts- och vibrationsfenomen på den slaka sidan som ibland begränsar livslängden hos banden/kedjan.[/quote'] Den förklaringen köper jag! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kilen Postad 5 Januari , 2011 Rapport Share Postad 5 Januari , 2011 Finns en aspekt till avseende valet av drivning fram eller bak men det gäller förmodligen bara militära vagnar. Tyngre pjäser typ stridsvagnar, bandkanonvagnar och liknande har ofta (men inte alltid) drivning bak medans pansarbandvagnar har drivning fram. Detta förmodligen eftersom utrymmet bak i en pbv är reserverat för skyttesoldaterna och transmission till bakre drivhjul skulle stjäla för mycket plats. Jag har läst igenom hela tråden och funderat på det som skrivs om bromsad styrning. Jag uppfattar det som att den konstruktion som diskuteras förutsätts ha två lägen, antingen drivs bandet eller så bromsas det. I pbv 302 (denna underbara maskin) finns det tre lägen, drivning, frikopplat och bromsat. Det styrs via två spakar, en för varje band, där det ändras från drivning via frikopplat till bromsat ju mer föraren drar spaken/spakarna mot sig. Med denna typ av styrning får man en tämligen behaglig resa, med ena bandet frikopplat får man en mjuuk sväng medans en bromsad sväng blir mer tvär, liksom humöret på skyttesoldaterna bak. Vid en frikopplad sväng styr också föraren svängradien med gaspådraget, ju mer han gasar desdå mer drivning och desdå snävare svängradie. Finns en liten nackdel som en van förare iofs lär sig bemästra och det är omvänd styrverkan. Om ett band är frikopplat och det andra driver och man motorbromsar kommer vangnen att svänga åt motsatt håll man styr, alltså åt den sida med det drivande bandet. Jag har ingen aning om det är relevant i det här fallet, jag kan ingenting om plastbandvagnarna (sorry, kunde inte låta bli) och vet inte om en sådan typ av transmission skulle gå att få till på ett sådant bygge. Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst dieselharry Postad 6 Januari , 2011 Rapport Share Postad 6 Januari , 2011 Klas_B . Vad spelar det för roll åt vilket håll bandet blir spännt / slakt ? Antingen blir det slakt över stödhjulen (drivning bak) och då blir det ett slakt bakd, som ev, konner lite i gungning när det når drivhjulet, och ska tvingas byta riktning.. Eller så blir bandet slakt under vagnen, och man kör över det istället, vilket jag tycker låter som det skulle skona bander något ? rätt eller fel ? Men som på bv202, med en hastighet på umgefär 30 km/h, så snurrar inte bandet så snabbt, och då blir det väl inte nämnvärt kortare livslängd, om drivningen sitter bak, eller fram .. ? Om man istället för som på en tex grävmaskin, har drivhjul i samma höjd som övriga delar till banden, skulle höja upp drivhjulet bak (så som det är på 202/206) fast bak, då slipper man väl en del av skiten som kommer med i drivhjulen från banden.. Men det har jag ju sett när jag kör med 202an, att bandet drar med sig skit in, mest när man svänger, men även annars... Men bäst är väl som ni säger att ha drivningen fram, då man vill kunna ta sig över lite hinder, då drivhjulen sitter högt upp är detta möjligt, och ska man ist, ha likadant bak, så blir det nog en vinglig vagn att färdas i, då blir det ganska lite band som är i backen.. Som tex de länkarna jag la upp tidigare i diskutionen, hade min vän spännhjulen bak högt, och den va ordentligt vinglig... (gunghäst är milda omständigheter) 202 och 206 är väl byggda som dom är av en anledning kanske... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst PKN Postad 18 Mars , 2011 Rapport Share Postad 18 Mars , 2011 Hej CLAS 1113. Hur har det gått för dig? Har du delar kvar av bakvagnen som du vill sälja? Kalix Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst clas1113 Postad 18 Mars , 2011 Rapport Share Postad 18 Mars , 2011 Ja vad skall jag säga Många saker på gång samtidigt. Som det ser ut nu så blir det inget innan hösten då jag har högsäsong nu framöver. Bakvagnen har många frågat efter men den är dock inte komplett. Det saknas drivaxlar samt övre löphjul. Både jag och Klas B här på forumet har liknande byggplaner med en Studebaker låda. Men får jag ett seriöst bud så säljer jag framdelen komplett med Weasel lådan. Mvh Clas clas11132011-03-18 21:30:54 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst PKN Postad 18 Mars , 2011 Rapport Share Postad 18 Mars , 2011 Löphjul, är det drivhjulen du menar? Jag är intresserad av bakvagnen i alla fall . Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst PKN Postad 18 Mars , 2011 Rapport Share Postad 18 Mars , 2011 Ahaa! sent om sider dök bilden upp. Den delen är jag intresserad av till rätt pris. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Hej Klas, Jag var nyfiken på vilken typ av variabel motor man kan använda för att driva banden? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 22 Mars , 2011 Rapport Share Postad 22 Mars , 2011 Det finns variabla radialkolvmotorer och variabla axialkolvmotorer. Beroende på vad man har för pump får man räkna lite på varvtal och moment så att motorerna står i rimlig proportion till önskad hastighet och tillförd effket/flöde. Eller för enkelhetens skull, kan man köra två variabla pumpar (höger/vänster band, ofta reverserbara dessutom) och fast deplacement för motorerna. Då slipper man flödesdelare i systemet, samt mindre styrhydraulik vid motorerna som ofta sitter mer utsatt... Det finns många lösningar på hydrostatdriften... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst laukermarcus Postad 26 Mars , 2011 Rapport Share Postad 26 Mars , 2011 Jepps, skulle möjligvis fungera med en radialkolvmotor med många cc som fungerar hyfsat vid låga varvtal men sådana motor kostar mycket och är svåra att hitta beggade. En axialkolvmotor har alldeles för lågt vridmoment för att kunna utföra det här jobbet utan planetväxel eller liknande. Bygger man ett LS-system behöver man ingen roterande flödesdelare. Jag ville bara klargöra att det inte är superlätt att bygga bra fungerande hydrostatdrift i praktiken om man inte vill lägga ut massor med pengar eller har kunskap. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Klas_B Postad 26 Mars , 2011 Rapport Share Postad 26 Mars , 2011 Håller absolut med, hydrostatdrift är inget för bysmeden. Man måste veta vad man håller på med, samt att komponenterna är riktigt dyra om man bygger nytt. Lågbudgetvarianten kan vara att ta motor och drivpaketet från en skrotad pistmaskin. Baksidan av det är att det oftast finns en anledning till skrotningen.... // Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Vinkon Postad 20 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2011 Du har inte funderat på att bygga något liknande som denna:? Själv letar jag en studebaker-styrväxel för tillfället... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst härje Postad 20 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2011 Du har inte funderat på att bygga något liknande som denna:? Själv letar jag en studebaker-styrväxel för tillfället... har en liggande om de finns intresse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst härje Postad 20 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 20 Oktober , 2011 datafan har en växel liggande vinkon hör av dej Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst dieselpower Postad 21 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2011 Hehe.. jo ang dyra leksaker då... http://funtrak.co.uk/index.php Kanske fel forum... dieselpower2011-10-21 18:03:11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Humlegaard Postad 21 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 21 Oktober , 2011 Det är ju den bandgående rullstolen som de utvecklade för rörelsehindrade i Alaska!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst 731132 Postad 22 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2011 Postade en av dessa bilder tidigare i Terrängfordonsspaningstråden (långt ord), men tänkte den passar nog i denna tråd också, som inspiration:) Lägger ut en bild från andra sida också! Den är byggd på en BV 206 framvagn, och drivs av en Mercedes Dieselmotor med automat, kopplad till en fördelnings låda för nedväxling, och en Ford Granada bakaxel med trummorna monterade direkt emot diffen, sedan via kedjeutväxlingar ner till drivhjulen. Styrningen sker via styrspakar kopplade till var sitt bromservo, och verkar mot bromstrummorna på diffen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Kosma Postad 22 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2011 Hello. Can you tell me what kind of band is in this bandvagn?Is it skega,trelleborg,camoplast?Im looking for such a bands... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst jeep_tom Postad 23 Oktober , 2011 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2011 Kosma: The tracks if from a early Hägglund bv206, a prototype. I guess it is hard to find theese tracks on good condition. Maybe it is possible to convert to the newer skega tracks? You have to change the drive-sprockets, but dont know if you have to rebuild anythinge else? jeep_tom2011-10-23 11:10:31 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.