Gå till innehåll

RIP - Hastighet och tripmätare


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Gäst Andreas.E

Så efter min runda i skogen i Romeriksåsen så dog hastighetsmätaren, efter en snabb titt så ser det ut som vajern är av... så då blir det att byta.

 

Någon som vet om man bara kan byta själva vajern, eller måste man byta hela kabeln ner till lådan. Vidare, var får man köpt en ny ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wiren är komplett och det krävs ett specialverktyg för att lossa hylsan nere på fördelningslådan, men detta verktyg är lätt att tillverka och jag kan hjälpa dig med det när du kommer hem till sverigesmiley20.gif och wiren kan du nog hitta hos terrängaxel eller fjärås bildemontering men då får du skruva själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Min vajer är också av. Den har gått av ungefär en meter från hastighetsmätaren. Återstår att se om den går att löda ihop och sedan få in den i höljet igen. Någon med erfarenhet.

 

För att få loss den från växelådan tog vi en gammal nyckel och slipade upp gapet till rätt mått (kommer inte ihåg vad det var) samt gjorde den smalare där framme för att den skulle få plats i det smala utrymmet. Funkade bra!

Hade först försökt med polygrip utan framgång och en skiftnyckel får inte plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående hastighetsmätarwire så tror jag att du kan fråga Wackerberg om en beg wire. Dom har skrotat en 13 bil. Och jag tror att dom pratade om en till som skulle skrotas ut.

mvh/putte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Niklas, jag tror det blir väldigt svårt att svetsa/löda den på plats... är inte säker på att det går att få den tillbaka in i höljet, har för mig att ändan mot kardanen är större än själva höljet, men kanske det gå andra vägen då ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också insett att det är klurigt och därför ligger det lite på is. På nått sätt måste man få av ena ändan med den fyrkantiga pinnen och sen klämma på den igen när svetsningen är klar. Verkar helt klart svårt.

 

Är denna vajer unik för terrängbilarna eller går det att få tag på en från nått annat fordon som passar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De flesta äldre lastbilsverkstäderna har innerwire på metervara och de pressverktyg som behövs för att fixa fyrkanttappen.....

Det är inte så länge sen dom tog bort kilometerskatten på lastbilar, och en säker inkomstkälla för verkstäderna.....=)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E
laplander.nu ' date=' har under Girkasser benämning speedometerwire a 750 kr st, knske lite dyrt men det fins i allafall mvh hasse[/quote']

 

Hmmm är det samma som till Valpen ? Eller har Trond även C303 delar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det er jo mange deler som er like og blir brukt på begge, men jeg er ikke sikker på om det er samme speedometerwire til begge bilene. Jeg har jo bare Valpdeler, så de jeg har passer bare hvis det er samme lengden som Valpen. Festene er like.

 

Om du kan finne ut hvor lang wiren er til C303 så kan jeg måle Valpwiren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst Andreas.E

Skall en tur ner till Göteborg i helgen, och skall jakta på en ny wire... antingen hos Terräng Axel eller någon annan.

 

 

 

Men dt hade varit intressant och sett om valpens passar, men jag har inte haft tid att mäta om längden stämmer eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
Min vajer är också av. Den har gått av ungefär en meter från hastighetsmätaren. Återstår att se om den går att löda ihop och sedan få in den i höljet igen. Någon med erfarenhet.

 

För att få loss den från växelådan tog vi en gammal nyckel och slipade upp gapet till rätt mått (kommer inte ihåg vad det var) samt gjorde den smalare där framme för att den skulle få plats i det smala utrymmet. Funkade bra!

Hade först försökt med polygrip utan framgång och en skiftnyckel får inte plats.

 

Vad bör man tänka på inför hastighetsmätarbyte?

Verktygsmakeri enligt ovan. Det räcker altså inte med tumverktyg?
Bort med den bamla i med den nya.
Blir det strul hos bilprovningen när mätaren hoppat långt fram eller bak? 
Kan man minska strulet?
Något mer?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst monkysa

Att din mätarställning ändras kan dom ju inte klaga på (av ganska logiska skäl), för med långt fram/bak menar du km-räknaren?. Finns en tråd här på forumet där jag tror det var jag som lade upp en bild med mått på ett sånt där verktyg. inte allt för klurig att fixa till själv, men gött å  ha när det nalkas hastighetsmätarwire-byte.

 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för med långt fram/bak menar du km-räknaren?. Finns en tråd här på forumet där jag tror det var jag som lade upp en bild med mått på ett sånt där verktyg. inte allt för klurig att fixa till själv' date=' men gött å  ha när det nalkas hastighetsmätarwire-byte.

 [/quote']
Japp menade Kmräknaren. Finns ju veteranförsäkringar som anger max körsträcka och jag tänkte att det ev kunde bli problem om man plötsligt hoppar upp långt i mätarställningen. 
Jag får söka så ska vi se om jag hittar bilden
Mvh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Byte av km räknare är fullt tillåtet även på veteran fordon PDT_Armataz_02_02.gif

Du får nog inga bekymmer om du anmäler detta till ditt försäkringsbolag innan en skada inträffar, eller innan du utför kontrollbesiktning. bättre det än att försöka trixa med mätarställningen själv och riskera förstöra mätaren PDT_Armataz_02_30.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så efter min runda i skogen i Romeriksåsen så dog hastighetsmätaren' date=' efter en snabb titt så ser det ut som vajern är av... så då blir det att byta.

 

Någon som vet om man bara kan byta själva vajern, eller måste man byta hela kabeln ner till lådan. Vidare, var får man köpt en ny ?

 

 

 

[/quote']

Hør med "Tatanka Parst AB" (tidigare Vårgårda Mekanteknik)
Hælsa från Marcus så sår du nog en god pris!

/// M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...