Gå till innehåll

RIP - Hastighet och tripmätare


Gäst Andreas.E

Rekommendera Poster

Det är 5 år sedan vajern gick av så problemet är säkert löst vi det här laget PDT_Armataz_02_02.gif

Ooops! Såg inte datum på originalinlægget, bara att det var någpn som hade problem med mætaren. Jag har just fått en ny mætare och en del andra smådelar skickat i posten från næmnda firma, dærfør ville jag bara tipsa om var det finns delar...

Skall førsøka vara lite mer OBS på datum i fortsættningen....

///M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Hände nått mysko med min hastighetsmätare idag. Rätt som det var när jag skulle köra iväg efter att ha stått stilla så börjar den skrapa. Det börjar väl vid typ 10 km/h och är som värst mellan 20-40 för att från 60 och uppåt vara lungt och korrekt. Är wiren av eller är det bara tok dåligt med fett i höljet?

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att avgöra, du vet inte om det kommer från själva mätaren eller just vajern ?

Kör igenom en massa typ mos 2 olja som både smörjer och gör rent, sen sprutar du i kedjesmörjning till typ MC eller cykel, i höljet, det är ett lättflytande fett som tränger ner i höljet och ger god smörjning, så har du nog elimerat att det går tungt i höljet, så vida vajern inte börjat tvinna upp sej i det,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att avgöra, du vet inte om det kommer från själva mätaren eller just vajern ?

 

Svårt att avgöra. Får lixom inte ner huvudet under instrumentbrädan samtidigt som jag undviker att döda medtrafikanter :P. Men ska testa med oljan.

Får man en ombesiktning annars tror du?

 

//Fjello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att avgöra. Får lixom inte ner huvudet under instrumentbrädan samtidigt som jag undviker att döda medtrafikanter :P. Men ska testa med oljan.

Får man en ombesiktning annars tror du?

 

//Fjello

 

Om det är mätaren det är fel på så kan denna firman hjälpa dig.

 

http://www.google.se...dEr31n6BqH6ua1w

 

Han fixade min trippmätare som gick lite sporadiskt när jag köpte min 11a bil.

Han kan även kalibrera om mätarna om man byter utväxling osv han har tydligen gjort sådana jobb åt både hemvärnet o militären.

Mycket trevlig o tillmötesgående :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående att använda kedjespray till mc-kedjor vill jag höja ett varningens finger för att somliga av dessa oljor är av typen klisterolja avsedda att klibba fast på kedjan så fettet sitter kvar. -Tråkigt nog fastnar då även damm, grus gräs och annat bös som fungerar som slipmedel(ej att rekomendera på cross/enduro).

Använd istället vanlig motorolja eller ATF-olja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo där har du rätt Pebl, Men jag räknade inte med att det skulle komma in så mycket skit i höljet, och så länge jag hade bilen funkade det fint, och detta var några år innan jag sålde den. Fungerade fortfarande när den såldes för ca 2 år sedan.

Jag tyckte att det kändes bra att fettet stannade i höljet i stället för att rinna ut,

Men det är klart värt att tänka på, :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...