Gäst viktor Postad 16 Januari , 2007 Rapport Share Postad 16 Januari , 2007 Tja! Nu är servokopplingen klar i min TGB 11. Nu är det lätt å smidigt att koppla! Det är första steget i handikappanpassningen av min bil. Jag har en muskelsjukdom som gör mig väldigt svag och bilen är ju inte direkt anpassad för mig med sina okomfortabelt placerade pedaler etc. Jag har haft den i mer än ett år men aldrig kört den själv. Förstå att jag längtar att få köra den själv i skogen!! Har satt en elektrisk hydraulpump samt an accumulator vid fläkten i "mellanutrymmet". Pumpen sätts endast på när trycket i accumulatorn understiger ett visst värde. Vid kopplingen sitter en ventil som mäter hur hårt jag trycker på kopplingen, och en hydraulcylinder i motorutrymmet monterad till hävarmen på växellådan sköter grovjobbet. Designade även den nya pedalen så att den ligger längre "ner och framåt" så att man inte behöver hålla upp benet när man skall koppla utan benet blir mer sträckt och man kan vila hälen på golvet. Här är nästa delar jag skall ge mig på: Bygga ny gaspedal Bygga ny bromspedal Bygga en "lyft" för att lättare komma in i bilen Servostyrning Nä nu behöver bilen uppmärksamhet igen. Hörs! viktor2007-01-16 22:31:45 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 16 Januari , 2007 Rapport Share Postad 16 Januari , 2007 Härligt jobbat det lät inte som den mest enkla sak att få till, hoppas det går bra med resten, och lägg gärna in ett foto eller två så vi får se vad för finurligt du kommit på mvh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 16 Januari , 2007 Rapport Share Postad 16 Januari , 2007 Fränt! De här bilarna är ju allt annat än handikapp-anpassade, så det är RIKTIGT häftigt att någon gett sig [piiiip] på att det ska gå! Ge inte upp, dryfta i så fall hellre problemen här. Vi är många som har det här intresset och vill inget hellre än att viblir fler. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 16 Januari , 2007 Rapport Share Postad 16 Januari , 2007 Då kan jag tänka mig att du är sugen på att ta henne en tur ut i terränglådan Victor. Stå på med bygget och som dom tidigare har sagt, bara hojta om det är något du önskar diskutera. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst putte Postad 17 Januari , 2007 Rapport Share Postad 17 Januari , 2007 Lycka till med bygget. Liten fråga bara. När du är klar med ombyggnaden. Är du då tvungen å regga om den? Tänkte mäst på "lyften". Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst viktor Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Tack för svaren. Alltid trevligt med lite feedback av folk som delar ens intresse! Fick klart gaspedalen idag, och var på volvo och köpte "pedalgummit" till kopplingen. Passade på och tog lite bilder så här kommer några bilder på bygget! Hydraulpumpen samt accumulatorn: Hydraulcylindern till kopplingen: Pedalerna och ventilen: Bara lite färg som fattas, sen är iallafall pedalerna klara för skogen viktor2007-01-19 14:23:04 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst viktor Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 putte: Jag tror inte det. Den kommer vara ganska kompakt och sitta inne i bilen till vänster om förarsätet, så jag tror inte dom har någon synpunkt på den.. men det märker jag väl viktor2007-01-19 01:27:44 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst danneape Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Det enda är väll vikten,,, Egentligen skall allt som blir monterat på bilen reg besiktas,, I alla fall winch vet jag måste tas med på en reg bes pga ökad vikt och var den sitter (gällde i allafall polarens TARO) men troligen bryr de sig inte så länge det inte är uppenbart farligt eller så,, lycka till!! hoppas vi ses i busken. //Danne Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst ErikC304 Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Kul med bilder! Jag tog mig friheten att editera din post, Viktor, och lägga in bilderna direkt i den istället. Hojta om du tycker det var fel! omega24v2007-01-19 07:14:49 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Vilker super jobb Viktor En sak är säker du kommer att få väldigt kul när du rattar den själv, det är ju så profsigt att du skulle kunna sälja konseptet i paket form, det rullar många bilar med grejjor som snart har gort sitt och behöver kostas på lite ändå så varför inte byta ut allt mot nya lite modenare grejjor, det kan bli tungt för oss friska att trampa på gamla tröga pedaler en hel dag i skogen , keep upp the god spirit and you ar son offroad mhh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Jaha....och vem blir först med att ta grejorna från en gammvalp som redan har hydrualisk koppling, ett vacuumservo från en 11 bil och kombinera dessa utan att det kostar många kronor,och inte är annat än genuina Volvodelar?? Mvh/Dexxas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst H.Hansen Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Ja vem vet, men uppenbert är detta inte tillräkligt för de som har skador, annars tror jag nog att det har varit det som vi sett på bilderna om det är det bästa alternativet. mvh Hasse Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Dexxas Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Skador eller inte, kul att testa...=) Med en hård tryckplatta i kopplingen så är det jobbigt att ex.vis ploga snö med Valpen, därför ska det testas iaf...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst viktor Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Dexxas: Du är så välkommen att testa den lösningen Jag uteslöt den dock ganska snabbt då den har en rad nackdelar som snabbt motiverar den extra kostnad det blev att bygga den på det sättet jag gjorde. Om du har planer på att sätta en TGB 11 vacuumservo i en urvalp så bör du även vara medveten om några problem du får i det fallet. Du kan inte bara sätta vacuumservot på ledningen mellan kopplingen och pedalen för att få ett bra resultat utan du behöver två separata kretsar, en som står för positionen och en som står för kraften. Problemet uppstår i att vacuumservot enbart förstärker krafterna och inte har någon återkoppling för positionen. Detta är inget problem i bromssammanghang men det blir ett problem om du skall använda den till kopplingen. Till skillnad från bromscylindrarna så är kraftmotståndet när vacuumservot jobbar mot kopplingens cylinder inte är "linjär" vilket leder till att du kommer inte få någon som helst "precision" när du kopplar. Förmodlingen kommar du inte kunna slira på kopplingen alls när du släpper pedalen sakta. omega24: Det där såg bättre ut! Man tackar! viktor2007-01-19 14:12:09 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Andreas.E Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Tackar Viktor det var väldigt intressant och se på bilderna. Väntar med spänning på nästa rapport. Och lycka till vidare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Chrille Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 Ser kanon ut viktor, när du är färdig med din så kan du ta dig an min & brors bil! Chrille2007-01-19 17:21:52 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Daniel.L Postad 19 Januari , 2007 Rapport Share Postad 19 Januari , 2007 väldigt snyggt gjort Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst viktor Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Tänkte uppdatera den här gamla tråden igen. Det var ju nästan ett år sen jag skrev den men nu har jag fått klart punkterna Bygga ny gaspedal - Klart Bygga ny bromspedal - Modifierade den gamla istället Bygga en "lyft" för att lättare komma in i bilen - Klart Servostyrning - Klart Det fattas bara att ordna upp kabelhärvan och dra den på ett snyggt sätt Servostyrningen blev ett elektrisk servo från en personbil istället för hydrauliskt servo som jag hade tänkt från början. Funkar klockrent! Här kommer några bilder Sätter mig på "armen" och trycker på en knapp så åker jag upp. viktor2009-01-10 13:28:44 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Guests Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Snyggt, snyggt.....sa jag snyggt? jäkligt kul att du kommer ut i leklådan med oss andra tokar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Seglarn Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Fantastiskt bygge! Elektrisk servo?? Kan du berätta mer. Många som vill ha servo men som har svårt att få till det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Fredrik L Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Kul att det rör på sig viktor, då är det bara en tidsfråga innan du är ute i lådan å leker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 när jag byggde min drivlina passade jag oxå på att göra den mycket lättrampad, till kopplingen använde mig av utväxlingen som sker mellan olika cylinderdiametern, dvs minsta möjliga area på huvudcylinder och största möjliga på slaven. orginal är väl förhållandet 1:1 gissar att jag har 1:2 samt även något flyttad huvudcylinder för att tjäna något på utväxlingen så totalt 1:3-4 kopplingen är igentligen lite för lättrampad. bromsen asissteras av eget hemmabyggt servo samt även utnyttjar förhållandet mellan kolvareor en huvudcylinder trycker på en slav som sitter på en modernare servokolocka som påverkar en vanlig huvudcylinder från lt buss. till gas kör jag såklart med vajer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst Bajon1 Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Snyggt' date=' snyggt.....sa jag snyggt?[/quote'] Du glömde säga att det blev snyggt..... Kanonfint bygge,Viktor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst eile Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Det glömde jag med, snyggt bygge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gäst WBFN Postad 10 Januari , 2009 Rapport Share Postad 10 Januari , 2009 Fantastiskt bygge! Elektrisk servo?? Kan du berätta mer. Många som vill ha servo men som har svårt att få till det. Härligt att se peroner som omvandlar ett hinder till utmaning. Mkt snyggt bygge, men som sagt vilken bil kommer elservon ifrån?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.