Gå till innehåll

Servokoppling TGB 11


Gäst viktor

Rekommendera Poster

Tja!

 

Nu är servokopplingen klar i min TGB 11. Nu är det lätt å smidigt att koppla! smiley36.gif

 

Det är första steget i handikappanpassningen av min bil. Jag har en muskelsjukdom som gör mig väldigt svag och bilen är ju inte direkt anpassad för mig med sina okomfortabelt placerade pedaler etc.

 

Jag har haft den i mer än ett år men aldrig kört den själv. Förstå att jag längtar att få

köra den själv i skogen!! smiley36.gif

 

Har satt en elektrisk hydraulpump samt an accumulator vid fläkten i "mellanutrymmet". Pumpen sätts endast på när trycket i accumulatorn understiger ett visst värde. Vid kopplingen sitter en ventil som mäter hur hårt jag trycker på kopplingen, och en hydraulcylinder i motorutrymmet monterad till hävarmen på växellådan sköter grovjobbet.

 

Designade även den nya pedalen så att den ligger längre "ner och framåt" så att man inte behöver hålla upp benet när man skall koppla utan benet blir mer sträckt och man kan vila hälen på golvet.

 

Här är nästa delar jag skall ge mig på:

Bygga ny gaspedal

Bygga ny bromspedal

Bygga en "lyft" för att lättare komma in i bilen

Servostyrning

 

 

Nä nu behöver bilen uppmärksamhet igen. Hörs! smiley36.gif

 

viktor2007-01-16 22:31:45
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen
smiley20.gif Härligt jobbat det lät inte som den mest enkla sak att få till, hoppas det går bra med resten, och lägg gärna in ett foto eller två så vi får se vad för finurligt du kommit på mvh Hasse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Fränt! De här bilarna är ju allt annat än handikapp-anpassade, så det är RIKTIGT häftigt att någon gett sig [piiiip] på att det ska gå! Ge inte upp, dryfta i så fall hellre problemen här. Vi är många som har det här intresset och vill inget hellre än att viblir fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Andreas.E

Då kan jag tänka mig att du är sugen på att ta henne en tur ut i

terränglådan Victor. Stå på med bygget och som dom tidigare har sagt,

bara hojta om det är något du önskar diskutera. smiley20.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Alltid trevligt med lite feedback av folk som delar ens intresse! smiley1.gif

 

Fick klart gaspedalen idag, och var på volvo och köpte "pedalgummit" till kopplingen.

Passade på och tog lite bilder så här kommer några bilder på bygget!

 

 

Hydraulpumpen samt accumulatorn:

 

pump.jpg

 

Hydraulcylindern till kopplingen:

 

cylinder.jpg

 

Pedalerna och ventilen:

 

koppling1.jpg

 

koppling2.jpg

 

Bara lite färg som fattas, sen är iallafall pedalerna klara för skogen smiley36.gif

 

 
viktor2007-01-19 14:23:04
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

putte:

Jag tror inte det. Den kommer vara ganska kompakt och sitta inne i bilen till vänster om förarsätet, så jag tror inte dom har någon synpunkt på den.. men det märker jag väl smiley16.gif

 
viktor2007-01-19 01:27:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst danneape

Det enda är väll vikten,,,

Egentligen skall allt som blir monterat på bilen reg besiktas,,

I alla fall winch vet jag måste tas med på en reg bes pga ökad vikt och var den sitter (gällde i allafall polarens TARO)

men troligen bryr de sig inte så länge det inte är uppenbart farligt eller så,,

lycka till!!

hoppas vi ses i busken. smiley2.gif

//Danne
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ErikC304

Kul med bilder! Jag tog mig friheten att editera din post, Viktor, och lägga in bilderna direkt i den istället. Hojta om du tycker det var fel! smiley1.gifomega24v2007-01-19 07:14:49

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Vilker super jobb Viktor smiley32.gifsmiley20.gif En sak är säker du kommer att få väldigt kul när du rattar den själv, det är ju så profsigt att du skulle kunna sälja konseptet i paket form, det rullar många bilar med grejjor som snart har gort sitt och behöver kostas på lite ändå så varför inte byta ut allt mot nya lite modenare grejjor, det kan bli tungt för oss friska att trampa på gamla tröga pedaler en hel dag i skogen smiley2.gif, keep upp the god spirit and you ar son offroad mhh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha....och vem blir först med att ta grejorna från en gammvalp som redan har hydrualisk koppling, ett vacuumservo från en 11 bil och kombinera dessa utan att det kostar många kronor,och inte är annat än genuina Volvodelar??smiley23.gif

 

Mvh/Dexxas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst H.Hansen

Ja vem vet, men uppenbert är detta inte tillräkligt för de som har skador, annars tror jag nog att det har varit det som vi sett på bilderna om det är det bästa alternativet. mvh Hasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skador eller inte, kul att testa...=)

Med en hård tryckplatta i kopplingen så är det jobbigt att ex.vis ploga snö med Valpen, därför ska det testas iaf......smiley4.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dexxas:

Du är så välkommen att testa den lösningen smiley15.gifsmiley2.gif

Jag uteslöt den dock ganska snabbt då den har en rad nackdelar som snabbt motiverar den extra kostnad det blev att bygga den på det sättet jag gjorde.

 

Om du har planer på att sätta en TGB 11 vacuumservo i en urvalp så bör du även vara medveten om några problem du får i det fallet. Du kan inte bara sätta vacuumservot på ledningen mellan kopplingen och pedalen för att få ett bra resultat utan du behöver två separata kretsar, en som står för positionen och en som står för kraften.

 

Problemet uppstår i att vacuumservot enbart förstärker krafterna och inte har någon återkoppling för positionen. Detta är inget problem i bromssammanghang men det blir ett problem om du skall använda den till kopplingen. Till skillnad från bromscylindrarna så är kraftmotståndet när vacuumservot jobbar mot kopplingens cylinder inte är "linjär" vilket leder till att du kommer inte få någon som helst "precision" när du kopplar. Förmodlingen kommar du inte kunna slira på kopplingen alls när du släpper pedalen sakta.

 

 

omega24:

Det där såg bättre ut! Man tackar!

 
viktor2007-01-19 14:12:09
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tänkte uppdatera den här gamla tråden igen. Det var ju nästan ett år sen jag skrev den men nu har jag fått klart punkterna PDT_Armataz_02_30.gif

Bygga ny gaspedal - Klart

Bygga ny bromspedal - Modifierade den gamla istället

Bygga en "lyft" för att lättare komma in i bilen - Klart

Servostyrning - Klart

 

Det fattas bara att ordna upp kabelhärvan och dra den på ett snyggt sätt PDT_Armataz_02_27.gif

Servostyrningen blev ett elektrisk servo från en personbil istället för hydrauliskt servo som jag hade tänkt från början. Funkar klockrent!

 

Här kommer några bilder

servo.jpg

 

Sätter mig på "armen" och trycker på en knapp så åker jag upp. PDT_Armataz_02_23.gif

hiss.jpg

 
viktor2009-01-10 13:28:44
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när jag byggde min drivlina passade jag oxå på att göra den mycket lättrampad,  till kopplingen använde mig av utväxlingen som sker mellan olika cylinderdiametern,  dvs minsta möjliga area på huvudcylinder och största möjliga på slaven. orginal är väl förhållandet 1:1  gissar att jag har 1:2 samt även något flyttad huvudcylinder för att tjäna något på utväxlingen så totalt 1:3-4  kopplingen är igentligen lite för lättrampad.   bromsen asissteras av eget hemmabyggt servo samt även utnyttjar förhållandet mellan kolvareor en huvudcylinder trycker på en slav som sitter på en modernare servokolocka som påverkar en vanlig huvudcylinder från lt buss. till gas kör jag såklart med vajer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt bygge! Elektrisk servo?? Kan du berätta mer. Många som vill ha servo men som har svårt att få till det.

Härligt att se peroner som omvandlar ett hinder till utmaning. Mkt snyggt bygge, men som sagt vilken bil kommer elservon ifrån??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...